G4Media.ro

Închiderea căilor ferate din Canada amenință lanțurile de aprovizionare din SUA

Sursa foto: Pixabay

Închiderea căilor ferate din Canada amenință lanțurile de aprovizionare din SUA

Lanțurile de aprovizionare esențiale sunt amenințate în întreaga Americă de Nord după ce un conflict de muncă în sectorul feroviar din Canada a dus la închiderea traficului de marfă pe cele mai mari două căi ferate din țară, potrivit BBC.

Canadian National Railway (CN) și Canadian Pacific Kansas City (CPKC) au blocat aproape 9.300 de lucrători după miezul nopții de joi (04:00 GMT), după ce nu au reușit să ajungă la un acord cu sindicatul Teamsters.

Canada trimite aproximativ 75% din toate bunurile pe care le exportă în SUA, în principal pe calea ferată. Un conflict prelungit ar putea perturba transporturile unei game largi de mărfuri, de la cereale și fasole la cărbune și lemn.

Blocajul va îngreuna, de asemenea, naveta a zeci de mii de persoane din Toronto, Montreal și Vancouver, unde liniile se bazează pe șinele deținute de CPKC.

Canada, a doua țară ca mărime din lume după suprafață, se bazează în mare măsură pe transportul feroviar.

După luni de discuții, negocierile din ce în ce mai aprige s-au oprit miercuri seara târziu, potrivit CBC, ambele părți acuzându-se reciproc de refuzul de a negocia serios.

În declarații separate, CN și CPKC au afirmat că au luat aceste măsuri după luni de negocieri „de bună credință”, care s-au împotmolit din cauza condițiilor de muncă, cum ar fi programarea turelor și dispozițiile privind oboseala.

„Fără un acord sau un arbitraj obligatoriu, CN nu a avut de ales decât să finalizeze o închidere sigură și ordonată și să procedeze la un blocaj”, a declarat CN într-o declarație.

„CPKC acționează pentru a proteja lanțurile de aprovizionare ale Canadei, precum și toate părțile interesate, de incertitudini suplimentare și de perturbări mai ample”, a declarat CPKC, adăugând că arbitrajul obligatoriu a fost singura modalitate «responsabilă» de a merge mai departe.

„Căilor ferate nu le pasă de fermieri”

Paul Boucher, președintele Teamsters Canada Rail Conference, a declarat că căile ferate „s-au arătat dispuse să compromită siguranța feroviară și să destrame familii pentru a câștiga un dolar în plus”.

„Căilor ferate nu le pasă de fermieri, de întreprinderile mici, de lanțurile de aprovizionare sau de proprii angajați. Singura lor preocupare este creșterea profitului lor”, a spus el.

Mai devreme, miercuri, prim-ministrul Justin Trudeau a făcut un apel de ultimă oră către ambele părți pentru a-și continua încercările de a ajunge la un acord.

„Milioane de canadieni, de lucrători, de agricultori, de întreprinderi din întreaga țară se bazează pe ambele părți pentru a face eforturi și pentru a ajunge la o soluție”, a declarat el într-un scurt discurs, fără a răspunde la întrebări.

Zeci de organizații industriale și comerciale au avertizat săptămâna trecută, într-o scrisoare deschisă, că întreruperea va avea „un impact imediat” de la o coastă la alta și va afecta reputația Canadei ca partener comercial.

„Luând în considerare milioanele de locuri de muncă canadiene care ar fi afectate, amploarea perturbării este descurajantă”, se arată în scrisoare.

Impact major asupra economiei canadiene și a celei americane

Camerele de comerț americană și canadiană au continuat la începutul acestei săptămâni, avertizând cu privire la impactul potențial „devastator” al întreruperii activității asupra întreprinderilor și familiilor canadiene, dar și asupra economiei americane.

Un grup de asociații comerciale din domeniul agriculturii a îndemnat Ottawa să intervină, însă guvernul a rezistat până acum cererilor de arbitraj obligatoriu. Acordurile de muncă pentru ambele căi ferate au expirat la sfârșitul anului trecut.

În timpul blocajului, rețelele feroviare din SUA și Mexic vor continua să funcționeze. Dar o întrerupere la nord de graniță ar putea fi resimțită în întreaga Americă de Nord.

Ministrul american al transporturilor, Pete Buttigieg, a declarat la începutul acestei săptămâni că monitorizează negocierile feroviare și impactul potențial asupra fluxului transfrontalier de mărfuri.

În fiecare an, mărfurile sunt transportate pe calea ferată în valoare de aproximativ 380 de miliarde de dolari canadieni (214 miliarde de lire sterline), iar căile ferate transportă jumătate din mărfurile de export ale țării, conform Asociației Căilor Ferate din Canada.

Înainte de închiderea totală, atât CPKC, cât și CN au început deja să întrerupă unele transporturi.

Luni, firma de transport maritim Maersk a încetat să mai accepte transporturile destinate Canadei care trebuiau să fie transportate pe calea ferată și care nu puteau fi transportate în schimb cu camioane grele.

Profesorul Barry Prentice, director la University of Manitoba Transport Institute, a declarat că guvernul va adopta probabil în zilele următoare o legislație de revenire la locul de muncă dacă părțile nu vor ajunge la un acord, așa cum s-a procedat în dispute similare din trecut.

„Acesta nu este cel mai bun mod de a conduce spectacolul”, a declarat el miercuri pentru BBC.

„Dar se pare că acesta este manualul și ne întoarcem din nou la acest carusel”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Ameninta dar nu sperie.