ANALIZĂ Ce vor face talibanii cu avioanele și elicopterele pe care au pus mâna în Afganistan, dincolo de victoria psihologică: Cine va asigura costurile, expertiza și logistica necesare întreținerii?
Avioanele și elicopterele pe care talibanii au reușit să le captureze în timpul ofensivei din Afganistan reprezintă un avantaj militar important pentru insurgenții islamiști, de care aceștia ar putea profita pentru a-și întări capacitățile de luptă, dar și pentru a-și continua campania de teroare împotriva afganilor. Aceasta cu condiția ca militanții să găsească piloți pentru aparatele de zbor, mecanici care să le întrețină, precum și suficienți bani pentru a le menține în funcțiune. Nu este exclus, cred experții, ca islamiștii să încerce chiar să vândă avioanele și elicopterele Chinei, Rusiei sau Iranului, pentru a le exploata tehnologia, sau celor din Statul Islamic, care să le folosească pentru a ataca interesele SUA în regiune.
Câteva date statistice
Un raport din luna iulie al Inspectorului General Special pentru Reconstrucția Afganistanului – principala autoritate de supraveghere a guvernului SUA privind reconstrucția țării din Asia Centrală – a indicat că forțele aeriene afgane au operat un total de 211 de aparate de zbor. Dintre acestea, aproximativ 167 de avioane și elicoptere erau disponibile pentru utilizare în data de 30 iunie.
Forțele aeriene afgane au operat 23 de avioane de atac A-29, patru avioane de transport C-130 și un total de 33 de versiuni militarizate ale avionului Cessna Caravan, dintre care unele au fost configurate pentru misiuni de atac mai reduse, conform raportului inspectorului special.
De asemenea, forțele afgane au beneficiat de aproximativ 150 de elicoptere, care au inclus aparate americane UH-60 Black Hawk și MD-530 (circa 50 de bucăți), precum și cele sovietice Mi-17 sovietic, acestea din urmă fiind în proces de retragere. Elicopterele de atac MD-530 sunt dotate cu mitraliere și rachete.
Majoritatea avioanelor au operat din două baze, una în Kabul și cealaltă în Kandahar.
Din totalul de aparate de zbor aflate în inventarul forțelor aeriene afgane, probabil cel mai avansat este A-29 Super Tucano, un avion de atac cu turbopropulsor construit de producătorul brazilian Embraer și modificat de Sierra Nevada, o companie americană din industria de apărare care a dotat aeronava cu senzori și arme fabricate în Statele Unite.
Spre deosebire de un avion de vânătoare construit pentru viteză și manevrabilitate în luptele aeriene, A-29 este optimizat pentru misiuni împotriva unor insurgenți, în care o aeronavă trebuie să zboare încet și jos pentru a lovi țintele aflate la sol. Aeronava poate fi pilotată de piloți relativ neexperimentați și operată în zone austere, așa cum sunt regiunile muntoase din Afganistan.
A-29 Super Tucanos au fost furnizate forțelor afgane în mod special ca să poată oferi sprijin aerian soldaților afgani de la sol. Aparatele pot lansa bombe ghidate cu laser și alte tipuri de bombe.
În total, în ultimii 20 de ani SUA au oferit Forțelor Aeriene Afgane peste 208 avioane, potrivit Biroului de Responsabilitate al Guvernului SUA (GAO). În iulie, Departamentul Apărării a declarat că furnizează Forțelor Aeriene Afgane mai multe aeronave – inclusiv 35 de elicoptere Black Hawk și trei A-29 – într-un semn al angajamentului continuu față de guvernul de Kabul, chiar dacă forțele americane erau în plin proces de retragere din Afganistan. Trei dintre aparatele Black Hawk au fost de altfel livrate luna trecută.
Reuters a notat că, între 2002 și 2017, Statele Unite au acordat armatei afgane aproximativ 28 de miliarde de dolari în arme, inclusiv puști, rachete, ochelari de vedere pe timp de noapte și chiar mici drone pentru colectarea de informații.
Dar aparate precum elicopterele Black Hawk au fost cel mai vizibil semn al asistenței militare americane și ar fi trebuit să fie cel mai mare avantaj al armatei afgane față de talibani.
Capturate de islamiști
După ce talibanii au preluat controlul asupra aerodromului din Kandahar vinerea trecută, insurgenții au publicat fotografii și înregistrări video pe rețelele de socializare care îi înfățișau lângă elicoptere americane Black Hawk și Mi-17 fabricate de sovietici.
Ulterior, după ce militanții islamiști au capturat aeroportul din Mazar-i-Sharif la sfârșitul săptămânii trecute, talibanii au publicat imagini cu un avion de atac A-29 și un elicopter utilitar MD-530, care părea însă foarte avariat.
Talibanii ar fi capturat în Kunduz și un elicopter Mi-35 donat de India, dar înregistrările video arătau că aeronavei îi lipseau rotoarele. Grupul islamist a postat, de asemenea, un videoclip care arăta două elicoptere Mi-17 într-un hangar cu rotoare și piese de schimb.
