G4Media.ro

Analiză Expert Forum: Nicușor Dan a cheltuit cel mai mult pentru reclame…

Sursa foto: InquamPhotos / Octav Ganea

Analiză Expert Forum: Nicușor Dan a cheltuit cel mai mult pentru reclame pe Meta în primele trei luni ale anului – 1,2 milioane de lei, urmat de Crin Antonescu – 853.000 lei, AUR – 821.000 lei, Victor Ponta – 544.000 lei / Pagini neasumate care fac campanie negativă au cheltuit 180.000 lei

O analiză Expert Forum (EFOR) privind cheltuielile din perioada de precampanie ale partidelor și candidaților la alegerile prezidențiale din 4 mai arată că Nicușor Dan a cheltuit cei mai mulți bani pentru reclame pe Meta în primele trei luni ale anului – 1,2 milioane de lei, fiind urmat de Crin Antonescu – 853.000 lei, AUR – 821.000 lei, Victor Ponta – 544.000 lei.

Expert Forum a identificat și o serie de pagini neasumate politic, dar care fac campanie împotriva unor candidați, în special împotriva lui Nicușor Dan, dar și a lui Crin Antonescu și, mai puțin, a lui George Simion. Aceste pagini au cheltuit 180.000 de lei.

Principalele concluzii:

Regulile generale pentru precampanie

  • Nu există nicio obligație de raportare publică imediată pentru perioada de dinaintea campaniei electorale, care a început pe 4 aprilie.
  • Partidele pot folosi fondurile private sau din subvenții pentru promovare fără a exista obligația să marcheze aceste materiale în vreun fel, cum se întâmplă în campanie. Candidații pot colecta fonduri pentru campanie sub acest statut după data rămânerii definitive a candidaturilor (care a fost 20 martie 2025) până la finalizarea campaniei. Candidații independenți care folosesc fonduri înainte de această perioadă nu există obligații legale conform legislației privind finanțarea politică.
  • Deși sursele de informații cu privire la venituri și cheltuieli sunt limitate, putem afla anumite date de pe platformele de transparență social media sau din raportările lunare despre subvenții publicate de AEP: de exemplu, cât au cheltuit partidele pentru presă și propagandă, ceea ce înseamnă contracte de promovare în presă sau realizarea altor materiale de promovare, inclusiv corturi, bannere etc.
  • Veniturile și cheltuielile tuturor competitorilor electorali vor fi disponibile centralizat în rapoartele pentru campania electorală care trebuie depuse la AEP în 15 zile de la data alegerilor, pentru fiecare tur de scrutin.
  • În timpul campaniei, AEP va publica veniturile și cheltuielile săptămânal, conform răspunsului oferit unei solicitări EFOR. În orice caz, toți competitorii sunt obligați să raporteze în trei zile de la înregistrare veniturile și cheltuielile către AEP. Problema este că putem afla doar tipul de venit și data declarării, nu și detalii despre numele donatorului sau a celui care a împrumutat candidatul, ceea ce reduce transparența.
  • În această campanie s-au înscris 4 candidați independenți: Nicușor Dan, Victor Ponta, John-Ion Banu Muscel și Daniel Petru Funeriu.
    • Nicușor Dan a inclus pe site-ul propriu un formular de donații, iar până pe 6 aprilie se strânseseră aproape 3 milioane de lei, din 9600 de donații. Donatorilor li se solicită să prezinte un act de identitate, pentru a li se confirma identitatea. În același timp, sunt vizibile în timp real, în mod pozitiv, donațiile primite – fie anonim, fie cu numele celor care nu au optat pentru această opțiune – legea prevede că donațiile pot rămâne confidențiale sub valoarea de 40,500 de lei, verificarea identității rămânând obligatorie.
    • Pagina web a lui Victor Ponta nu conține niciun fel de detalii despre colectarea de fonduri sau despre finanțarea (pre)campaniei, iar Daniel Funeriu nu are o pagină oficială.
    • Ion Banu Muscel are o secțiune dedicată colectării de fonduri, dar nu este precizat câți bani s-au strâns și pe ce s-a cheltuit.
  • În general, finanțarea precampaniei de către independenți este netransparentă și rămâne la latitudinea acestora cât de deschiși sunt în afara obligațiilor legale.
  • Cu excepția datelor publicate de Nicușor Dan, informațiile concrete furnizate de ceilalți candidați până la acest moment sunt limitate.

Social media

  • Datele analizate acoperă primele trei luni ale anului 2025.
  • În cazul politicienilor care candidează independent sau susținuți de o coaliție am decis să reprezentăm datele separat pentru coerență. De exemplu, Crin Antonescu e susținut de trei partide și și-a anunțat demisia din PNL la începutul lunii martie. De asemenea, Victor Ponta a fost exclus din PSD pe 12 martie.

Meta

  • S-au înregistrat cheltuieli cu caracter politic de aproape 4,6 milioane de lei, de către 235 de pagini, care au înregistrat aproximativ 9.300 de reclame plătite. Datele nu includ sumele cheltuite de instituții, publicații a căror activitate nu poate fi asociată semnificativ cu un partid politic și alte pagini care nu au caracter direct politic. Paginile nu promovează exclusiv candidații la președinție, ci și aleși locali sau politicile partidelor. Cu toate acestea, majoritatea banilor au fost cheltuiți de către candidații la președinție
  • Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de Nicușor Dan – 1,2 milioane de lei, Crin Antonescu (Alianța România Înainte) – 853 mii de lei, AUR – 821 mii de lei și Victor Ponta – 544 mii de lei.
  • Cele mai multe reclame au fost plătite de pagini AUR sau afiliate indirect/care promovează AUR – peste 4000, PNL – 1245, USR 914 sau UDMR 830. Nicușor Dan a plătit 277 de reclame, Crin Antonescu – 194, iar Victor Ponta – 101.
    • Dintre paginile asociate cu AUR, mai multe dintre ele se prezintă ca publicații. Cu toate acestea, în realitate, par mai degrabă pagini care promovează majoritar politicile partidului sau discursul suveranist – acestea au fost incluse în calculul total al cheltuielilor AUR. Am identificat 19 astfel de pagini care au însumat cheltuieli de 162 de mii de lei. –vedeți lista în raport.
    • Partidul și paginile asociate, dar fără cele ale acestor publicații asociate, au avut în jur de 1800 de reclame, cu o valoare de 721 mii de lei.

Top 10 pagini ca sume cheltuite

Pagina Partid Suma cheltuită Nr reclame
Nicușor Dan Independent 1.223.478 277
Crin Antonescu Alianța România Înainte 850.746 190
Victor Ponta Independent 313.597 75
Alianța pentru Unirea Românilor – AUR AUR 278.784 418
George Simion AUR 250.528 122
România pe primul loc [Victor Ponta] Independent 230.867 26
USR USR 118.034 235
Elena Lasconi USR 113.310 166
RMDSZ UDMR 69.983 180
Marcel Ciolacu PSD 69.598 60

Pagini neasumate care fac campanie negativă

  • EFOR a identificat câteva pagini care nu au putut fi conectate cu un candidat sau un partid, dar care au cheltuit aproape 180 de mii de lei. Identitatea celor care au creat aceste pagini nu a putut fi identificată. Reclamele plătite sunt împotriva unor candidați – Nicușor Dan, Crin Antonescu și George Simion (mai puțin). Unele dintre aceste pagini promovează mai frecvent postări împotriva candidatului Nicușor Dan – de exemplu, pagina Toți pentru unul promovează exclusiv materiale video împotriva acestuia.
Pagina RON % din cheltuieli asociate categoriei Nr reclame
Pulsul României 45.563 27,49% 17
România în Focus 44.103 26,61% 14
Toți pentru unul 24.428 14,74% 12
Diaspora Conectată 22.903 13,82% 11
Scorul de știri 16.938 10,22% 8
Fluxdestiri 10.661 6,43% 5
Prostănaca 1.136 0,69% 5
  • Cele mai multe dintre pagini sunt create la finalul anului 2024 și și-au schimbat numele de mai multe ori. După modul în care sunt scrise anunțurile putem deduce că cele mai multe dintre ele sunt parte dintr-o rețea. Unele dintre pagini promovează aceleași materiale.
  • De exemplu, pagina Pulsul României a fost creată pe 10 noiembrie și s-a numit inițial Ora de Constanța și și-a schimbat numele pe 27 martie. Paginile Toți pentru unul și Diaspora Deconectată au fost create pe 31 decembrie și și-au luat numele actual tot pe 27 martie. La fel și România în Focus – creată pe 28 ianuarie și și-a schimbat numele pe 27 martie.
  • Aproape toate paginile au rulat astfel de reclame și după 4 aprilie, data începerii campaniei electorale, cu posibila încălcare a reglementărilor din OUG 1/2025, Legii 334/2006 și Hotărârii AEP 9/2025.
  • Primele patru pagini au reclame plătite de același utilizator. Cu toate acestea, deși adresa de email și numărul de telefon sunt identice, fiecare din reclame are o adresă diferită, ceea ce poate indica faptul că aceste date nu sunt introduse și verificate eficient de către platformă. Adresele sunt din zone diferite ale Bucureștiului, iar un disclaimer nici nu are adresă.

