România în cursa globală: 2025 marchează o triplare spectaculoasă a elevilor care vizează universități de top precum Harvard și Oxford
Numărul studenților internaționali a crescut de la 2 milioane în 2000 la peste 6 milioane în 2018, transformând admiterea la universitățile de top într-o luptă acerbă pentru excelență.
După un an record în 2024, când 154 de elevi români au primit 463 de oferte de admitere la universități prestigioase precum Harvard, Yale și Oxford, interesul pentru universitățile de top a explodat. Pentru 2025, 544 de elevi români se pregătesc să aplice, marcând o creștere impresionantă de 253% față de anul precedent.
De ce cresc aplicațiile către universitățile internaționale?
Un factor cheie este competitivitatea globală tot mai mare. Numărul studenților internaționali a crescut de la 2 milioane în 2000 la peste 6 milioane în 2018, transformând admiterea la universitățile de top într-o luptă acerbă pentru excelență.
În plus, opțiunile educaționale internaționale oferă beneficii clare: absolvenții care au studiat în străinătate au o probabilitate de angajare cu 24% mai mare decât cei care rămân în țara de origine (OECD). Elevii văd în universitățile internaționale nu doar un simbol al excelenței academice, ci și un pașaport către cariere globale mai bine plătite.
Upgrade Education, compania care a pregătit cel mai mare număr de elevi români pentru universități de top, a demonstrat an de an o metodologie de succes. Recent, această metodologie a fost recunoscută și la ICERI, una dintre cele mai mari conferințe internaționale de educație. Prin programele sale personalizate, Upgrade Education a ajutat anual studenți să fie admiși la instituții de renume mondial precum Harvard, Yale, Cambridge sau Oxford.
Fondatorul companiei, Tinu Bosînceanu, explică motivele din spatele acestei creșteri remarcabile: „România are șansa de a transforma acest fenomen dintr-un Brain Drain într-un Brain Gain. Tinerii care studiază în străinătate aduc cu ei competențe globale, perspective inovatoare și o rețea internațională valoroasă. Prin sprijinirea și valorificarea acestor talente, România poate deveni un hub de inovație și excelență. Pentru elevi, părinți și profesori, întrebarea nu este doar „Unde să studiem?”, ci și „Cum putem folosi această experiență pentru a crea un impact durabil acasă?”
Unde visează să studieze elevii români în 2025?
Conform datelor de la Upgrade Education, cele mai populare destinații pentru elevii români în 2025 sunt:
- Uniunea Europeană: 283 de elevi aspiră să studieze la universități precum Bocconi University, University of Amsterdam sau ESADE University;
- Statele Unite: 101 elevi își propun să fie admiși la Harvard, Yale, Illinois Institute of Technology, Drexel University sau Georgia Institute of Technology;
- Regatul Unit: 81 de elevi se concentrează pe Oxford și Cambridge, iar alți 79 vizează instituții precum King’s College London.
Aceste preferințe reflectă ambițiile elevilor români, poziționând România în fruntea mobilității educaționale din Europa de Est. Aproximativ 7% dintre studenții români studiază în afara țării, comparativ cu media Uniunii Europene de 3,6%. Acest procent este semnificativ mai mare decât în țările vecine din Europa de est, Polonia (1,3%), Ungaria (2,2%) sau Bulgaria (3,8%).
Conform datelor UNESCO despre mobilitatea studenților internaționali, numărul studenților români care studiază în afara țării a crescut exponențial în ultimele două decenii. Dacă în anul 2000 aproximativ 12.500 de studenți români studiau în străinătate, în 2016 acest număr a ajuns la 34.320, iar trendul continuă să crească.
De ce aleg elevii să plece la studii în afara țării?
Același raport OECD din 2020 arată că peste 1 din 2 studenți români consideră că sistemul de învățământ superior din România este inadecvat pentru pregătirea pe piața muncii. Acest sentiment, împreună cu beneficiile clare ale educației internaționale, determină tot mai mulți elevi să plece la studii în afara țării.
Cum se pregătesc elevii români pentru viața universitară în afara țării?
Programele personalizate de pregătire academică joacă un rol esențial în succesul elevilor români. Aceste programe nu doar că le oferă instrumentele necesare pentru a excela în procesele de admitere, dar le oferă și încrederea de care au nevoie pentru a aspira la universități de top.
Tinu Bosînceanu, fondator Upgrade Education, subliniază importanța puterii exemplului: „Nu aș fi aplicat la Harvard dacă cineva din liceul meu nu ar fi făcut acest pas înaintea mea. M-a inspirat să văd că este posibil și m-am întrebat: De ce nu aș putea și eu? Cred în puterea exemplului, iar la Upgrade folosim acest model – elevii lucrează cu alumni de la universitățile unde doresc să aplice. Când vezi ce poți deveni, încrederea crește masiv.”
Această combinație între încredere și o strategie bine gândită este esențială pentru elevii care aspiră să studieze la instituții precum Harvard, Cambridge sau Oxford.
România, de la Brain Drain la Brain Gain
Numărul tot mai mare de elevi care aleg studiile internaționale ridică întrebarea: ce efecte va avea acest trend asupra României?
55% dintre studenți români care pleacă la studii în străinătate nu intenționează să revină în țară după absolvire. Accesul la rețele internaționale de networking, joburi bine plătite și piețe de muncă mai dinamice sunt factori decisivi pentru a rămâne în țările de destinație.
Pe de altă parte, absolvenții care aleg să revină în România, aduc cu ei competențe globale, expertiză și perspective inovatoare.
„Educația internațională are puterea de a transforma România. Cei care se întorc creează o nouă generație de lideri cu viziune globală, pregătiți să aducă schimbări în comunitățile lor,” spune Tinu Bosînceanu, fondator și alumni Harvard.
„Am văzut cum educația internațională le oferă tinerilor români o proiecție clară asupra potențialului lor. Cei care sunt ghidați corect nu doar că reușesc să intre la universități de top, ci și să se integreze în rețele globale de succes,” adaugă Tinu Bosînceanu.
Avem numeroase exemple de tineri care, după ce și-au finalizat studiile în străinătate, aleg să se întoarcă în România și să contribuie la dezvoltarea țării.
Exemple de succes: Erik și Tana
Erik, Head of Growth, și Tana, Head of Education, sunt exemple ale impactului pe care educația internațională îl poate avea. După ce au studiat la universități de top, au ales să revină în România, contribuind la dezvoltarea unor proiecte locale semnificative.
„Prin exemplul lor, Erik și Tana inspiră noi generații de lideri să vadă România ca pe un loc unde pot face o diferență semnificativă,” subliniază Tinu Bosînceanu.
Upgrade Education oferă sesiuni de strategie gratuite, prin care elevii descoperă cele mai bune opțiuni de studiu internațional.
„Prin ghidare corectă și sprijin strategic, România poate transforma acest Brain Drain într-un Brain Gain. Este timpul să investim în potențialul tinerilor și să consolidăm legătura dintre educația globală și succesul local.”
Admitere la universități de top: Cum crește metoda Upgrade șansele de succes
Programul de mentorat Upgrade produce rezultate spectaculoase pentru elevii care aspiră la admiterea în universități de prestigiu din întreaga lume. Peste 1.500 de participanți au primit mai mult de 5.000 de oferte de admitere, iar fiecare elev a obținut cel puțin 3 oferte din care a putut alege opțiunea cea mai potrivită.
Rezultatele demonstrează eficiența metodei Upgrade:
- Marea Britanie: Rată de admitere de 93%, comparativ cu 38% rata generală.
- Statele Unite: Rată de admitere de 60%, față de 19% rata generală.
- Europa: Peste 90% rată de succes, în contrast cu 37% rata generală.
- Oxbridge: Rată de admitere de 21%, mai mult decât dublu față de rata generală de 9%.
- Ivy League: 22% rată de admitere, comparativ cu doar 4% rata generală.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu