Americanii și meme-urile: Cele mai multe postări și pagini virale din Meta, în 2023, sunt cu și despre meme-uri, arată raportul companiei pe SUA
Compania Meta, ”părintele” platformelor de socializare Facebook, Instagram și Whatsapp a publicat Widely Viewed content 2023, un raport despre activitatea utilizatorilor americani pe platforma Facebook. Raportul prezintă primele 20 cele mai apreciate pagini, postări cât și cele mai vizitate domenii și link-uri care erau atașate postărilor de pe Facebook.
Scopul raportului este de ”a fi transparenți în ceea ce privește cel mai vizionat conținut din feed-ul Facebook” (măsurat în funcție de numărul total de vizualizatori de conținut), susține compania.
”Cu toate acestea, chiar dacă cel mai vizionat conținut al nostru ar putea avea un număr foarte mare de vizualizări de conținut, măsurat ca procent din totalul vizualizărilor de conținut de pe Facebook, acesta reprezintă doar o mică parte din totalul vizualizărilor din Feed în SUA în acel trimestru”, anunță Meta în raportul lor.
Un aspect important, notat încă de la începutul raportului este natura surselor conținutului cu care interacționează utilizatorii Facebook. În al treilea trimestru a lui 2023, 65% din vizualizări au provenit din postări partajate de prietenii utilizatorilor, din grupuri la care aceștia s-au alăturat sau din pagini pe care le-au urmărit.
Pe deasupra, 95% din toate vizualizările au mers către postări care fie nu aveau link deloc, fie aveau exclusiv link-uri de Facebook.
Există deja îngrijorări de ani de zile că Facebook-ul, dar și alte rețele sociale, prezintă riscul de a crea, prin conținutul pe care îl recomandă utilizatorilor, așa numite “echo chambers” (camere de ecou), adică medii în care oamenii interacționează doar cu puncte de vedere și idei care coincid cu ale lor, fără a mai luat în calcul alte perspective, arată un studiu realizat în acest an de cercetători de la 12 universități americane.
Conform documentului, din punct de vedere politic, spre exemplu, majoritatea conținutului pe care îl vede un utilizator activ pe Facebook provine din surse care îi împărtășesc înclinația politică, scrie Universitatea Harvard.
Desigur, raportul Meta arată faptul că mare parte a conținutului de pe platformă nu este neapărat despre politică. În topul realizat pe cele mai apreciate pagini, mai mult de jumătate sunt pagini de meme-uri (o ilustrație sau asociere de imagini, de obicei alăturate unui text, în scopul de a transmite un mesaj ironic, autoironic sau amuzant n. red.).
Cea mai vizionată pagină pe Facebook-ul american în 2023 este LADbible, o cunoscută pagină de meme-uri, cu puțin peste 140 de milioane de vizualizări pe acest an.
De asemenea, și cele mai vizionate postări în America sunt tot în mare parte meme-uri. Cea mai vizionată postare este o fotografie care vorbește despre cum ar trebui să desfaci uscătorul de rufe înainte de a-l arunca sau vinde pentru a găsi diferite obiecte pierdute de-a lungul timpului, precum bani, la care americanii din comentarii s-au amuzat pe faptul că din acea poză lipseau șosetele pierdute de către toată lumea, o problemă atât de comună încât unii americani celebrează, tot cu un iz de umor, chiar Ziua Națională a Ciorapilor Pierduți.
Pe al doilea loc în topul vizionărilor este o postare ștearsă de către Meta din cauza încălcării politicilor aplicației, dar își menține totuși poziția în top. Iar locul trei în rândul vizionărilor americane este o imagine oarecare, devenită un meme prin prisma unghiului din care a fost făcută poza meme – în imagine, o casieriță efectuează o plată cu cardul de rutină pentru un client aflat într-o mașină, însă după cum a notat un internaut, scannerul folosit seamănă cu o armă de foc dacă este privit din unghiul greșit.
Meme – între divertisment și amenințare
Deși meme-urile par inofensive la prima vedere, ceea ce este adevărat în multe cazuri, în ultimii ani au fost trase mai multe semne de alarmă în privința modurilor în care persoanele rău intenționate le pot folosi în scopuri mai puțin amuzante.
Unul dintre cele mai mari pericole, spre exemplu, este propaganda politică deghizată în umor – o tactică despre care se crede că Rusia ar fi folosit-o în timpul campaniei electorale din SUA, în 2016. În acea perioadă, mai multe “ferme online” rusești au propagat meme-uri anti-Clinton și pro-Trump în diverse spații online, în încercarea de a influența rezultatul alegerilor, scrie MIT Technology Review, revista Institutului Tehnologic din Massachusetts, una dintre cele mai bine cotate universități de cercetare din Statele Unite.
Asemenea strategii sunt implementate de părți implicate în conflicte teritoriale, cum ar fi cele dintre Hong Kong și China, Gaza și Israel și India și Pakistan, pentru a influența atât sentimentele locale, cât și cele internaționale, mai punctează MIT.
Există deja multiple rapoarte despre folosirea meme-urilor ca un mijloc de radicalizare pe internet – un studiu publicat în 2021 de către Uniunea Europeană, de exemplu, a constatat faptul că grupările de extremă dreaptă au ajuns să folosească conținutul aparent umoristic pentru a-și comunica în mod subtil ideologiile pe internet. Rezultatul ar fi „o formă de umor nihilist care este îndreptat împotriva minorităților etnice și sexuale și care se consideră că inspiră fantezii violente – și, în cele din urmă, acțiune”, conform studiului.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank