G4Media.ro

ALDE propune la rândul său un acord în 6 puncte pe justiție,…

ALDE propune la rândul său un acord în 6 puncte pe justiție, similar cu decalogul în 10 puncte al PSD. Cere lustrația celor care au semnat protocoalele secrete și înființarea unei Comisii independente pentru adevăr şi reconciliere

ALDE a făcut public o propunere de acord între partidele parlamentare. E un document în 6 puncte, similar cu decalogul PSD.

Citește mai jos documentul integral:

PROPUNEREA ALDE DE ACORD AL PARTIDELOR PARLAMENTARE

Părţile îşi exprimă convingerea că un consens asupra locului şi funcţiei sistemului judiciar în ansamblul autorităţilor publice româneşti trebuie să se întemeieze, în mod necesar, pe cel puţin două premise:

Părţile împărtăşesc mai întâi o viziune comună asupra statului de drept, pe care îl înţeleg, înainte de toate, ca pe un ansamblu de norme, instituţii, reguli şi proceduri menite să garanteze liberul exerciţiu al drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti;

Părţile consideră că înţelegerea statului de drept ca un dispozitiv i-liberal de întărire şi de extindere a funcţiilor şi atribuţiilor instituţiilor represive ale statului (servicii speciale, parchet, Înalta Curte etc.) este tributară culturii juridice comuniste;

Părţile consideră că statul de drept îşi merită numele atunci când este organizat în jurul drepturilor civile şi al garanţiilor procesuale şi este caracterizat de corectitudinea, transparenţa şi imparţialitatea administrării justiţiei;

Părţile declară cetăţeanul, justiţiabilul, victima infracţiunii ca fiind subiectul eminent al statului de drept;

Părţile consideră că statul de drept trebuie servit de magistraţi imparţiali, independenţi, dar şi responsabili pentru actele lor, care înțeleg să nu acţioneze în afara controlului celorlalte puteri ale statului;

Părţile consideră că statul de drept nu poate funcționa dacă este instituit în afara principiului liberal al separaţiei, echilibrului şi controlului reciproc al puterilor (checks and balances).

Părţile afirmă, în al doilea rând, caracterul neideologic şi nepolitic al organizării şi înfăptuirii justiţiei;

Părţile cad de acord să nu mai utilizeze tema justiţiei în confruntarea politică curentă, aşa cum au făcut-o unele dintre ele, inclusiv Preşedintele României, în ultimii ani, obişnuindu-se să utilizeze tema justiţiei ca pe un argument politic şi electoral, împărţindu-i pe actorii spaţiului public în „penali” şi în „luptători împotriva corupţiei”;

Părţile deplâng faptul că, printr-o asemenea utilizare, caracterul solemn al actului de justiţie a fost devalorizat, justiţia însăşi fiind transformată într-o simplă lozincă a manifestărilor de stradă sau a dezbaterilor din presă şi din mediile sociale;

Părţile au convingerea că încrederea cetăţenilor în justiţie, aflată într-un declin accentuat în ultima perioadă, nu poate fi restaurată decât dacă cei care au recurs la o asemenea ideologizare a rolului social al statului de drept se vor angaja să renunţe la practicile acuzatorii iresponsabile şi partizane care au erodat credibilitatea instituţiilor judiciare şi au degradat domnia legii; în caz contrar, aceste forţe politice, nu vor avea îndreptăţirea morală de a propune sau de a subscrie unui acord privind buna funcţionare a justiţiei.

Însuşindu-şi aceste două premise, Părţile convin asupra următoarelor prevederi:

1. Desecretizarea, denunţarea şi abrogarea tuturor protocoalelor încheiate între SRI şi instituţiile din sfera justiţiei (Înalta Curte, Curţi de Apel, Parchet General, DNA, CSM etc.), potrivit recomandării recentului raport al Comisiei de la Veneţia. Această recomandare trebuie transpusă într-un set de bune practici judiciare şi administrative care să facă efective atât repararea injustiţiei generată de protocoale, cât şi răspunderea judiciară a celor implicaţi în elaborarea şi punerea în operă a respectivelor înţelegeri oculte.

2. Retragerea neîntârziată din funcţiile ocupate în prezent în sistemul judiciar a tuturor celor care din 2009 şi până în 2016 au elaborat şi semnat protocoalele de colaborare secretă între SRI şi instituţiile din sfera justiţiei. Este indubitabil că semnatarii acestor protocoale, ca şi cei care i-au îndemnat să o facă, sunt cei care au exercitat în termeni reali o influenţă politică devastatoare asupra independenței justiţiei.

3. Înfiinţarea unei ʺComisii independente pentru adevăr şi reconciliereʺ, care să includă specialişti de reputaţie internaţională și care să investigheze, în afara oricăror interese partizane, cauzele care au dus la încheierea protocoalelor de colaborare între SRI şi instituţiile din sfera justiţiei, efectele pe care aceste protocoale le-au produs în plan judiciar, instituţional şi moral şi, pe cale de consecinţă, să facă propuneri pentru restabilirea independenţei justiţiei şi pentru sancţionarea celor responsabili de situarea ei într-o stare de dependenţă faţă de serviciile speciale şi de factorii politici care au comandat activitatea acestora.

4. Ministrul justiţiei va fi o persoană independentă politic şi de solidă reputaţie profesională, cel puţin până la restaurarea deplină a independenţei justiţiei şi eliberarea deplină a acesteia de sub controlul serviciilor speciale şi a factorilor politici care controlează serviciile.

