G4Media.ro

Influentă publicație germană, text dur la adresa lui Klaus Iohannis după episodul…

Sursa foto: European Council

Influentă publicație germană, text dur la adresa lui Klaus Iohannis după episodul NATO: ”Este îndoielnic că Iohannis ar fi chiar la înălțimea exigențelor unei funcții europene de top / Fostul profesor de fizică nu va putea acționa acolo așa cum este obișnuit la București”

Influenta publicație germană Frankfurter Allgemeine Zeitung publică, vineri, un text critic la adresa președintelui Klaus Iohannis după anunțul retragerii din cursa pentru șefia NATO. Într-un articol semnat de Von Michael Martens, publicația germană se întreabă ce vrea Iohannis în schimbul retragerii și evocă scenariile potrivit cărora președintele ar dori să ocupă un post important la nivelul UE. FAZ scrie despre Klaus Iohannis că  ”este îndoielnic că Johannis ar fi chiar la înălțimea exigențelor unei funcții europene de top” și amintește că ”Iohannis nu acordă aproape niciun interviu, este considerat stângaci din punct de vedere retoric și se simte mai confortabil în discuții de culise, în spatele ușilor închise, decât pe o scenă deschisă”. Publicația germană concluzionează că ”Bruxelles-ul, cu publicul său european, este o altă mâncare de pește. Fostul profesor de fizică nu va putea acționa acolo așa cum este obișnuit la București”.

Redăm mai jos integral articolul publicat de FAZ sub titlul ”Președintele României își retrage candidatura pentru funcția de secretar general al NATO. Ce vrea în schimb?”:

”Are UE nevoie de un trimis special pentru Ucraina? Și dacă da, ar trebui ca acest trimis special să fie Klaus Johannis, președintele demisionar al României? Acesta este unul dintre zvonurile care circulă de luni de zile la București și care, indirect, au primit joi un nou impuls. De atunci, ceea ce se aștepta de câteva zile a devenit oficial: Johannis, șeful statului român din 2014, a renunțat la pretenția pe care a avut-o în primăvară de a deveni noul secretar general al NATO. În urma unei reuniuni a Consiliului Național de Apărare de la București, s-a anunțat într-un comunicat că Johannis informase partenerii încă de la sfârșitul săptămânii trecute că își retrage candidatura.

Acesta a fost un răspuns destul de tardiv, având în vedere faptul că candidatura sa la cea mai înaltă funcție civilă din cadrul alianței occidentale de apărare, pe care o lansase în februarie și o anunțase în martie, era de la bun început fără speranță. Johannis își anunțase candidatura împotriva voinței SUA, a Marii Britanii, a Franței și a Germaniei, care doreau să-l vadă în fruntea alianței pe actualul premier olandez Mark Rutte. După ce chiar și Ungaria a cedat în cele din urmă, Johannis s-a trezit complet izolat. Faptul că baza aeriană „Mihail Kogălniceanu” de lângă Constanța, pe malul Mării Negre, în România, este în prezent în curs de extindere, cu un cost de câteva miliarde de euro, pentru a deveni cea mai mare bază a Alianței din Europa, nu a schimbat cu nimic această situație. Cu efect imediat, România îl susține acum și pe olandezul Rutte.

În același timp, Consiliul Suprem de Apărare a Țării a decis ca România să furnizeze Ucrainei un sistem de rachete Patriot. Totuși, acest lucru a fost făcut în așteptarea găsirii unei soluții intermediare pentru a închide „punctul slab operațional” al apărării aeriene a României, rezultat în urma livrării sistemului, potrivit comunicatului Consiliului de Apărare. România a comandat șapte sisteme Patriot de la SUA, în valoare de patru miliarde de dolari. Până în prezent, patru au fost livrate și două sunt deja operaționale. Al treilea urmează la sfârșitul acestui an, iar al patrulea la începutul anului 2025. Livrarea către Kiev se face având în vedere „deteriorarea semnificativă a situației de securitate din Ucraina”, care amenință și securitatea României, potrivit justificării de la București.

Retragerea nu înseamnă însă că problema personală a lui Johannis este inevitabil încheiată. Potrivit opiniei populare din România, Johannis nu a crezut niciodată că va putea oricum să devină oricând secretar general al NATO – dar a explorat cu atenție ce ar putea primi în schimb pentru a renunța la candidatura sa cât mai mult timp. Cu alte cuvinte, Johannis s-ar fi pus pe sine în vitrină pentru a crește prețul pentru a se retrage din nou de acolo. Cum fostul primar al Sibiului este considerat un tactician iscusit, cel puțin în materie de putere, este posibil ca el să fi calculat de la început această poziție de plecare.

Portalul românesc de știri „G4Media”, adesea bine informat, a relatat recent, citând „surse europene” anonime, despre o „variantă de lucru” potrivit căreia șeful statului român de origine germană ar urma să primească postul încă neînființat de ”trimis special pentru Ucraina”. Este imposibil de spus cât de substanțială este această relatare, dar două lucruri sunt certe: mandatul președintelui român va expira în curând. Alegerile prezidențiale ar putea avea loc în România încă din septembrie, dar cu siguranță vor avea loc în acest an. Domnul Johannis se află la sfârșitul celui de-al doilea mandat și nu va putea candida din nou. Dacă i s-ar permite să candideze, probabil că nu i-ar face prea mult bine, pentru că, potrivit sondajelor, niciun președinte român nu a fost atât de nepopular ca Johannis în acest moment de multă vreme. La el acasă, sașul transilvănean născut la Sibiu (Hermannstadt) în 1959 este, prin urmare, puțin probabil să obțină mult mai mult.

Dar în cazurile în care politicienii se simt încă prea tineri sau nu sunt suficient de bogați pentru a se retrage, există, la urma urmei, scena internațională cu numeroasele sale birouri, posturi, poziții și tot felul de misiuni ulterioare. De ani de zile au existat indicii că Johannis ar căuta o astfel de poziție de follow-up după încheierea mandatului său. Atunci când actualul premier polonez Donald Tusk a venit la București, în primăvara anului 2020, pentru a onora un premiu acordat președintelui României, polonezul a spus în discursul său că i-a spus lui Johannis cu „mare convingere” că „ar putea fi un mare președinte al Consiliului European”, dar că acesta a refuzat cu mulțumiri, spunând că „mai are încă multe de făcut” în România. Oricum ar fi venit declarația lui Tusk, faptul că un fost președinte al Consiliului UE – mandatul lui Tusk a expirat la sfârșitul anului 2019 – a certificat public că un președinte ar fi un succesor excelent pentru el nu a trecut neobservat.

De atunci, la București se fac speculații cu privire la o posibilă carieră post-prezidențială a lui Johannis. Potrivit zvonurilor, acesta vizează „cel puțin” postul de comisar european. De asemenea, s-a vorbit și despre un post (care urmează să fie creat și el) de „comisar european pentru apărare”. Johannis însuși a alimentat zvonurile atunci când a cerut ca un politician din statele membre UE din Europa de Est să primească o funcție de top în UE sau NATO. Abia miercuri a fost din nou foarte clar: UE trebuie să se asigure „că toate statele se simt implicate și sunt servite în interesele lor naționale. Nu este posibil ca un stat membru să fie ignorat sau marginalizat în aceste negocieri. Dacă acesta este cazul, trebuie să fie corectat”.

Cu toate acestea, este îndoielnic dacă Johannis ar fi chiar la înălțimea exigențelor unei funcții europene de top – mai ales când vine vorba de activitatea sa în relație cu publicul. El nu este un om al discursurilor publice, nici mari, nici mici. Poate că acesta este motivul pentru care cartea sa autobiografică „Pas cu pas” (Pas cu pas), a cărei traducere în germană a fost anunțată cu ani în urmă, nu a fost niciodată publicată în limba sa natală. Johannis nu acordă aproape niciun interviu, este considerat stângaci din punct de vedere retoric și se simte mai confortabil în discuții de culise, în spatele ușilor închise, decât pe o scenă deschisă.

Ceea ce la începutul carierei sale prezidențiale a fost adesea lăudat ca fiind o atitudine cu picioarele pe pământ este acum perceput din ce în ce mai mult în România ca aroganță și incapacitate de comunicare. Până în prezent, deoarece este singurul responsabil în fața contribuabililor români, Johannis a reușit în mare parte să scape cu eschivele sale transilvănene-saxone, deși mai mult rău decât bine în cele din urmă. Dar Bruxelles-ul, cu publicul său european, este o altă mâncare de pește. Fostul profesor de matematică și fizică nu va putea acționa acolo așa cum este obișnuit la București.”

(Traducere realizată cu Deepl.com)

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

27 comentarii

  1. De vreo trei luni am tot spus ca oha nu va prinde nicio functie in NATO sau in UE. De ce? E lacom dupa lux si lenes, prea lenes!

    • e atat de lenes incat a spus ca „crede că a fost o decizie bună comasarea” si apoi a inchis subiectul inaintea celor de la BEC sau AEP care nu au reusit sa afle nici pina acum cum de a obtinut REPER 0 voturi in sectia in care a votat personal

    • Poate erau sub influența etnobotanicelor când au votat. Faptul ca X zice că a votat cu Y nu e o dovadă.

    • @AndreiMatei – nu iau apararea nimanui dar daca se reclama la BES/BEC in scris acest lucru, doar referitor la anumite sectii atunci sunt obligati sa renumere, parerea mea…. au reclamat (cu dovezi) ca… zero. Platim noi daca e nevoie pentru renumarare. E vorba despre bani?! Epuizare?!

    • Nu, e vorba ca oricine poate face afirmații fără acoperire și atunci se renumără peste tot la nesfârșit.

    • esti pe linie cu Dancila cu „Orice om îi este teamă de o plângere penală”.
      In cazul nostru se renumara o singura data si doar daca reclama cu martor ca e posibil sa fie o problema cu acel 0

    • Dacă se admite asta atunci încurajezi pe alții sa facă la fel. Hai ca sigur înțelegi.

      In plus, cu sau fără votul ala nu se schimba rezultatul. Dacă se aduc dovezi ca ar putea exista probleme și ar fi putut influența rezultatul, se renumără. Altfel e doar părere de vreme și bani.

      De altfel și candidatul reper știe asta, încearcă doar sa justifice rezultatul rușinos.

    • daca ai fi fost intr-o sectie de votare sa vezi cum se face numaratoarea la ora 4 dimineata o sa remarci cat de usor e pentru un expert de la partidele care accepta orice sa mute un teanc peste alt teanc rezultand 0 pentru un candidat care nu are reprezentant in sectia respectiva 🙁

    • Tocmai ca am fost. Sunt mai multi în secție, de la mai multe partide, plus șeful secției care e neutru.
      Tu practic spui ca toți cei prezenți au fost neatenți sau toți au colaborat ca sa fure o mana de voturi (sau unul singur?) de la un candidat fără șanse.
      Și singura dovada e ca zice unul ca el a votat, deși poate votul a fost anulat, ca n-a votat corect.

    • daca ai fost ma astept sa fi fost unul din aia care muta teancuri si modifica din pix

  2. Invidioșilor!

  3. Poate să primească o funcție la UE. Să stea lângă un perete, nemișcat, tăcut, să țină niște dosare în brațe. Adică dulap, cum ne-a obișnuit.

  4. Deci au scris o piveste bazată pe ce a publicat G4media, pe surse. Apoi G4media le-a întors serviciul ca să poată spune ” v-am zis noi, uite zic și alții”.
    Deontologie!

    • Probabil esti singurul pr st care mai sustine aceasta lichea.

    • tot mai multa lume a aflat ca inca exista doua germanii una de Est si una de Vest. Iohannis tine de cea de est – calitate slaba

    • Sa nu uitam totuși ca a furat votat de doua ori, inclusiv de USR-isti. Știi expresia „nici rahat n-ai mâncat nici gura nu-ți pute”?

    • @Andrei Matei
      Tu ne invinovatesti pe noi pt ca l-am crezut pe Iohannis cand a cerut votul romanilor pt ca vrea sa scape tara de pee-see-dee pt ca apoi sa predea tara tocmai pesedistilor?!
      Da, am fost creduli si am votat raul cel mai mic, adica pe premierul de la Grivco, dar putoarea insuportabila vine dinspre tine, nu dinspre noi! No ofense!

  5. O fi mai bun Rutte, care a slăbit flancul NATO pe direcția spre Belgrad, neprimind pe români și bulgari în Schengen.

  6. s-au prins si ei ce-i poate pielea ( mai corect nu-i poate )

    • poate sa tina la nesfarsit miseria sub pres pentru ca are voturile asigurate prin coalitia PSD + PNL

  7. Klaus era bun la NATO. Un tip onest și serios care a pregătit România pentru război. Modul cum România ajuta Ucraina este mai ales opera lui.

  8. Mars inapoi la taranoaia ta, parvenitule

  9. Europenii merită și ei sa se bucure de calitățile de lider desăvârșit și expertiza de mare valoare a președintelui nostru. Ar fi mare păcat sa nu prindă și el un post cât mai important și bine plătit la UE.

  10. Atât s-a putut… Măcar am rămas pe harta. Se putea și mai rău să nu uităm că în locul actualului președinte ar fi putut fi Ponta sau Dancila. Pe Ponta îl putem evalua și după comportamentul din ultimii 9-10 ani iar pe Dancila….

    • Ti se pare ca Ciuca si Ciolacu sunt departe de Dancila? Cine a creat acest tansem toxic la putere? Cine behaia contra PeeeSeeeDeee? Macar Dragnea si Dancila erau nedeghizati, pe cand Iohannis a jucat un joc dublu, murdar si contra poporului roman!

  11. Ce NATO? Ce UE? Iohannis nu s-a ridicat nici pe departe la nivelul de presedinte al Romaniei, pe care a tras-o in jos in toate topurile europene, care iau in calcul normele democratice, ale statului de drept!
    In schimb, a depasit chiar asteptarile baietilor care l-au propulsat si mentinut presedinte si care i-au suflat mereu la ureche planurile pe care le-a urmat neabatut! Asa am ajuns sa alegem intre Ciuca si Ciolacu, cu beneficii garantate pentru grupul de ‘baieti’ din umbra.
    Probabil ca aceiasi baieti l-au impins de la spate si pt o candidatura la o inalta pozitie in politica europeana, sau NATO, manevrand orgoliul lui nemasurat si pr0stesc, in scopul extinderii ariei de beneficii, prin plasarea omului lor intr-o functie de mare influenta!

  12. Cum să nu fie, mey, Iohannis la înălțime? Are 1.92.