G4Media.ro

BREAKING Curtea Constituțională a publicat hotărârea prin care Călin Georgescu a fost…

sursa foto: Inquam Photos / George Călin

BREAKING Curtea Constituțională a publicat hotărârea prin care Călin Georgescu a fost scos din cursa pentru Cotroceni. ”Nu este o sancționare perpetuă”

Curtea Constituțională a publicat vineri hotărârea prin care Călin Georgescu a fost scos din cursa pentru Cotroceni. Reamintim că CCR a respins marți contestația depusă de Georgescu la decizia Biroului Electoral Central de respingere a înregistrării candidaturii acestuia la alegerile prezidențiale din luna mai.

CCR arată în hotărâre că respingerea înregistrării unei candidaturi pe motiv că persoana în cauză a încălcat principii și valori constituționale nu conduce la o sancționare perpetuă a acesteia prin prisma dreptului de a fi ales în funcția de Președinte al României.

Curtea Constituțională arată în hotărâre de ce a respins contestația lui Călin Georgescu și de ce Biroul Electoral Central a avut dreptul său îi respingă acestuia candidatura.

Citește mai jos hotărârea integrală:

Hotararea CCR Calin Georgescu 

Pe lângă hotărârea publicată vineri, Curtea Constituțională a emis și un comunicat de presă semnat de președintele instituției, Marian Enache. Citește mai jos comunicatul integral:

Comunicatul Președintelui Curții Constituționale a României cu privire la publicarea Hotărârii nr.7/2025 privind contestațiile formulate împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr.18D din 9 martie 2025
Astăzi, 14 martie 2025, am transmis la Monitorul Oficial, în vederea publicării, Hotărârea Curții Constituționale nr.7/2025 privind respingerea contestațiilor formulate împotriva neînregistrării de către Biroul Electoral Central (BEC) a candidaturii independente a domnului Călin Georgescu la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.

Întrucât în spațiul public există o așteptare justificată pentru informații clarificatoare privind conținutul Hotărârii nr.7/2025, adoptată cu unanimitate de voturi, în ședința Curții Constituționale a României din data de 11 martie 2025, vom prezenta câteva aspecte pe care le considerăm esențiale pentru buna, corecta și justa înțelegere a motivelor și consecințelor respectivei hotărâri.

În ultima perioadă, putem observa o acțiune consistentă și sistematică de discreditare și devalorizare la scară largă a argumentației juridice constituționale care fundamentează deciziile și hotărârile Curții Constituționale a României.

Suntem conștienți că activitatea Curții Constituționale, raportată la rolul său și la atribuțiile sale, a fost și va fi întotdeauna supusă atât aprecierilor, cât și criticilor la nivelul societății. Prin esența sa, orice formă de justiție, cu atât mai mult justiția constituțională, care are în principal un rol preventiv, nu sancționator, creează prin deciziile și hotărârile sale premisele unor critici inerente din partea celor care se consideră nedreptățiți de soluția adoptată. Aceste critici sunt firești și sunt o dovadă că în România pluralismul politic și al opiniilor constituie unul dintre principiile ordinii constituționale democratice.

Totodată, chiar dacă înțelegem că, în perioadele electorale, pasiunile și partizanatele ideologice, doctrinare sau personale pot genera o tensiune socială care depășește sfera obișnuinței, trebuie să reafirmăm că în România, ca stat membru al UE și al NATO, deci parte a spațiului democratic occidental, există o ordine constituțională și legală care trebuie respectată, ca expresie a suveranității și a unității statale și societale, a identității constituționale a statului român.

În acest sens, Curtea Constituțională a României, ca instanță de contencios constituțional prin care se realizează justiția constituțională, nu poate fi influențată sau amenințată prin intermediul niciunei forme de presiune, având nu doar rolul, ci și obligația constituțională de a garanta supremația Constituției prin exercitarea efectivă a atribuțiilor sale. Într-un stat de drept, criticile sunt binevenite, presiunile sunt inacceptabile și dezavuabile.

* * * *

Având în vedere aspectele enunțate, vom prezenta câteva explicații suplimentare pentru a înțelege temeiurile argumentative obiective care au stat la baza adoptării Hotărârii nr.7/2025, astfel încât dezbaterea publică guvernată de principiul pluralismului politic și al libertății exprimării opiniilor politice să nu denatureze într-o confuzie întreținută, care poate să conducă la discreditarea instituțiilor statului și la subminarea încrederii între membrii societății noastre.

Prin Hotărârea nr.7/2025, Curtea Constituțională, în esență, a examinat 5 critici principale invocate în contestațiile formulate, după cum urmează:

1. Cu privire la faptul că adoptarea deciziei BEC de respingere a înregistrării candidaturii a fost realizată cu încălcarea normelor procedurale prevăzute de lege

Curtea Constituțională a stabilit că aceste aspecte sunt chestiuni tehnice, care nu pun în discuție validitatea formală a deciziei BEC și nu prezintă relevanță din punctul de vedere al competenței Curții Constituționale.

2. Cu privire la competența Biroului Electoral Central de a analiza condițiile de eligibilitate de rang constituțional stabilite în jurisprudența Curții Constituționale a României prin Hotărârea nr.2/2024

Curtea Constituțională a României a recunoscut această competență a Biroului Electoral Central în mod direct și exclusiv pentru procesul electoral în curs prin Hotărârea nr.32/2024 de anulare a alegerilor prezidențiale. În respectiva hotărâre s-a prevăzut expres că reluarea procesului electoral presupune inclusiv constituirea unor noi birouri electorale, depunerea din nou a candidaturilor care urmează să fie evaluate de noul Birou Electoral Central şi derularea unei noi campanii electorale corecte şi transparente, prin raportare la principiile şi valorile constituționale.

De altfel, toate deciziile și hotărârile Curții Constituționale au caracter general obligatoriu odată publicate în Monitorul Oficial al României. Acest caracter general obligatoriu nu este o formă a democrației autoritare, cum se încearcă să se insinueze în discursul public, ci este singura garanție că în cadrul unui stat suveran ordinea constituțională este protejată de abuzuri interne și externe prin asigurarea supremației Constituției.

Ca atare, conform Hotărârii nr.32/2024, Biroul Electoral Central avea nu doar competența, ci și obligația să verifice condițiile de eligibilitate privind respectarea Constituției și apărarea Constituției în ceea ce privește candidaturile depuse în cadrul procesului electoral, în limitele dezvoltate prin Hotărârea nr.2/2024 a Curții Constituționale a României.

3.Cu privire la conținutul argumentativ al Deciziei Biroului Electoral Central

În limita competenței sale prevăzute de Legea nr.370/2004 privind alegerea Președintelui României și a Hotărârii Curții Constituționale nr.32/2024, Biroul Electoral Central a dezvoltat un raționament propriu cu privire la respectarea de către persoana care și-a depus candidatura a condiției de eligibilitate privind respectarea Constituției.

În cadrul acestui raționament, Biroul Electoral Central a constatat că încălcarea legislației electorale (de exemplu, modul de derulare a campaniei electorale online și finanțarea campaniei electorale), care a condus la distorsionarea semnificativă a rezultatului alegerilor din 1 decembrie 2024 și, în consecință, la anularea alegerilor, constituie o conduită contrară Constituției României, unde se prevede la art.1 alin.(5) că, în România, respectarea Constituției și a legilor este obligatorie.

Pentru a înțelege raportul dintre Hotărârea Curții Constituționale nr.32/2024 și Decizia Biroului Electoral Central nr.18D din 9 martie 2025 trebuie să precizăm că justiția constituțională în materia anulării alegerilor are ca obiect procesul electoral în ansamblul său, în timp ce măsura electorală a evaluării și a înregistrării/respingerii candidaturilor vizează respectarea de către persoana care își depune dosarul de candidatură a condițiilor de eligibilitate constituționale și legale.

Astfel, Biroul Electoral Central a particularizat neregularitățile de ordin legal care au condus la anularea alegerilor la conduita persoanei care și-a depus candidatura, constatând în mod logic încălcarea condiției de respectare a Constituției. Ordinea constituțională este unitară, iar încălcarea legilor reprezintă o încălcare a Constituției, ca factor de validitate pentru întreaga ordine juridică statală.

4.Cu privire la faptul că excluderea de către BEC a unui candidat din procesul electoral produce efecte perpetue

Curtea Constituțională a stabilit că respingerea înregistrării unei candidaturi pe motiv că persoana în cauză a încălcat principii și valori constituționale nu conduce la o sancționare perpetuă a acesteia prin prisma dreptului de a fi ales în funcția de Președinte al României. Aceste aspecte se analizează de la caz la caz și au o anumită temporalitate raportată la ciclicitatea alegerilor și la evaluarea respectării de către candidați a principiilor și valorilor constituționale fundamentale.

5.Cu privire la dreptul de apărare pretins încălcat atât în fața Biroului Electoral Central, cât și în fața Curții Constituționale a României

Conform legii, procedura în fața Biroului Electoral Central în privința înregistrării candidaturii nu este o procedură de natură litigioasă. În procedura administrativă de analizare a dosarelor de candidatură, Biroul Electoral Central nu este o instanță de judecată, ci acționează ca o autoritate administrativă. Decizia Biroului Electoral Central este un act administrativ prin care se poate dispune, raportat la condițiile de eligibilitate prevăzute de lege, înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii.

