Alianța Vestului creează emulație în rândul primarilor și liderilor politici locali, care vor să i se alăture sau să inițieze asocieri după modelul acesteia
Coaliția primarilor din Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea și Arad, intitulată „Alianța Vestului“, a generat emulație în țară, alți edili sau lideri locali dorind fie să se alăture acestei inițiative, fie să înființeze asociații după acest model. Astfel, primarul municipiului Iași, Mihai Chirica, i-a scris lui Emil Boc pentru a-i propune un program comun de dezvoltare intitulat „Trans-Carpatica“, primarul municipiului Reșița, Ioan Popa, vrea se alăture alianței deja create, iar liderul liberal din Iași vrea o asociația pe traseul viitoarei autostrăzi Iași-Târgu Mureș.
Ioan Popa, primarul municipiului Reşiţa, a declarat că municipalitatea pe care o conduce va face demersuri pentru a se alătura Alianţei Vestului, deoarece această asociere este extrem de necesară pentru dezvoltarea zonei, scrie Adevărul.
„Reşiţa e gata să se alăture oricărei alianţe create de municipii din zona Transilvania, din zona Banat, creată de municipii de genul celor patru, pentru că aceste administraţii au demonstrat că fac performanţă. Eu, cel puţin, sun de foarte multe ori la Oradea şi la Arad şi primesc răspunsuri concrete şi corecte. Când s-au întâlnit prima dată cei patru primari, în urmă cu aproape două luni, când s-a devoalat intenţia, la Conferinţa Urban Talk, am spus de atunci că vreau să ne alăturăm”, a declarat primarul reşiţean.
Edilul a arătat că sunt foarte multe proiecte de infrastructură care ar fi trebuit să fie rezolvate de Guvern şi nu au fost soluţionate, dar o asociere de genul Alianţei Vestului le poate rezolva, prin atragerea fondurilor de la Uniunea Europeană. Ioan Popa a dat exemplul legăturii feroviare dintre Reşiţa şi Timişoara, distanţă care este parcursă într-un timp nepermis de lung.
„Noi, de exemplu, am lansat un studiu de prefezabilitate pentru o legătură Reşiţa-Timişoara, pe calea ferată, să reabilităm calea ferată. Genul ăsta de proiecte nu le poate face o primărie. La ora asta pe ruta Reşiţa-Timişoara, 100 de kilometri se fac în două ore şi jumătate. 100 de kilometri! Asta este una dintre problemele cele mai mari, legăturile de infrastructură rutieră, feroviară intracomunităţi, care sunt legate de infrastructura mare pe care ar trebui să o gestioneze Guvernul, unde există un imobilism. Noi simţim o nevoie acută să rezolvăm problema asta. Dar pentru asta trebuie să mergem la Uniunea Europeană, să cerem bani şi nu o putem face dacă nu suntem organizaţi într-o structură. Eu nu pot ca primărie, chiar dacă îmi doresc, să fac un proiect de reabilitarea a căii ferate Reşiţa-Timişoara, decât dacă într-o astfel de asociere, cu Primăria Timişoara, eventual cu consiliile judeţene. Acelaşi lucru se întâmplă cu Oradea şi Timişoara. 150 de kilometri se fac în trei ore! Noi încercăm cu disperare să rezolvăm probleme din aria noastră de administrare şi nu există altă soluţie”, afirmă Popa, care spune că între municipiul pe care îl conduce şi oraşele din Alianţă există deja o colaborare.
Citește continuarea în Adevărul.
La rândul său, primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica, a anunţat că i-a propus omologului său de la Cluj-Napoca, Emil Boc, să participe la elaborarea unui program comun de dezvoltare a zonelor de la est şi de la vest de Carpaţi, intitulat „Trans-Carpatica“, relatează Agerpres.
„Am emis şi noi o scrisoare către Primăria Clujului, domnului primar Emil Boc, în vederea elaborării unui program Trans-Carpatica, în care toate gândurile dinspre est să fie conectate cu cele din vest. Eu cred foarte mult în aceste alianţe care au acest rol, să spunem, de reprezentare mai important“, a declarat primarul Mihai Chirica.
Făcând referire la nou-înfiinţata „Alianţă a Vestului“, care grupează municipiile Cluj-Napoca, Oradea, Arad şi Timişoara, primarul Iaşiului a atras atenţia că astfel de iniţiative nu ar trebui să devină „nişte elemente de secesiune regională sau locală“. El a afirmat, totodată, că „efectele acestei Alianţe a Vestului se vor simţi peste 10-20 de ani“.
„De abia atunci vom şti cu adevărat dacă a fost corect sau nu. România este una singură şi trebuie să fie integrată şi dezvoltată integral, în care gândurile estului să fie egale cu gândurile vestului, cu gândurile sudului. Nu au nicio vină cei din sud ţării pentru că au generat asemenea ‘somităţi’ care ne conduc şi în ziua de astăzi. Asta nu înseamnă că ei trebuie să fie îndepărtaţi. Facem şi noi Alianţa Estului, se mai face Alianţa Dobrogei, Alianţa Bucovinei din cea a Estului, şi ce facem? Ne îndreptăm spre dezintegrare? (…) Facem mai rău decât înainte de 1859? Ne punem singuri piedică, sau ne adunăm toţi cei care gândim pozitiv la aceeaşi masă şi spunem: încercăm să facem ceva comun pentru toată România?“, a spus Mihai Chirica.
- Delta Dunării și Polonia sunt modelele pentru Alianța Vestului. Citește cum vor să atragă finanțări europene primarii din Transilvania.
Liderul PNL Iaşi, deputatul Marius Bodea, propune înfiinţarea unei asociaţii regionale de dezvoltare intercomunitară, pe modelul „Alianţei Vestului“, la care să adere toate primăriile şi consiliile judeţene de pe traseul viitoarei autostrăzi Iaşi-Târgu Mureş, precum şi cele din regiunea Nord-Est, scrie News.ro.
Potrivit lui Bodea, Moldova trebuie „să-şi ia soarta în mâini“, iar pentru a mişca lucrurile, este necesară o alianţă regională, transpartinică, prin care să se afirme „ferm” interesul regional.
Liderul filialei municipale a PNL, Marius Bodea, susţine, într-un comunicat, că soluţia pentru dezvoltarea Moldovei o reprezintă constituirea unei asociaţii regionale la care să adere toate Primăriile şi Consiliile Judeţene de pe traseul viitoarei autostrăzi Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş şi din Regiunea de Nord-Est. Bodea afirmă că scopul acestei asocieri este desprinderea pe termen mediu şi lung de centralizarea administrativă exagerată actuală, care în condiţiile unei slabe guvernări poate genera disproporţii uriaşe de dezvoltare între regiunile României.
„Ideea are la bază principiile generale pe care s-a constituit zilele trecute Alianţa Vestului“, a precizat şeful liberalilor ieşeni.
Totodată, Marius Bodea a spus că este necesară adoptarea unei legi de modificare a codului fiscal, astfel încât surplusul de bani cu care Regiunea de Nord-Est contribuie la bugetul naţional din impozitul pe venit să rămână la dispoziţia acestei asociaţii.
„La nivelul întregii regiuni, din impozitul pe venit care se adună centralizat. Moldova contribuie cu 86 milioane euro mai mult decât primeşte, conform datelor înregistrate la nivelul anului 2016“, susţine deputatul liberal.
Marius Bodea afirmă că după constituirea asociaţiei vor putea fi atrase mai uşor fonduri europene direct de la Comisia Europeană.
Potrivit lui Marius Bodea, singurul politician din regiune care, în acest moment, poate coagula energiile pentru susţinerea proiectelor regionale este preşedintele liberal al CJ Suceava, Gheorghe Flutur.
Citește știrea integrală pe News.ro
Sursa foto: captură video
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
15 comentarii