G4Media.ro

Amendă uriașă de 87 milioane de lei pentru Auchan, Carrefour și Cora,…

Bogdan Chiritoiu vorbeste in timpul conferintei "Cooperarea inter-instituţională în beneficiul mediului de afaceri şi consumatorilor", eveniment organizat de Consiliul Concurenţei, joi, 19 aprilie 2018. Inquam Photos / Adel Al-Haddad

Amendă uriașă de 87 milioane de lei pentru Auchan, Carrefour și Cora, plus furnizori. Consiliul Concurenței acuză fixarea prețurilor

Consiliul Concurenței a amendat cu o sumă totală de 87 milioane de lei (18,8 milioane de euro) principalele trei lanțuri de supermarketuri – Auchan, Carrefour și Cora – precum și patru companii producătoare sau distribuitoare de alimente, potrivit unui comunicat al instituției conduse de Bogdan Chirițoiu. Motivul amenzii drastice este fixarea prețurilor între retailerii Auchan, Cora și Carrefour și furnizorii acestora, în perioada 2010-2016.

Consiliul Concurenţei a constatat că în anumite cazuri preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatorul final. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul.

Companiile sancționate sunt:

1. Auchan Romania SA 36.563.004 lei (7,84 milioane euro)

2. Carrefour România SA 26.995.645 lei (5,79 milioane euro)

3. Romania Hypermarche (Cora) SA 12.410.834 lei (2,66 milioane euro)

4. Quadrant-Amroq Beverages SRL 5.984.053 lei (1,28 milioane euro)

5. Star Foods EM SRL 3.930.920 lei (843.599 euro)

6. Strauss România SRL 1.785.767 lei (383.236 euro)

7. Nelson Prod SRL 43.113 lei (9.252 euro)

Comunicatul integral:

Consiliul Concurenței a sancționat şapte companii active pe piața comercializării produselor alimentare din România (3 retaileri și 4 furnizori ai acestora) cu amenzi în valoare totală de 87.713.336 lei (aprox. 18,8 milioane euro).

Sancțiunile au fost aplicate în cadrul investigației privind fixarea prețurilor între retailerii Auchan, Cora și Carrefour și furnizorii acestora, în perioada 2010-2016. În urma investigației a fost sancționată atât încălcarea regulilor naționale, cât și a regulilor europene de concurență, pentru fixarea prețurilor de revânzare (de raft) în cadrul promoțiilor desfășurate de retaileri.

Consiliul Concurenţei a constatat că în anumite cazuri preţurile de vânzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piaţă prin raportul dintre cerere şi ofertă, ci furnizorul şi retailer-ul stabileau un pret fix sau minim pentru revânzarea produselor către consumatorul final. Această practică conduce la preţuri mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputând să scadă preţul sub limita stabilită cu furnizorul.

Carrefour România SA a recunoscut fapta, beneficiind astfel de o reducere a amenzii.

Amenzile aplicate de Consiliul Concurenței se virează integral către bugetul de stat.

Companiile sancționate pot ataca decizia autorității de concurență la Curtea de Apel București, în termen de 30 de zile de la publicarea deciziei.

Aceasta este a doua investigație derulată de autoritatea de concurență, finalizată cu sancțiuni, pe piața comercializării de produse alimentare. Reamintim că, în anul 2015, autoritatea de concurență a sancționat retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image și furnizorii acestora cu amenzi în valoare totală de aproximativ 35 milioane de euro pentru fixarea prețurilor, în perioada 2005-2009. Amenzile au fost încasate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF). Unele companii sancţionate au contestat sancţiunile Autorităţii de Concurenţă, procesele aflându-se pe rolul instanţelor.

Consiliul Concurenţei încurajează companiile implicate în înţelegeri anticoncurenţiale să contacteze autoritatea de concurenţă, să îşi recunoască participarea la încălcare şi să furnizeze dovezi privind înţelegerea respectivă. Procedând astfel, companiile pot beneficia de reduceri substanţiale ale amenzilor sau chiar de imunitate totală.

UPDATE 1: Cora anunță că va contesta în instanţă amenda Consiliului Concurenţei

Comunicatul Cora:
România Hypermarche (”Cora”) a luat la cunoştinţă de decizia anunţată de Consiliul Concurenţei privind sancţionarea companiei cu suma de 12.410.834 lei (2,66 milioane euro), alături de sancţionarea altor lanţuri de magazine şi furnizori din piaţa de retail. La acest moment, Cora aşteaptă motivarea deciziei Consiliului Concurenței pentru a analiza argumentele autorității de concurență și își rezervă dreptul de a contesta decizia în instanţă.

Respingem categoric acuzaţiile Consiliului Concurenţei care a luat această decizie fără o minimă analiză economică, deşi regulile de concurenţă nu pot fi aplicate în absenţa identificării şi evaluării realităţilor economice. Acuzațiile aduse de autoritatea de concurență se întemeiază exclusiv pe prezumțiile acesteia nesusținute din punct de vedere probatoriu. La dosarul de investigație nu există nicio dovadă din care să reiasă că societatea noastră ar fi săvârșit fapta anti-concurențială pretinsă de Consiliul Concurenței.

Menţionăm ca societatea noastră a pus la dispoziţia Consiliului Concurenţei numeroase documente din care rezultă neîndoielnic că în situaţiile investigate nu a existat nicidecum vreo înțelegere anti-concurențială între Cora și furnizorii săi privind stabilirea prețului de revânzare pentru anumite produse. Dimpotrivă, după cum rezultă din toate documentele furnizate autorității de concurență, Cora a stabilit întotdeauna independent prețurile de revânzare, iar clienţii Cora au beneficiat de preţuri reduse, niciun consumator fiind prejudiat.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

16 comentarii

  1. nu stiu ce preturi au fixat, dar Carrefour au (vorba lor) „preturi imbatabile”. Niciun alt magazin nu are preturile lor… atit de mari sunt.

    Am vazut diferenta si de 3 lei la un suc(cel putin in orasul meu) chiar intre Carrefour si Auchan.

  2. Acum in stradă să ne apărăm supermarketurile de cui a roșie!!!

  3. Dacă printre cei care au călcat pe bec sunt și firme românești, sunt sigur vinovate.

    În cazul celorlalte, eu cred că-i o invenție a PSD. Nu este posibil ca niște multinaționale respectabile să se coboare în asemenea măsură.

    • Asta se cheamă fanatism: în ciuda evidenței, chiar Carrefour recunoaște „ingineria”, dar susții că este o minciună marca PSD !

    • Cand economia este pe mana hotilor ,nu trebuie sa ne mai miram de aceste amenzi si de ce sunt date acum ,in an electoral: fiindca nu mai au bani sa cumpere prostimea cu care au castigat alegerile mereu…Bancile „lacome”nu mai vor sa-i imprumute, banii oamenilor i-au mancat pe salarii ,pensii speciale si contracte grase pt.firmele de casa,asa ca acum baga biruri si amendeaza”dusmanii” Romaniei,nu?A,nu rusii,nu turcii ,nu chinezii,NU!Occidentalii :UE,USA,NATO!Nu va suna a comportament dictatorial?Am trait o dictatura,nu de la inceput,dar nu mai vreau sa o traiesc pe a 2a, la fel de periculoasa,datorita zonei !

  4. Consiliul Concurentei?!?NU A AJUNS PE MANA HOTULUI DE TABLOURI VALCOV??Ia mai ganditi-va acum…”Fir-ar ale naibii de multinationale lacome”,NU?

  5. In mod normal as citi cu interes o astfel de stire. Din pacate, stiind ca la conducerea Consiliului Concurentei este o carpa de om care raspunde la comenzi politice, stirea de azi ma lasa rece.

    Companiile respective vor contesta in instanta masura si cel mai probabil vor castiga. Intre timp #ciumarosie va folosi amenda ca motiv sa mai arunce niste mizerii pe la tembeliziunile afiliate. In final Romania va importa si mai multa mancare si romanii vor plati preturi si mai mari (ca deh, cineva trebuie sa plateasca avocatii Auchan, Carrefour etc) pe produsele din supermarket.

  6. Revin :Atentie MARE la hotii astia,e an electoral si nu mai au bani!

  7. Acelasi lucru si in legatura cu epidemia de gripa,cu apa nepotabila de la Apa Nova-companie francezo-romana! Atentie la panica indusa artificial,pentru a testa disponibilitatea „oilor” sau a „bizonului”,in an electoral!

  8. Ca amintiți ce declara aseară la tv viceprimarul Bucureștiului ? Ca unii au fost miluiti cu funcții ca sa face lucruri pentru partid…

    Ce ziceți de dl de la Concurenta? De cât timp are funcția și cât vrea sa țină de ea? Ce trebuie sa dacă pentru asta?
    Va amintiți ca Dragnea a zis ca prețurile au fost stabilite in sus de cartelul marilor magazine?

    Știți ce-mi doresc? Sa se fixeze niște daune de vreo câteva miliarde de dolari in niște procese internaționale ca sa le ghioraie mațele unora …
    Sau sa li se spună ca “sunt toate opțiunile pe masa”…

  9. Fixarea prețurilor e o inginerie a marilor lanturi de magazine.
    Dar mai exista una,cel putin una.
    Care apare atunci când sunt anuntate de guvern măriri de pensii, salarii si alte venituri.
    Tacit, marile lanturi de magazine, cu cel putin o luna inainte de incasarile de venituri anuntate de guvern , fac ajustari ( de fapt cresteri de pret ) la aproape toate produsele de la raft.
    Apoi urmează o manipulare a consumatorilor prin promovarea unor campanii promoționale de reduceri care de fapt nu prea sunt.
    Aici trebuie intervenit chiar legislativ daca CC nu o poate face.
    Dau un singur ex: o telemea de vaca care la începutul anului era 21 lei per kg a ajuns la final de an sa coste la raft 27 lei per kg.
    Pe lantul de producției nu s-a intamplat mare lucru, pe distributie mai nimic, dar in magazin , nu dau nume, a crescut cu 6 lei per kg intr-un an.
    Modo grosso 30%.
    Si au fost cel putin 3 campanii promoționale in acel lant de magazine intr-un an.
    Care a inclus si produsul de mai sus.
    In condițiile in care INS anunță o rata a inflației de 3.5% anuală.
    Plus aberațiile de la cosul de cumpărături.
    Inflația reala anuală e cel putin 10% si nu trebuie sa faci analiza analizei.
    Marile retele de magazine nu sunt supuse unui control strict si nici nu sunt monitorizate avalansele de cresteri de pret.
    Pana si micii producatori sau vânzători aliniază pretul după marile magazine.
    Aceasta e marea problema a comercianților mari, mici si a furnizorilor lor: cresc la unison preturile când guvernul anunta cresteri de venituri.
    E un carusel .
    Poate cineva face ceva?

    • Mega Image online. Telemea de vaca, marca „Gusturi Romanesti”, ~21,97 lei/kg.

      INSSSE, tabel PPA101A – Preturile medii lunare si anuale ale produselor agricole vandute in pietele agroalimentare, pe judete si localitati. Telemea de vaca, Bucuresti, 15.65 lei/kg in noiembrie 2017 -> 16.44 lei/kg noiembrie 2018. 5% inflatie.

    • Poate cineva face ceva?

      Da, tu poti face ceva:
      Avind in vedere ca sint multe oferte de telemea de vaca, nu mai cumpara brandul de care te plingi ca s-a scumpit. Daca o multime de cumparatori fac la fel, acea telemea nu se mai vinde bine si atunci pretul o sa fie redus. Garantat!
      Se numeste economie de piata.
      Interventia guvernului ca sa faca pretul bun la telemea este de natura socialist/comunista si s-a dovedit ca nu functioneaza: in socialism/comunism rezultatul era ca nu mai exista telemea deloc.

    • Da , tovarășe , trebuie reintrodus Mercurialul , mama lor de capitaliști ! Ce bine era odată când preturile erau fixate de Partid și erau scrise direct pe produse !

  10. Da , mai trebuie bani la buget pentru ca gașca de banditi PSD-ALDE a furat tot .