G4Media.ro

USR a depus un proiect pentru reforma teritorială: rămân 8 județe, dispar…

Foto: Calea Europeană

USR a depus un proiect pentru reforma teritorială: rămân 8 județe, dispar sectoarele din București, orașe cu minimum 20.000 de locuitori și comune cu minimum 3.000 de locuitori

USR a depus marți primele proiecte din pachetul legislativ pentru reforma administrativ-teritorială a României, potrivit unui comunicat. Măsurile propuse includ reducerea numărului de județe și de localități, dar și reorganizarea Bucureștiului, astfel încât să rezulte un stat mai mic, cu mai puține instituții, în care banul public se cheltuie cumpătat.

Proiectele au fost depuse de parlamentarii Alin Apostol, Narcis Mircescu și Teodor Lazăr.

Necesitatea de a reduce numărul de unități administrativ-teritoriale rezultă și din realitatea că 9 din 10 localități din România sunt falimentare în primul rând pentru că sunt prea mici. România are nevoie de structuri care să o dezvolte, nu de unele care doar să toace banii în beneficiul clientelei de partid, arată USR.

„Dacă reușim să facem reorganizarea administrativ-teritorială propusă de USR, putem economisi aproximativ 17 miliarde de lei anual. Adică am avea bani să facem cinci-șase spitale regionale sau circa 2.000 de km de autostradă în fiecare an! Reorganizarea teritorială va aduce servicii de calitate în comunitate, mai mulți bani de investiții, mai mulți bani europeni și lucrări publice făcute cu cap, nu de genul terenurilor de fotbal în pantă. Cred că după 35 de ani în care s-a amânat acest proces, doar pentru interese electorale meschine, a venit timpul ca românii să aleagă o Românie de secol XXI și nu una organizată după anul 1968”, declară deputatul USR Alin Apostol.

Proiectul de lege pentru reorganizarea administrativ-teritorială a României prevede organizarea țării în opt județe, corespunzând regiunilor de dezvoltare constituite încă din 2004: Nord-Est (Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui), Sud-Est (Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Tulcea, Vrancea), Sud-Muntenia (Argeș, Călărași, Dâmbovița, Ialomița, Prahova, Teleorman), Sud-Vest Oltenia (Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea), Vest (Arad, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș), Nord-Vest (Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj), Centru (Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu) și București-Ilfov (Municipiul București și Ilfov).

Orașele nu vor putea avea mai puțin de 20.000 de locuitori, iar comunele, nu mai puțin de 3.000 de locuitori, potrivit proiectelor USR.

La rândul său, Bucureștiul nu va mai avea sectoare, ci subdiviziuni numite districte. Astfel, Capitala va avea o singură primărie și mai multe structuri teritoriale care să implementeze și să urmărească strategia de dezvoltare unitară, așa cum se întâmplă în multe orașe europene.

„«Bătălia» de la planșeul Unirii ne-a arătat cât de anacronică este administrația Bucureștiului, cu șapte primării care se calcă pe picioare. Asta, după ce, ani de zile, primarul PSD Robert Negoiță a dat autorizații de construire de cartiere în câmp, fără să prevadă drumuri, grădinițe sau școli. Avem nevoie de o viziune unică asupra dezvoltării Bucureștiului, de o administrație care să privească în ansamblu problemele generate de fiecare decizie”, adaugă deputatul USR Alin Apostol.

Numărul localităților sau al districtelor, forma lor de organizare și alte detalii vor fi stabilite prin Strategia de Reorganizare Teritorială, care va fi elaborată de către Comisia Națională de Reorganizare Teritorială și care va fi adoptată de către Guvern și Parlament.

Celelalte proiecte USR, inițiate de deputații Alin Apostol și Teodor Lazăr, prevăd:

