G4Media.ro

23 de funcționari și angajați ai unor companii din Grecia puși sub…

Sursa Foto: Captură Youtube

23 de funcționari și angajați ai unor companii din Grecia puși sub acuzare de Parchetul European / Cum erau executate lucrările pe calea ferată elenă / O coliziune între două trenuri produsă în februarie s-a soldat cu moartea a 57 de persoane

Parchetul European (EPPO) din Atena (Grecia) a adus ieri acuzații împotriva a 23 de suspecți – dintre care 18 funcționari publici – pentru infracțiuni legate de executarea contractelor de restaurare a sistemelor de control de trafic la distanță și de semnalizare pe rețeaua feroviară elenă, cofinanțate de UE, se arată într-un comunicat al Parchetului, transmis G4Media.ro

Demarată la 28 noiembrie 2022, ancheta EPPO s-a concentrat asupra contractelor de refacere a sistemelor de control la distanță al traficului și de semnalizare pe rețeaua feroviară elenă, semnate între ERGOSE – o filială a Organizației Căilor Ferate Elene (OSE), responsabilă de gestionarea contractelor – și consorțiul contractant, format din două companii, responsabil de execuția proiectului. Probele colectate au dus la acuzarea a 23 de suspecți, și anume:

  • 14 funcționari publici din cadrul ERGOSE, acuzați de fraudă cu subvenții. De asemenea, doi dintre aceștia sunt acuzați de certificare falsă în scopul obținerii unui avantaj injust pentru o altă persoană;
  • 4 funcționari publici ai autorității de gestionare din Grecia a Programului operațional al UE pentru infrastructura de transport, mediu și dezvoltare durabilă (EYD/EP-YMEPEPAA), acuzați de deturnare de fonduri;
  • 5 reprezentanți legali și angajați ai contractantului consorțiului, acuzați de instigare la fraudă privind subvențiile și instigare la certificare falsă în scopul obținerii unui avantaj necuvenit pentru o altă persoană.

Acuzațiile se referă la executarea unui contract de refacere a sistemului de control la distanță al traficului și de semnalizare a tronsonului de cale ferată Atena-Salonic-Promachonas, semnat în 2014, cu termen de finalizare până în 2016 – cunoscut sub numele de „Contractul 717”.

În 2019 a fost semnat un contract suplimentar privind același proiect, prin care a fost modificat domeniul de aplicare inițial al Contractului 717. Contractul suplimentar prevedea construirea unui sistem de semnalizare complet nou, cu unități de telemetrie noi, pentru a permite comunicarea și transmiterea de date între stațiile de tren și de la stațiile de tren și centrele de control.

Ambele contracte au fost cofinanțate de Fondul de coeziune al UE, în cadrul programului „Modernizarea sistemului de semnalizare și telecomunicații și instalarea sistemului european de control al trenurilor (ETCS)”, contribuția UE ridicându-se la 85%.

Executarea necorespunzătoare a contractelor

Probele adunate indică o responsabilitate penală, din următoarele motive.

Pe baza unui acord privat, cele două societăți care constituiau consorțiul contractant, imediat după semnarea contractului 717, au împărțit în mod arbitrar proiectul între ele. Una dintre societăți s-a angajat să realizeze secțiunea nordică a proiectului, în timp ce cea de-a doua societate s-a angajat să realizeze proiectul pe cea mai mare parte a traseului Atena-Salonic până la Platy, inclusiv pe secțiunea de lângă Tempe, unde a avut loc o coliziune feroviară fatală la 28 februarie 2023.

În plus, cea de-a doua societate a încredințat studiile tehnice privind sistemele de semnalizare ale tronsonului de cale ferată Atena-Platy unei a treia societăți, care nu deținea cunoștințele tehnice specifice necesare – încălcând astfel clauzele contractului, care prevedeau că expertiza urma să fie efectuată de un anumit prestator. Acest lucru a dus la o încălcare a obligației contractuale privind furnizarea de expertiză specializată, pentru care s-a impus o sancțiune financiară de aproximativ 2 milioane de euro pentru ERGOSE, în urma unui audit efectuat în 2018 de către Comitetul de audit financiar al Greciei (EDEL).

