G4Media.ro

SURSE Variantele de creștere a taxelor în 2025: impozit pe venit de…

Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

SURSE Variantele de creștere a taxelor în 2025: impozit pe venit de 20%, TVA de 21% sau impozit progresiv

Specialiștii din administrația centrală lucrează în acest moment cu mai multe scenarii de politici fiscale care să ducă la scăderea deficitului bugetar și creșterea veniturilor la buget cu 1,1% din PIB în 2025, așa cum s-a angajat guvernul în Planul fiscal trimis la UE, au declarat pentru G4Media multiple surse oficiale. Toate scenariile implică creșteri de taxe și impozite, plus creșterea bazei de impozitare prin eliminarea unor excepții. De notat că atât liderii PSD, cât și cei PNL – partidele din coaliția de guvernare – au promis constant că nu vor crește taxele și impozitele în 2025.

Planul fiscal indică în mod clar că măsurile vor fi implementate începând cu luna aprilie 2025.

În ciuda acestor promisiuni publice, scăderea rapidă a deficitului bugetar și creșterea veniturilor la buget sunt imposibile fără creșteri de taxe și impozite, după cum au declarat pentru G4Media surse din Comisia Europeană. Reamintim că guvernul și-a fixat drept țintă pentru 2024 un deficit bugetar de 6,94% din PIB, în creștere cu aproape 2 puncte procentuale față de ținta inițială, pe fondul cheltuielilor majore cu pensiile și salariile bugetarilor, cu banii alocați baronilor locali în cele patru campanii electorale, dar și cu proiecte de investiții.

Consensul piețelor este însă că deficitul bugetar va depăși 8% din PIB în acest an, chiar 9% din PIB, ceea ce va face ca presiunea pe politicile fiscale ale următorului guvern să fie și mai mare.

În acest moment există trei mari ipoteze de lucru în Ministerul Finanțelor și aparatul guvernamental, nici una însă asumată oficial din cauza sensibilității subiectului în plină campanie electorală pentru alegerile prezidențiale și locale.

Toate cele trei variante se adaugă la câteva măsuri de bază: creșterea impozitivului pe dividende (cel mai probabil de la 8% la 10%), creșterea impozitului pe proprietăți începând din 2026 și scăderea plafonului la microîntreprinderi de la 500.000 de euro la 88.500 de euro (cel mai probabil în trepte).

Varianta 1 de lucru include creșterea impozitului pe veniturile angajaților de la 10% la 20%, prin includerea contribuțiilor de asigurări de sănătate și aplicarea acestei cote pe toate tipurile de venituri. Această variantă ar duce la eliminarea unor excepții.

Varianta 2 prevede creșterea cotei generale de TVA de la 19% la 21% (cu păstrarea cotelor reduse la medicamente, alimente, horeca, hrana pentru animale) și creșterea impozitului pe venit de la 10% la 13%. În această variantă, dacă guvernul ar decide eliminarea cotelor reduse, TVA general ar putea rămâne la 19%.

Varianta 3 de lucru prevede introducerea impozitului progresiv pe venit. De remarcat că acest scenariu e susținut doar de PSD și ar putea fi aplicat dacă viitoarea coaliție guvernamentală va accepta o astfel de schimbare radicală de politică fiscală.

  • Important: oricare din aceste variante va fi decisă, ea se va adăuga celor trei măsuri menționate anterior – creșterea impozitivului pe dividende, creșterea impozitului pe proprietăți (mobiliare și auto) și scăderea plafonului la microîntreprinderi.

Creșterea impozitului pe proprietăți se va face în paralel cu reducerea alocărilor de la guvern către primării.

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, nu a răspuns la întrebările adresate de G4Media pe această temă. Premierul Marcel Ciolacu a declarat în repetate rânduri că în 2025 nu vor crește taxele. În 28 octombrie a spus că ”nu se măreşte TVA-ul. Vă spun, mă tatuez pe mână, nu se măreşte TVA-ul. Nu va creşte nicio cotă unică. Va rămâne 10% pe venit”. El a susținut că ținta de creștere a veniturilor în 2025 de 1,1% din PIB va fi atinsă doar din ”reducerea cheltuielilor şi dintr-o mult mai bună colectare. Cel puţin în zona de sănătate şi mi-aş dori şi în zona educaţiei unde sunt cele mari cheltuieli în acest moment în România să fie achiziţiile centralizate. La nivelul Ministerului de Finanţe, o seringă trebuie să coste la fel şi la Cluj şi la Buzău”. Colectarea mai bună la buget a fost promisă de toate guvernele din ultimii 30 de ani, dar partenerii din Comisia Europeană și Banca Mondială au respins constant această posibilitate.

Creșterile de taxe și impozite vor fi decise de viitorul guvern cel mai târziu în primul trimestru din 2025 și să intre în vigoare din aprilie 2025, după cum arată Planul fiscal asumat de guvern și trimis la Comisia Europeană.

Decizia privitoare la creșterile specifice de taxe și impozite va fi luată pe baza scenariilor elaborate de Banca Mondială, după cum arată același document oficial. Recomandările Băncii Mondiale, care sunt publice încă din 2023, propun și ele un mix de majorări de taxe și impozite.

De ce e obligat următorul guvern să ia măsuri pentru scăderea deficitului? Pentru că s-a angajat în fața Comisiei Europene să rezolve acest dezechilibru macroeconomic care înseamnă, de fapt, o încălcare a regulilor asumate de toate statele membre UE.

La fel de importantă însă e și reacția piețelor de pe care guvernul se împrumută pentru a finanța deficitul: lipsa unor măsuri de reducere a deficitului ar putea duce la reacție negativă, care înseamnă creșterea dobânzilor.

Ieșirea de sub control a deficitului bugetar în 2024, venită ca urmare a creșterilor de salarii pentru bugetari și de pensii din anul electoral, a împins suma împrumuturilor realizate de Guvern la un nou record, după cum arată o analiză Economedia. Guvernul PSD-PNL condus de Marcel Ciolacu a ajuns cu împrumuturile la 213 miliarde de lei (42,8 miliarde de euro), în primele 10 luni din acest an, după ce în octombrie a făcut împrumuturi de 13,8 miliarde de lei. De notat că România se împrumută cu unele dintre cele mai mari dobânzi din UE.

Vezi aici o analiză Economedia despre împrumuturile guvernamentale și dobânzile la care se împrumută

De notat că pentru scăderea deficitului bugetar nu este obligatorie creșterea taxelor și impozitelor, ea putând fi realizată, teoretic, și doar prin scăderea rapidă a cheltuielilor statului. Cu toate acestea, experiența ultimelor 3 decenii a arătat că partidele care au luat măsuri rapide și radicale de scădere a cheltuielilor publice (CDR din anii 1996-2000 și PDL din 2010-2012) au fost ulterior măturate de nemulțumirea populară.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

42 comentarii

  1. Si de taieri de pensii pt smecheri, reorganizarea statului nesimtitilor cand auzim? Desfiintarea zecilor de insitutii fantoma in care curg puroaie de bani cand auzitm? Puneti biciul pe oameni pt a plati un shleahta de profitori. Asa zis-ul stat roman, o sleahta nesimtita de hoti nomenklaturisti.

    • Presa e platit in mare parte de politic, nu vei auzi prea curand.
      pe langa asta, pana o sa poata lua de la fraieri sa dea la lenesi, asa vor face.
      Crezi ca daca lumea ar protesta s-ar gasi solutii reale sau cu jandarmii? (minerii sunt batrani deacum)

    • Dacă vine vijelios ca Trump și un context mondial sau sud-est european de criză, atunci se poate forma cu celeritate un guvern PSD de uniune națională, cu premier neutru, iar electoratul poate avea multă înțelegere și pentru o sinteză a variantelor, anume impozit pe venit de 20% și TVA de 21%, nu însă și impozit progresiv!

    • Așa e, Cameliane, pentru stabilitate!

    • „iar electoratul poate avea multă înțelegere și pentru o sinteză a variantelor”

      adica Ciolacu impinge ca dementul deficitul bugetar la 8-9% din PIB, aruncand cu banii din elicopter, ca sa il alega poporul. Minim 15 MILIARDE de euro tocate aiurea.

      Iar apoi, eu trebuie sa privesc cu ingaduinta cresterea taxelor in draci, ca trebuie sa plateasca cineva tot dezmatul. Ciolacu merge cumva impreuna cu mine la munca, 10-12 ore zi de zi, de trebuie sa dam banii pe din doua?

      Mare mizerie a creat alianta lui Iohannis. Cea mai mare din istoria post-decembrista. Peste ce a reusit guvernarea Vacaroiu in 1996.

      De mirare ca sunt atati oameni care nu inteleg ce voteaza. Or sa inteleaga ei la anul, pe vremea asta.

    • @silicon: impozitul pe venit salarial este 10% acum in Romania indiferent de nivelul venitului, dvs. va referiti la total taxe si impozite pe venit salarial (pensie, sanatate, somaj, imp. venit). Cred ca aceste taxe si impozite se platesc si in celelalte state din UE chiar si SUA, este greu sa faci o echivalare in impozitarea muncii atata timp cat in Romania se aplica impozit unic iar in restul Europei impozit progresiv…altfel, pot sa inteleg panica celor cu venituri salariale mari, in fond suntem oameni supusi interesului direct si strict personal si nu sfinti/martiri altruisti. Deci, raspunsul dvs. este strict subiectiv si nu obiectiv (cu ce este mai bun imp. unic pe venit, inclusiv salarial, pentru economie).

    • @Adriana Neagureanu
      Gresit. Aici nu este vorba doar de panica celor cu venituri mari, nu trebuie sa mergem pe eterna fenta a politicienilor care incearca sa dezbine pt a creste in liniste taxe sa aiba bani pt speciali. Impozit progresiv nu inseamna diminuare contributiei pt cei cu salariu minim, doar contributii mai mari pentru toti! Aici e panica oricarui om cinstit care s-a saturat sa tina in spate speciali si bugetari de lux!

  2. Nu cred asa ceva!!! Vreti sa spunet ca Ciolacu si Ciuca mint cand spun ca nu cresc taxele si impozitele in 2025? Ireal!!! Acum pe bune, credea cineva ca o sa elimine risipa de la stat si de la speciali? Bine, doar votantii lor credeau asta. Vad ca tara asta se indreapta catre prapastie si ei voteaza in continuare cu cei care o duc in prapastie. Sunt masochisti involuntar. Le place sa traiasca din ce in ce mai rau.

    • Cred ca de 36 de ani imediat tot cu „prapastia” in fata mergem si cu toate acestea, din diferite motive, tot mai bine e in Romania.
      Taxele cresc pentru ca se poate!
      Hai, la munca!

    • 9% din PIB deficit in 2024. 30 de MILIARDE de euro pe care statul roman trebuie sa le scoate in plus fata de ce cheltuie.

      Trebuie sa fii dus cu pluta ca sa nu intelegi ca „nu vom creste taxele” e doar o minciuna uriasa de campanie.

    • bobica, mai rasfirati baieti, ca se vede. nu toata lumea are „job” la ferma 😉

  3. Ce nenorociți! Cât sunt de ipocriți. Nu au nici un pic de bun simț. Au furat până n-au mai putut si acum trebuie sa facă ceva pt. că, probabil, nu prea mai au ce fura?
    Și românii ii votează! Fantastic!

    • Ce dovezi ai ca „au furat”? cine a furat de unde?
      Romanii ii voteaza pentru ca nu au carte si nici nu le trebuie sa vada ca e mai bine decat acum 30 de ani in Romania. Daca nu ai carte, nu ai nici capacitatea de a privii in perspectiva.
      Dar pe asta cu „fura” o tot aud, e ca ploaia in geam.
      Ai dovezi? faci ceva in legatura cu asta?

  4. Bai, ne-ati innebunit cu toate presupunerile astea! Singura varianta de a reduce deficitul si eventual de a trece pe excedent, pentru ca oamenii si guvernele inteligente au excedent nu deficit, este eliminarea cheltuielilor cu aparatul birocratic inutil, reformarea administratiei centrale si locale, eliminarea companiilor de stat ineficiente si tinute doar pentru sinecuri si aducerea de bani la buget prin privatizarea unei sau unor companii de stat care chiar daca aparent merg bine si fac ceva profit ar putea sa mearga si mai bine daca ar fi administrate de manageri competenti (asa cum cere UE si nu se face).

    • Ce vise frumoase ai! Asta nu o sa se intample niciodata. Pai sinecurile, amantii, amantele, rudele, prietenii, etc., cum Ii rasplatesti daca nu mai ai posturi la vreo autoritate publica sau la vreo companie de stat?

    • „eliminarea cheltuielilor cu aparatul birocratic inutil” auzi acolo „inuti”.
      Inutil pentru cine? cum crezi ca se fac banii?

    • „Singura varianta de a reduce deficitul si eventual de a trece pe excedent, pentru ca oamenii si guvernele inteligente au excedent nu deficit, este eliminarea cheltuielilor cu aparatul birocratic inutil, reformarea administratiei centrale si locale”

      PSD e la putere de 35 de ani. Uita-te bine in ochii lui Ciolacu, Grindeanu, Tudose sau Stanescu si spune-mi ca vezi oamenii care vor elimina cheltuielile bugetare inutile si vor reforma administratia.

  5. Iei de la cei care platesc. In general de la firmele ce lucreaza cu parteneri externi, unde nu poti factura la negru.
    In schimb nimic sa-i afecteze pe samsarii imobiliari, service auto si mesterii locali !
    Bravo PeeSeeDee

    • La mai mare! Se traieste bine in Social Democratia Romania!
      Doamne-ajuta.

    • Daca se aplica varianta cu TVA marit, se va „lua” de la toti, fara discriminare…in aprilie 2025 urmeaza si „liber” la tariful energiei in minunata „piata libera” a Romaniei!

    • Când oamenii spun că sunt prea sărac să-mi fac concediul în țară și de aceea îl fac în străinătate, asta spune totul despre Ro!

  6. Am uitat sa spun si ca ANAF sau cine are atributii ar trebui sa-i caute pe cei care fura in mod organizat acest TVA si nu sa controleze mereu doar pe cei care de fapt sunt buni platitori. Mai mult de o treime din TVA-ul care ar trebui colectat cu cota de 19% NU se colecteaza mai mult de 10 miliarde de euro (miliarde de euro). Deci, noi nu putem plati cat pot ei sa fure. Cam asta ar fi.

    • Cati angajati are ANAF? si cine sunt acestia? Daca sunt pusi acolo politic, societatea civila nu ii poate trage la raspundere?

  7. Dedicatie pentru toti bugetarii inutili: la sapa, ba!

  8. Am facut o sesizare cu privire la deturnare de fonduri publice, evaziune fiscala etc impotriva unui acolit PSD si piua. Ii doare fix nicaieri pe acesti ciocoi neaveniti si infipti si ei si neamurile lor pe viata pe jilturile publice. V-ar pustia steaua nordului si crucea sudului!

  9. Variantele în discuție vor fi pe masa de lucru a viitorului guvern și par de neevitat pentru încadrarea în ținta de reducere a deficitului bugetar asumată eșalonat de România prin actualul guvern.

  10. Intrucat planul PSD nu include nimic despre Justitie:

    Buna ziua,

    Care este semnificatia acestei adrese din partea dumneavoastra? Articolele invocate de dvs. nu legifereaza nicio sanctiune. Ce ati dorit sa comunicati, de fapt, in raspunsul dat la sesizarea mea fata de domnul Daniel Boda?

    Mai mult, referitor la ordonanta de clasare a dosarului 9827/P/2019 emisa ulterior chemarii in judecata pentru tergiversarea dosarului, si anume la data de 8 noiembrie 2024, care este organismul care constata infractiunile comise de procurorii ce s-au ocupat cu atata indarjire, respectiv domnul ROCSIN Mircea-Bogdan si doamna FITA?

    Cu respect,

  11. Unde se reclama infractiunile comise de Procuratura sau este stat in stat degeaba?

  12. De asta mariti impozitele, sa va tineti bine slugile?

  13. Am inteles ca majoritatea tarilor din UE au impozit progresiv pe venit, de ce este rau aplicarea acestuia in Romania (asta in conditiile in care, toata lumea reclama ca bugetarii au salarii „nesimtite”…)? Intrebarea este de buna credinta, nu „atentez” la parerea nimanui, imi exprim nedumerirea.

    • Imediat vă vor sări în cap barosanii.

    • Pana la urma, orice sistem de colectare e cum e, mai bun sau mai rau. Se poate alege oricare.

      Problema e ca nu sistemul conteaza, cat marimea taxarii.

      Cand vorbeste de impozitul pe venit, statul se refera la venitul din salarii. Asa a fost intotdeauna. Ori, la noi, statul impoziteaza salariile mici/medii din tara asta cu peste 40%!!! Si nu vrea in ruptul capului sa reduca acest nivel dement de taxare, unic in Europe.

      Cat credeti ca ar trebui sa fie impozitele pentru salarii ceva mai mari decat media? 50%? 60%? Nu e aberant sa impozitezi oameni care castiga 2-3.000 de euro cu asemena procente?

      Si doi: impozitul pe venit inseamna revenirea la declaratia globala de venit. Adica ANAF sa poata centraliza pentru o persoana (se discuta chiar de impozit la nivel de gospodarie!) absolut orice venit din tara asta, de orice fel. ANAF nu poate face asa ceva in acest moment, nu are infrastructura necesara.

      P.S. ANAF ar trebui sa aiba alte prioritati, si anume colectarea TVA, unde evaziunea e uriasa si fraudele majore se fac la nivel de comert intre firme.

  14. Totusi, singurul moment in care putem face ceva va fi in Noiembrie. Din noianul de candidati, ati reusit sa il depistati pe ala care nu are legatura cu afacerea?

  15. da clar, dar PeSeDe e acum la putere, deci pe cine vor da vina?

  16. Ironic, pe la mijlocul articolului apare un mesaj de la PSD – “alegeti calea corectă” iar PNL zice – “opriti PSD-AUR”. 🤮

  17. Oare cum ar fi sa nu puneți pe butuci micile Srl-uri care oricum va ia de pe umeri 1-5 angajați?
    Oare cum ar fi sa terminați cu măriri de impozite la case, terenuri, mașini pe care omul și le-a cumpărat din salar impozitat deja? ( aia care chiar le-au cumpărat cinstit)
    Oare cum ar fi sa va vedeți de treaba cu dividentele, aia sunt bani unui patron care și asa plătește o grămadă de taxe la stat din firma?
    Cum ar fi sa va reduceți voi parlamentarii și guvernantii cheltuielile, care sunt imense la ora actuala?
    Cum ar fi sa desființat primăriile în care pompat bani de la buget, fiindcă nu-și acoperă cheltuielile?
    Cum ar fi să vă faceți curățenie în ograda statului între directorii angajați pe salarii imense în institutiile statului și care nici măcar nu-și dau interesul să facă ceva ptr aceste instituții? Aveți funcționari în toate orașele mari, la comune… angajați aiurea pe banii statului.
    Ca de obicei toți care ajung pe scaune de parlamentar și guvernant, alt gând nu au decât buzunarul propriu și angajarea neamurilor
    Oare sindicatele și oamenii de rând când se vor trezii pentru a ieșii în strada nu pentru 100 de lei în plus la salar ci pentru micșorarea taxelor din salarii și pe bunuri cumparate cinstit?

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.