G4Media.ro

Acuzații de discriminare a elevilor de etnie maghiară din Cluj, la Bacalaureat.…

Foto: Pexels.com

Acuzații de discriminare a elevilor de etnie maghiară din Cluj, la Bacalaureat. Inspectoratul susține că marcarea lucrărilor acestor elevi pentru evaluare de către profesori din școli cu predare în maghiară ar fi discriminatorie / Ce a recomandat CNCD

„Discriminare gravă la Bacalaureatul de limbă română în județul Cluj”, mai precis la proba de limba și literatura română susținută și de elevii de etnie maghiară, acuză peste 600 de părinți și elevi majori, într-o petiție online adresată Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Semnatarii spun că elevilor de la școli cu predare în limba maghiară din județ „le-a fost refuzat dreptul de a fi evaluați și notați în mod special” la proba de limba română, mai precis de către profesori de limba română care predau la astfel de unități de învățământ.

CNCD a exprimat, recent, recomandări în acest sens, ca urmare a analizării situației la simularea examenului de Bacalaureat, desfășurată în prima parte a anului. CNCD afirma că, pentru elevi cu situații diferite, este nevoi de măsuri diferite de evaluare, pentru a preveni discriminarea, iar situația diferită a elevilor aparținând minorităților este recunoscută de autoritățile române – detalii mai jos.

Pe de altă parte, secretarul de stat Zoltan Kallos este citat în presa de limba maghiară spunând că situația de la Cluj este una „nefericită, dar nu discriminatorie” și este limitată la acest județ și la un centru de examinare din Bihor. Dar într-o informare de presă transmisă redacției Edupedu.ro, Inspectoratul Școlar Județean Cluj spune că, „în absența unor precizări scrise și asumate” de la Minister, marcarea lucrărilor elevilor de la liceele de limbă maghiară ar fi, de fapt, discriminatorie.

Ce reclamă semnatarii petiției adresate CNCD

În petiția online adresată CNCD, semnatarii cer „soluționarea urgentă a discriminării flagrante a copiilor noștri de către Comisiile de bacalaureat din județul Cluj care nu au urmărit recomandările secretariatului de stat al Ministerului Învățământului, al domnului secretar de stat, Kallós Zoltán, și nu au triat lucrările de bacalaureat conform normativelor în vigoare”. Ei spun că, spre deosebire de celelalte județe, în Cluj nu s-a permis bifarea unei căsuțe în aplicația de evaluare digitalizată, care să marcheze faptul că lucrarea scanată aparține unui elev provenind de la o școală cu predare în limba maghiară, așa încât să fie evaluată de un profesor de limba română de la o astfel de școală.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. Nu inteleg ce trebuie evaluat in mod „special“. E vorba de teste la limba romana, sunt la fel pentru toti si vor fi evaluate la fel (fara discriminare). Sau elevii maghiari trebuie sa ia 10 la romana chiar daca nu se descurca la fel de bine ca elevii romani? De ce? O decizie de genul asta defavorizeaza in primul rand elevii maghiari. Romana e limba oficiala in Romania, ajuta sa o vorbesti corect.

  2. „peste 600 de părinți și elevi majori” înseamnă sub 200 de familii. Ar trebui chiar să nu se plângă că nu știu limba română ținând cont de prim miniștrii și miniștrii anala-fabeți avem.
    Aștept cu interes timpul, nu foarte îndepărtat, ca restul de zeci de mii cu „școala vieții”, care nu au putut trece de Bac sau capacitate, să se declare discriminați.

  3. „peste 600 de părinți și elevi majori” înseamnă sub 200 de familii. Ar trebui chiar să nu se plângă că nu știu limba română ținând cont de prim miniștrii și miniștrii an+lafabeți avem.
    Aștept cu interes timpul, nu foarte îndepărtat, ca restul de zeci de mii cu „școala vieții”, care nu au putut trece de Bac sau capacitate, să se declare discriminați.