Unele avioane ale forțelor afgane au scăpat de a fi capturate de talibani deoarece erau în Statele Unite pentru întreținere. Oficialii americani au anunțat că ele vor rămâne acolo. De asemenea, cele aflate în drum spre forțele afgane vor fi folosite în schimb de armata SUA pentru a ajuta la evacuarea din Kabul.
În prezent, în condițiile în care Afganistanul se află sub controlul talibanilor, experții cred că întrebarea nu mai este dacă organizația va avea acces la avioanele și elicopterele furnizate de SUA, ci ce intenționează să facă cu ele și, eventual, care ar fi răspunsul americanilor.
Până în prezent, Departamentul Apărării de la Washington nu a confirmat câte dintre aeronavele militare deținute de afgani au fost capturate de talibani, câte din ele sunt încă operabile și câte aeronave au fost duse de către piloții forțelor aeriene afgane în țările vecine, pentru a le pune la adăpost.
Duminică seara, trei avioane ale forțelor aeriene afgane și două elicoptere – care transportau 143 de soldați – au aterizat în siguranță în Tadjikistan după ce au primit permisiunea autorităților din această țară, a relatat The New York Times.
Forțele aeriene afgane au găsit, de asemenea, un adăpost sigur în Uzbekistan, deși nu este clar câte aeronave și personal din Afganistan au zburat în această țară.
Luni, Procuratura Generală de la Tașkent a confirmat că 22 de avioane militare nespecificate și 24 de elicoptere – transportând în total 585 de soldați și aviatori – au intrat în țară pe 14 și 15 august.
Oficialii uzbeci au mai declarat că alte trei avioane de atac A-29 au cerut permisiunea de aterizare pe 15 august, fiind escortate de avioane MiG-29 ale aviației uzbece. Un aparat MiG-29 și unul de tipul A-29 s-au ciocnit în timpul zborului, însă piloții ambelor aeronave au reușit să se catapulteze în siguranță.
Pe 16 august, biroul și-a anulat integral declarațiile inițiale, fără a oferi nicio explicație asupra numărului de aeronave afgane care au aterizat în Uzbekistan.
Răspunsul americanilor
Luni, în cadrul unei conferințe de presă organizată la Pentagon, generalul maior Hank Taylor, directorul adjunct al Statului Major pentru operațiuni regionale, a declarat că nu are informații dacă armata Statelor Unite va lua măsuri pentru a împiedica capturarea sau utilizarea avioanelor sau a altor echipamente militare de către talibani.
Bradley Bowman, un fost pilot Black Hawk care a servit în Afganistan și a criticat retragerea haotică ordonată de către președintele Joe Biden, a declarat pentru Defense News: „nu există nicio îndoială că (talibanii) au capturat sute de mașini Humvee, piese de artilerie și alte echipamente, precum și avioane.”
- „Acest lucru ar trebui să fie profund, profund îngrijorător pentru americani, nu numai pentru că noi le-am finanțat și le-am oferit, ci și cum talibanii ar putea beneficia de ele”, a adăugat el. Bowman a sugerat că armata SUA ar trebui să distrugă echipamentele americane rămase în Afganistan, precum și toate avioanele și elicopterele lăsate în urmă de forțele aeriene afgane.
„Dacă facem asta acum, aș putea vedea cum talibanii își vor schimba atitudinea față de operațiunile de evacuare din Kabul”, a spus el, recomandând ca după evacuarea tuturor americanilor și partenerilor afgani să fie distruse toate aparatele de zbor capturate de către talibani. O opinie care însă nu este împărtășită de alți comentatori, care cred că americanii au ratat momentul propice pentru bombardarea aparatelor și a aeroporturilor capturate de talibani. Iar problema s-a complicat și mai mult în condițiile în care, în prezent, americanii și aliații lor sunt într-o cursă contracronometru pentru evacuarea strănilor și afganilor din Kabul, operațiune care depinde foarte mult de bunăvoința talibanilor. Bombardarea elicopterelor și avioanelor capturate de islamiști i-ar putea înfuria pe talibani, care ar putea răspunde blocând evacuările și chiar luându-i ostatici pe cei care vor să plece din Afganistan.
Ce vor face islamiștii
Întrebarea aflată pe buzele multora este însă ce anume vor face talibanii cu aparatele capturate, care, chiar dacă nu sunt cele mai performante din lume, reprezintă o amenințare semnificativă. Opiniile sunt împărțite, dar majoritatea analiștilor și-au exprimat îngrijorarea că insurgenții ar putea să profite pentru a-și întări capacitățile de luptă, pentru a-și continua campania de teroare împotriva afganilor sau chiar pentru a ataca țări vecine.
Mulți comentatori cred însă că talibanii s-ar confrunta cu o lungă listă de obstacole dacă ar încerca să opereze echipamentul în sine, folosind avioanele și elicopterele rămase pentru a forma baza unei forțe aeriene ad-hoc.
