G4Media.ro

O aberație legislativă: Codul Rutier nu se aplică pe drumurile private /…

sursa foto: IPJ Constanța

O aberație legislativă: Codul Rutier nu se aplică pe drumurile private / În sute de cartiere noi polițiștii de la rutieră nu pot aplica amenzi / Un șofer drogat rămâne cu permisul și nici nu poate fi amendat pentru conducere sub influența drogurilor

Un singur polițist de la rutieră se ocupă de o zonă extinsă din zona Voluntari, care include și cartierul privat Cosmopolis, dar acesta se plânge că legislația în vigoare nu-i permite să aplice amenzi pentru conducere fără permis de exemplu sau pentru conducere sub influența alcoolului în interiorul cartierului privat deoarece Codul Rutier se aplică exclusiv pe drumurile publice. Într-o discuție cu reporterul G4Media, polițistul susține că tot ce poate face în urma unor evenimente în petrecute în cartierul privat este să facă un proces verbal de constatare a eventualelor daune. Păgubiții sunt îndrumați apoi cu acest proces verbal către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.

De remarcat că Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice (Codul Rutier) se referă exclusiv la drumuri publice, după cum rezultă chiar din titlul ordonanței. Nicăieri nu este reglementată situația în care regulile din Codul Rutier s-ar aplica și pe drumurile private. Astfel, șoferii care circulă drogați, fără permis, cu mașină fără ITP, fără trusă medicală, fără ca poliția rutieră să poată interveni. Dacă face accident, nu are obligația să anunțe poliția sau salvarea și nu poate fi acuzat de părăsirea locului accidentului. Potrivit Codului Rutier în vigoare, nici măcar nu poate fi considerat accident potrivit legii, dacă evenimentul are loc pe un drum privat. Toate informațiile de mai sus au fost confirmate de surse din Poliție, care au precizat că au existat propuneri de modificare a Codului Rutier în sensul includerii drumurilor private, dar că ele nu au trecut de Parlament.

Art. 1

(1) Circulatia pe drumurile publice a vehiculelor, pietonilor si a celorlalte categorii de participanti la trafic, drepturile, obligatiile si raspunderile care revin persoanelor fizice si juridice, precum si atributiile unor autoritati ale administratiei publice, institutii si organizatii sunt supuse dispozitiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta .
(2) Dispozitiile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta au ca scop asigurarea desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei pe drumurile publice, precum si ocrotirea vietii, integritatii corporale si a sanatatii persoanelor participante la trafic sau aflate in zona drumului public, protectia drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietatii publice si private, cat si a mediului.
(3) Autoritatea competenta in domeniul circulatiei pe drumurile publice privind initierea si avizarea unor reglementari, precum si aplicarea si exercitarea controlului privind respectarea normelor din acest domeniu este Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul General al Politiei Romane.
(4) Reglementarile privind circulatia pe drumurile publice se emit, dupa caz, de catre autoritatile publice centrale sau locale cu atributii in acest domeniu, numai cu avizul Inspectoratului General al Politiei Romane si cu respectarea acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
(5) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor participantilor la trafic, precum si autoritatilor care au atributii in domeniul circulatiei si sigurantei pe drumurile publice si in domeniul protectiei mediului.

Art. 7

Orice vehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei.

Art.8

Pentru a fi conduse pe drumurile publice, autovehiculele şi tramvaiele trebuie să fie dotate cu truse medicale de prim ajutor, triunghiuri reflectorizante şi stingătoare de incendiu, omologate.

Art. 75

Accidentul de circulaţie este evenimentul care întruneşte cumulativ următoarele condiţii:

a) s-a produs pe un drum deschis circulaţiei publice ori şi-a avut originea într-un asemenea loc;

b) a avut ca urmare decesul, rănirea uneia sau a mai multor persoane ori avarierea a cel puţin unui

vehicul sau alte pagube materiale;

c) în eveniment a fost implicat cel puţin un

vehicul în mişcare;

d) s-a produs ca urmare a încălcării unei reguli de circulaţie.

Or, România s-a schimbat enorm față de momentul când a fost reglementat prin OUG actualul Cod Rutier, în urmă cu 22 de ani. În toate marile orașe au apărut o mulțime de cartiere private mai mari sau mai mici sau chiar adevărate mini-orașe construite în proximitatea marilor orașe.

În toate acestea, dacă sunt drumuri private, Codul Rutier nu se aplică. Este nevoie de o simplă modificare legislativă, care se poate face tot prin OUG, astfel încât reglementarile Codului Rutier să se aplice pe drumurile publice și private. În paralel, mai trebuie reglementată răspunderea administratorilor de drum privat din România.

Or, este foarte posibil, conform informațiilor G4Media.ro, ca respingerea modificărilor la Codul Rutier să aibă legătură cu fuga de răspundere a dezvoltatorilor imobilitari care nu doresc să fie responsabili pentru starea drumurilor private.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

14 comentarii

  1. Aberant este si faptul ca in parcarile private (gen supermarket), statul te obliga sa ai parcari pentru persoane cu handicap si mama si copil, insa nu pot interveni sa dea amenzi. Pentru ce le mai cer? S-ar dubla bugetul politiei daca ar da amenzi nesimtitilor care parcheaza pe acestea.

    • S-ar dubla nimic. Ei nu sunt in stare sa rezolve problemele de pe drumurile publice si vreti sa le rezolve si pe alea de pe drumurile private. La mine in cartier toata ziua stau cocotate pe trotuar niste cazane aduse din Germania. Politia locala, primaria si politia municipala se fac ca nu vad.

    • Dacă accesul în parcare nu e restricționat prin barieră sau alte mijloace se încadrează ca drum public și codul rutier se aplică.
      Că poliția nu-și face treaba e altceva.

  2. Articol care dezinformeaza, la fel ca politistii care nu vor (sau au ordin) sa nu-si faca treaba. „Drum public” inseamna „deschis circulatiei publice”, care poate fi ori proprietate publica (a statului) ori proprietate privata (a statului – da, exista proprietate privata a anumitor institutii ale statului – sau a unei entitati private).

    OUG 195/2002, Art. 6, pct. 14: drum public – orice cale de comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajata pentru traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei publice; drumurile care sunt inchise circulatiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscriptii vizibile;

    • Nu e asa! Si un drum de servitute sau un drum intre tarlale (lasi tu 1 m, las eu 1 m, lasa x 1 m) poate fi deschis circulatiei, dar politia nu are ce sa caute acolo. E pe proprietatea ta sau a mea sau a vecinilor, le-ar trebui mandat!

    • @Ciprian „drumurile care sunt inchise circulatiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscriptii vizibile” – ce nu se intelege, vorbim alta limba? Daca nu e semnalizat ca drum inchis, politia rutiera poate intre, sa patruleze, si sa-si faca treaba. Si nu exista „mandat” cand vorbim de politia rutiera, nu au atributii pentru care sa ceara sau sa primeasca mandate judecatoresti; iar cand politia „regulata” la care se poate vorbi de mandat are indicii ca e pusa viata cuiva in pericol (spre exemplu), poate sa-ti intre cu forta in casa la orice ora fara sa te anunte.

    • @t, cand intri in Cosmopolis, exist semn, cu accesul interzis circulației publice. Nu te mai agita. Politia nu are ce faca acolo. Politia cere voie la bariera sa le de-a voie in complex, daca nu vrea proprietarul sa intre nici un politist, nu au ce sa faca, trebuie sa vina cu mandat.
      Tot complexul ala e privat, orice bucata de pamant. Strazile alea nu sunt publice, sunt ale proprietarului complexului. El le asfalteaza si ingrijeste, bineinteles din banii de intretinere ale prostilor, dar na, sunt asfaltate in nume privat.
      Problema este la legislatie.

    • @sefulbanilorPDaniel Din nou, e vorba despre forma de proprietate (publica/privata) versus modul de folosinta (deschis circulatiei publice/inchis circulatiei publice). Un spatiu proprietate privata poate avea bariera pentru traficul motorizat dar liber la circulat pietonal, caz in care este drum deschis circulatiei publice iar politia are atributii pe el aka poate sa intre (pe picioarele proprii sau altfel) si sa aplice amenzi inclusiv pentru soferi.
      In orice caz, titlul articolului perpetueaza mitul ca politia nu poate aplica legea pe drumurile private in sensul de privat ca si forma de proprietate – e de notorietate lipsa de implicare a politiei la tamponari in parcarile supermarketurilor/mall-urilor, in afara cazurilor in care moare cineva sau cand cazul ajunge in presa.

  3. unde e aberatia? e drum privat si atat raspunde soferul in instanta si proprietarul !

  4. Confirm. Este haos acolo. Sunt foarte multi copii care conduc masini pe acolo de exemplu, incurajati de ceafa lata paranteasaca. Chestia este ca sunt atat de prosti, ca in unele zone se doreste a fi „zona rezidentiala”, de aia de smecheri unde pietonii pot folosi partea carosabila, o prostie daca ma intrebi, in conditiile in care romanu e prost facut gramada si o sa calce pe vreun unu la un moment dat. Si mai mult de atat, turcaletii(patronasi acolo) au folosit chiar semne de circulație care nu exista in legislatia romaneasca, 4 Way Stop.

  5. Nu e nici o aberatie legislativa, ci genul de articol de trecut batul prin gard. Cu exceptia sanctiunilor si amenzilor specifice codului rutier, toate eventualele fapte enumerate, daca au ca urmare o vatamare, sunt supuse regulilor codului civil si penal. Legea asigurarilor prevede in mod expres ca despagubirile RCA se acorda indiferent ca evenimentul s-a produs pe drum public sau nu. Daca aveti o problema cu dezvoltatorii, incercati sa o abordati direct, nu prin proxy.

  6. Pentru toti privatii si drumurile lor de servitute dotate cu bariere, indicatoare si paza privata, pentru toti cei care tin atat de mult la proprietatea si la banii lor, incat sunt capabili sa dea beep chiar si la pompieri…
    Sa ramana in privata lor strada, sa se tamponeze, sa se cafteasca,
    nu-i treaba …sectoristului !

  7. E aberatie? Pai din todeauna regulamentul a fost si este despre drumurile publice. Si permisul de conducere iti da dreptul sa circuli pe drumurile publice. Normal, nu? Nu e numai in Romania.

  8. Pai de unde sa stie politistii cum e cu legea? Daca stiau, vlad pascu nu mai era crim.inal azi…