G4Media.ro

O aplicație mobilă destinată persoanelor cu dizabilități din centre rezidențiale sau spitale…

Sursa foto: Ministerul Public

O aplicație mobilă destinată persoanelor cu dizabilități din centre rezidențiale sau spitale de psihiatrie a fost dezvoltată de Ministerul Public și Centrul de Resurse Juridice / Cum funcționează „Ceasul Bun”

Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în parteneriat cu Centrul de Resurse Juridice, organizație neguvernamentală de drepturile omului, au dezvoltat în cadrul proiectului Adaptjust – justiție accesibilă persoanelor cu dizabilități – o aplicație mobilă destinată persoanelor cu dizabilități închise în centre rezidențiale, unități medicosociale și secții sau spitale de psihiatrie, denumită „Ceasul Bun”.

Aplicația, sub forma unui chestionar accesibilizat, răspunde unei nevoi identificate în peste 20 de ani de expertiză în domeniu, și anume lipsa efectivă a instrumentelor adecvate prin intermediul cărora, persoane din categorii vulnerabile (cu dizabilități intelectuale și/sau psihosociale, dar și cele cu afecțiuni neurologice, instituționalizate) să poată avea acces la justiție (să poată formula sesizări cu privire la fapte de natură penală ale căror victime sunt, să își poată revendica drepturile sau cere reevaluarea măsurilor de ocrotire instituite), se arată într-un comunicat de marți al Ministerului Public.

Potrivit sursei citate, în jur de 50.000 de persoane din acest grup vulnerabil se confruntă cu un acces redus (sau absent) la sistemul de justiție în raport cu cele fără dizabilități atunci când au nevoie să sesizeze o încălcare a drepturilor, situație subliniată în ultimele două săptămâni prin cazurile documentate în județul Ilfov. Eliminarea barierelor legislative și tehnice devine o acțiune necesară pentru ca aceste persoane să poată utiliza mecanisme de sesizare adecvate în fața autorităților, care să le faciliteze dreptul constituțional de acces la justiție.

Aplicația este realizată în cadrul proiectului AdaptJust – Justiție accesibilă pentru persoane cu dizabilități, implementat de Centrul de Resurse Juridice în parteneriat cu Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care beneficiază de un grant în valoare de 1.324.994 € oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE în cadrul Programului Dezvoltare locală. Scopul proiectului este acela de a îmbunătăți implementarea hotărârilor CEDO și a deciziilor Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei ce vizează drepturile persoanelor cu dizabilități intelectuale și psihosociale private de libertate.

Aplicația este disponibilă pe dispozitive (telefoane, tablete) cu iOS și Android, dar și pe web.

Aplicația mobilă „Ceasul Bun” este dedicată sprijinirii persoanelor instituționalizate sau angajaților din centrele rezidențiale de asistență socială, spitale sau alte astfel de instituții pentru a raporta situații de abuz fizic, emoțional sau neglijență. Ca urmare a faptului că persoanele cu dizabilități intelectuale și cele cu afecțiuni neurologice constituie grupul principal de utilizatori, aplicația este accesibilizată în termeni de vocabular și navigare. Dincolo de procesul ușor de parcurs și componente simple, aplicația are integrat cititor de ecran în interfața sa și o funcție de înregistrare care transformă discursul în text.

Aplicația mobilă are patru module:

Cere ajutor – formular accesibilizat de transmitere de sesizări/plângeri

Informații – informații utile despre procesul de sesizare și răspuns

Resurse de sprijin – resurse educaționale pentru utilizatori

Despre aplicatie – informații despre aplicație, cum să o folosești şi scopul ei

Având în vedere contextul particular al aplicației și nevoia de a crește siguranța utilizatorilor, aplicația are o funcție de Ascundere a formularului de plângere. Prin apăsarea butonului Ascunde din aplicație, ecranul acesteia va afişa un ceas care arată ora exactă. Această funcționalitate ajută utilizatorul să reacționeze rapid dacă are nevoie să închidă aplicația imediat pentru a nu fi în pericol.

Pentru a transmite o plângere, utilizatorul trebuie să apese un buton denumit „Cere ajutor” din pagina de deschidere. Utilizatorul va fi ghidat printr-un arbore decizional (tip formular) care îl va ajuta să ofere informații structurate despre nevoia sa. În funcție de locul în care se află, de tipul de solicitare și alte selecții pe care le operează (ce a pățit, dacă are dovezi etc.), numărul de pași prin care trece utilizatorul diferă, iar plângerea se depune la actori instituționali diferiți. Plângerile vin însoțite de CNP sau buletin, dacă persoana le are la dispoziție. La final, plângerea este semnată olograf.

Un utilizator poate depune plangere în nume propriu sau în numele altcuiva. Există trei tipuri de plângeri care se pot realiza în aplicație:

– Mi s-a întâmplat ceva rău = am pățit ceva (1)
– Vreau să fiu mutat din locația în care mă aflu = vreau să mă mut (2)
– Vreau să ajung la judecător = vreau la judecător (3)

Dacă utilizatorul alege să completeze o plângere în numele altcuiva, va trece printr-un formular prin care i se vor solicita informații suplimentare legate de locație, de evenimentul raportat și va fi nevoie de prezentarea unor dovezi suplimentare.

Primii trei pași din solicitarea de ajutor sunt concentrați pe identificarea utilizatorului, a locației sale și a instituției în care se află. Dacă dispozitivul are funcția de localizare activată, această informație se poate prelua automat. Ultimii doi pași din proces colectează informații despre situația raportată. La pasul al patrulea, de exemplu, utilizatorul va putea selecta din multiple opțiuni care este forma de abuz la care a fost supus, dacă este cazul, sau va putea introduce detalii despre propria situație. La ultimul pas se vor încărca dovezi și documente relevante pentru plângerea depusă. Dacă dispozitivul nu este conectat la internet, informația completată este salvată local și va fi transmisă odată ce se poate stabili o conexiune la internet.

În secțiunile de „Informații” și „Resurse de sprijin” utilizatorul are acces să asculte sau să citească informații despre diferite subiecte pentru a putea înțelege dacă situațiile prin care trece sunt abuzuri și dacă drepturile lui nu sunt respectate. Acest modul este, la rândul său, complet accesibilizat pentru a putea transmite informația cât mai corect și eficient pentru orice tip de utilizator, luând în calcul diferitele forme de dizabilitate de care acești utilizatori pot suferi.

„Ceasul Bun” va putea fi descărcat gratuit atât pe PlayStore, cât și pe AppStore.

Totodată, această aplicaţie va beneficia și de o platformă web care îi echivalează funcțiile. Persoanele care își instalează aplicația vor putea depune deja sesizări, reclama abuzuri sau vor putea cere să se mute și să fie reexaminați. Toate formularele de plângere completate de utilizatori vor fi transmise electronic (prin e-mail) autorităților responsabile, în funcție de geolocalizarea persoanei. Atunci când petentul nu știe unde se află, iar aplicația nu îl poate geolocaliza, sesizarea va pleca la autoritățile naționale, în funcție de modulul ales (am pățit ceva, vreau să mă mut, vreau să fiu reexaminat).

Centrul de Resurse Juridice va achiziționa 60 de telefoane mobile, va pre-instala aplicația „Ceasul bun” pe fiecare dintre acestea și le va distribui, ulterior, persoanelor aflate în instituții.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează