G4Media.ro

VIDEO La prima întâlnire cu piața muncii/ „Internship-ul e util și pentru…

Sursa foto: Kristina Reștea / G4Media

VIDEO La prima întâlnire cu piața muncii/ „Internship-ul e util și pentru experiență, arată foarte bine și în CV, seamănă cu o angajare reală”/ Tinerii, la Târgul de Cariere de la Cluj

„După ce aplici la stagiu, te poți înscrie și la un giveaway pentru a câștiga o pereche de AirPods Pro” – sună oferta unei companii de IT pentru studenți. Programul de stagii de practică la una dintre cele mai mari bănci din România presupune un program cu muncă de 6 ore pe zi, timp de 3 săptămâni, în care ai „șansa de a pune ceva în pușculiță (premii în bani)”. Varianta de „working student” la Bosch (3 luni) vine cu „beneficii și servicii flexibile”, servicii medicale și reduceri pentru angajați, conform ofertei publice. Leoni, producător în industria auto oferă bursă lunară, pentru un program de 6 ore pe zi de internship.

Acestea sunt câteva dintre ofertele prezentate la Târgul de Cariere din Cluj, la care și-au anunțat prezența aproximativ 60 de companii și care s-a desfășurat timp de două zile, în 15 și 16 martie. Organizatorii spuneau că se așteaptă să primească în jur de 5000 de candidați. Mulți tineri au venit încă de la primele ore din prima zi de târg, așa că i-am întrebat ce caută și cum li se pare oferta. De menționat că, din informațiile obținute, studenții care fac practică nu sunt plătiți, dar programele de internship pe termen mai lung vin, de obicei, la pachet cu o ofertă financiară.

Companiile care pun la dispoziție cele mai multe internship-uri sunt din domeniile IT, producție și tehnică, servicii și BPO, ne precizează organizatorii târgului. „De asemenea, cele mai multe internship-uri sunt plătite”, spune Maria Petruța, PR manager la Târgul de Cariere.

Vedere din piața muncii: Ce spun studenții?

La unul dintre standurile de companii care caută angajați, printre reprezentanții firmei, e și Diana, care are un statut mai special: e aici „la muncă”, adică tocmai și-a început practica. Tânăra e studentă la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, din cadrul UBB Cluj, și studiază, în anul II, un master pe specializarea managementul proiectelor. E, de 3 zile, în prima sa incursiune pe piața muncii – ca stagiar de practică la Steelcase, companie cu un centru de servicii la Cluj, activă pe piața de produse și servicii de arhitectură, mobilier și tehnologie. Tânăra are un program flexibil – merge și la cursuri și la birou.

„Am vrut să învăț mai multe din domeniu, pentru că mi se pare interesant, contează și experiența. La master facem pe proiecte și aici e pe proiecte, pe spații de birouri”, spune Diana. „Abia am început programul, de trei zile, și sunt aici pentru trei luni. Am un program de patru ore pe zi, la departamentul de Resurse Umane, fac mai multe activități și training-uri. Deocamdată sunt chiar la început, sunt în perioada de acomodare. Programul e flexibil, începe dimineața, la 9.30 – 10 și ține cam până la 13, apoi am cursuri, de obicei de la ora 4. Activitatea poate fi și de la birou și de acasă, dar deocamdată eu merg doar la birou”, spune ea.

Acest tip de program nu e plătit. „Pentru mine e ok, încă sunt la școală, nu am venit pentru salariu sau plată. Vreau să fac asta pentru experiență, să văd cum va fi în viitor pe piața muncii. Există și internship-uri plătite, dar acestea au fost propuse de facultate, erau mai multe posibilități și l-am ales pe acesta”, explică Diana.

Pe treptele Sălii Polivalente, cu vedere la Someș și stadionul Cluj Arena, trei colegi de grupă își împărtășesc impresiile. Sunt, toți trei, studenți, în anul III, la Electronică și Telecomunicații (Universitate Tehnică). „Pe noi ne interesa să găsim ceva pentru practica de vară. Suntem studenți în anul III, practica e obligatorie, așa că am venit să vedem oferta. Nu erau foarte multe firme care ofereau asta”, spune Manuela. În târgul de joburi, cele mai multe companii caută să recruteze pentru poziții disponibile în firmă, așa că studenții mizează și pe oferta facultății în ceea ce privește practica.

„De obicei, practica durează mai puțin și nu multe sunt plătite. La internship-uri sunt interesați să ne păstreze în firmă, se și plătește”, spune Raluca. „Internship-ul e util și pentru experiență, arată foarte bine și în CV”, spune Ștefan. „Și e mult mai aproape de experiența unei angajări reale”, completează Raluca.

Cei trei nu au început încă să testeze efectiv piața muncii, dar au scanat oferte.

„Eu am căutat internship-uri pe internet, pe site-uri companiile postează mereu oferte la secțiunea de Cariere. În mare parte, dacă e în timpul anului universitar, internship-ul e de 4-6 ore pe zi și ești plătit. Dar salariile nu apar, nu sunt publice. Cred că diferă de la firmă la firmă, în funcție de poziția pentru care aplici și în funcție de ce știi să faci. Din ce am găsit eu, internship-urile toate sunt plătite, pentru practica de vară e la latitudinea fiecăruia dacă aleg să plătească sau nu. Din ce am observat, contează foarte mult ce faci în afara facultății, în ce proiecte ești implicat, ca să treci de proba de CV, contează să ieși cumva în evidență, cu proiecte extra pe care le-ai făcut, să arăți că ești interesat de domeniu”, spune Ștefan.

Pot tinerii să lucreze încă din timpul facultății? „În timpul facultății e greu. Avem colegi care au încercat internshipuri și în anul II, dar numai pe timpul verii funcționează. Altfel e greu, cu orarul nostru”, spune Raluca. Per total, oferta din piața muncii arată destul de generos pentru studenții din zona tehnică. „Oferta e destul de variată, mai ales pentru câmpul nostru tehnic – avem din toate domeniile de interes, sunt de la posturi part time la cele full time și internship-uri. Totul e să trimitem un CV și să participăm la testele tehnice”, conchide Raluca.

Din cum arată oferta, cred tinerii că își vor găsi loc de muncă după terminarea studiilor? „Categoric”, răspunde, fără ezitare, Ștefan.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează