Cum își menține Zara dominația în fast fashion și cu ce provocări s-ar putea confrunta
Zara a avut o perioadă remarcabilă în ultimii ani, iar majoritatea analiștilor se așteaptă ca Inditex, compania-mamă, să raporteze încă un trimestru de creștere solidă a vânzărilor pe 11 decembrie. Gigantul spaniol al modei rapide a creat o barieră aparent impenetrabilă în jurul brandului său principal. Rezultatele de miercuri ar putea oferi indicii despre cum intenționează să mențină și să extindă această poziție dominantă.
Succesul Inditex se datorează în primul rând lanțului său de aprovizionare ultra-eficient, proiectat pentru a produce rapid loturi limitate de produse în tendințe, deseori în fabrici apropiate de piața de destinație. Această strategie reduce timpul de livrare și costurile logistice, ajutând compania să-și crească marjele chiar și în fața competiției cu Shein și Temu, care utilizează metode de producție și mai rapide și mai ieftine. În mai, Inditex a anunțat că va investi 1,8 miliarde de euro în noi centre de distribuție pentru a-și menține avantajul logistic.
Istoricul îndelungat al Zara în utilizarea producției apropiate de piețele de desfășurare e ar putea, de asemenea, să protejeze retailerul în cazul în care președintele ales Donald Trump își respectă promisiunea de a impune tarife mari asupra mărfurilor din China, odată ce va prelua mandatul luna viitoare. Cu toate acestea, efectele ar putea fi mai severe dacă ar impune taxe și pentru importurile din Turcia, Spania sau alte centre de producție preferate de Inditex. SUA reprezintă o piață de creștere esențială pentru Zara, care are aproximativ 100 de magazine în țară, cu planuri de extindere.
Pe piață, Zara s-a poziționat ca un brand premium la prețuri accesibile. În această direcție, a colaborat cu nume mari din modă, cum ar fi Nanushka, și cu personalități de top, inclusiv Steven Meisel, Gisele Bündchen, Stefano Pilati, Kate Moss și, anul viitor, Samuel Ross. Aceste colaborări au ajutat Zara să se diferențieze de rivali precum H&M. Totuși, concurența se intensifică: H&M lansează o strategie de revitalizare care include o colecție semnată de Glenn Martens, iar în SUA, Abercrombie & Fitch și Gap își îmbunătățesc imaginea și atractivitatea.
Abercrombie & Fitch, de exemplu, are deja o reputație similară cu Zara, fiind perceput ca modern și de calitate, în timp ce Gap începe să genereze interes. Deși prețurile acestor competitori sunt mai mari (o pereche de blugi pentru femei costă aproximativ 60 de dolari la Zara, comparativ cu 90 de dolari la Abercrombie și 80 de dolari la Gap), diferențele sunt reduse pentru clienții familiarizați cu evenimentele de reducere și programele de fidelizare ale acestora. Acest context face ca Zara să se bazeze pe colaborări atractive pentru a rămâne competitivă.
Pe scurt, ar fi nevoie de o schimbare majoră în peisajul retail pentru a detrona Zara din poziția sa dominantă pe piața de masă. Totuși, astfel de schimbări nu sunt imposibile: un război comercial inițiat de Trump sau o eventuală mutare a Shein către segmentul premium sunt două scenarii care merită urmărite în anul următor.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu