G4Media.ro

UPDATE Acuzații de abuz în Portul Constanța: Mai mulți căpitani susțin că…

sursa foto: Info Sud-Est

UPDATE Acuzații de abuz în Portul Constanța: Mai mulți căpitani susțin că autoritățile portuare le-au pus viețile în pericol obligându-i să efectueze manevre pe furtună / Au sesizat DNA și Ministerul Transporturilor / Reacția ANR

Mai mulți căpitani din Portul Constanța susțin că autoritățile navale le-au pus viețile în pericol obligându-i să efectueze manevre în furtună, joi noapte, a declarat Adrian Popescu, unul dintre căpitani, pentru G4Media și Info Sud-Est. El susține că vineri dimineață a sesizat DNA Constanța și Ministerul Transporturilor cu privire la această situație.

  • UPDATE 13:45 Autoritatea Navală Română a transmis un punct de vedere pe care îl redăm integral: „Autoritatea Navală Română și Serviciul VTMIS au respectat în totalitate prevederile Regulamentului Portuar al porturilor maritime românești, aflate în administrarea Comapniei Naționale „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța. Regulamentul, în vigoare din anul 2023, stipulează la Art. 34, alin. (3) Căpitănia de port, direct sau prin VTS poate suspenda efectuarea manevrelor atunci când vântul depășește forța 7 BFS în portul Constanța sau forța 6 BFS în zona Midia și portul Mangalia, sau când vizibilitatea afectează desfășurarea manevrelor în siguranță. În ceea ce privește sesizarea formulată de un grup de căpitani din portul Constanța, referitoare la suspendarea manevrelor în data de 6 februarie 2025, datele înregistrate prin sistemul integrat de management al traficului maritim indică faptul că nu au fost întrunite condițiile necesare pentru aplicarea măsurii de suspendare a manevrelor portuare. Pentru clarificare, forța 7 BFS corespunde unei viteze a vântului cuprinse între 13,9 și 17 m/s. Conform înregistrărilor meteorologice din data de 6 februarie 2025, viteza maximă a vântului a fost de 15 m/s, în rafale și doar pentru perioade foarte scurte de timp”.

Grupul de căpitani spune că în Portul Constanța s-a instituit ”o practică” prin care navele sunt puse să efectueze manevre chiar dacă vântul este prea puternic pentru siguranța echipajelor, iar acest lucru se întâmplă la presiunea pe care operatorii economici o exercită asupra autorităților, spun bărbații.

Joi noapte, angajaților navali care au refuzat să efectueze manevrele și au cerut explicații li s-a spus că există ”un ordin” care trebuie respectat, fără însă a li se preciza sursa și conținutul ordinului ori autoritatea emitentă:

  • „Am depus plângere la DNA și Ministerul Transporturilor și am primit un e-mail oficial de la Administrația Portului Constanța prin care îmi confirmă că nu există nicio reglementare nouă. A fost o păcăleală. E o practică de ceva timp, când se închide portul din cauza vremii rele, se pune presiune pentru ca navele să continue să efectueze manevre. Ei tot încearcă, tot încearcă. Se forțează mâna tuturor operatorilor remorcherelor, împingătoarelor, chiar de către operatorii economici prin autoritățile portuare”, a declarat Adrian Popescu, căpitan naval din 2018, pentru G4Media și ISE.

Reclamanții spun că solicitarea de suspendare a manevrelor până la ameliorarea vremii le-a fost respinsă, pe motiv că s-a primit un ordin nespecificat:

  • ”(…) În jurul orei 20:00, mai mulți căpitani și piloți maritimi am semnalat, prin intermediul canalelor VHF 67 și 71 (care, conform reglementărilor, sunt înregistrate permanent) către VTMIS (Vessel Traffic Monitoring & Information Systems), Capitania Constanța Sud Agigea și Administrația Portului Maritim Constanța faptul că starea vremii se deteriorase rapid. Datele meteo în timp real, disponibile atât pe clădirea ANR (Autoritatea Navală Română, n.red.), cât și la intrarea în Portul Constanța (farul verde), indicau vânt puternic peste limitele de siguranță pentru efectuarea manevrelor portuare. În ciuda acestor avertismente și a prevederilor regulamentului portuar, solicitarea de suspendare a manevrelor până la ameliorarea vremii a fost respinsă, pe motiv că s-a primit un ordin nespecificat, prin care regulile au fost modificate fără vreo explicație clară. Când am cerut detalii despre conținutul și emitentul acestui ordin, reprezentanții VTMIS au declarat că nu cunosc sursa acestuia, dar că trebuie respectat, ceea ce ridică suspiciuni serioase cu privire la legalitatea și transparența deciziei (…)”, se arată în plângerea căpitanilor consultată de G4Media și ISE.

Căpitanii au întrebat compania care operează Portului Constanța (Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța) dacă este adevărat că există reglementări sau prevederi noi cu privire la condițiile în care se efectuează manevre. Administrația Porturilor Martime le-a transmis că regulamentul nu a fost modificat:

  • ”Referitor la solicitarea dvs de informații înregistrată la CN APM SA cu nr.1322/07.02.2025, vă informăm că nu este introdusă nicio reglementare nouă privind restricționarea traficului fluvial și maritim în condiții meteo nefavorabile. În prezent, se desfășoară consultări cu toți agenții economici interesați și autoritățile implicate pe marginea modificării Regulamentului Portuar, discuțiile nefiind finalizate. Aveți aici programul consultărilor: https://www.portofconstantza.com/pn/ro/stire/8/0 (primele două știri) (…)”, a răspuns Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța la solicitarea lui Popescu.

Grupul de căpitani susține că situația este ”extrem de gravă” și a transmis DNA și Ministerului Transporturilor că incidentul:

  • ”A pus în pericol siguranța personalului navigant și a navelor aflate în manevră, expunându-le unor riscuri majore de accident.
  • A ignorat datele meteo oficiale furnizate de stațiile meteorologice din port, care confirmau condiții periculoase pentru navigație.
  • A încălcat reglementările portuare, care prevăd suspendarea manevrelor în condiții meteorologice nefavorabile.
  • Ridică suspiciuni de mită și corupție, întrucât astfel de decizii pot favoriza anumiți operatori economici, în detrimentul securității navigației.
  • Suspiciuni de corupție și luare de mită
  • În cadrul Portului Constanța există bănuieli puternice că astfel de ordine abuzive sunt emise la presiunea unor operatori economici care, din motive financiare, forțează desfășurarea manevrelor chiar și în condiții meteorologice periculoase”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Căpitanii aceia și-au luat brevetele pe brînză de au ascultat de ordinele unor ”necalificați” de la birouri. Dacă cineva decide că este periculos pentru echipaj și navă să facă o manevră, atunci așa este și nimeni nu-l poate forța.

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.