Alexandru Rugină, COO Mercedes-Benz Vans România: Restricțiile impuse de UE privind emisiile de carbon reprezintă o oportunitate de a dezvolta soluții mai sustenabile
G4Media și Mercedes-Benz Vans România au derulat un proiect care a ajuns la final și în cadrul căruia am vorbit cu mai mulți reprezentanți de companii care apelează la serviciile Sprinter / eSprinter pentru transportul de persoane și mărfuri pentru a-l face mai eficient, mai sigur pentru oameni și mai modern, dar în raport cu un grad mai mare de atenție la protecția mediului.
Am discutat, în cadrul proiectului, cu reprezentanții companiilor, despre condițiile de muncă ale angajaților, despre eficientizarea costurilor companiilor datorită modelului Sprinter / eSprinter, despre cum și-au dezvoltat afacerile și ce planuri de viitor au, despre cum și-au adaptat rutele și orarele în funcție de clienți, despre cum s-au adaptat continuu și peste ce prejudecăți au trecut ca să aibă mai multă grijă și de mediu, dar mai ales despre siguranța și confortul sporite ale clienților.
La finalul acestui proiect, G4Media a discutat cu Alexandru Rugină, care, în iulie 2021, a preluat conducerea Mercedes-Benz Vans România. Am discutat, între altele, despre evoluția vânzărilor de autovehicule Mercedes-Benz Sprinter/ eSprinter, despre beneficiile pe care acest model le aduce în business, despre feedback-ul șoferilor, dar și despre cum vede normele tot mai stricte ale UE în privința emisiilor de carbon.
Reporter: Care a fost evoluția vânzărilor de autovehicule Mercedes-Benz Sprinter/ eSprinter și la ce număr de unități vândute ați ajuns anul trecut (2024)? Dacă ne puteți detalia pe fiecare model.
Alexandru Rugină: În 2024, comparativ cu 2023, am înregistrat o creștere de 3,97% la modelul Sprinter și de 25% la modelul eSprinter.
Rep.: Ce beneficii aduce eSprinter / Sprinter pentru un business?
A.R.: Atât eSprinter, cât și Sprinter oferă beneficii esențiale pentru orice business. Siguranța este prioritară, datorită tehnologiilor avansate care reduc riscurile, iar eficiența operațională ajută la optimizarea costurilor pe termen lung, fie prin consum redus de combustibil, fie prin autonomie electrică optimă. În plus, ergonomia cabinei asigură confortul și productivitatea șoferilor, iar costul total de operare redus face din aceste modele o alegere ideală pentru companii care prioritizează fiabilitatea și sustenabilitatea.
Rep.: Cine sunt clienții pentru aceste autoutilitare, din ce sectoare ale economiei provin în general? Care este cea mai bună utilitate pentru aceste autoutilitare, din punctul dumneavoastră de vedere și în ce sector?
A.R.: Clienții noștri provin dintr-o gamă variată de sectoare economice, ceea ce reflectă versatilitatea modelelor noastre. Avem clienți care se ocupă cu transportul de mărfuri generale, dar și companii specializate în transportul cu temperatură controlată pentru produse perisabile, cum ar fi medicamente, produse farmaceutice, carne, pește sau lactate. De asemenea, modelele noastre sunt foarte populare în sectoare precum curierat și servicii de livrare rapidă, unde autovehiculele electrice sunt o soluție ideală datorită costurilor reduse și sustenabilității.
Sprinter-ul este folosit cu succes și în transportul internațional de mărfuri, în distribuția produselor de panificație sau în transportul de persoane. Un segment semnificativ al clienților noștri provine din transportul internațional, unde numărul de kilometri parcurși anual este foarte mare. Fiabilitatea modelului Sprinter joacă aici un rol esențial, fiind motivul principal pentru care aceste autovehicule sunt preferate în astfel de servicii.
Rep.: Care este flota medie de Mercedes-Benz Sprinter pe care o comandă o companie și ce influențează acest număr?
A.R.: În general, clienții noștri de flotă achiziționează, în medie, între 30 și 40 de unități Sprinter anual. Numărul exact depinde însă de mai mulți factori esențiali, precum nevoia de extindere a activităților economice, cerințele operaționale specifice sau strategia fiecărei companii în ceea ce privește gestionarea flotei. De exemplu, companiile care se află într-o fază de expansiune vor comanda mai multe unități pentru a-și susține creșterea.
În același timp, numărul unităților achiziționate este influențat și de ciclurile de înlocuire a autovehiculelor. Autovehiculele care ajung la finalul contractelor de leasing financiar sau operațional sau cele care au parcurs un număr foarte mare de kilometri sunt înlocuite pentru a asigura continuitatea operațiunilor în condiții optime. Astfel, achiziția de autovehicule comerciale nu este doar o decizie strategică pentru dezvoltare, ci și una necesară pentru menținerea eficienței și fiabilității flotei.
Rep.: Ce parte din clienți achiziționează flotă electrică împreună cu infrastructură de încărcare?
A.R.: Mercedes-Benz Vans CEE (Zona Europa Centrală și de Est) a început o călătorie ambițioasă de a redefini strategia autovehiculelor electrice în regiune. Colaborând cu E.ON, un furnizor de soluții energetice de top, cele două entități au lansat un parteneriat care vizează infrastructura de încărcare B2B, care acoperă România, Republica Cehă, Slovacia și Ungaria. Parteneriatul are scopul de a oferi soluții cuprinzătoare și accesibile de încărcare, adaptate pentru flotele afacerilor din țările menționate.
Parteneriatul nu înseamnă doar infrastructură de încărcare convențională, ci oferă o soluție completă, special adaptată pentru flote. Mercedes-Benz Vans CEE cunoaște nevoile diverse ale afacerilor care operează flote de diverse dimensiuni, iar colaborarea cu E.ON asigură că fiecare afacere, indiferent de mărime, poate face tranziția către mobilitatea electrică.
Clienții business, care achiziționează autovehicule electrice de la Mercedes-Benz Vans CEE și centrele sale autorizate, beneficiază de oportunitatea de a-și implementa infrastructura de încărcare electrică prin acest parteneriat. E.ON oferă consultanță profesională clienților Mercedes-Benz Vans, pentru a oferi cele mai bune soluții de încărcare disponibile, personalizate fiecărui client în parte. Mai mult, E.ON facilitează și instalarea, mentenanța și serviciile avansate pentru echipamentele de încărcare, oferind o soluție 360° atentă la nevoile clienților săi.
Rep.: Care este feedback-ul șoferilor privind modelul electric? Cum se compară costurile de exploatare a modelului electric față de cel termic?
A.R.: Șoferii apreciază confortul postului de conducere, ușurința în utilizare și faptul că autonomia indicată este reală, în condiții normale de exploatare. În unele cazuri, autonomia bateriei poate chiar să depășească valorile din fișa tehnică. În plus, toate autovehiculele electrice Mercedes-Benz sunt oferite cu întreținere periodică (patru revizii incluse în preț, se aplică termeni și condiții), ceea ce reduce și mai mult costurile de exploatare.
Rep.: Cât de extinse sunt în prezent rețeaua de service și serviciile de suport? Planificați să le extindeți în continuare? Unde și cum?
A.R.: În acest moment, rețeaua noastră include 33 de centre de service autorizate Mercedes-Benz, care oferă servicii complete pentru autovehiculele comerciale ușoare. Acoperirea actuală ne permite să răspundem prompt și eficient nevoilor clienților noștri, indiferent de locație. Totuși, ne aflăm în discuții pentru extinderea acestei rețele, având ca obiectiv creșterea performanței și accesibilității serviciilor noastre.
Rep.: Oferiți softuri și tehnologii care permit o urmărire a flotei și o eficientizare a consumului de combustibil? Solicită companiile astfel de servicii?
A.R.: Da, Mercedes-Benz Connectivity oferă soluții pentru gestionarea flotelor și transmiterea datelor către managerii de parc auto. În prezent, lucrăm la optimizarea acestora, pentru a furniza clienților informații detaliate necesare eficientizării activității. Interesul pentru astfel de servicii este în creștere și estimăm că acestea vor deveni o necesitate în viitor.
Rep.: Care sunt planurile de dezvoltare a diviziei Vans anul acesta sau pe termen mediu?
A.R.: Anul 2025 marchează un moment special pentru Mercedes-Benz, 30 de ani de la lansarea modelului Sprinter, un reper în categoria sa. Tot in acest an, va avea loc premiera mondială a platformei Van Electric Architecture (VAN.EA), o platformă modulară și scalabilă, care va da startul unei noi ere în domeniul autovehiculelor comerciale electrice.
În paralel, lucrăm la îmbunătățirea infrastructurii de încărcare, în parteneriat cu EON, pentru a sprijini tranziția către mobilitatea electrică și a facilita procesul pentru clienții noștri. Aceste inițiative fac parte din angajamentul nostru de a oferi soluții mai verzi și mai eficiente pentru viitor, contribuind astfel la un mediu mai puțin poluat și susținând companiile în adoptarea unor soluții de transport durabile.
Rep.: Care sunt sunt pericolele/amenințările/problemele pe care le vedeți în prezent/în perioada următoare pentru sectorul flotelor auto?
A.R.: În prezent, sectorul flotelor auto se confruntă cu diverse provocări. Creșterea prețurilor pentru carburanți și energie electrică, majorarea costurilor pentru polițele de asigurare auto și instabilitatea economică pot afecta negativ dezvoltarea afacerilor. În plus, incertitudinile economico-politice, atât la nivel local cât și internațional, pot duce la o scădere a activității economice, punând presiune asupra deciziilor de investiție ale companiilor și, implicit, asupra pieței auto.
Rep.: Cum vedeți efectul normelor din ce în ce mai stricte de emisii impuse de UE?
A.R.: Restricțiile impuse de UE pot genera temeri în rândul clienților, afectând semnificativ activitatea economică. Totuși, acestea reprezintă și o oportunitate de a dezvolta soluții mai sustenabile.
Rep.: Numeroși clienți au oferit un feedback pozitiv la colaborarea cu Mercedes Benz, după cum putem vedea din răspunsurile acestora publicate pe G4Media. Cum vedeți dumneavoastră această colaborare cu clienții și cum vă influențează acest feedback în planurile viitoare? Planificați o intensificare a vânzărilor de Sprinter și, dacă da, ne puteți oferi câteva cifre în acest sens? În funcție de feedback, care va fi focusul de vânzări în perioada următoare – pe varianta cu motorizare termică sau pe cea cu motorizare electrică? Ce inovații considerați că sunt cele mai solicitate și pe care plănuiți să puneți un focus?
A.R.: Feedback-ul pozitiv pe care l-am primit de la clienți ne confirmă că am făcut alegeri corecte în ceea ce privește dezvoltarea produselor și serviciilor noastre. Acesta ne responsabilizează să continuăm să căutăm soluții eficiente pentru îmbunătățirea calității și siguranței autovehiculelor noastre.
Deși nu putem preciza un procent exact, dorim să creștem vânzările în mod sustenabil, cu un accent pe modelele electrice, având în vedere interesul tot mai mare din partea clienților pentru soluții de mobilitate sustenabilă. Totuși, segmentul autovehiculelor cu motorizare termică rămâne important și pentru viitor, deoarece încă există o cerere semnificativă, mai ales în rândul clienților tradiționali.
În ceea ce privește inovațiile, vedem o cerere crescută pentru soluții de încărcare rapidă, autonomie extinsă și tehnologii de conectivitate avansate, de aceea ne vom concentra pe integrarea acestora în oferta noastră.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.