O firmă controlată de milionarul Gheorghe Bosînceanu transportă petrol rusesc pe mare în plin război în Ucraina
O firmă asociată omului de afaceri Gheorghe Bosînceanu a transportat anul trecut, în plin război în Ucraina, petrol rusesc pe mare, arată o investigație Context.ro. Bosînceanu controlează o flotă petrolieră construită la Constanța prin intermediul mai multor companii.
Omul de afaceri, care stă la Monaco, a preluat controlul Șantierului Naval din portul Constanța după o privatizare controversată parafată în mandatul lui Adrian Năstase.
Investigația internațională “Fueling the war” a inclus un SRL din România pe lista companiilor care au continuat să transporte petrol din Rusia chiar și după invazia Ucrainei.
După invazia Ucrainei din februarie 2022, comunitatea europeană a impus un val de sancțiuni economice împotriva Federației Ruse. Scopul lor: să diminueze capacitatea Kremlinului de a pompa bani în trupele și echipamentele militare care luptă în Ucraina. Mare parte din veniturile Federației Ruse provin din exporturile de petrol și cărbune, așa că statele europene încearcă să limiteze exportul acestor produse rusești.
Aproape jumătate din bugetul Rusiei provine din taxarea vânzărilor de gaz și petrol. Impactul sancțiunilor UE asupra exporturilor Kremlinului a devenit semnificativ abia în acest an, când veniturile lunare din exportul de petrol au scăzut cu până la 40 de procente față de 2022. Însă cantitățile de petrol exportate de Federația Rusă au rămas aproximativ egale, reducerea importurilor europene fiind compensată de livrările către alte piețe.
O investigație jurnalistică realizată de Investigate Europe și Reporters United a analizat transporturile maritime de petrol și cărbune rusesc după izbucnirea războiului și a scos la lumină proprietarii navelor care au continuat să facă afaceri care aduc bani Rusiei și după februarie 2022. Oameni de afaceri din toată Europa au pus la dispoziția Rusiei nave care au exportat combustibili rusești peste tot în lume și au contribuit la sporirea veniturilor Kremlinului. Nu există dovezi că aceste transporturi au încălcat sancțiunile impuse Rusiei, dar este clar că ele au adus bani la bugetul Moscovei.
Una dintre companiile implicate în transportul de petrol rusesc este un SRL din România, Histria Shipmanagement. În acte, firma este deținută de Victorița Bosînceanu și de un offshore din Cipru, AGI-Argonaut Global Investments Limited, dar în spatele companiei cipriote se află Gheorghe Bosînceanu. Opt nave Histria au transportat anul trecut petrol rusesc, în principal către UE și Turcia. Capacitatea totală a celor 22 de curse se apropie de un milion de tone.
Dintre navele Histria, implicate în transportul de petrol rusesc, șase navighează sub pavilion liberian, una sub pavilion maltez și una sub steagul Insulelor Marshall. Toate companiile care dețin petrolierele Histria sunt însă entități afiliate Șantierului Naval Constanța și au un asociat comun: Histria Shipmanagement, adică Gheorghe Bosînceanu. SRL-ul din Constanța este asociat majoritar în fiecare dintre companiile paravan înregistrate în jurisdicții maritime permisive, conform datelor agregate de Context.ro cu ajutorul platformei DATACROS.
Gheorghe Bosînceanu, Histria Shipmanagement și Radu Rusen nu au răspuns până la publicarea articolului solicitării unui punct de vedere transmis de Context.ro.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu