G4Media.ro

Analiză EY România: Gradul de pregătire a României, pe detalii, pentru zona…

Sursa foto: ELVIS BARUKCIC / AFP

Analiză EY România: Gradul de pregătire a României, pe detalii, pentru zona Schengen

Intrarea României în Schengen trebuie să vină la pachet cu o vamă modernă, funcțională, bazată pe sisteme IT, pe algoritmi de inteligență artificială, capabilă să asigure cu adevărat nevoia de securitate și siguranță a României, dar și a Uniunii Europene, se arată într-o analiză EY România citată de Economedia.

Mihai Petre, Director în cadrul EY România notează că România gestionează aproximativ 2.000 de km din frontiera terestră externă a Uniunii Europene, a doua ca lungime după Finlanda. În ciuda acestei similitudini de responsabilități, România și Finlanda se află pe poziții diametral opuse în clasamentul privind TVA necolectată, de exemplu, din motive de fraudă fiscală, potrivit raportului Comisiei Europene, publicat recent, pe 5 decembrie 2022.

Mai precis, Finlanda este pe locul 1, cu doar 1,3% TVA necolectat, iar România, pe ultimul loc (27), cu 35,7% TVA necolectat (pe baza cifrelor anului 2020). După cum se observă din graficul de mai jos, media europeană este de 7% TVA necolectat, potrivit datelor publicate de Comisia Europeană.

Sursa: raportul Comisiei Europene, 5.12.2022

Poziția României pe ultimul loc în acest clasament a fost constantă, de altfel, în ultimii 10 ani, începând cu 2012, deși restul statelor membre au înregistrat progrese uriașe în creșterea gradului de colectare a taxei pe valoarea adăugată.

An de an, România a pierdut, și pierde în continuare, sume uriașe reprezentând TVA necolectată la bugetul de stat, doar la nivelul anului 2020 această pierdere fiind estimată la 7 miliarde euro. Croația, de pildă, a înregistrat doar 1% TVA necolectat în 2019, respectiv 5% în 2020, ca derapaj în colectarea TVA la bugetul naţional.

Cele 7 miliarde euro/an reprezentând TVA necolectat provin, printre altele, și din fraudele vamale, mai precis mărfuri de contrabandă trecute ilegal prin vamă, din subevaluarea mărfurilor declarate sau, pur și simplu, din mărfuri nedeclarate la trecerea frontierei. Dacă, însă, coroborăm datele furnizate de Raportul anual de performanță a Uniunii Vamale cu cele din Strategia privind reforma autorității vamale din România pentru perioada 2022 – 2024, găsim indicii serioase cu privire la eficiența activității de control vamal a României.

Iată doar câteva exemple:
• La nivelul anului 2019, deși s-au controlat de patru ori mai multe mărfuri la import față de media UE, în România s-au găsit de 29 de ori mai puține nereguli
• Procentul de utilizare a procedurilor simplificate de declarare în vamă în România este de 18%, comparativ cu o medie de 62% înregistrată la nivelul Uniunii Europene
• Dintre cele 338 echipamente de control nedistructiv (de exemplu, scanere de diverse tipuri și dimensiuni), 332 nu au mai fost utilizate din 2017! Adică 98%! Cu alte cuvinte, controlul vamal se bazează pe numai șase echipamente de control nedistructiv la nivelul întregii țări două treimi (64%) dintre echipamentele de analiză ale Laboratorului Vamal Central (singurul laborator vamal din România ce poate analiza probele prelevate din mărfurile importate în vederea încadrării tarifare, combaterii traficului ilicit de droguri etc.) sunt mai vechi de 15 ani, iar 11,5% mai vechi de 10 ani.

Un singur scaner funcțional (și acela cu intermitențe) în Portul Constanța, ce nu stochează nicio imagine pentru un control ulterior/ validare independentă de la distanță, nu poate asigura nevoia de securitate și siguranță a României.

Iar o frontieră nesecurizată permite importul de bunuri contrafăcute, subevaluate, droguri, arme, trafic de carne vie și câte și mai câte.
Războiul de la granița de nord a țării a trezit o bună parte din România adormită – vedem refaceri de urgență a liniilor ferate din Portul Constanța, extinderea capacității și rezilienței sistemului energetic național, proiecte serioase de infrastructură, achiziții și producție de tehnică militară și altele.

Refuzul de a fi, din nou, acceptați în Schengen trebuie să trezească încă o parte din România adormită.

Anii 2023 și 2024 vor înfățișa o Românie dedicată cu adevărat securizării frontierelor externe, o Românie dotată cu un număr suficient de scanere de mare capacitate de stocare a imaginilor, validare și interpretare a lor de la distanță, pe baza unor algoritmi de inteligență artificială, cu drone ce vor survola neîncetat cei 2.000 de km de frontieră, cu sau fără culoare de zbor segregate, care vor oferi o imagine clară asupra fenomenelor migraționiste și încercărilor de fraudare a granițelor Uniunii Europene.
La acel moment, România va intra în Schengen pe ușa din față, pe covorul roșu.

Sursa: Economedia

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. TVA-ul în România e colectat 100%. O parte statul o parte băieții deștepți.

  2. Argumentul respingerii aderării României la Schengen, invocat de singurul stat care s-a opus acestui proces, Austria, a fost migrația ilegală .

    …Care se desfășoară prin România mai intens decât prin Croatia, stat pe care l-a susținut , dar prin care toate datele arată ca trec incomparabil mai mulți migranți.

    Acum, Austria, care se vede pusă intr-o situație penibila, cunoaște dezaprobarea membrilor UE , care au susținut in cvasitotalitate aderarea României, precum și boicotul din partea Bulgariei și României (atât cât este), plătește lobby atât in favoarea deciziei sale, cât și împotriva României.

    …In loc sa-și ceara scuze.

    Poate ca boicotul ar trebui sa fie mai intens și mai îndelungat .

  3. După câte cunosc eu, frauda vamală este considerată a fi infracțiune. Așadar, dacă de exemplu marfa e din contrabandă, înseamnă că e marfă rezultată în urma unei infracțiuni, marfă nelegală care nu poate circula in circuitul civil, nu poate fi nici vândută, nici cumpărată legal pe piață. În acest context, Statul vrea impozite din infracțiuni? Parcă regimul legal este confiscarea mărfii. Daca nu e așa, înseamnă că Statul vrea impozite și din proxenetism, din trafic de droguri, chiar și din înșelăciunile reușite etc. Ceva parcă nu e în regulă cu acest mod de a pune problema cauzelor neacceptării noastre în Schengen