ANALIZĂ: Este mașina electrică viitorul ecologic la care ne așteptăm? Car sharing-ul electric vine în România. Probleme și provocările pe care industria trebuie să le depășească
Mașinile electrice vin cu propriul set de probleme și provocări pentru toate persoanele implicate în circuitul noilor forme de transport. Transferul poluării mediului trece de la mașină, la fabrică, iar rezolvarea problemelor legate de infrastructură și congestionarea traficului nu va veni automat din adoptarea masivă a mașinilor electrice.
Spark va intra pe piața de electric car sharing din România, miercuri, cu o flotă de 50-60 de automobile, conform hotnews.ro. Același site scrie despre intențiile companiei lituaniene de a suplimenta flota inițială, care va fi disponibilă în București și în viitor, în orașe cu peste 1,5 milioane de locuitori.
Pe fondul popularizării acestei noi forme de transport, mai multe publicații și studii ridică semne de întrebare cu privire la provocările pe care industria automobilelor electrice trebuie să le înfrunte.
Mașinile electrice nu par soluția ecologică promisă
Mașinile electrice își trag toată puterea din baterii de mare capacitate, spre deosebire de clasicul motor cu combustie. Phys.org scrie că atât cobaltul, cât și nichelul – materiale folosite în construcția bateriilor – prezintă un adevărat risc pentru mediul înconjurător, întrucât extracția acestora este toxică.
The Guardian scrie că mai multe mine din Filipine au fost închise, în 2017, pe considerente legate de protecția mediului.
Totodată, conform aceluiași Phys, componenta cheie din bateriile moderne – litiul – este la fel de toxic, citând îngrijorările guvernelor din Tibet și Bolivia, legate de impactul operațiunilor de extracție asupra mediului.
Va fi nevoie de mai multe parcări, drumuri și stații de încărcare
Mai multe vehicule pe drumurile publice înseamnă investiții în infrastructură. O primă problemă o va reprezenta parcarea acestora, mai ales în zonele în care locurile de parcare sunt la mare cerere, arată un studiu.
The Guardian scrie că adoptarea mașinilor electrice nu va rezolva nici problemele legate de aglomerațiile în trafic. Însăși soluționarea acestei probleme, prin construirea și extinderea mai multor drumuri, ar duce la reducerea spațiilor verzi și a zonelor de locuit, în orașe. În Londra, scrie aceeași publicație, 24% din suprafața orașului este dedicată drumurilor și infrastructurii de susținere, în timp ce în SUA, procentul este de 40%, în mai multe orașe.
În București, conform hotnews.ro, există peste 150 de stații de încărcare destinate mașinilor electrice, iar întreaga rețea națională poate fi vizualizată prin intermediul unei hărți interactive, pusă la dispoziție de mașinaelectrica.ro.
Alte probleme de ordin practic:
- unde vor parca mașinile într-un oraș aglomerat ca Bucureștiul;
- problema siguranței mașinilor lăsate peste noapte sau în locuri izolate – france 24 scria, în 2012, că mașinile electrice ale companiei Autolib au folosite drept adăposturi de către oamenii străzii;
- un număr mic de mașini face serviciul greu de utilizat, în prima perioadă de implementare a serviciului.
Nevoia mai mare de curent electric ar putea transfera poluarea de la mașină, la centralele electrice
Rețelele electrice vor trebui să susțină un consum mai mare de energie. Economic Times scrie că o nevoie mai mare de curent electric va duce la o creștere în consumul de petrol, până 2030. Asta ar anula efectele benefice, din punct de vedere ecologic, care ar veni de pe urma adoptării mașinilor electrice.
Conform Agenției Internaționale de Energie, citată de aceeași publicație, arderea petrolului reprezintă 32% din întreaga producție de energie, la nivel global, în timp ce sursele de energie regenerabile reprezentau 14% din producția totală.
Copii exploatați în producția bateriilor
Un raport Amnesty International arată cum aceștia au găsit copii lucrând în minele ”artizanale” de extracție a cobaltului din Congo. Nici copiii și nici adulții nu erau echipați cu măști proctectoare, deși expunerea îndelungată la acest material prezintă riscuri semnificative pentru sănătatea omului, conform Agenției pentru Substanțe Toxice și Registrul Bolilor din SUA.
World Economic Forum scrie că industria producătoare de baterii consumă 60% din cele 125.000 de tone de cobalt care sunt extrase anual.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
25 comentarii