G4Media.ro

A fost publicat proiectul de OUG pentru reglementarea UBER, Bolt și Clever…

A fost publicat proiectul de OUG pentru reglementarea UBER, Bolt și Clever pe o perioadă de 3 ani. Condițiile puse de Guvern: taxă de autorizare de 50.000 lei, mașinile să nu fie mai vechi de 15 ani, iar șoferii să aibă certificat de atestare profesională

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de ordonanță de urgență prin care se reglementează activitatea Uber, Bolt și Clever. Oficialii din Transporturi recunosc că este nevoie de acest act normativ după publicarea pe 16 mai a Ordonanței prin care Guvernul a modificat legea taximetriei făcându-i mai ușor de sancționat pe șoferii acestor aplicații.

“Proiectul de ordonanță de urgentă are în vedere crearea unui sistem unitar de reglementare a activităților de transport alternativ, care funcționează prin intermediul unor platforme digitale, prin autorizarea administrativă a acestora pe o perioadă de trei ani, atât în ceea ce privește platformele digitale cât și operatorii de transport alternativ”, se arată în Nota de fundamentare.

Pentru a putea desfășura activități de transport în România, toate platforme de ridesharing și e-hailing vor trebui să-și deschidă o filială la noi în țară și să se autorizeze la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale.

Din dosarul de autorizare nu va lipsi dovada achitării unei taxe în valoare de 50.000 de lei. Ministerul Comunicațiilor va avea la dispoziție 30 de zile pentru analizarea dosarului. Platformele autorizate vor achita către aceeași instituție un tarif anual în valoare de 50.000 lei.

Autoturismele care desfăşoară transport alternativ trebuie autorizate de către Autoritatea Rutieră Română (ARR) și trebuie să respecte următoarele condiții:

  • nu trebuie să fie mai vechi de 15 ani
  • au maxim 5 locuri
  • au inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;
  • la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
  • deţin copia conformă a autorizaţiei pentru transportul alternativ.

Autorizația pentru transportul alternativ este netransmisibilă și se obține de la ARR în termen de 15 zile de la achitarea unei taxe de 300 de lei și de la depunerea unui dosar care cuprinde:

  • a) cerere;
  • b) copie a certificatului de înregistrare ca transportator şi a certificatului constatator, eliberate de registrul comerţului;
  • c) certificat de atestare a pregătirii profesionale ale conducătorilor auto;
  • d) copie a certificatului de competenţă profesională pentru managerul de transport alternativ, în cazul întreprinderii familiale sau persoanei juridice, ori copie de pe certificatul de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere, în cazul persoanei fizice autorizate sau întreprinderii individuale;
  • e) certificatul de cazier judiciar ale conducătorilor auto şi, după caz, ale managerului de transport alternativ, din care să rezulte că aceştia nu au fost condamnaţi pentru:
    – infracţiuni contra siguranţei pe drumurile publice;
    – infracţiuni privind traficul şi consumul de droguri;
    – infracţiuni contra vieţii, sănătăţii şi integrităţii corporale;
    – infracţiuni privind traficul şi exploatarea persoanelor vulnerabile;
    – infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale;
    – infracţiuni contra patrimoniului;
  • f) avizul medical și psihologic al managerului de transport alternativ, în cazul întreprinderii familiale sau persoanei juridice, sau al persoanei fizice titulare a persoanei fizice autorizate sau întreprinderii individuale, cu mențiunea apt.

Proiectul de act normativ impune câteva condiții și pentru șoferii care efectuează transport alternativ, printre ele: să aibă cel puțin 21 de ani, să dețină permis de conducere de cel puțin 2 ani și un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română.

De asemenea, aceștia trebuie să nu fi avut în ultimul an suspendat permisul pentru conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice sau a substanţelor psihoactive sau să nu fi fost implicați în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.

Proiectul de ac normativ stabilește și amenzile care pot fi aplicate atât șoferilor, operatorilor de transport alternativ cât și platformelor care oferă astfel de servicii. Cuantumul amenzilor, în funcțe de gravitatea faptei, este cuprins între 1.000 și 100.000 lei.

Mașinile care vor fi folosite pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afişat la vedere, pe parbriz în partea dreaptă jos și pe lunetă în partea dreaptă jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platformă digitală utilizată, conţinând următoarele elemente: numărul de înmatriculare al autoturismului și numirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.

Potrivit proiectului de act normativ autorizația pentru intermedierea transportului alternativ, autorizația pentru transportul alternativ, precum și copia conformă a autorizației pentru tranport alternativ se eliberează pentru perioadele corespunzătoare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, fără a depăși data de 30 septembrie 2022.

Proiectul de act normativ ar putea fi aprobat în următoarea ședință de guvern, potrivit declarațiilor făcute de premierul Viorica Dăncilă.

Reprezentanții Uber, Clever și Bolt au cerut insistent adoptarea de către Guvern a unei legislații clare care să reglementeze aplicațiile de transport alternative, deoarece, spun aceștia, la o săptămână de la intrarea în vigoare a Ordonanței prin care Guvernul a modificat legea taximetriei, făcându-i mai ușor de sancționat pe șoferii lor parteneri, numărul șoferilor care preiau comenzi s-a redus la jumătate, cursele au devenit mai scumpe, iar clienții au mai mult de așteptat până găsesc o mașină disponibilă.

Puteți citi aici întregul act normativ

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

8 comentarii

  1. taxiurile alea cu 600 000 de km la board se incadreaza? taximetristii se incadreaza? legi date cu dedicatie. cand o sa pot sa imi pun centura de siguranta intr-un taxi dat fiind faptul ca le ascund prin tapiterie?

  2. mare noroc sa fii la ministerul transporturilor zilele astea :)) sa iei si de la unii si de la altii, omu’ asta iese milionar :)) toata lumea a luat teapa, singurul castigat e cuc si echipa sa :)))

  3. Baronii locali au interese in firmele de taxi pe care le controleaza prin interpusi. De aia e atata agitatie. Sa ne traiasca coruptii!

  4. Păi stai, mă, nene, unui șofer îi ceri cazier, dar șefului Camerei deputaților nu? Adică ăla care face legile?
    Taxă de 50.000 de lei?? Păi ce faci cu taxa aia, cum îmbunătățește ea viața taximetriștilor, a uberistilor, a călătorilor? Cum reglementează mai exact domeniul ăsta al ride-sharing-ului?
    Mașini mai vechi de 15 ani? Deci unul care are o mașină de epocă e exclus din start? Păi de ce?
    Abțibild în geam, cu numărul mașinii? Păi nu e trecut deja pe plăcuțele de înmatriculare? Vă e greu să faceți o aplicație, să caute polițistul într-o bază de date și să-i apară pe telefon toate datele mașinii și ale șoferului?

  5. Va dati seama cum ati gândit? Abțibild pus in geam ? Asta înseamnă conflict deschis cu taximetriști,masini vandalizate , bătaie pe strada .
    Cred ca 70% din șoferi de taxi au cazier judiciar, au făcut ” facultate ” la greu si ii vedem in trafic .
    50.000 de lei pe an? Asta stie romania sa faca ,sa ia si lingura din farfuria omului , de ce sa trăim si noi mai bine, sa trăiască doar parlamentari…. Romania plecam peste hotare…

  6. Cand ma uit la comentariile voastre ma doare capul..Acele taxiuri de 600 mii km murdare cu un BOSS la volan sunt pe strada deoarece clienti ca voi merg cu ele..Nu va mai plangeti ca alergati dupa ieftineala .Vreti taxiuri ieftine si de calitate.Ele nu exista.Taxiurile de pe strada reprezinta calitatea clientilor.cu cat vedeti mai multe vechi si murdare trebuie sa stiti ca asta va reprezinta pe multi dintre voi care va plangeti pe aici.Cate reclamatii ati facut in privinta asta?Va spun eu.niciuna.Stati si latrati online.Ascundeti mizeria din taximetrie sub pres si alegeti mizeria rideschering.Cand o sa platiti 200 ron cu tarif dinamic pana la Otopeni o sa figiti inapoi la taxiuri

    • Urmeaza OUG … pt ca Uber si nu numai, sa intre in legalitate … ca sa nu dispara 75% din masinile Uber, limita de vechime a masinilor o sa fie 15 ani, in timp ce pt taxi este de 10 ani …

      Masinile …
      – nu trebuie să fie mai vechi de 15 ANI
      – maxim 5 locuri
      – inspecţia tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 LUNI
      – la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei;
      – sa deţin copia conformă a AUTORIZATIEI pentru transportul alternativ.