G4Media.ro

AFP: Informaţiile false distribuite pe reţelele de socializare poluează campania electorală din…

Sursa foto: Photo 283071864 | Fake News © Domenico Fornas | Dreamstime.com

AFP: Informaţiile false distribuite pe reţelele de socializare poluează campania electorală din SUA

Taylor Swift nu şi-a exprimat sprijinul în favoarea lui Donald Trump, aşa cum nu au făcut-o nici Lady Gaga şi Morgan Freeman, iar Bruce Springsteen nu a fost fotografiat purtând un tricou „Keep America Trumpless” („Păstraţi America fără Trump”), dar aceste informaţii false au fost distribuite pe reţelele de socializare şi poluează campania electorală din SUA, transmite vineri AFP, transmite Agerpres.

Potrivit cercetătorilor, astfel de mesaje atribuite unor actori, cântăreţi şi sportivi americani, care transmit opinii politice despre Kamala Harris sau Donald Trump, adesea generate de inteligenţa artificială (AI), se înmulţesc.

Luna trecută, Donald Trump a distribuit imagini trucate în care ultra-populara cântăreaţă Taylor Swift îşi exprimă sprijinul pentru candidatul republican la alegerile prezidenţiale.

Unele dintre aceste imagini au caracteristicile imaginilor modificate de AI, potrivit specialistului Hany Farid, combinând imagini reale şi false, ceea ce face ca montajul final să fie „deosebit de înşelător”, potrivit expertului.

Taylor Swift, care are sute de milioane de urmăritori pe reţelele sociale, şi-a anunţat săptămâna trecută sprijinul pentru candidata democrată Kamala Harris.

După anunţul cântăreţei, Donald Trump a scris pe reţeaua sa Truth Social: „O urăsc pe Taylor Swift!”

O bază de date a News Literacy Project, un ONG american preocupat de fenomenul dezinformării, a contabilizat până acum 70 de mesaje false din partea unor personalităţi care îşi comunică sprijinul sau respingerea faţă de un candidat, iar lista este în creştere.

„În această perioadă de polarizare, mesajele de susţinere false ale unor celebrităţi pot atrage atenţia alegătorilor, le pot influenţa opiniile, le pot confirma prejudecăţile şi pot genera confuzie şi haos”, avertizează Peter Adams, din conducerea ONG-ului menţionat.

Pe lista acestuia se află şi o imagine trucată a cântăreţei Lady Gaga pe care apare scris „Trump 2024”.

Alte imagini manipulate susţin că actorul Morgan Freeman, un critic al republicanilor, a spus că un al doilea mandat al lui Donald Trump ar fi „bun pentru ţară”, în timp ce o altă imagine îl arată pe cântăreţul rock Bruce Springsteen într-un tricou pe care scrie „Keep America Trumpless” („Păstraţi America fără Trump”).

„Platformele au făcut acest lucru posibil”, consideră Peter Adams. „Prin renunţarea la moderatori şi reticenţa de a elimina informaţiile false, au devenit o modalitate semnificativă pentru troli, oportunişti şi propagandişti de a ajunge la o audienţă de masă”, adaugă el.

Este vorba în special X (fostul Twitter), după ce şi-a revizuit în jos politica de moderare a conţinutului şi a restabilit conturile care răspândeau dezinformarea. Proprietarul X, Elon Musk, care l-a susţinut pe Donald Trump în alegerile prezidenţiale, este acuzat în mod regulat că distribuie minciuni electorale.

După ce X a răspândit informaţii false, oficiali americani însărcinaţi cu supravegherea alegerilor i-au cerut lui Elon Musk să corecteze chatbot-ul X numit Grok, ce permite utilizatorilor să genereze nu numai text, ci şi imagini.

Lucas Hansen, co-fondatorul CivAI, care luptă împotriva pericolelor AI, a demonstrat pentru AFP uşurinţa cu care Grok poate genera un mesaj fals. De exemplu, scrieţi pur şi simplu, ca instrucţiune, „imaginea unei adunări în aer liber cu femei care poartă tricouri ‘Swifties pentru Trump'” şi puteţi genera o fotografie falsă a fanilor lui Taylor Swift care îl susţin pe fostul preşedinte republican.

„Dacă doreşti o situaţie destul de banală în care oamenii din imagine sunt fie celebri, fie fictivi, Grok este un mare facilitator” pentru a crea o manipulare vizuală, potrivit lui Lucas Hansen.”Mă aştept să fie o sursă majoră de imagini false de sprijin din partea celebrităţilor”, a adăugat el.

Pe măsură ce tehnologia se dezvoltă, va fi „din ce în ce mai dificil să identifici falsurile”, notează Jess Terry, care lucrează ca analist la Blackbird.AI.

„Foarte probabil există riscul ca generaţiile mai în vârstă sau alte grupuri de persoane mai puţin familiarizate cu dezvoltarea tehnologiei bazate pe inteligenţă artificială să creadă ceea ce văd”, a estimat Jess Terry.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.