5. Colaborare corectă, onestă şi întemeiată pe analiza unor fapte şi texte verificate cu instituţiile europene interesate din partea tuturor forţelor politice şi a reprezentanţilor instituţiilor din sfera justiţiei. Calitatea statului de drept în România este neîndoielnic o temă de dezbatere europeană şi de dialog cu Parlamentul European şi cu Comisia Europeană, inclusiv în cadrul mecanismului de cooperare şi verificare. Politica penală a României este însă o materie de subsidiaritate, ce ţine exclusiv de competenţa Parlamentului şi, prin delegare, a Guvernului României. În măsura în care participă la dialog şi consultare cu instanţe abilitate europene, părţile se angajează să distingă mereu şi ferm între sfera domniei legii, supusă celei mai largi şi temeinice discuţii cu toţi partenerii interesaţi şi cea penală, ce trebuie să rămână un domeniu de reflecţie naţională.

6. Procesul de elaborare a normelor privitoare la organizarea justiţiei şi la legislaţia penală va încorpora pe viitor recomandările Comisiei de la Veneţia ori de câte ori acestea vor fi formulate în termeni academici riguroşi, în urma examinării, comparării şi evaluării unei pluralităţi de surse româneşti şi nu vor avea un caracter vădit politic. Depolitizarea justiţiei trebuie să includă şi recomandările primite din partea unor organisme europene, fie ele politice sau de specialitate.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

15 comentarii

  1. Cum e cu protocolul dintre SRI și Ministerul Dezvoltării, semnat în numele lui Liviu Dragnea???

    • Dar cu cel semnat de Netejoru și Stan, protejații lui Tudorel???
      A declarat cineva aceste protocoale ilegale??
      Dnele Tăriceanu ce credeți despre cei care fura din bugetul statului?? Ăștia cum trebuie sancționați???

  2. Cei care au fost condamnați nu au voie in funcții de conducere! Liviu Dragnea trebuie sa plece!

  3. Asta ati omis-o: Părţile consideră că statul de drept trebuie servit de POLITICIENI imparţiali, independenţi, dar şi RESPONSABILI pentru actele/faptele lor, care înțeleg să nu se ascunda in spatele unei entitati private (partidul) si/sau a imunitatii parlamentare si sa nu acţioneze în afara controlului celorlalte puteri ale statului si impotriva poporului roman.Am vazut unde a dus ‘consensul’ national al lui ilici.Sa va frecati cu TIX tu si cu ‘inteleptii’ din statul paralel cu o Romanie democratica

  4. Mare abureala: 6 propuneri, 10 principii, 7 intrebari, etc.
    Finalul: FASSsss s s !

  5. Doaaaamne, cata prostitutie e-n tara asta!

  6. Ce lustrație, Tăricene ? Protocoalele n-au fost declarate ilegale de nici un magistrat. Iar dacă vorbim de lustrație, începe cu ticălosul tău ministru de Justiție, procuror comunist, cu mentalitatea ceaușistă rămasă intactă. Se crede dumnezeul Justiției. Și cu ministrul tău de externe, să nu-i zic cum. Și cu atâția alții care-ți umplu rândurile ALDE și ale Parlamentului. Ceaușiști și la 30 de ani de la căderea ceaușismului.

  7. SACUL ASTA DE CARTOFI ESTE SI PERVERS….
    FABULOS! CEI MAI MARI GANGSTERI POLITICI AI ACESTUI PAMANT BLESTEMAT VORBESC DE JUSTITIE…
    PAI CE DOVADA MAI MARE CA SUNT GANGSTERI POATE FI DECAT LEGEA SPALARII BANILOR ? CARE NU LI SE APLICA.
    SA TE SPARGI BALONATE, SA IASA GAZUL DIN TINE.

  8. IA SPUNE TERICENE, CAT VEI CASTIGA LA BURSA DUPA LEGEA OFFSHOARE? TU SI PARTENERUL TAU DE CUPLU CONDAMNATUL DRAGNEA, UN INFRACTOR.
    CATE NEMERNICII AI FACUT BALONATE? ESTI SECURIST ? ESTI PROTEJAT NEMERNICE?

  9. Au mers separat la Cotroceni dar cu aceleasi idei in cap !

    PS. Voi sunteti siguri ca PSD si ALDE nu sunt siamezii USL, dupa ce s-au operat ? :))))

  10. TERICENE, SA TE URCI MAI DES PE MOTOCICLETA. SAU TIE NUMAI PREDINTE LA SENAT ITI CRESTE TESTOSTERONUL ?

  11. In cazul ALDE ca si in cazul PSD observam ca tocmai cei obisnuiti sa incalce regulile clameaza cu nerusinare necesitatea respectarii lor!

    PS. Cum sa inchei un pact cu infractorii ca de maine se respecta legea, cand cei care ti l-au propus sunt cu mana in buzunarul tau ? :))))

  12. CICA AMBASADA MAGHIARA E ASALTATA. TOTI VOR SA FIE UNGURI. SA-SI FACA SI EI ONG UNGURESC, SA AIBA VOIE SA SPELE BANI, CA PARLAMENTARII.

  13. Tariceanu vrea ca toata lumea sa considere ca acele Protocoale sunt ,,imoral constituite”, iar OUG-urile, sau Legiferarea Justitiei in Camera Deputatilor si Senat sunt ,,moral constituite”.

    Cel mai bine este sa fie respinsa propunerea lui Tariceanu.
    Tariceanu sa dovedeasca intai ca Protocoalele s-au facut cu incalcarea Legii, si dupa aia sa vorbeasca.

  14. Romania are nevoie de un MCV internațional pe hoție.