În primul rând, talibanii nu sunt piloți instruiți capabili să piloteze în siguranță aeronavele, folosind senzorii acestora, încărcând și desfășurând armamentul de la bord etc. Pregătirea unui pilot este una complexă, care durează cel puțin câteva luni.
Deși insurgenții ar putea să fie capabili să decoleze și să mențină aparatele în aer, acest lucru ar putea fi mult mai riscant pentru ei, decât pentru cei aflați la sol. Aceasta deoarece operarea unui aparat simultan cu „citirea” datelor provenite de la senzori sau folosirea armanentului de la bord – mitraliere, rachete, bombe – necesită experiență și numeroase ore de antrenament.
În al doilea rând, un obstacol și mai mare pentru talibani ar fi costul, expertiza și logistica asociate întreținerii aeronavelor, o operațiune costisitoare care implică întreținerea aeronavelor înainte și după zbor, efectuarea reparațiilor și cumpărarea pieselor de schimb șamd. (Americanii au oferit susținere financiară pentru cele mai multe dintre aparatele operate de forțele afgane). Faptul că aparatele au nevoie de întreținere efectuată în mod regulat ar putea fi o bătaie de cap pentru talibani.
Unii experți cred însă că aceste probleme nu ar fi imposibil de surmontat. De exemplu, talibanii ar putea apela la piloții forțelor aeriene afgane, pe care i-ar putea forța sau convinge (financiar sau în alt mod) să li se alăture. De asemenea, insurgenții ar putea antrena piloți proveniți din rândurile lor, chiar dacă acest lucru ar fi o misiune mai complexă și de durată.
Nu este exclus chiar ca puteri străine considerate inamice ale Statelor Unite – Rusia, China sau Iran – să vină în ajutorul islamiștilor, oferindu-le piloți, piese de rezervă sau cunoștințe despre întreținerea și menținerea aparatelor în stare de funcționare.
De asemenea, talibanii ar putea să încerce să vândă avioanele și elicopterele Chinei, Rusiei, Iranului sau chiar celor din Statul Islamic pentru a le exploata tehnologia și a le folosi împotriva americanilor. Richard Aboulafia, analist aerospațial al Grupului Teal, a spus însă că deși insurgenții ar putea căuta să vândă aeronavele capturate, niciunul dintre avioanele sau elicopterele operate de forțele aeriene afgane nu conține tehnologii sensibile care ar fi utile unor națiuni precum China sau Rusia. „Dacă rușii sau chinezii ar dori să pună mâna pe un Super Tucano sau pe un model timpuriu Black Hawk nu ar fi atât de greu”, a spus el, adăugând că „aparatele au fost echipate într-un mod tehnologic destul de redus”. (Experții dau ca exemplu aparatul A-29, ale cărui autonomie, viteză de zbor, putere a computerului de zbor sau capacitate de ridicare de la sol nu reprezintă vreo amenințare serioasă pentru avioanele cu care este înzestrată armata Statelor Unite).
În ceea ce privește amenințarea reală reprezentată de folosirea de către talibani a avioanelor și elicopterelor capturate împotriva altor țări, analiștii cred că ea nu ar trebui exclusă, deși este redusă în acest moment. Chiar dacă talibanii ar putea găsi în cele din urmă piloți calificați, amenințarea aeriană pe care talibanii ar reprezenta-o pentru regiune nu este credibilă.
Unii experți cred că utilizarea armelor de pe avioane și elicoptere – fie asupra cetățenilor din Afganistan, fie împotriva altor națiuni din regiune – ar putea chiar submina în cele din urmă obiectivul talibanilor de a menține controlul asupra țării.
Comentatorii cred că este greu de crezut că o forță aeriană a talibanilor, neexperimentată și nepregătită, ar putea ataca țări din jur. Cel mai probabil, amenințarea cea mai semnificativă vine din altă parte, așa cum s-a întâmplat și înainte de atacurile din 11 septembrie 2001: talibanii ar putea să adăpostească și să ofere ajutor unor grupări teroriste, facilitând inclusiv accesul acestora la aparatele de zbor capturate.
În sfârșit, experții se referă și la aspectul de imagine, care contează foarte mult în actuala criză din regiune. Chiar dacă insurgenții nu beneficiază acum de piloți și nu pot opera aeronavele, postarea de imagini și videoclipuri cu aparatele de luptă și elicopterele capturate este un instrument puternic de propagandă pentru talibani și unul care are darul să demoralizeze, înfricoșeze sau îngrijoreze civilii afgani, milițiile rivale din Afganistan, oficialii americani sau din alte țări aliate SUA. Alături de ofensiva rapidă prin care a preluat controlul Afganistanului, capturarea de arme și echipamente militare americane – incluzând aici avioane și elicoptere – este așadar o victorie psihologică uriașă pentru grupul islamist.
Surse: Defense News, Defense One, Reuters, New York Times, Fiscal Times, sursa foto: Pexels/ Alejandra Santiago
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
43 comentarii