G4Media.ro

Legea educației le impune elevilor prezența fizică într-o școală acreditată sau autorizată,…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Legea educației le impune elevilor prezența fizică într-o școală acreditată sau autorizată, motivează instanța în cazul celor două familii din Bihor condamnate pentru homeschooling

Judecătoria Oradea precizează că decizia celor două familii din Bihor care și-au retras copiii de la o școală acreditată pentru a-i înscrie într-o instituție neacreditată în România, este „o formă de împiedicare a îndeplinirii obligației legale de participare la învățământul general obligatoriu”, potrivit motivării deciziei consultate de Edupedu.ro. Legea Educației nr. 198/2023 impune „obligativitatea prezenței fizice a elevilor într-o unitate de învățământ acreditată”, mai scrie instanța. Este pentru prima oară când o decizie judecătorească explică clar acest aspect. Instanța mai spune că „retragerea nejustificată a copilului de la școală sau împiedicarea participării la cursuri constituie o încălcare a acestei obligații și, prin urmare, este pedepsită conform art. 380 Cod penal”.

Amintim, două familii din Bihor au fost condamnate la câte 5 luni de închisoare, cu amânare timp de 2 ani, pentru că și-au retras copiii de la școală pentru a face homeschooling. Decizia nu este definitivă, poate fi atacată în termen de 10 zile de la data de 26 februarie.

De remarcat, instanța nu obligă părinții să reînscrie copiii la o școală din sistemul de învățământ din România, cum s-a întâmplat în alt caz, când părinții a patru copii au fost obligați în premieră de Curtea de Apel Oradea să reînscrie copiii la o școală acreditată de pe teritoriul României. Părinții le-au arătat inspectorilor de la asistență socială cereri de transferul ale copiilor, depuse la Liceul Teologic Penticostal Betel Oradea.

În motivarea deciziei Judecătoriei Oradea, consultată de Edupedu.ro, prin care a condamnat două familii din Bihor la câte 5 luni de închisoare, cu amânare timp de 2 ani, pentru că și-au retras copiii de la școală pentru a face homeschooling, se menționează că schimbarea școlii prin retragerea copiilor de la o unitate de învățământ acreditată la una neacreditată pe teritoriul României, este „o formă de împiedicare a îndeplinirii obligației legale de participare la învățământul general obligatoriu”.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. Bizarul apare când România recunoaște diplomele școlilor din străinătate care acceptă / practică homeschooling.

  2. Decizia Tribunalului Oradea este abuzivă și contrară Constituției României, deoarece statul nu poate obliga părinții să accepte doar sistemul său educațional, încălcând libertatea de alegere. Art. 29 alin. (6) din Constituție garantează dreptul părinților de a decide educația copiilor, iar Art. 32 alin. (1) și (5) arată că învățământul obligatoriu poate include și alte forme de instruire, fără ca legea să impună acreditarea exclusiv în România. Legea educației nr. 198/2023 nu interzice explicit homeschooling-ul și nu stabilește sancțiuni pentru părinți, ceea ce înseamnă că nu poate fi aplicată punitiv împotriva celor care aleg alternative educaționale. Statul poate reglementa educația, dar nu poate obliga părinții să accepte doar sistemul său, iar această decizie este clar o încercare de intimidare și hărțuire a celor care ies din sistem. Legea cere ca școlile să fie acreditate, dar nu precizează că acreditarea trebuie să fie doar din România, deci părinții pot opta pentru școli online sau instituții recunoscute internațional. Această hotărâre nu se bazează pe o interdicție legală clară, ci pe o interpretare abuzivă, iar părinții au tot dreptul să facă recurs și să câștige.