În considerarea competenței Curții Constituționale prevăzute la art.146 lit.f) din Constituție, de a veghea la respectarea procedurii pentru alegerea Președintelui României, legiuitorul a stabilit posibilitatea persoanelor nemulțumite de decizia Biroului Electoral Central de a contesta respectiva decizie exclusiv în fața Curții Constituționale.

Conform Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, procedura în fața Curții nu este publică, persoanele interesate putând, însă, să depună în scris punctele lor de vedere. De altfel, Curtea Constituțională a informat public candidatul, precum și orice persoană interesată, prin afișarea contestațiilor pe site-ul instituției, că dosarul se soluționează pe baza sesizării și a celorlalte documente depuse până în ziua termenului stabilit pentru analizarea contestației.

Toate aceste aspecte sunt esențiale pentru a înțelege că în materia alegerilor pentru Președintele României, contestațiile privind elementele esențiale ale procesului electoral sunt supuse procedurilor Curții Constituționale, și nu procedurii instanțelor de judecată, în considerarea elementelor specifice ale acestor alegeri, precum și a importanței acestora pentru protejarea și garantarea suveranității și identității constituționale.

*

În cadrul procesului de alegere a Președintelui României din anul 2025, viața publică este marcată de o competiție politică efervescentă, context în care Curtea Constituțională, în exercitarea atribuțiilor și funcțiilor sale esențiale, trebuie să asigure menținerea echilibrului constituțional general, stabilitatea ordinii constituționale și pacificarea vieții publice, indiferent de intensitatea, fluctuațiile și variațiile procesului politic și electoral.

Pentru instituția contenciosului constituțional, exigențele și cerințele Legii fundamentale reprezintă reperul și sistemul referențial de legitimitate și validitate a acțiunilor din sfera vieții publice în coordonatele democrației constituționale. Actele jurisdicționale ale Curții Constituționale sunt și trebuie să fie expresia preeminenței dreptului și a domniei legii în scopul asigurării protecției cadrului constituțional, care se situează deasupra intereselor grupurilor de interese politice sau de altă natură din societatea românească în competiția lor pentru accederea la puterea politică instituționalizată.

Președintele Curții Constituționale a României

Marian Enache

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

30 comentarii

  1. Da deci nici un motiv concret . CCR o paseazq la BEC si bec o paseaza la CCR si tot asa . Poate demonstra cineva ca voturile au fost influentate din cauza campaniei? Una e campania electorala si daca nu au fost respectate regulile trebuie sa raspunzi penal si alta e votul in sine unde nu s-au constatat furturi de voturi.

  2. Asa e cand in realitate nu exista vreun motiv de interzicere, te faci de ras cu o astfel de motivare.

    • Pe aia nu-i intereseaza bunul simt, ci rezultatul…P.S. Bunul simt nu mai exista la politicieinii Romani

  3. Norwal ca o astfel de sanctiune nu poate fi perpetua. Doar ca Krewlin, sosoaca si Siwion tre’ sa vina peste patru ani, daca vor sa candideze, tunsi si cu certificat de buna purtare. ;0]

    • Ce sa faca? Sa nu mai promita minele de aur lui Timis pe 25-30 de milioane,sa termine cu propaganda legionara pentru ca este ilegala,sa termine cu organizatiile paramilitare cu care vrea sa ne bage mintile in cap,sa nu mai spuna ca interzice partidele politice pentru ca Romania este o democratie Parlamentara prin Constitutie,sa termine cu revizionismul de scl.av sovietic,pentru se poate poate face si in sens opus si afecteaza integritatea teritoriala Romaniei inscrisa in Constitutie….

  4. 🙂 sanctiunea nu e perpetua. se aplica din 5 in 5 ani, sau dupa caz, cand vor muschii lor

    • Eu sunt curios ce ar trebuie sa faca Georgescu ca sa scape de sanctiune, sa iasa in piata publica sa striga ca e cel mai mare fan NATO SI EU, dupa logica celor de la CCR ar trebui sa i fie iertat totul.O sa se ajunga la situatia absurda cand un candidat la prezidentiale o sa isi ascunde adevaratele intentii de teama sa nu fie interzis, iar votantul o sa ramana cu gura casca dupa ca nu asta a votat in campanie:))

    • se inscrie in psd. sau pnl. e mai rapid si nici nu mai ascunde finantarea

  5. Hai sa c dem ce va face Georgescu asta pentru tara asta de acum încolo, că tot zicea că e patriot….

    Câți bani donează, câte case construiește, etc.

  6. Mai nou, sustinatorii USR/Lasconi au devenit simpatizanti cg!!!

    • Or fi din același aluat?

    • Foarte gresit . Nici un votant Lasconi/USR nu il simpatizeaza pe Georgescu. Vorbim despre altceva, in Romania au fist anulate alegeri fara nici un motiv dovedit. Nici o institutie a statului nu poate sa spuna clar care au fost motivele ( cu dovezi) de anulare a alegerilor si care au fost motivele de remasurare a voturilor. Acest lucru reprezinta un risc major pentru demicratie daca stiti ce e e aia. Asa e simplu sa spui ca esti anti Georgescu si din acest motiv ne permitem sa calcam in picioare demicratia diar pentru ca nu ne place de Georgescu.

