G4Media.ro

Ai putea ucide UE, spune Franța. Nu, tu ai putea să o…

Sursa: Facebook / Emmanuel Macron

Ai putea ucide UE, spune Franța. Nu, tu ai putea să o ucizi, răspunde Germania (Politico)

Emmanuel Macron și Olaf Scholz conduc cele mai mari două economii ale UE, care împart o graniță de 450 de kilometri. Dar când vine vorba de protejarea Europei de amenințările globale, acești vecini par a fi de pe planete diferite. În cadrul unui eveniment desfășurat săptămâna aceasta la Berlin, președintele francez a avertizat că UE „ar putea muri” și că, dacă va continua cu un program „clasic” de liber schimb, va fi „scoasă de pe piață” în doi sau trei ani. El a susținut că Europa ar trebui să adopte un program mai protecționist dacă dorește să supraviețuiască, potrivit Politico.

La rândul său, Scholz a susținut că un efort de protejare a industriilor europene împotriva practicilor comerciale neloiale „nu trebuie să ne ducă la a ne face rău singuri”. Germania ar urma să voteze vineri împotriva noilor taxe UE asupra vehiculelor electrice chinezești, după ce Scholz a intervenit pentru a întări opoziția țării sale față de această măsură. Confruntarea ilustrează dilema cu care se confruntă cele 27 de guverne ale blocului într-un moment extrem de sensibil pentru comerțul mondial. Alegerile prezidențiale din Statele Unite sunt pe muchie de cuțit și Donald Trump ar putea fi reales peste o lună. În trecut, acesta a jucat dur cu UE în materie de comerț și a propus noi tarife vamale importante în cazul în care va câștiga din nou Casa Albă.

Însă chiar și președinția democratului Joe Biden a dus politica americană într-o direcție protecționistă, acordând prioritate firmelor naționale pentru investiții industriale în valoare de sute de miliarde de dolari și tentând companiile europene să se relocheze în SUA.

Având în vedere că Beijingul se afirmă din ce în ce mai mult, în special în ceea ce privește noile tehnologii și lanțurile de aprovizionare neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, UE trebuie să facă unele alegeri dacă dorește să fie competitivă. Aceste decizii vor necesita un grad ridicat de consens din partea liderilor naționali. Iar cele mai mari două puteri ale blocului nu par să ajungă la un acord.

Miercuri, la Dialogul global de la Berlin, Scholz și Macron și-au strâns mâinile, au zâmbit călduros și apoi și-au petrecut ziua oferind opinii extrem de diferite cu privire la ceea ce trebuie să facă Europa în continuare. Aceștia au fost divergenți în ceea ce privește subiectele-cheie, inclusiv propunerile pentru împrumuturi comune ale UE, taxele la importurile de vehicule chinezești și negocierile comerciale cu țările sud-americane.

În timpul unei sesiuni de întrebări și răspunsuri din cadrul evenimentului, Macron a făcut aluzie la dificultățile pe care le are cu Scholz când a fost întrebat dacă ar putea convinge Berlinul să fie de acord cu emiterea de datorii comune, așa cum se propune într-un raport oficial al fostului premier italian Mario Draghi. Liderul francez a râs și a spus că ultima dată când s-a întâmplat acest lucru a fost ca răspuns la pandemie, cu puțin ajutor din partea „unui coleg numit Covid-19”.

Macron și Scholz au discutat despre raportul Draghi privind competitivitatea Europei, care va fi pe ordinea de zi a următorului summit al Consiliului European. Oficial, atât Parisul, cât și Berlinul sunt de acord cu Draghi. Dar, în realitate, nu sunt de acord cu privire la noul val propus de împrumuturi comune ale UE pentru a investi în sectoare strategice și pentru a rivaliza cu China și SUA. În timp ce Franța a solicitat adesea noi datorii ale UE și repetarea experienței planului de redresare post-pandemică, pentru Germania acest lucru nu este posibil.

Aceasta nu este prima dată când cei doi lideri se află la cuțite în ceea ce privește politica europeană, tensiunile izbucnind frecvent și culminând odată cu anularea unei reuniuni comune a guvernelor în 2022. Nu ajută faptul că Scholz și Macron au stiluri de conducere foarte diferite și, personal, nu se înțeleg prea bine.

It’s my economy, stupid

În ultimele luni, Franța și Germania au depus mari eforturi în public pentru a-și afișa viziunea comună asupra agendei economice a UE, semnând proiecte comune privind politica industrială a Europei și coredactând amendamente la concluziile summitului Consiliului European.

Dar când vine vorba de cele mai mari probleme existențiale cu care se confruntă Europa, Berlinul și Parisul sunt în mod sistematic în dezacord. Franța a fost susținătoarea unei anchete a UE privind vehiculele electrice chineze subvenționate, care a dus la impunerea unor tarife provizorii pentru vehiculele electrice chineze. De când ancheta a fost lansată anul trecut, Germania și-a exprimat îngrijorarea că aceasta ar putea avea efecte negative. Se așteaptă ca Berlinul să voteze împotrivă în cadrul unui vot-cheie al UE pentru a confirma taxele de import propuse vineri de Comisia Europeană.

Dar adevărul este că, în ciuda întregii retorici a liderilor cu privire la faptul că au la inimă cele mai bune interese ale Europei, atât Scholz, cât și Macron au ochii ațintiți asupra preocupărilor interne.

„Pur și simplu nu avem aceleași interese”, a declarat senatorul francez Ronan Le Gleut, președintele grupului de prietenie franco-german din Senat. „Nu avem aceleași priorități, industria automobilelor din Franța nu exportă în China, sau exportă foarte puțin … în timp ce lucruri precum criza de la Volkswagen îi îngrijorează pe toți în Germania.”

Miercuri, Macron a făcut apel la mai multe fuziuni transfrontaliere între companiile din UE, într-o critică nu atât de implicită la adresa guvernului german, care dorește să torpileze preluarea Commerzbank din Germania de către gigantul bancar italian UniCredit.

Lideri fragilizați pe plan intern

Potrivit senatorului Le Gleut, Franța și Germania trec întotdeauna printr-o fază de dezacord înainte de a ajunge la un compromis. „Până la urmă, nu vom disloca UE din cauza divergențelor naționale”, a spus el. Le Gleut a arătat că Franța și Germania au ajuns în cele din urmă la un acord privind reformele de pe piața energiei anul trecut.

Dar nici măcar această dispută nu s-a încheiat. După ce ani de zile s-au certat pe tema includerii energiei nucleare pe o listă de investiții ecologice ale UE, Parisul și Berlinul au continuat să se lupte pe această temă în aproape toate textele Bruxelles-ului care au urmat.

Franța dorește să recunoască energia nucleară drept o tehnologie strategică și să relaxeze normele privind ajutoarele de stat pentru acest sector. Săptămâna trecută, însă, un înalt oficial german a avertizat că resursele UE nu ar trebui cheltuite pentru energia nucleară.

De asemenea, Berlinului și Parisului le este din ce în ce mai greu să facă concesii care ar supăra alegătorii de acasă, chiar dacă țările lor beneficiază de pe urma unui compromis.

Președintele francez se confruntă cu o Adunare Națională fracturată și cu o creștere a extremei drepte. Între timp, Scholz, al cărui partid a suferit o serie de înfrângeri electorale, are în vedere alegeri federale care ar trebui să aibă loc în septembrie anul viitor, dar care ar putea avea loc mai devreme dacă guvernul său se destramă.

Frustrările cresc, de asemenea, în ambele capitale, din cauza incapacității percepute a celeilalte părți de a ceda în privința problemelor existențiale ale UE.

În ceea ce privește liberul schimb, Nils Schmid, un deputat german din partea social-democraților lui Scholz, a declarat că multe țări ar prefera „să facă comerț cu UE decât cu China”. Dar dacă UE continuă să tragă de timp în ceea ce privește acordul dintre UE și blocul comercial sud-american Mercosur, „China va fi cea care va redefini normele comerciale”.

„Există o dimensiune geopolitică – adesea francezii îi acuză pe germani că nu se gândesc la geopolitică, dar acolo simțim că ei sunt blocați în gândirea lor franco-franceză”, a declarat Schmid, care este, de asemenea, membru al adunării parlamentare franco-germane. „Nerăbdarea este în creștere în Germania”, a spus el.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

4 comentarii

  1. Nu înțeleg poziția Germaniei privind taxele vamale pentru vehiculele electrice din China, dacă nu sunt instituite cele mai afectate vor fi chiar marile companii de autovehicule care vor risca să piardă o mare parte din cota de piața europeană.

    • Prietene, o treime din vanzarile auto a celor mai mari firme auto din Germania de duc in China. Ce e greu de inteles la treaba asta? Le punem taxe masinilor chinezesti. Cine o sa sufere? Germania. China si asa nu avea cine stie ce vanzari in UE. Dar Germania are vanzari auto la greu in China. Oare ce o sa faca chinezii? O sa puna si ei taxe in plus. O sa introduce mai multe restrictii la materii prime pentru baterii de exemplu. Si uite asa se duce Green Dealul in cap. Sunt o groaza de experti care iti spun ca visurile umede de net zero ale UE nu se pot intampla prea curand fara China.

  2. Decat sa facem masini mai bune, la preturi mai competitive.. mai bine punem taxe pe masinile „dujmanilor” , sa coste si ele mult!
    O ajuns in golf sa coste 50 000 de euro, cu optiuni ce le aveau masiniile in 2000.
    Ne impunem singuri niste reguli nerealiste, in timp ce restul continentelor isi vad de treaba si isi dezvolta industriile, noi suntem mai cu motz …
    Te doare mintea cand vezi ce logica are EU…

    • Pentru ca le cumpara lumea la 50k. Ia sa nu le mai cumpere sa vezi ce isi revin cu picioarele pe pamant. VW inchide fabrici ca nu mai au vanzari. Masina aia de 50k peste 5 ani mai valoreaza nici 20k. S-au invatat sa perpeleasca lumea la revizii. Renault a adus o chinezarie de 8k $ si a vandut-o pe 23k… id3 in China este 16k $ la noi este 38k euro cheala.