Google

  • În primele 3 luni din 2025 prin serviciile plătite oferite Google s-au cheltuit aproape 770 de mii de lei. Alocarea pe partid/competitor electoral se bazează pe analizarea fiecărui cont de advertiser pentru a observa ce competitor electoral promovează.
  • Cel mai mult au cheltuit paginile asociate cu AUR – 229 mii de lei, Nicușor Dan – 215 mii de lei și Crin Antonescu – 209 mii de lei.

Subvenții

  • În primele trei luni ale anului 2025, partidele au primit 60 de milioane de lei. Pentru prima dată au declarat cheltuieli SOS România și Partidul Oamenilor Tineri. Pentru luna februarie SOS România nu are niciun raport publicat, întrucât conform datelor furnizate de AEP, partidul nu a raportat cheltuielile, motivând disfuncționalități în obținerea extrasului bancar. Deși Pro România nu a mai primit bani, a continuat să raporteze cheltuieli din fondurile acumulate în lunile anterioare. Cei mai mulți bani au ajuns la PSD – 19,9 milioane de lei și la AUR – 11,8 mil de lei, respectiv la PNL – 10,9 milioane de lei. USR a primit 7,7 mil. de lei, SOS 5,1 mil. de lei, iar POT 4,1 milioane de lei.
  • În același timp, partidele politice au cheltuit 68 de milioane de lei: PSD 43 de milioane de lei, AUR 10,9 milioane de lei, PNL 7,4 milioane de lei, USR 6,1 milioane de lei. SOS România a cheltuit 460 mii de lei, iar POT 101 mii de lei.
  • Aproape trei sferturi din cheltuieli reprezintă categoria presă și propagandă – 49 de milioane de lei, iar 7% (5 milioane de lei) reprezintă cheltuieli de personal.Reamintim că doar în ianuarie partidele au cheltuit 49 de milioane de lei, din care 39 de milioane, adică aproape 80% pentru presă și propagandă. Trei sferturi din cheltuieli reprezintă bugetul PSD, adică 36 de milioane.

Cele mai importante cheltuieli pentru fiecare partid sunt următoarele:

    • PSD a cheltuit 42,9 milioane de lei și a investit cel mai mult, 93% din bani, în contracte pentru presă și propagandă (40 mil. lei) și 2% pentru personal (1 mil lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
    • AUR a cheltuit 10,9 milioane de lei: 61% pentru presă și propagandă (6,6 mil lei), 8% pentru personal (866 mii de lei), 6% pentru producția și difuzarea de spoturi publicitare (679 mii lei) și 6% pentru deplasări în țară și străinătate (619 mii lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
    • USR a cheltuit 6,1 milioane de lei: 34% din bani pentru personal (2,1 mil. lei) și 18% pentru presă și propagandă (1,1 mil lei). Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
    • PNL a cheltuit în ianuarie 7,4 milioane de lei, din care 2,5 milioane de lei pentru rata pentru cumpărarea sediului (35%). Pentru presă și propagandă a alocat un sfert din bani, adică 1,8 milioane de lei. Restul de fonduri au fost cheltuite pe alte categorii.
    • SOS România (doar pentru ianuarie) a cheltuit 460 mii de lei, din care 70% pentru chirii și utilități sedii (325 mii lei) și 15% pentru deplasări în țară și străinătate (73 mii lei).
    • PMP a cheltuit 293 mii de lei, din care 51% pentru personal (150 mii de lei) și un sfert pentru chirii și utilități sedii (70 mii lei)
    • Pro România a cheltuit 112 de mii de lei, din care jumătate pentru personal (53 mii de lei).
    • POT a cheltuit 101 mii de lei, din care 52 de mii de lei pentru consultanță politică și 45 de mii pentru birotică.
    • Forța Dreptei a cheltuit 25 mii de lei, din care jumătate pentru personal.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...