    • daca nu esti pentru mizeriile usl/ccr, nu inseamna ca esti fan cg. si nu ai cum sa fii fan lasconi care saluta aceste mizerii si tot sare gardul la ciolacu si bolojan

    • Susținătorii Lasconi au rămas blocați în marele succes de conjunctură și nu vor /nu pot / să observe 2 lucruri:
      1. Mare parte dintre cei care au votat pentru d-na Lasconi au făcut-o împinși de la spate (de unii ca mine, de exemplu) și nu ar mai face asta, având acum alte opțiuni.
      2. Poziționările neinspirate în diverse teme, în care majoritatea covarsitoare o plasează (cred eu, fără intenție dar de netrecut cu vederea pentru un politician care concurează pentru #1 în statul România) de aceeași parte cu cei pe care ne așteptăm să se delimiteze ferm…
      Acum, pentru ei, principalul inamic a devenit Nicușor Dan. Straniu!

  7. @ -p3n3l3p5d – sper ca reprezentantul usr din BEC sa nu faca marea prostie sa voteze acum pt invalidarea candidaturii Sosoacei sau lui SImion pt ca vor avea numai de pierdut pe termen lung

  8. Ok, va zic, cititi comunicatul ala cum trebuie, intelegeti cuvintele alea ca nu va dor neuronii, cat de greu sa fie?

    • Kafka lumineaza-ne tu . Ia spune tu care este motivatia si care sunt dovezile.

    • De la ce nivel ar trebui sa inceapa ca sa va lumineze?
      „Ana are mere” e ok?

    • @inapasevedeinvers . Am crezut ca ai trecut de grupa pregatitoare . Ai complexe din copilarie?

    • Deci acum Sosoaca poate candida? Sa rupă voturi de la Simion și Ponta

    • Deci acum Sosoaca poate candida? Sa rupă voturi de la Simion și Ponta

    • Deci acum Sosoaca poate candida? Sa rupă voturi de la Simion și Ponta

    • @ MU13P3N3L3P5D
      Am avut, pentru multa vreme o alta opinie despre persoana care semneaza cu acest cod. Deja , de cateva zile vad ca ati trecut la atacuri la persoana de nivel irational, ceea ce va plaseaza in registrul AUR.
      Da, am trecut de mult de nivelul asta dar mi se pare ca dvs nu ati trecut.
      Da, sunt situatii cand , mai in gluma, mai in serios, in domeniul meu profesional, trebuie sa ma gandesc sa-mi cer scuze daca trebuie sa incep explicatia de la un nivel care mi s-ar parea ofensator (daca as fi in locul preopinentului) pentru intelectul celui cu care incerc sa discut.
      Argumentele sunt expuse, daca nu vreti sa le vedeti este pentru ca ati ramas blocat intr-o faza care a trecut de mult. Imi pare rau pentru dvs.
      Proiectul USR mi se pare alternativa politica actuala cea mai apropiata de ce ar trebui sa fie… (intre banditismul psdpnl si golanismul aurusrpot supervizat de aiurismul GC) dar ramane doar ceva virtual, daca nu reusiti sa va desprindeti de ambitia de a promova ca presedinte o persoana care si-a dovedit slabiciunile … e greu.
      Ramanem cu speranta. Poate apare si un partid care sa admita ca greseste, dar asculta.

  9. Cand afirmi un lucru vino si cu dovezi .

  10. Pe ce bază au fost anulate alegerile?

  11. @ MU13P3N3L3P5D – Esti ireal, ti-am mai zis, chestia cu dovezile e reciproca, adica, daaa, MU13P3N3L3P5D, cand afirmi un lucru vii si cu dovezi. In comunicat gasesti tot ce ai nevoie, trimiteri la legi, la articole la tot ce vrei, ti s-a explicat exact care a fost mecanismul, da’ tu nu si nu, insisti ca si cum n-ai stii sa citesti. Aa, ca spui tu ca alea nu sunt dovezi, la naiba, e doar parerea ta si atat. Io am alta parere pe care mi-am format-o an@l1zand motivatia si comunicatul ala.

  12. Deci va candida Sosoaca.
    PSD și PNL s-au jucat cu nervii românilor și toate amețelile, comasare, necomasare, hai la vot în Septembrie, bă nu hai in Noiembrie iar la final scoate-o pe Sosoaca, dam voturi Simion, fenta stângu-n dreptu’ și iute amânăm alegeri.
    Acum ne pregătim stratagemă sa o lăsăm pe Sosoaca, vai de capul vostru!

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.