G4Media.ro

Banii de campanie, analizați de Expert Forum. PSD a cheltuit mult mai…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Banii de campanie, analizați de Expert Forum. PSD a cheltuit mult mai mult decât PNL pentru campania lui Crin Antonescu / Victor Ponta a direcționat banii către România TV / AUR a raportat că nu a cheltuit nimic pentru campania online / Nicușor Dan a cheltuit doar pentru campanie online

Think-tank-ul Expert Forum a publicat vineri analiza modului în care candidații la prezidențiale și-au folosit finanțele în campania electorală, pe baza datelor de la AEP. Organizația arată că au existat anumite costuri care au fost plătite de terți în mod netransparent.

Vezi mai jos cele mai importante informații din raportul Expert Forum:

Chiar și în condițiile în care se publică aceste date, transparența procesului este limitată. Public putem vedea doar câți bani au declarat competitorii, nu și cine este donatorul sau persoana/entitatea care a furnizat un împrumut candidatului sau partidului. Aceste raportări ar trebui să includă sursa venitului (numele donatorului sau a persoanei/entității care a acordat un împrumut), peste anumite valori.

Chiar dacă acestea sunt veniturile declarate, considerăm că au existat anumite costuri care au fost plătite de terți în mod netransparent. De exemplu, am observat o rețea de conturi Facebook care au promovat reclame cu peste 200,000 de lei în perioada 8-14 aprilie; aceste conturi au fost dezactivate la momentul publicării acestui raport. De asemenea, se poate observa activitatea unor conturi sau rețele de conturi de pe Tik Tok care susțin anumiți candidați sau îi denigrează pe alții fără niciun fel de marcaj sau asumare. Putem intui că o parte din aceste costuri nu sunt asumate de competitori și deci nici raportate.

Veniturile totale declarate au ajuns la 69,7 milioane de lei, iar cheltuielile au ajuns la 67,7 milioane de lei.

Venituri

Contribuții ale candidaților

Contribuțiile candidaților au ajung la 24,9 milioane de lei, față de 13,8 milioane de lei cât s-a declarat în prima săptămână. Cel mai mult au declarat candidații independenți Victor Ponta – 16,7 milioane de lei și Nicușor Dan – 4,4 milioane de lei. Lavinia Șandru și Daniel Funeriu, care declaraseră câte 50,000 de lei în prima săptămână au ajuns la 2,7 milioane de lei, respectiv 800 mii de lei. Cristian Terheș a declarat 100 mii de lei, iar Ion John Banu Muscel și Silviu Predoiu câte 80,000 de lei. Ceilalți candidați – Crin Antonescu, George Simion, Elena Lasconi și Sebastian Popescu – nu au declarat contribuții din fonduri primite de candidați.

Majoritatea fondurilor (98%) provin din împrumuturi. La Victor Ponta nu putem deduce dacă este vorba de împrumuturi de la persoane fizice sau juridice, iar la Nicușor Dan, Daniel Funeriu și Lavinia Șandru este vorba exclusiv de persoane fizice. Din totalul contribuțiilor declarate de Victor Ponta, 24 de mii de lei sunt din donații, iar restul din împrumuturi. Restul candidaților au declarat doar fonduri din venituri proprii (360 mii de lei)

Transferuri ale partidelor

Valoarea totală a transferurilor de fonduri colectate de partide a ajuns la 44,7 milioane de lei, crescând de la 25,2 milioane de lei, cât a fost la ultima raportare.

Cei mai mulți bani au fost transferați pentru candidatul Crin Antonescu (Alianța România Înainte), adică 38,5 de milioane de lei, astfel: PSD – 34,1 milioane de lei, UDMR – 2,4 milioane de lei, PNL – 2 milioane de lei; transferurile au fost realizate doar din fonduri private, fără subvenții. UDMR și PNL nu au mai transferat bani de la ultima raportare. PSD rămâne principalul contributor la campania lui Crin Antonescu.

AUR a transferat pentru candidatul George Simion din împrumuturi încă un million de lei, față de cele 5 milioane de lei deja raportate pe 11 aprilie. Nu se putem identifica dacă acestea provin de la persoane private sau juridice, întrucât partidul a notat împrumut în bani de la persoane fizice și/sau persoane juridice.

