G4Media.ro

Actrița Firuța Apetrei, de la Teatrul Bacovia din Bacău: Actorii mai în…

Sursa Foto: Teatrul George Bacovia, Bacău/ Afiș

Actrița Firuța Apetrei, de la Teatrul Bacovia din Bacău: Actorii mai în vârstă ar trebui să iasă la pensie când le vine vremea și să rămână colaboratori, nu angajați. Așa se pot elibera locuri pentru tineri

Școlile ar trebui să aibă un facilitator pentru a îndruma tinerii în domeniul pe care și l-ar dori să îl urmeze, să primească sfaturi, să se întâlnească cu persoane care au o mai mare experiență în domeniul ales, dar care să aibă și oportunitatea de a căpăta experiență în domeniul ales, potrivit unui studiu realizat de agenția BiG Media Relații Publice.

Bianca Babașa și Firuța Apetrei, actrițe ale Teatrului Municipal Bacovia, Bacău, explică pentru G4.Media, prin prisma actorului la început de drum și prin cea a actorului înainte de pensionare, ce înseamnă această profesie prin ochii diferențelor de vârstă.

Cele două actrițe vorbesc și despre cât de greu este de profesat în actorie, asta pentru că numărul de locuri disponibile pentru actori este mult mai mic față de numărul studenților care termină această specializare.

Sursa: Arhiva Personală/ Firuța Apetrei

Firuța Apetrei, actor la secția de drama a Teatrului Municipal Bacovia, spune, chiar cu doi ani înainte de pensionare, că actorii cu o mai mare experiență ar trebui să se concentreze pe generațiile noi, cele care au mult de suferit, iar pentru rolurile personajelor de până în 25 de ani să fie primite fete la început de drum, care să aibă șansa să colaboreze cu instituția și să se plieze pe rol în funcție de vârstă.

“Sunt care au terminat facultatea de peste 5 ani și nu fac nimic care să aibă legătură cu meseria sau cu pasiunea lor și sunt talentați”, explică ea.

Actrița este de părere că nu seniorii ar trebui să fie cei protejați, ci tinerii, cei care au viziune, dar nu au informații suficiente pentru a-și exercita profesia: “Tinerii nu au experiență, nu apucă să facă rolurile pentru vârsta lor că nu au unde.”

Din perspectiva omului care a avut șansa să profeseze în alegerea făcută, Firuța Apetrei mai pune problema locurilor insuficiente din teatrele din țară, în comparație cu numărul de studenți care termină această specializare în fiecare an.

“Ajung angajați independenți, iar absolvenți nu au avut posibilitatea să pună piciorul pe scena unui teatru profesionist”, mai adaugă Firuța Apetrei.

Deși instituțiile de cultură suferă din cauza numărului mic de actori care trebuie să cuprindă toate rolurile pieselor săptămânale, teatrele sunt susținute financiar de Primărie și Consiliu, care nu dispun de mărirea acestor locuri, ceea ce înseamnă că nici tinerii nu au unde să profeseze sau să capete experiență.

“Numărul de locuri din organigrama teatrelor s-a redus. Teatrele sunt susținute financiar de Primărie sau Consiliul Județean și nu aprobă mărirea numărului de angajați. Teatrele suferă de lipsa actorilor pe tipologii, vârste, caractere.”, mai adaugă aceasta.

O altă problemă o reprezintă cea a costumelor, regiei, echipamentului folosit, a spațiului și a dreptului de autor, mulți tineri fiind nevoiți să lucreze independent, o soluție de moment, însă nu stabilă financiar, mai explică Firuța Apetrei pentru G4.Media.

Întrebată cum vede profesia pentru tânăra generație, aceasta mai adaugă: “Actorii mai în vârstă ar trebui să iasă la pensie când le vine vremea și să rămână colaboratori nu angajați. Așa se pot elibera locuri pentru tineri. Spune asta un om, adică eu, care mai are doi ani până la pensie. Dacă va fi nevoie de vârstă și experiența mea într-un rol, pot veni pe colaborare fără să ocup un loc de care ar trebui să se bucure un tânăr. Și vârsta e o problemă. Sunt atâtea locuri în teatre ocupate de actori pensionari care au cumul de pensie plus angajare.”

“Cum e posibil ca tinerii, în loc să fie angajați sunt colaboratori, iar pensionarii, in loc să fie colaboratori sunt și angajați și pensionari?”, încheie aceasta.

Sursa Foto: Arhiva Personală/ Bianca Babașa

Din perspectiva tânărului proaspăt angajat, Bianca Babașa, actor la secția de drama a Teatrului Municipal Bacovia, este de părere că tinerii care termină această facultate, deși nu au loc în teatre, pot juca independent, ca mai apoi să fie remarcați. Tot din spusele ei, actoria este o profesie ca oricare alta, în care unii au mai mult noroc, iar alții nu.

“Seniorii trebuie să le fie model prin profesionalism, disciplină și experiență.”, adaugă Bianca.

Din perspectiva actorului tânăr în relația cu profesia pe care o exercită, aceasta este de părere că legătura dintre o persoană la început de drum și una cu experiență se construiește în timp, pe baza modului de lucru dintre generații. Tot aceasta este de părere că experiența acumulată în timp de la colegii de scenă reprezintă principala mulțumire pe care ei o pot aduce seniorilor, iar perspectivele diferite, cele care se întâlnesc la mijloc, aduc un grad de satisfacție ambelor vârste.

Alexandru Arșinel (82 de ani), cu o carieră longevivă în teatrul românesc, joacă pe scena teatrului Constantin Tănase, în pofida vârstei sau a problemelor de sănătate și a renunțat târziu la funcția de conducere a acestuia.

”Eu acum doi ani am făcut o cerere de a mă retrage din funcția de director considerând că poate să o preia mai departe cu pricepere și cu avânt, și cu mine lângă el, Vasile Moraru. Am trecut prin câteva momente în care nu m-am simțit bine și nici acum nu mă simt bine, dar asta nu însemnă că nu aș mai putea sa joc.

Am condus acest teatru timp de 20 de ani, dar sunt în conducerea lui de 40-50 de ani. Mă rog, așa a hotărât, contractul urma ca să se prelungească, de fiecare dată de către directorul teatrului. Nu se ocupă primarul, dar la începutul anului a ieșit de la primărie că toate funcțiile sunt aprobate de către primarul general. Și domnia sa a hotărât să nu mai prelungească decât două luni de zile”, a spus Alexandru Arșinel pentru un post tv.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

19 comentarii

  1. Legea interzicerii cumulului pensiei cu salariul de la stat pe unde mai este ????? Are dreptate fata ca din cauza cumularzilor tinerii stau pe lângă, în șomaj sau pleacă peste hotare . Frate ,nu este destul ca unii au ieșit la pensie la 40 de ani mai ocupa funcții tot la stat tot pe alea de frecat menta pe salarii babane.

  2. Are dreptate.

  3. Daa! Mare dreptate are! Ca întodeauna mi-am dorit sa văd o piesa de teatru cu patru “actori” in reclama de la sensodine si covalact in loc sa văd una malaiele sau Mihăiță.

  4. Ia sa il chemam pe maestrul Arsinel care a luat rinichii destinati altuia cu spaga data lui Lucan sa iti explice cum sta treaba

  5. Nu are dreptate. Contractele banui ca sunt inventii moderne, sa nu-si asume compania obligatii. Bine ati venit in era globalizarii!

    Nu este doar in actorie, aceasta situatie este si in IT.

    Daca tinerii accepta, este treaba lor.
    Daca pensionarii pot si vor sa lucreze pana inchid ochii, foarte bine, este optiunea lor. Pensia este contributia lor prin munca lor la stat. Nu are nimeni de ce sa renunte la statutul de angajat in favoarea nimanui, ca poate fi colaborator, ca s-au gandit globalistii sa creeze statutul de colaborator independent. Ce-i aia?

    Cine considera asta, foarte bine, dar nu vad de ce i-ar indemna si pe altii.
    Cine nu are loc de munca undeva, se angajeaza in alta parte, la privat, in strainatate, unde poate.
    Succes!
    Cine nu gaseste de lucru in teatru, se reorienteaza profesional. Asa e in capitalism. Asta vreti, asta aveti. Fiecare sa se descurce cum poate. Nu gaseste aici, gaseste in alta parte, ca doar e globalizare.

    Simplu.

    Si oricum pentru un mare actor indemnul nu mi se pare chiar potrivit ca sa nu mai  lungesc acest comentariu.

    • Dute tu nuți si fa o ciorba

    • Nu ai dreptate, dacă ești bun mergi în privat acolo îți poți arată adevărată valoare. Ia exemplu de la Romica și Cornel. Sunt unii ieșiți la pensiei care cumulează pensia cu salariul și nu se dau plecați de pe acele locuri .cum mai stimulezi un tânăr sa avanseze exemplu ar fi în învățământul romanesc unde boșorogi nu se dau plecați de la catedră.

    • @L
      Daca asa gandesti, nu ai decat sa pleci tu, cand vei fi „bosorog”! Alta intrebare?

      @Mr. L
      Asta sa-i zici nevestei tale, daca ai!

  6. Actoria, dincolo de meserie, este o vocație! Fac parte din generația apropiată de aceea a doamnei Apetrei și sincer, cu scuze pentru ignoranta și scuze fata de domnia sa, nu am auzit pana acum de dansa, poate fiindcă nu sunt fin Bacău! Adevarul este și nu este in favoarea dânsei: eu am avut norocul sa văd, pe viu, in teatre generații incredibile de actori. De la Giugaru, la Malaiele și de la Gina Patrichi la Tora Vasilescu… mulți, mulți și talentați… eram student și ma sculam la 4 pentru a prinde o strapontina măcar la “Lectia de engleză”, la Mic, am văzut de cel puțin 3 ori Scrisoarea pierdută” la Schitu Magureanu, l-am așteptat pe Godot la Național cu Dinică și Moraru. Am scris aceste rânduri, pe de o parte ca înțelegere a faptului ca doamna Apetrei nu a avut loc in București de zecile de monștrii sacri, care din păcate s-au dus sa se odihneasca și, pe de alta parte, și ca un semnal pentru tinerii din noile generații de actori pentru care actoria pare a fi doar o meserie! Sincer, as prefera ca Rebengiuc, Mariana Mihut, Malaiele sa fie sănătoși și sa joace in personajele anilor dânșilor decât sa văd soap opere de trei bani cu “tinere talente”! Doamna Apetrei, timpul trece și generațiile se duc dar talentul nu se transmite și nu se moștenește: îl ai sau nu! Tânăr sau bătrân, chemarea pentru actorie și teatru nu se moștenește! Sănătate doamna și succes și încăpățânare in meserie tinerilor actori!

    • Dar nu-i da nimeni afara. Iesi la pensie, si daca publicul o cere, si o va cere la actorii mari, fii sigur ca pe un contract de colaborare ai iesi si mai castigat. Un mosneag la carma unui teatru nici nu intra in discutie. Doamna are dreptate 100% in opinia mea.

  7. „cainele din fata macelariei nu pleaca”deci unde e bine,e inghesuiala mare.

  8. Vasile Muraru.Nu Vasile Moraru.

  9. În țările din UE unde m-am interesat cumulul pensiei de stat cu un alt venit este penalizat.
    În Ungaria dacă venitul lunar este mai mare decât pensia trebuie să renunți la pensie. În Franța pentru venitul suplimentar impozitul crește semnificativ, putând ajunge la 50%.
    Și este normal să fii penalizat, mai ales în domenii unde mai mult „freci menta” și iei locul unor tineri
    care preferă să plece din țară.

  10. Felicitări ptr comentariu, aveți perfectă dreptate dar cine sa vadă ??? La noi cei mai mulți cumularzi sunt specialii nesimțiți.

  11. Numarul mare de absolventi de teatru raportat la locurile disponibile indica o slaba corelare a orientarii profesionale cu piata muncii.
    La Bucuresti numarul de teatre se apropie de 1 la 1000 locuitori. Dar nu toti vor sa mearga la teatru, iar dintre cei care merg nu toti agreeaza montarile „originale” cu orice pret sau subiectele abstracte.
    Asa ca e firesc ca oamenii sa activeze acolo unde sunt locuri de munca.

  12. Așa este, pensia este un drept nu o obligație. Și totuși… Dat fiind că nu e moral sa ai și pensie și salariu și altul nici măcar loc de muncă… Ar trebuie ca o cumulare sa fie nu doar imorală, ci și ilegală. Deci sa fie lege , nu tocmeala. Corect așa: pensionarii colaboratori și tinerii angajați. In absolut toate domeniile. Daca cineva își amână pensia, pai amanata să fie, nu cu salariu plus pensie.. Până decide sa fie pensionar si atunci renunță la salariu, având doar pensia. De toate generațiile avem nevoie, de aceea și tinerii trebuie lăsați să își găsească un loc.