Oferta de cozonaci din perioada Crăciunului se apropie de 7,5 milioane / Patronat: Puterea de cumpărare a populaţiei a mai scăzut şi atunci vânzările merg mai lent
Vânzările de cozonaci merg mai lent în această perioadă deoarece a scăzut puterea de cumpărare a populaţiei, chiar dacă oferta industriei de morărit şi panificaţie a rămas aceeaşi, de aproximativ 7 – 7,5 milioane, susţine preşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu.
” Oferta noastră cred că de data aceasta va fi mai mare decât cererea. Mi-e tare teamă că mai rămânem cu stocuri, pentru că simţim şi noi în piaţă că puterea de cumpărare a populaţiei a mai scăzut şi atunci vânzările merg mai lent. Nu mai cumpără cu căruţul, cumpără doar cu coşul sau nu mai cumpără cu coşul, ci ia cu mâna. Preţurile însă sunt la fel ca la Paşte. Nu avem modificări. Grâu este suficient în ţară, n-avem probleme de asigurare cu grâu, deci nici preţul nu vedem să mai crească”, a declarat pentru AGERPRES Aurel Popescu.
Acesta a precizat că şi exportul de cozonaci merge foarte bine în această perioadă, aproape 10% din producţie ajungând în afara graniţelor ţării.
„Din 7 – 7,5 milioane de cozonaci pe care îi producem în această perioadă ca şi cantitate, până în 10% merge la export, un procent semnificativ. Suntem în toate ţările, suntem prezenţi peste tot, nu numai în zone unde sunt români. În Anglia s-au obişnuit să vină la magazinul românesc să cumpere cozonaci”, a mai spus el.
Românii pot cumpăra cozonaci în această perioadă cu preţuri începând de la 12 lei până la 80 lei kilogramul, în funcţie de umplutură, gramaj.
În altă ordine de idei, Popescu a subliniat că a reuşit să salveze cozonacii şi biscuiţii în aşa fel încât să nu fie cuprinşi în creşterea TVA de la 9% la 19%, cum se va întâmpla cu produsele care au zahăr adăugat, începând de anul viitor.
„Ne-am zbătut şi am reuşit să salvăm cozonacii şi biscuiţii, ca să nu fie cuprinşi în creşterea TVA de la 9 la 19%, pentru că asta ar fi însemnat o creştere la raft de cel puţin 10%, iar pentru cei care lucrează cu distribuitori, poate şi cu 15%. Deci nu avem probleme pe zona de cozonaci şi biscuiţi.
Aici, însă, Ministerul Agriculturii trebuie să stabilească ce intră în categoria cozonaci şi ce intră în categoria biscuiţi. În accepţiunea noastră a specialiştilor din industria alimentară, la biscuiţi, de exemplu, ar trebui să intre şi sticks-urile, grisinele, ori aici nu e vorba de zahăr, nu vorbim de TVA, dar grupa trebuie stabilită foarte atent.
Am rugat Ministerul Agriculturii să reglementeze acest lucru, pentru că, dacă scapă vreun produs din codul CAEN respectiv, dacă vreau să fac o investiţie în stickuri, în grisine, în fursecuri, produse care intrau la cozonaci, ne putem trezi cu pierderi mari de tot. Şi atunci grupa trebuie stabilită împreună cu specialiştii din sector”, a explicat el.
El a mai spus că vânzările de cozonaci între cele două sărbători, Paşte şi Crăciun, sunt de numai 5% din producţia de 7 – 7,5 milioane de cozonaci din această perioadă, însă cotele de adaos comercial pentru cozonac sunt limitate.
„Mie mi-e plafonat preţul la cozonaci, dar atenţie, noi lucrăm doar septembrie, octombrie, noiembrie şi decembrie şi pe urmă din 15 martie până la Paşte, pe zona asta. În rest stau cu muncitorii pentru că între cele două sărbători vânzările sunt de numai 5% din cele 7 – 7,5 milioane. Deci ce facem atunci? Într-o lună normală avem o producţie de numai 300.000 – 400.000 de cozonaci”, a subliniat el.
Nu în ultimul rând, şeful Rompan a transmis că în continuare sunt probleme cu forţa de muncă în acest sector, industria de morărit şi panificaţie înregistrând un deficit de 10%, adică peste 20.000 de oameni, iar patiserii sunt cel mai greu de găsit.
ROMPAN este prima asociaţie constituită în România în 1990 şi cuprinde peste 200 de societăţi din toate domeniile din industrie, cota de piaţă fiind de peste 60% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank