„Cascadoria de la McDonald’s” l-a ajutat pe Trump să câștige în fața Kamalei Harris pe TikTok / Președintele ales al SUA a declarat că speră să oprească proiectul de interzicere al platformei
În ultimele două săptămâni ale campaniei, numărul de vizualizări ale președintelui ales Trump a crescut pe TikTok, unde vizualizările postărilor sale cele mai performante le-au depășit cu mult pe cele ale vicepreședintelui Kamala Harris, scrie revista Forbes.
În ultimele zile ale alegerilor prezidențiale din această lună, specialiștii în sondaje și experții au insistat asupra faptului că cursa era cât se poate de strânsă – egalitate statistică. Dar pe TikTok, datele au spus o altă poveste: fostul președinte Donald Trump a depășit-o pe vicepreședinta Kamala Harris într-o schimbare dramatică a atenției online a americanilor.
La 22 octombrie, candidatul de atunci Trump s-a prezentat la o franciză McDonald’s din Philadelphia (care era închisă pentru acea zi) și a filmat scene în care pregătea mâncare în bucătăria restaurantului pentru un set de clienți preselectați. Cascadoria a fost criticată de presă și respinsă de unii lucrători din fast-food drept „cosplay insultător”.
Pe TikTok, însă, conturile oficiale ale echipei Trump au inundat feed-urile telespectatorilor cu scenele de la McDonald’s și au ajuns la o audiență TikTok mai mare decât cea înregistrată de oricare dintre candidați într-o singură zi. Doar unul dintre videoclipurile de la McDonald’s ale lui Trump – cu peste 63 de milioane de vizualizări și 7,3 milioane de aprecieri – a primit mai mult engagement decât primele cinci videoclipuri ale vicepreședintelui Harris pe platformă în acea zi la un loc.
Conform datelor firmei de analiză TikTok, Zelf, creșterea lui Trump pe TikTok a continuat de la cascadoria McDonald’s până în ziua alegerilor, când postarea lui cea mai performantă a primit 151 de milioane de impresii, iar postarea ei cea mai performantă a primit doar 29,6 milioane. Dintre cele mai performante 10 postări pe TikTok ale candidaților, opt au ajuns să fie ale lui Trump, dintre care cinci au apărut în ultima săptămână a campaniei.
Datele Zelf arată o diferență substanțială între strategiile campaniilor Harris și Trump pe TikTok, Harris având în medie între 20 și 30 de postări în fiecare zi în octombrie, iar Trump doar 10. Între 1 august și ziua alegerilor, candidații au primit aproape același număr total de vizualizări (3 miliarde pentru el, 2,9 miliarde pentru ea), dar vizualizările lui Trump au venit mai târziu în ciclu și în explozii care au atins audiențe totale mai mari. Acest lucru poate însemna că, în timp ce Harris a ajuns mai des la o audiență constantă, Trump a ajuns la o audiență generală mai mare.
În prezent, TikTok are 170 de milioane de utilizatori în Statele Unite, mai mult decât numărul total de americani care au votat în alegerile prezidențiale din 2020. (Numărul total de voturi exprimate în 2024 nu a fost încă finalizat, dar aproape sigur va fi, de asemenea, sub 170 de milioane). Platforma, care este deținută și controlată de gigantul tehnologic chinez ByteDance, și-a minimalizat ani de zile rolul de loc pentru discursul politic, în încercarea de a reduce îngrijorările legate de posibilitatea ca controlul guvernului chinez asupra aplicației să faciliteze operațiunile de influență sau eforturile de colectare a datelor din partea partidului comunist.
Dar această strategie s-a schimbat anul trecut, după ce Congresul a început să ia serios în considerare un proiect de lege care ar obliga ByteDance să vândă TikTok unui proprietar care nu este chinez sau să o interzică în Statele Unite. Dacă TikTok urma să se confrunte cu un proiect de lege de interzicere, rolul său de platformă politică ar putea ajuta la apărarea sa, deoarece discursul politic este una dintre cele mai protejate forme de exprimare în temeiul Primului Amendament.
În aprilie, cu un sprijin bipartizan covârșitor, Camera Reprezentanților și Senatul au adoptat o lege care ar obliga ByteDance să vândă TikTok sau să se confrunte cu o interdicție începând cu 19 ianuarie: cu o zi înainte de ziua inaugurării. ByteDance a insistat că TikTok nu este de vânzare și a contestat legea în instanță, unde speră că un judecător va împiedica intrarea în vigoare a acesteia.
În timpul campaniei, fostul președinte Trump, care a încercat pentru prima dată să interzică TikTok în 2020, și-a schimbat poziția cu privire la această aplicație într-o răsturnare de situație uimitoare, după ce s-a întâlnit la începutul acestui an cu Jeffrey Yass, megadonator republican și investitor ByteDance. În zilele care au urmat realegerii sale, personalul lui Trump a reiterat că acesta speră acum să împiedice intrarea în vigoare a proiectului de lege privind interzicerea, deși abrogarea sau modificarea legii existente ar necesita un act al Congresului.
După cum a declarat pentru Washington Post Kellyanne Conway, lobbyist Yass și fost oficial al campaniei Trump, unul dintre motivele pentru care Trump favorizează acum platforma este succesul propriei sale campanii pe baza acesteia: „El apreciază amploarea și raza de acțiune a TikTok, pe care a folosit-o cu măiestrie împreună cu podcasturi și noi participanți media pentru a câștiga”, a spus ea la începutul acestei săptămâni.
Jeremy S. Thompson, un strateg digital care a lucrat la campania 2020 a lui Harris, a declarat că nu a fost surprins că momentul McDonald’s a funcționat atât de bine pentru Trump. „A fost neconvențional – este un exemplu de a face ceea ce publicul său iubește cel mai mult, și anume să trolleze oamenii”.
Thompson a avertizat că prezența candidaților pe social media poate fi înselătoare, menționând că aceasta nu se traduce întotdeauna prin vot. El a observat că mulți dintre fanii candidaților de pe rețelele de socializare provin din țări străine și, prin urmare, nu au dreptul să voteze în alegerile din SUA. Iar dintre persoanele care puteau și voiau să voteze, majoritatea se hotărâseră cu ani în avans.
În ceea ce privește creșterea de la sfârșitul lunii octombrie a numărului de vizualizări TikTok ale lui Trump, Thompson a declarat că este posibil ca acesta să fi beneficiat doar de faptul că, în zilele dinaintea votului, oamenii s-au uitat în sfârșit la alegeri.
„S-ar putea să fi fost doar curioși. El este o curiozitate în acest moment; el este un entertainer. Întotdeauna a fost bun la asta”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank