25 de troleibuze noi la Cluj-Napoca. Două treimi din mijloacele de transport public sunt noi, jumătate electrice
Primele 25 de troleibuze noi, dintr-un lot de 50, achiziționate pe fonduri europene au început să circule pe străzile din Cluj-Napoca de marți, 4 februarie. Introducerea lor în circulație este parte unui proces mai amplu de înnoire a flotei de mijloace de transport în comun.
Autovehiculele, Solaris Trollino, sunt de fabricație poloneză și au costat 2,93 milioane de lei, bucata. Solaris a mai furnizat pentru Cluj troleibuze și autobuze electrice, orașul de pe Someș fiind unul dintre cei mai mari clienți ai fabricii de lângă Poznan.
Cele 50 de troleibuze noi au fost livrate în totalitate, până la finalul anului trecut. De la livrare și până acum a fost realizată documentația și restul procedurilor necesare înscrierii în circulație primului lot, de 25 de mașini. Celelalte 25 de troleibuze vor fi puse în circulație în perioada următoare.
Noile troleibuze dispun de facilități pentru accesul persoanelor cu mobilitate redusă, sistem de ventilație și aer condiționat pentru sezonul cald, indicatoare de traseu electronice, sisteme de informare pentru călători cu monitoare LCD; sistem de numărare călători și sistem de supraveghere video interioară și exterioară. Numărul total de pasageri ce pot fi transportați de un troleibuz este de 140 persoane, din care 36 locuri pe scaune.
Înnoirea flotei de transport în comun face parte din strategia orașului de a descuraja folosirea autoturismelor personale. Investițiile în troleibuze, autobuze și tramvaie noi a început în urmă cu aproximativ cinci ani, dar din 2018 au început să devină vizibile și să schimbe, treptat, obișnuințele de transport ale localnicilor.
Astfel, în aprilie 2018 au fost achiziționate 15 autobuze articulate Mercedes, apoi, în iunie au intrat în circulație 11 autobuze electrice, primele din România, achiziționate cu fonduri elvețiene. Tot în acel an, în noiembrie, au fost puse în circulație 30 de autobuze Mercedes Conecto Euro 6, dintr-un lot de 60, aflate toate acum în circulație.
Pe lângă acestea, în ultimii doi ani au fost investiți 454,8 milioane de lei, din fonduri europene, din care cea mai mare parte, 375 de milioane de lei, reprezintă fonduri nerambursabile, pentru mijloace de transport noi, nepoluante.
Contractele au fost semnate în 2018, iar mijloacele de transport au început să fie livrate din 2019. Banii au fost investiți în 30 de autobuze electrice, care au sosit deja, cele 50 de troleibuze și 24 de tramvaie. Dintre aceste din urmă, 12 sunt așteptate în acest an, iar celelalte în 2021. În acel moment, toate tramvaiele clujene vor fi noi.
Potrivit primarului de Cluj, Emil Boc, în acest moment 50% din flota de transport public a orașului este electrică. Obiectivul este ca în 2026 toate autovehiculele de transport public să fie electrice.
Din cele 370 de mijloace de transport care compun flota de transport public a orașului, 66% este o flotă nouă, potrivit datelor furnizate de primar. Majoritatea noilor mijloace de transport oferă posibilitatea de achita biletul cu card contactless.
Foto: Un troleibuz a costat aproape trei milioane de lei și are 170 de locuri, din care 36 pe scaun | Foto: Dan Bodea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii