G4Media.ro

Reclame pro-Israel care conțin violență, strecurate ”din greșeală” în jocurile video pentru…

Sursa foto: Unsplash / Erik Mclean

Reclame pro-Israel care conțin violență, strecurate ”din greșeală” în jocurile video pentru copii

Maria Julia Cassis stătea la masă în locuința sa din nordul Londrei când fiul ei de 6 ani a intrat în sufragerie, cu fața palidă. Jocul de puzzle de pe telefonul său cu Android fusese întrerupt de o înregistrare video în care apăreau militanți Hamas, familii israeliene îngrozite și imagini grafice neclare. Peste un ecran negru, un mesaj de la Ministerul israelian de Externe îi spunea elevului de clasa întâi: „NE VOM ASIGURA CĂ CEI CARE NE FAC RĂU VOR PLĂTI UN PREȚ GREU”, relatează Reuters.

Cassis, o barista de 28 de ani din Brazilia, a declarat că anunțul l-a lăsat pe fiul ei zguduit și a șters rapid jocul. „A fost șocat”, a spus ea într-un interviu telefonic săptămâna trecută. „El a întrebat literalmente: „Ce caută această reclamă nenorocită în jocul meu?””. Reuters nu a reușit să stabilească cum a ajuns reclama în jocul video al fiului ei, dar familia ei nu este singura. Agenția de știri a documentat cel puțin alte cinci cazuri în Europa în care același videoclip pro-Israel, care conținea imagini cu atacuri cu rachete, o explozie incendiară și bărbați înarmați mascați, a fost arătat jucătorilor, inclusiv mai multor copii.

În cel puțin un caz, reclamele au fost difuzate în cadrul popularului joc „Angry Birds”, creat de dezvoltatorul Rovio, deținut de SEGA. Rovio a confirmat că „aceste reclame cu conținut deranjant au ajuns cumva din greșeală în jocul nostru” și că acum sunt blocate manual. Purtătorul de cuvânt Lotta Backlund nu a oferit detalii cu privire la care dintre cei „aproximativ o duzină de parteneri publicitari” ai săi i-a furnizat reclama.

Șeful departamentului digital al Ministerului israelian al Afacerilor Externe, David Saranga, a confirmat că videoclipul a fost o reclamă promovată de guvern, dar a spus că nu are „nicio idee” despre cum a ajuns în diverse jocuri.

El a spus că filmul face parte dintr-o campanie mai amplă de promovare a Ministerului israelian de Externe, care a cheltuit 1,5 milioane de dolari pe reclame pe internet de când atacul Hamas din 7 octombrie asupra civililor din sudul Israelului a declanșat războiul în Gaza. El a declarat că oficialii au dat instrucțiuni specifice agenților de publicitate „să blocheze accesul persoanelor sub 18 ani”.

Saranga a apărat natura grafică a campaniei publicitare.

„Vrem ca lumea să înțeleagă că ceea ce s-a întâmplat aici, în Israel”, a spus el. „Este un masacru”.

Reuters a contactat 43 de firme de publicitate pe care Rovio le-a enumerat pe site-ul său ca fiind „parteneri de date terțe” pentru a încerca să afle cine a plasat reclama în jocuri.

Dintre acești parteneri, 12 au răspuns, printre care Amazon (AMZN.O), Index Exchange și Pinterest (PINS.N), și au spus că nu sunt responsabili pentru anunțul care a apărut în Angry Birds.

Saranga a declarat că ministerul a cheltuit bani cu companii de publicitate, inclusiv

Saranga a declarat că ministerul a cheltuit bani cu companii de publicitate, inclusiv Taboola (TBLA.O), Outbrain (OB.O), Google (GOOGL.O) și X, fostul Twitter al Alphabet (GOOGL.O). Taboola și Outbrain au declarat că nu au avut nicio legătură cu reclamele pentru jocuri de noroc.

Google a difuzat peste 90 de anunțuri pentru Ministerul de Externe, dar a refuzat să comenteze unde a afișat aceste anunțuri. X, cunoscută anterior sub numele de Twitter, nu a răspuns la solicitările de comentarii.

Reuters nu a găsit nicio dovadă a unui efort publicitar digital palestinian analog, cu excepția câtorva videoclipuri în limba arabă promovate de Palestine TV, o agenție de știri afiliată Autorității Palestiniene cu sediul în Cisiordania.

Un reprezentant al ministerului de externe al Autorității Palestiniene a împărtășit o declarație în care a spus că ministerul se străduiește să influențeze opinia publică prin împărtășirea dovezilor privind suferința din Gaza sub bombardamentul israelian care a urmat atacului din 7 octombrie, dar nu a spus dacă folosește publicitatea ca instrument.

Reprezentanții Hamas, mișcarea islamistă care guvernează Gaza, nu au răspuns la solicitările Reuters de a comenta campaniile sale mediatice.

Reuters a documentat șase cazuri – în Marea Britanie, Franța, Austria, Germania și Olanda – în care oamenii au văzut reclame identice sau similare cu cele ale fiului lui Cassis sau au spus că copiii lor le-au văzut. În cazul familiei Cassis, reclamele au apărut într-un joc numit „Alice’s Mergeland” realizat de un dezvoltator numit LazyDog Game. Alte reclame au apărut în cadrul unor jocuri digitale de divertisment pentru familii, cum ar fi jocul de construcție de blocuri „Stack”, jocul de puzzle „Balls’n Ropes”, „Solitaire: Card Game 2023” și aventura „Subway Surfers”.

Alexandra Marginean, o stagiară în vârstă de 24 de ani care locuiește în Munchen, a declarat că a fost surprinsă să vadă videoclipul pro-Israel apărând în mijlocul jocului său de Solitaire. „Am avut o reacție foarte agresivă”, a spus Marginean.

LazyDog Game nu a răspuns la solicitările de comentarii. Ketchapp, dezvoltatorul Stack, deținut de Ubisoft (UBIP.PA), nerByte, dezvoltatorul austriac al jocului Solitaire, Rollic, dezvoltatorul turc al jocului Balls’n Ropes, și SYBO Games, dezvoltatorul danez al jocului Subway Surfers, de asemenea, nu au răspuns la mesajele prin care se solicitau comentarii cu privire la reclame.

Apple (AAPL.O) și Alphabet (GOOGL.O) Google, care administrează aplicațiile pe platformele lor software interne pentru iPhone și, respectiv, telefoane Android, au trimis întrebările dezvoltatorilor jocurilor.

Regulile privind reclamele variază în funcție de țară, dar în Marea Britanie – unde Cassis și fiul ei locuiesc – Autoritatea pentru Standardele de Publicitate este cea care monitorizează campaniile publicitare. Autoritatea a declarat că, deși nu investighează în prezent nicio reclamă a guvernului israelian, în general, orice publicitate cu imagini grafice ar trebui să fie „atent direcționată departe de persoanele sub 18 ani”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează