G4Media.ro

Eurobarometru: Aproape 70% dintre români se declară optimiști cu privire la viitorul…

Sursa foto: Pixabay/ michelbossart

Eurobarometru: Aproape 70% dintre români se declară optimiști cu privire la viitorul UE, peste media blocului comunitar / Oportunitățile de muncă, protejarea păcii și consolidarea securității, printre beneficiile apartenenței invocate de români

Aproape 70% dintre români se declară optimiști cu privire la viitorul Uniunii Europene (peste media UE), iar peste jumătate spun că au o imagine pozitivă despre blocul comunitar, indică rezultatele Eurobarometrului publicat joi de Parlamentul European (PE).

Sprijinul pentru UE rămâne ridicat, în pofida problemelor economice. Rezultatele sondajului indică faptul că 65% dintre cetățenii europeni sunt optimiști cu privire la viitorul UE. Procentul cetățenilor români optimiști cu privire la viitorul UE este mai mare decât media europeană (68% RO) și în creştere cu 7 puncte procentuale faţă de anteriorul sondaj din februarie-martie 2024.

La nivel UE27, cetăţenii continuă să aibă o impresie pozitivă despre UE: 48%, doar 16% declarând că au o imagine negativă. 52% dintre respondenţii din România declară o imagine pozitivă despre UE, în creştere cu 2 puncte procentuale faţă de sondajul anterior, şi doar 11% au o imagine negativă, în scădere cu 5 puncte procentuale faţă de precedentul sondaj”, se arată în comunicatul PE.

De asemenea, încrederea românilor în democrația parlamentară europeană a ajuns la 53%, în comparație cu media europeană de 42%. Parlamentul European menționează că este “cel mai bun rezultat înregistrat vreodată pentru acest indicator”.

Printre beneficiile statutului de membru al UE invocate cel mai des de români se numără crearea de noi oportunități de muncă (37%), protejarea păcii și consolidarea securității (26%), intensificarea cooperării dintre statele membre (24%), contribuția UE la creșterea economică (24%).

Aderarea la UE este, de asemenea, privită într-o lumină favorabilă. Șapte din zece europeni (70% media UE) consideră că țara lor a beneficiat de pe urma apartenenței la UE, cifră care a rămas stabilă în ultimii ani. De asemenea, 70% dintre cetățenii români participanți la sondaj consideră că țara lor a avut beneficii de pe urma statutului de membru al UE, în creștere cu 5 puncte procentuale față de sondajul realizat în februarie/martie 2024, înainte de alegerile europene.

În ansamblul UE există patru motive principale pentru care calitatea de membru este considerată benefică: intensificarea cooperării dintre statele membre (36%), protejarea păcii și consolidarea securității (32%), contribuția UE la creșterea economică (28%) și crearea de noi oportunități de muncă (24%)”, mai precizează PE.

În privința subiectelor care i-au motivat pe români să iasă la vot la alegerile din iunie 2024 se află situaţia economică (45%); creşterea preţurilor şi a costului vieţii (44%); protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală (32%, faţă de doar 24% media UE); situaţia internaţională (30%); democraţia şi statul de drept (27%); apărarea şi securitatea (27%, similar cu media UE de 28%).

Totodată, cei care nu au iesit la vot au spus că teme precum situația economică (36% media UE, 41% RO) și costul vieții (46% identic media UE și RO) i-ar fi putut convinge să se prezinte la urne.

În cazul respondenţilor din România, protecţia socială, bunăstarea şi accesul la asistenţă medicală reprezintă pentru 35% dintre aceştia un subiect care i-ar fi putut motiva să meargă la vot, urmat de apărare şi securitate (24%) şi situaţia internaţională (21%).

Alte date relevante din comunicatul Parlamentului European:

Europenii și-au confirmat sprijinul pentru democrația UE la alegerile europene din iunie anul trecut. Prezența la vot a fost de 50,74% la nivelul UE (52,40% RO), cea mai mare din ultimii 30 de ani și similară cu cea din 2019. Aceasta a crescut în 16 din cele 27 de țări, inclusiv în România, în comparație cu alegerile europene din 2019. Faptul că votul contează este confirmat și de 56% dintre cetățenii UE (50% RO), care sunt de acord că vocea lor contează în UE – la nivelul UE rezultatul reprezintă o creștere de 8 puncte procentuale față de februarie/martie 2024 (48%).

Analiza acestui sondaj postelectoral sugerează, de asemenea, că votul la alegerile europene devine un obicei pentru mulți cetățeni. Când au fost întrebați de ce au votat, 46% dintre alegătorii europeni spun că o fac întotdeauna (35% RO), în timp ce 42% spun că este datoria lor ca cetățeni (31% RO), iar 20% dintre respondenții din UE spun că doresc să sprijine partidul politic de care se simt apropiați (21% RO).

Decizia cu privire la cine să voteze la alegerile europene din 2024 s-a bazat în principal pe cât de apropiate au fost propunerile partidelor de ideile și valorile alegătorilor. Propunerile unui anumit partid pe teme europene au fost cel mai frecvent motiv pentru a fi selectate la vot, invocat de 47% dintre alegătorii europeni (+4 puncte procentuale față de 2019).

În cazul respondenţilor din România, principalele motive care au stat la baza deciziei de a vota un partid anume sunt: obişnuinţa de a vota partidul respectiv (39%); propunerile privind problemele naţionale (38%); propunerile privind o problemă considerată importantă de către respondent (37%); propunerile privind problemele europene (31%)”.

Context

Sondajul a analizat comportamentul de vot și principalele priorități ale cetățenilor UE.

Sondajul Eurobarometru postelectoral al Parlamentului European a fost efectuat de agenția de cercetare Verian (anterior Kantar Public) în perioada 13 iunie – 8 iulie 2024 în toate cele 27 de state membre ale UE.

Sondajul a fost realizat față în față, interviurile video (CAVI) fiind utilizate în Cehia, Danemarca, Finlanda și Malta. În total, au fost efectuate 26.349 de interviuri. Rezultatele au fost ponderate în funcție de dimensiunea populației din fiecare țară.

Pe lângă procedura de ponderare bazată pe variabile socio-demografice (ponderi post-stratificare în funcție de sex și vârstă, regiune și urbanizare), rezultatele pentru toate întrebările legate de alegerile europene din acest sondaj post-electoral au fost ponderate în funcție de prezența la vot la nivel național.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...