ADVERTORIAL Claudiu Năsui (USR): Cel mai mare val de debirocratizare din istoria recentă a venit de la USR-PLUS
Alianța USR-PLUS nu face promisiuni electorale, ci își asumă angajamente clare de a îndeplini anumite obiective importante pentru dezvoltarea României. Unul dintre ele este debirocratizarea, eliminarea hârtiilor, cozilor și formalităților care sufocă România. Majoritatea problemelor cu care se confruntă antreprenorii și contribuabilii sunt înrădăcinate în mentalitatea birocratică a anilor 90. Birocrația este o povară nocivă care crește enorm costurile de lucru ale românilor, iar Alianța USR-PLUS și-a luat ca angajament reducerea acestei birocrații și mai ales schimbarea acestei mentalități.
Ca de obicei, aceste angajamente nu sunt doar declarative pentru Alianța USR-PLUS. Noi am început deja această debirocratizare, cu o serie de opt legi intrate în vigoare anul acesta, care aduc reforme principiale importante și alte schimbări de care România are mare nevoie. Este cel mai mare val de debirocratizare din istoria recentă a României.
Primul proiect cu care am dat startul debirocratizării a fost și cel mai greu de adoptat. Este vorba de Legea 102/2020 prin care am simplificat formalitățile stabilirii sediului social al unei firme, am eliminat hârtii cerute inutil și mai ales am eliminat obligația de a pune în SRL o a doua persoană cu o cotă de 0.01%. În alte țări, sediul social este virtual și îți poți deschide o firmă în câteva ore online.
Astea sunt diferențele calitative care plasează România sub țări precum Burkina Faso la ușurința cu care deschizi o afacere. Tot astea au fost și criticile președintelui când a retrimis-o în parlament: facem lucrurile în felul ăsta de zeci de ani, nu putem schimba. Și guvernul a spus la fel, după ce legea a trecut a doua oară prin parlament, și a atacat-o la CCR. A fost o sesizare clar nefondată. Invoca tot felul de directive fără legătură cu subiectul și „literatură de specialitate” citată selectiv care, culmea, pe fond ne dădea nouă dreptate: în 1990 am copiat o interdicție din legea franceză fără rost, și am rămas cu ea până am eliminat-o în 2020. Franța a eliminat-o cu peste 25 de ani în urmă.
Victoria de la CCR cu această lege a reprezentat un semnal important pe care am reușit să îl dăm: trebuie să renunțăm la mentalitatea birocratică a anilor 90. „Așa am făcut zeci de ani” nu este un motiv să rămânem înțepeniți în obstacolele trecutului, mai ales în contextul digitalizării de care avem enormă nevoie. Iar economia reală ne dă dreptate. În fiecare lună apar aproximativ 5.000 de firme cu asociat unic, iar cam 25% din această cifră sunt asociați unici care mai au o firmă și nu mai sunt nevoiți să adauge acel asociat nominal cu 0.01%.
Având acest avânt, și reacțiile pozitive din piață, am continuat cu debirocratizarea declarației de beneficiar real prin Legea 108/2020. O soluție simplă și de bun simț pentru o problemă inventată de stat printr-o implementare pe genunchi a unei directive. Se cerea o declarație anuală cu datele beneficiarului real al unei firme, adică de cele mai multe ori datele asociaților pe care statul le are deja. Am eliminat declarația inutilă, iar registrul beneficiarilor se completează din oficiu. Am economisit astfel milioane de hârtii, ore pierdute la coadă și drumuri în fiecare an pentru antreprenorii români.
În paralel, tot în vară am făcut posibilă scăderea costului caselor de marcat din impozitul pe profit datorat prin Legea 153/2020, și am introdus pachet ambițios de 7 proiecte pentru debirocratizare și transparentizare. În doar câteva luni, 5 dintre ele au și intrat în vigoare, dovadă că dacă ne dedicăm energia pentru proiecte bune, putem aduce schimbările reale de care România are nevoie.
Pe scurt, prin Legea 222/2020 am eliminat declarația de adaos comercial, o relicvă a economiei socialiste care nu servea decât ca scuză pentru controale și amenzi. Apoi am eliminat raportări contabile irelevante prin Legea 238/2020, o măsură de care se bucură 95% din operatorii economici din România. Pentru contribuabilii persoane fizice, prin Legea 241/2020 am eliminat necesitatea cumpărării unui raport de evaluare autorizat doar ca să își poată plăti impozitul pe imobilul cu destinație mixtă. Iar Legea 223/2020 a aliniat România cu restul Europei în practica transferului de părți sociale, un proces care ar trebui să dureze o zi, dar la noi dura de la 60 de zile și chiar ani de zile în unele cazuri.
Nu în ultimul rând, chiar săptămâna aceasta a intrat în vigoare Legea 276/2020, prin care am simplificat enorm înființarea și activitatea ONG-urilor. De la implementarea aceleiași soluții pentru declarația de beneficiar real, la eliminarea supra-formalităților de autentificare a actelor și chiar digitalizarea activităților decizionale, este cu siguranță cel mai mare avans de care se bucură acest sector important în ultimii ani.
Să adaugi la birocrație e foarte ușor, la fel cum este ușor să înființezi noi agenții de stat, noi pensii speciale sau privilegii. Să o elimini este infinit mai dificil, fiindcă dintr-o dată ți se opun toți cei care depind de ea. Toți cei care spun „așa am făcut până acum, de ce să schimbăm” sau „un obstacol birocratic trebuie înlocuit neapărat cu altul”.
În ciuda acestei rezistențe a sistemului, toate reușitele de anul ăsta au fost realizate cu doar 9% în parlament. Și indiferent de rezistența cu care ne confruntăm, aceste lucruri trebuie să se schimbe pentru binele nostru. Din acest motiv Alianța USR-PLUS și-a asumat și își asumă în continuare reformele grele, dar necesare, pentru România.
Notă: Claudiu Năsui este președintele USR București, deputat și candidat la un nou mandat de parlamentar. Articol susținut de USRPLUS
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
16 comentarii