G4Media.ro

Raport UE: Cum s-au ocupat guvernele europene de sănătatea mintală a tinerilor,…

Sursa foto: Pexels / Dương Nhân

Raport UE: Cum s-au ocupat guvernele europene de sănătatea mintală a tinerilor, în cei 2 ani de pandemie/ România: un proiect de 2,5 milioane euro, derulat de Ministerul Sănătății

Pandemia COVID-19 a avut un impact fără precedent asupra sănătății mintale a tinerilor, iar statele UE au luat diferite măsuri pe mai multe domenii precum: asistența medicală pentru sănătate mintală, educația, sportul, activitățile de timp liber – reiese dintr-un raport european transmis cu ocazia „Zilei Mondiale a Sănătății Mentale”.

„Pandemia COVID-19 a reprezentat o amenințare serioasă la adresa sănătății mintale, în special în rândul
tinerilor. Trecerea de la interacțiunea față în față la învățarea online, restricțiile privind petrecerea timpului liber și
activitățile sportive și activitățile de petrecere a timpului liber și sportul, precum și restricțiile parțiale sau complete
întreruperea parțială sau totală a participării sociale în mare măsură perturbat relațiile interpersonale. Acest lucru, împreună cu cu mai mult timp petrecut online și pe rețelele de socializare, a însemnat că mai mulți tineri au experimentat sentimente de izolare și singurătate, au suferit de anxietate și au raportat simptome depresive”, se arată în raport.

Una dintre cele mai des întâlnite măsuri a fost consolidarea sprijinului psihologic în școli, atât prin creșterea numărului de psihologi și consilieri disponibili pentru elevi, cât și prin instruirea personalului școlar pentru a recunoaște și aborda semnele de afecțiuni mintale, se arată în studiu.

Asistența medicală pentru probleme de sănătate mintală este cel mai frecvent domeniu de intervenție (27 de țări, inclusiv România). Majoritatea au investit în furnizarea de servicii care vizează direct această urgență. Un sondaj din 2021 indica faptul că o nevoie urgentă pe care o resimt tinerii (46% din respondenți) este accesul la ajutor psihologic, inclusiv la ajutor nemedical.

Educația este al doilea cel mai frecvent domeniu în care au fost introduse măsuri (25 de țări, inclusiv România), mai reiese din raport. Închiderea școlilor, trecerea la învățământ online au reprezentat factori serioși de stres în rândul elevilor și studenților, se mai arată în raport. Eforturile de informare a tinerilor cu privire la consecințele potențiale ale pandemiei pentru sănătatea lor mintală au reprezentat al treilea cel mai frecvent domeniu de acțiune (22 de țări).

Mai puțin de jumătate dintre statele UE au luat măsuri în domeniul sportului, activităților recreative.

Pentru România, este inclus ca exemplu un proiect derulat de Ministerul Sînătății, cu granturi SEE și Norvegiene: Minți Deschise: „Suport pentru dezvoltarea serviciilor comunitare de sănătate mintală pentru copii și adolescenți” – în valoare de 2,5 milioane euro, care este în derulare până în martie 2023 (detalii, aici).

„Pe lângă sensibilizarea cu privire la amenințările pe care le reprezintă lockdown-ul pentru sănătatea mintală a tinerilor, proiectul a consolidat capacitatea serviciilor locale de a interveni în situații de vulnerabilitate, în special cele
care implică copii și tineri cu risc de excludere sau cu boli mintale preexistente. Diferite membri ai comunităților – părinți, profesori, profesioniști din domeniul sănătății, educatori și asistenți sociali – au fost activat pentru a crea o plasă de siguranță pentru tinerii aflați în situații de risc, iar acestora li s-au oferit resurse și formare pentru a
detecteze și să abordeze mai bine eventualele dificultăți mentale și emoționale.”

Exemple despre măsuri adoptate în alte țări:

Belgia: a fost consolidat sprijinul psihologic pentru tineri prin intermediul unor echipe mobile compuse din diferiți profesioniști care pot interveni atât în mediul școlar, cât și la domiciliu
Muntenegru: o aplicație mobilă care oferă activități și exerciții pentru a sprijini bunăstarea emoțională, abordarea anxietății și creșterea gradului de conștientizare a utilizatorilor cu privire la propria lor stare psihologică.

Italia: Ministerul Educației și Consiliul Național al Psihologilor – program care abordează provocările pe care pandemia le ridică pentru sănătatea mintală a elevilor. Programul a inclus multiple intervenții adresate profesorilor, părinților și elevilor. Personalul școlar a primit sprijin psihologic pentru a face față stresului cauzat de schimbările drastice în activitățile didactice și pentru a dobândi resurse pentru a sprijini elevii care au nevoie de ajutor mental și emoțional.

Letonia: un program de finanțare în 2021 pentru a sprijini cel puțin 43 de proiecte locale derulate de organizații neguvernamentale și municipalități. Principalele obiective au fost promovarea sentimentului de apartenență a tinerilor la comunitățile lor locale, oferirea de oportunități de socializare și prevenirea riscurilor pentru sănătatea psiho-emoțională în timpul pandemiei. Cu o finanțare totală de 500 000 EUR, proiectele au beneficiat de o prefinanțare de 100%, pentru a se asigura că activitățile pot fi finalizate.

Cehia: Programul Tabere de vară 2021 lansat de Ministerul Educației, a oferit finanțare organizatorilor de activități de vară prin care tinerii au putut restabili contactele sociale cu semenii, să se bucure de timpul liber și să profite de
de oportunități de învățare non-formală

Olanda: Tinerii s-au putut implica în proiecte organizate în cadrul unui program național care, de la începutul anului 2021, a sprijinit proiecte prin care comunitățile locale să dezvolte activități artistice și culturale.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Ce poza frumoasa-tineri privind la gazele românești aflate în Marea Neagră…câștigate în urma procesului de la Haga cu UA.