– Reorganizarea ordonatorilor secundari și terțiari de credite cu un număr mai mic de 25 de angajați în direcții în subordinea ordonatorilor principali de credite. România are un număr excesiv de ordonatori de credite, peste 14.000.
– Creșterea cu puncte procentuale a impozitului pe venit alocat localităților care se comasează voluntar. Proiectul este menit să încurajeze localitățile din România să fuzioneze din proprie inițiativă, primind drept răsplată un buget local mai mare. Această creștere a bugetului local a viitoarelor localități comasate este gândită pe o perioadă de 10 ani, în două trepte, respectiv primii 5 și următorii 5 ani. Modalitatea prin care localitățile se pot comasa în mod voluntar este aceea a referendumului local.
– Feedback de la cetățeni pentru activitatea instituțiilor publice, pe modelul feedback-ului de la pacienții din spitale. Cetățenilor le vor fi puse la dispoziție mijloace electronice să-și exprime opinia cu privire la interacțiunea pe care au avut-o cu instituția publică. Toate instituțiile vor fi obligate să afișeze pe pagina proprie de internet, în scopul creșterii transparenței instituționale, feedback-ul pe care l-au primit.
– Model unitar de afișare a informațiilor de interes public pe site-urile autorităților și instituțiilor publice. Proiectul vizează creșterea transparenței instituționale, astfel încât informațiile publice să fie mult mai ușor accesibile cetățenilor, prin intermediul unui buton dedicat transparenței. Pe unele site-uri de instituții sau autorități publice, deși există informații publice, este foarte greu ca acestea să fie accesate.
– Ședințele consiliilor locale să fie filmate și distribuite pe rețelele sociale. Dezbaterile asupra hotărârilor locale trebuie să fie publice și accesibile tuturor cetățenilor, astfel încât aceștia să fie în permanență informați de activitatea autorităților publice locale, chiar și atunci când nu pot participa fizic la ședințele organizate de primării.
– Pontaj electronic pentru angajații din instituțiile publice. Plecând de la practica din mediul privat, proiectul vizează digitalizarea pontajului din instituțiile publice, astfel încât evidența angajaților să poată fi făcută mult mai ușor, iar datele să aibă un plus de credibilitate.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

26 comentarii

  1. Asta da, de acord! Susțin!

  2. pai e gresit, corect e dezbina si zapaceste-i, nu trebuie facut ceva si cu „Colegiului Prefectural”…? ceva legat de bani

  3. Felicitari mult succes!

  4. Votez pentru aprobarea și punerea în aplicare a acestui proiect de lege.

  5. Nu înțeleg de ce trebuie neapărat respectate actualele delimitări ale județelor când se vrea o reformă teritorială majoră.

    Am înțeles, politic nu este bine să se revină la structura regiunilor tradiționale, dar de ce trebuie să meargă un cetățean din Negru Vodă (Constanța) tocmai la Brăila pentru o ștampilă?

    • Documentul se va emite online , nu mai trebuie să se ducă după ștampilă . Suntem în sec XXI.

    • pentru ca e mai aproape 🙂 decat buzaul. au jucat monopoly si asa a iesit.

    • 🙂 „Suntem în sec XXI.” mai iesi din casa

    • Stampila se va pune local, aprobarea va veni de la regiune, nu va fi nimeni obligat să meargă 100 km sau mai mult pentru așa ceva.

  6. Votez pentru, dar cu un amendament:
    La regiunea de Sud-Muntenia a fost omis judetul Giurgiu sau acesta este inclus in Ilfov ?!!!

  7. 1. Spitalele vor fi construite de magicianul Voiculescu împreună cu Don Nic și Geoană pe iaht, sau in Birourile Aspen?
    2. Ăla din Sighet, merge cate sute de Km să depună un act la primăria generală de județ, că în comuna lui nu îl lasă șefu de secție care e și primar de comună?
    3. Voi chiar vreți să furați pe picior mare, nu vă mai ajunge, nu? De aia s-au speriat PNL și v-au scos din alianță când era Voiculescu ministrul sănătății…
    Acum vreți bugete pe zone, să aveți cașcaval mare, nu ciupeală.

    Ăștia ne vând pe tarabă direct, nu stau și ei cu comisioane și învârteli.

  8. Jeneral, esti cam jenibil.:)

  9. Ca de fiecare data USR-ul nu vine cu nimic nou, crezand ca noi toti suntem doar mase de manevra. Acea configuratie este identica cu Regiunile de Dezvoltare, care sunt deja legiferate prin Legea 315 din 2004. In baza acestei configuratii s-au infiintat si Agentiile de Dezvoltare Regionala, prin care se fac platile din Fondurile Europene. Nicio tara civilizata de pe aceasta lume nu poate functiona doar cu o astfel de organizare si daca ne uitam la istoria Romaniei o sa vedem ca a existat intotdeauna un nivel inferior administrativ. Nici nu se poate altfel. In toate tarile din vest este la fel pentru ca nu poti de la nivel regional sa rezolvi probleme specifice din miile de localitati cuprinse in acel pseudo-judet. Cu totii ne dorim mai putine structuri ale admistratiei publice dar nu este o solutie sa impartim tara in 8 sau mai putine culori politice. Se ajunge foarte usor la anarhie si dictatura. Oare asta ne dorim?

  10. Reorganizarea teritorială, sau mai degrabă prerogativele și competențele care ar urmă să fie transmise / cedate de la centru către subunitățile administrative sunt – în primul și în al doilea rând de natură economică. Principul subsidiarității care ar trebui să guverneze activitatea economică, administrativă și socială a noilor ”teritorii” ar situa volen-nolens noile regiuni într-o cursă sănătoasă, cu efecte benefice pentru întreaga țară. S-ar schimba radical modul în care actualele județe se ploconesc, trag sfori, își cresc baroni locali, cu legături la centru, ca să aibă și ei acces ”la finanțări”. Există temeri numeroase – nedeclarate – față de reorganizare teritorială, repet, în primul rând cu miză economică, partial explicabile. O mai mare autonomie economică, financiară, administrativă are meteahna de a arăta adevărata capacitate, abilitate și calitate a leadershipului local, cu semne și dovezi distincte în starea generală de dezvoltare ( sau stagnare ) a teritoriului. Teama guvernărilor din istoria recentă a țării față de reorganizarea teritorial -administrativă a acesteia izvorăște nu numai din lipsă de voință politică, ci și din lipsa calității, priceperii și indolenței.

    O propunere viabilă și necesară. Vor fi mulți – mai ales politicieni – care vor pune bețe în roate.

  11. Usr ul trebuie sa si pregateasca un înlocuitor de același calibru cu ND pentru primaria unica a capitalei, altfel totul se duce de rapa. Daca ajunge toata zona Bucuresti Ilfov pe mainile unui mafiot, am incurcat o.

  12. Răzbate o îngrijorare față de necesitatea de a călători mari distanțe ”pentru o ștampilă” sau semnarea ”unei hârtii”. Sunt semne involuntare a faptului că și în prezent suntem dependenți de o birocrație ineficientă și lentă, cu toate progresele parțiale atinse în unele domenii. A sosit momentul ca – în sfârșit – să generalizăm subsisteme de aplicații online ( dacă se poate, fără ”specialiști” ca fugarul Ghiță ) prin care nu numai ”hârtiile” și ”ștampilele” dar și deplasările petenților să fie regândite radical. Efectul imediat ar fi reducerea administrației actuale și a birocrației – efecte care nu sunt îmbrățișate de toți. Este numai un exemplu mic. În fapt, reorganizarea teritorială ar fi una din cele mai vaste proiecte de țară cu necesitatea regândirii competențelor locale cât și ” a centrului”, ale surselor de toate felurile necesare local și central etc. etc. Ceva serios și de proporții.

  13. Deci „scapam” de mai multi baroni locali ca sa castigam 8 super-baroni locali. Acestia vor avea acces la bugete consolidate din care vor imparti banii discretionar catre USR, daca se poate. Aceiasi putere sporita si-o doreste si ND la PMB, ca sa-i santajeze pe toti in numele interesului public. Adica haideti la referendum ca sa-l transformam si pe dansul in super-baron local si deci sa dispuna de toti banii colectati de la bucuresteni si de la cei din ilfov in speranta ca vom scapa de birocratie si de procesul greoi. Deja este un exemplu clar de lipsa de capacitate in utilizarea resurselor locale si se vede clar ce inseamna o astfel de himera adiministrativa.
    Usor usor vom discuta despre autonomie si despre federalizare. Suna promitator

    • ”sa dispuna de toti banii colectati de la bucuresteni si de la cei din ilfov in speranta ca vom scapa de birocratie si de procesul greoi”

      Iată, ce doare. Între altele. …Penibil.

  14. Cum sa faci reforme in Romanica? Fiecare salariat trebuie sa hraneasca un bugetar detinator de stampila.

  15. Puți a PSDNL cale de-o poștă, ghehehenerale. Ți-ai luat pastilele azi?

  16. Iată, chiar și cele câteva comentarii ne dau o imagine sumară asuprea motivelor, spaimelor și neînțelegerilor față de propunerea de reorganizare administrativ-teritorială a țării. După o abordare vulgară reorganizarea este în interesul exclusiv al USR care vor să pună mâna pe banii bucureștenilor și a celor din Ilfov. Este totuși vorba de un stat, o țară întreagă, cu regiuni care în acest moment depind prea mult de un stat centralizat prea mare, prea lent și prea scump. Principiul subsidiarității înseamnă, pe scurt și simplu, un sistem organizat astfel încât problemele diverse ivite în conducere și adminsitrare să fie rezolvate cât mai apropape de locul în care au apărut. ( apropro de ”ștampile” și ”hârtii” ) . Acest principiu înseamnă normal și revizuirea competențelor și surselor în intregul sistem. Mai mult, chiar și în cadrul noilor subdiviziuni teritoriale, trebuiesc puse la punct condițiile subsidiarității, fiindcă altfel ”cel din Sighet” va trebui să se daplaseze la Cluj, în loc de Baia Mare. De aici decurge necesitatea punerii la punct al sistemelor diferite digitale de administrare și gestiune care să elimine deplasările, hârtiile și ștampilele pentru cetățean ( indiferent că este di, București, Lehliu Gară sau Sighetu Marmației ).