În timp ce domeniul de aplicare inițial al Contractului 717 presupunea restaurarea sistemelor de semnalizare-telecomandă existente, contractantul consorțiului a încercat să construiască un sistem de semnalizare complet nou, cu unități de telemetrie noi. Se înțelege că aceasta a fost o modificare ilegală a contractului inițial, care a dus la o creștere nejustificată a valorii contractului, nejustificată de nicio circumstanță neprevăzută.

Conform investigației, au fost acordate în total șapte prelungiri ilegale ale contractului inițial, în conformitate cu deciziile Consiliului de administrație al ERGOSE. Din acest motiv, proiectul nu a fost încă finalizat, la mai bine de nouă ani de la semnarea contractului 717.

Se pretinde că angajații ERGOSE, responsabili de gestionarea proiectului, au declarat în mod intenționat informații incomplete și false autorității de management cu privire la existența unor fapte esențiale pentru distribuirea fondurilor și aprobarea prelungirii. Ca urmare, cererile au fost aprobate de către autoritatea de management, care a plătit fondurile către beneficiar, ERGOSE, care a plătit ulterior contractantul consorțiului.

În plus, se pretinde că funcționarii autorității de management, responsabili de supravegherea utilizării fondurilor, au acționat cu încălcarea principiilor de gestionare prudentă a activelor. Se înțelege că, în ciuda faptului că informațiile transmise de angajații ERGOSE erau în mod evident inexacte sau false, funcționarii publici ai autorității de gestionare au aprobat distribuirea fondurilor corespunzătoare, cauzând prejudicii intereselor financiare ale UE și ale statului elen în valoare de peste 15,6 milioane de euro.

Infracțiunile de care sunt acuzați inculpații se pedepsesc cu până la 10 ani de închisoare, alături de o amendă.

Ancheta a scos la iveală, de asemenea, fapte care ar putea constitui o încălcare a obligațiilor de către inspectorii-auditori ai Autorității Naționale pentru Transparență (NTA) din Grecia, cărora Procuratura Generală a Greciei le-a încredințat sarcina de a efectua un audit privind executarea contractului 717. EPPO a decis să trimită acest nou caz autorităților competente grecești, în vederea continuării acțiunilor legale, deoarece faptele care fac obiectul acestei investigații nu constituie o infracțiune penală în cadrul mandatului EPPO.

EPPO este parchetul public independent al Uniunii Europene. Acesta este responsabil de investigarea, urmărirea penală și trimiterea în judecată a infracțiunilor împotriva intereselor financiare ale UE.

Context

Un tren de pasageri de mare viteză, cu peste 350 de persoane la bord, s-a izbit frontal de un tren de marfă, în apropierea oraşului Larissa, la sfârșitul lunii februarie, iar în urma impactului a izbucnit un incendiu violent. Pompierii spun că temperatura din vagonul cuprins de flăcări a crescut până la 1.300 de grade Celsius, făcând imposibilă supravieţuirea.

Serviciile de transport de pasageri și de marfă pe ruta care leagă Atena de orașul Salonic din nordul țării, cea mai aglomerată dintr-o rețea feroviară de 2.500 de kilometri, au fost întrerupte de la accidentul feroviar din 28 februarie, care a provocat moartea a 57 de persoane și rănirea a numeroase alte persoane.

Trenurile de marfă și trenurile suburbane din capitala Atena și Salonic și-au reluat activitatea pe 22 martie. Trenurile de pasageri au reînceput să funcționeze de la 1 aprilie.

Lucrătorii feroviari au protestat, acuzând ani de zile de neglijență, investiții insuficiente și lipsă de personal, care au dus la o infrastructură feroviară slăbită și la sisteme de siguranță deficitare.

Sindicatele feroviare și surse din industrie au dat vina pe un sistem de supraveghere și semnalizare de la distanță, care controlează traficul feroviar și ghidează mecanicii de locomotivă, spunând că acesta nu funcționează corect de ani de zile.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...