USR a transferat încă 160 mii de lei față de 120 de mii de lei deja raportați, tot din subvenții; celelalte partide nu au declarat subvenții.

Observăm că partidele politice raportează doar fonduri private pentru a le putea deconta după alegeri, putând astfel să păstreze și subvențiile și să le cheltuie pentru alte servicii.

Cheltuieli

În total, competitorii au cheltuit 67,7 de milioane versus 13,7 milioane de lei, cât declaraseră în prima săptămână, respectiv 47 de milioane de lei, cât au declarat în prima săptămâna de la alegerile de anul trecut.

Cele mai mari cheltuieli s-au făcut astfel:

Crin Antonescu / Alianța România Înainte – 45,3 milioane de lei – 66% din totalul cheltuielilor. Cheltuielile candidatului depășesc la acest moment veniturile, care sunt de 38 de milioane de lei.

Victor Ponta – 11 milioane de lei – 16%

George Simion (AUR) – 5,2 milioane de lei – 8%

Nicușor Dan – 4 milioane de lei – 6%

Lavinia Șandru (PUSL) – 1,3 milioane de lei – 2%

Din total, 42% s-au cheltuit pentru servicii online (28 mil. lei), 41% pentru reclamă în radio/tv/presă (28 milioane de lei), 10% pentru tipărituri (7 mil. lei – din care 358 mii lei pentru afișe) și pentru alte cheltuieli – 3% (2,2 mil lei). În acest ultim capitol intră o diversitate de cheltuieli, inclusiv consultanță, vestimentația voluntarilor, servicii mandatar financiar, închirieri de spații sau transport

PSD a cheltuit 43 de milioane de lei: 57% din bani s-au cheltuit pe promovare TV (25 mil. lei), 37% pentru online (16 mil. lei), 1% pentru tipărituri (538 de mii) și 2% pentru diverse (1 mil. lei). PSD a plătit 310 mii de lei pentru sondaje. Din date nu reiese că PSD a mai investit în vestimentație pentru voluntari, în condițiile în care la alegerile trecute plătise sume considerabile.

UDMR a cheltuit 975 mii de lei: 53% din bani, adică 523 mii de lei pentru online (mai mulți furnizori), 25% pentru tipărituri (242 mii lei) și 206 mii de lei (21%) pentru radio/presă/tv.

PNL a cheltuit doar 348 de mii de lei, pentru diverse și 89 mii de lei pentru online.

Victor Ponta a cheltuit 11 mil. lei, comparativ cu 4,3 milioane de lei la prima raportare, din care 60% pentru online (6,6 milioane) și 20% pentru radio/tv/presă (2,1 mil lei). Din fondurile plătite pentru online 2,1 milioane au mers către un contract pentru producție de materiale electorale TIKTOK și difuzare materiale de propagandă electorală online bannere. Pentru vestimentație a plătit 1,3 mil. lei (12%), iar pentru tipărituri 654 mii lei (6%). Candidatul a plătit și 152 mii de lei pentru sondaje.

Nicușor Dan a cheltuit 99% din bani, adică 4 milioane de lei pentru online.

AUR a plătit toții banii, adică 5,2 milioane de lei pentru tipărituri (Broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite). Cu toate acestea, este neverosimil ca partidul să nu fi cheltuit bani pentru online. EFOR a raportat că AUR a cheltuit bani pentru promovarea unor reclame politice de la începutul campaniei (vezi rapoartele de mai sus). Doar pagina oficială a lui George Simion a cheltuit pentru 9 reclame 40 de mii de lei între 8 Apr – 14 Apr 2025. La beneficiar figurează partidul și nu o firmă subcontractată. De asemenea, contul oficial G. Simion de pe Tik Tok include numeroase postări care sunt marcate ca publicitate politică. Se ridică în acest context întrebarea dacă raportarea este eronată sau dacă anumite cheltuieli nu au fost raportate.

Contractorii competitorilor electorali

Cei mai mulți bani de la PSD au fost plătiți către:

· Concept Media Management a primit 18,9 milioane de lei pentru promovare TV. Societatea este deținută în proporție de 95% de Andreea Vlanga și 5% de Scrieciu Gabriel. Andreea Vlanga a împrumutat Pro România în 2020 cu 400,000 de lei1. La fel și Gabriel Scrieciu în 20192. PSD a lucrat și la alte alegeri cu această firmă pentru a cumpăra reclamă la televiziuni.

· Vertigo Events a primit 11 milioane de lei pentru servicii de promovare online. Firma este înființată în 2015, este deținută de Gabriel Radu Constantinescu și Cezar Bujeniță Batog, care a împrumutat PSD în 2020 cu 445.0003. În 2023 firma avea 2 angajați. A lucrat cu PSD și la alegerile de anul trecut. Marcel Ciolacu spunea despre Vertigo Events că ”este una dintre cele două agenții care intermediază contractele PSD cu site-urile de unde se obțin ”feed-back-uri” despre inițiativele partidului.”4

· The Plan B Concept a primit 7,2 milioane de lei pentru servicii online și este deținută de Cezar Bujeniță Batog – vezi mai sus.

· Modern Art Design a primit pentru servicii online 2,3 mil lei și este deținută de Fadi Haifawi. La localele și parlamentarele din 2024 a lucrat cu AUR5.

· Maahs Digital a primit 1,1 milioane de lei pentru servicii online. Este deținută de Horațiu Iancu și de Mihai Ionuț Pop. Firma a fost înființată în 2016 și în 2023 avea 2 angajați. Horațiu Iancu este fiul politicianului PSD Iulian Iancu, descris într-un articol Rise Project: ”Numele lui Iulian Iancu apare în cablogramele WikiLeaks cu apelativul „guy owned by Gazprom”. I se trage de la un coleg de partid, Georgian Pop, fost șef al comisiei parlamentare de control a SRI!6 Numele său și al lui Mihai Ionuț Pop sunt legate de afaceri legate de magnatul petrolier Gabriel Comănescu7.

· Stative Media este deținută de Mihai Doinița și este înființată în 2009. Firma este administrată de Cristian Mihai, s-a numit Twenty Media și a avut o relație contractuală mai îndelungată cu PSD8.

Victor Ponta a plătit cei mai mulți bani către TV BUZAU TRUST CAMPUS SRL (4,5 milioane de lei) pentru promovare online și RTV HD SRL (2,1 milion de lei) pentru promovare TV.

· TV BUZAU TRUST CAMPUS SRL dintre ele este deținută de Mocanu Antonel, vicepreşedintele FC Gloria Buzău. Societatea deține mai multe structuri media, incluzând Campus Tv, Radio Campus sau Viața Buzoiană. În 2023 figura ca împuternicit Pro România Buzău9. Firma a lucrat în 2024 la campania lui Mircea Geoană.

· RTV HD deține licența România TV. Este înregistrată în Ploiești, fiind înființată în 2022 și deținută de GHEORGHE CATRINEL MARIA. Postul a fost fondat în 2011 de Sebastian Ghiță.

· B MOBILE SRL a primit 1,9 mii de lei. Firma este înregistrată în Dolj și este deținută de Andrei Bușe. A avut cea mai mare cifră de afaceri în 2024, 2,4 milioane de lei.

· KALMIA a primit 1,3 milioane de lei pentru vestimentație (Cheltuieli privind vestimentația voluntarilor – veste și șepci). Întrucât sunt mai multe societăți înregistrate cu acest nume, nu putem ști exact care dintre ele a primit contractul.

AUR a plătit 5,2 milioane de lei către DGI MULTIMEDIA DESIGN. Societatea este deținută de Doina Grosu și este una dintre firmele cu care AUR a lucrat frecvent. A înregistrat numeroase pagini web care promovează activitatea AUR.11

Nicușor Dan a plătit majoritatea fondurilor, 4 milioane de lei, către TERRAMIN MESH MARKETING, o firmă înființată în 2018 și deținută de MESHOULAM OREN BENJAMIN și POPESCU MARIA – ELENA. Firma avea un angajat declarat în 2023. Candidatul a colaborat cu această firmă și la alegerile locale din 202412.

PUSL a plătit 595.000 lei pentru consultanță către ROMASCAN ALIN-ROGER, care este Director în cadrul Antena 313. Pentru promovare partidul a lucrat și cu BLACK MOON SRL, care a primit 509 mii lei. Firma este deținută 70% de către ROMASCAN ALIN-ROGE, iar restul de către GYARMATH ÁRPÁD – OVIDIU, Senior Director of Photography la Antena 3.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.