G4Media.ro

Analiză: La cinci ani de la legalizare, piața canadiană de canabis luptă…

Analiză: La cinci ani de la legalizare, piața canadiană de canabis luptă să supraviețuiască / A contribuit cu circa 30 de miliarde de dolari la PIB / O treime din piață rămâne subterană

Canada rămâne una dintre puținele țări din lume care permite accesul legal și reglementat la marijuana în scop recreațional. Însă, la cinci ani de la legalizarea drogului, industria canabisului din această țară se luptă pentru supraviețuire, arată o analiză BBC.

George Smitherman își amintește că și-a cumpărat primul gram legal de canabis în octombrie 2018 dintr-un magazin Tweed din Newfoundland. Compania de canabis ajunsese pe prima pagină a ziarelor cu doi ani înainte pentru semnarea unui contract de marketing cu rapperul american Snoop Dogg, care a fost salutat la acea vreme ca un semn al unui nou început în industria marijuanei.

Magazinul, își amintește dl Smitherman, era „frumos”. „Nu știam dacă mă aflam într-un spa sau într-o sală de expoziție de bijuterii”, a spus el. El își amintește, de asemenea, juxtapunerea dintre produsul pe care l-a cumpărat și spațiul impresionant în care l-a cumpărat – toate produsele de marijuana din Canada sunt vândute în ambalaje generice cu etichete simple, emise de guvern. Cu toate acestea, a fost o perioadă interesantă, își amintește dl Smitherman. Mult așteptata legalizare a canabisului din Canada tocmai devenise realitate. Investițiile curgeau pe o piață nouă, despre care mulți credeau că îi va îmbogăți.

Cinci ani mai târziu, industria se confruntă cu lupte economice departe de entuziasmul acelor zile de început.

Să luăm, de exemplu, Aurora Cannabis. Producătorul de canabis cu sediul în Alberta – unul dintre cei mai mari din Canada – a anunțat în august că își va diversifica oferta și va începe să vândă orhidee. În aceeași lună, o altă companie, Canopy Growth, a vândut sediul de mai multe milioane de dolari din Ontario pe care l-a cumpărat în 2017 înapoi proprietarului său inițial, producătorul de dulciuri Hershey Canada. Ambele companii, împreună cu alți producători de canabis, au dat, de asemenea, mii de concedieri pentru mii de lucrători, într-un efort de reducere a costurilor, în timp ce continuă să genereze profituri mici sau deloc.

Experții și liderii din industrie spun că o parte a problemei este reglementarea excesivă a drogului, în timp ce țara încearcă să se afle pe o linie de demarcație atentă între sănătatea publică și construirea unei industrii robuste a canabisului. Alții spun că este vorba pur și simplu de prea mulți jucători și de o producție prea mare care depășește cu mult cererea.

Și pentru că Canada este una dintre puținele țări din lume care permite la nivel federal fabricarea și consumul de canabis în scop recreativ, opțiunile producătorilor interni de a face bani în afara granițelor Canadei rămân foarte limitate.

Aceste provocări au fost greu de observat la început, a declarat dl Smitherman, un fost politician din Ontario, care în prezent este șeful Consiliului Canabisului din Canada. „Chestia este că nu a existat o foaie de parcurs globală”, a declarat el pentru BBC, deoarece nicio altă țară nu a încercat să legalizeze canabisul recreațional pe o scară atât de mare.

Atunci când Canada a adoptat legea istorică privind canabisul în 2018, unul dintre cele mai mari obiective ale sale a fost de a îndepărta consumatorii de marijuana de pe piața ilicită către o piață legală și reglementată. Aceasta a fost concepută pentru a ține drogul departe de minori și pentru a limita fluxul de bani care intră în comerțul ilegal cu marijuana. A existat, de asemenea, și argumentul economic – faptul că canadienii și economia țării în ansamblu ar avea de câștigat.

În multe privințe, această ecuație economică este încă valabilă: Piața internă din Canada este evaluată la miliarde de dolari. În 2022, Deloitte Canada a estimat că canabisul a adăugat 43,5 miliarde de dolari canadieni la produsul intern brut al țării de la legalizare. Iar canadienii pot avea acces la marijuana legală și reglementată aproape oriunde în țară. Dar, de asemenea, se pare că au pierdut peste 131 de miliarde de dolari canadieni investind în afaceri cu canabis.

Michael Armstrong, cercetător în domeniul afacerilor cu canabis de la Universitatea Brock din Ontario, susține că primele piedici au deschis calea pentru unele dintre provocările de afaceri întâlnite astăzi. „Un mod de a rezuma situația ar fi să spunem că am avut parte de un fel de boom și bust clasic”, a declarat profesorul Armstrong.

În primele zile, multe magazine se confruntau cu rafturi cronic goale, deoarece producția nu putea ține pasul cu cererea. Profesorul Armstrong a spus că acest lucru i-a determinat pe producătorii de canabis să producă prea mult produs, ceea ce a dus la un surplus și, în cele din urmă, la o reducere a producției. De asemenea, a însemnat că mulți se bazau încă pe piața ilicită pentru a-și procura marijuana.

În ceea ce privește comerțul cu amănuntul, magazinele de canabis au fost inițial foarte profitabile. Dar o grupare a magazinelor în timp în aceleași zone a însemnat că retailerii au trebuit să reducă prețurile și să ofere alte stimulente pentru a concura cu alte magazine din apropiere.

Începând cu 2023, în Canada există aproximativ 3 600 de magazine de canabis cu amănuntul autorizate în întreaga țară și 970 de producători de canabis autorizați.

De asemenea, unii arată cu degetul spre ceea ce ei spun că este o reglementare excesivă a industriei, unde canabisul este încă o substanță controlată. Prin lege, companiile de canabis nu pot face publicitate produselor lor sau să-și construiască o recunoaștere a mărcii în modul în care o pot face companiile din alte industrii.

Locațiile de vânzare cu amănuntul au geamuri fumurii pentru a ascunde ceea ce se află în interior, iar drogul este vândut în ambalaje aprobate de guvern. De asemenea, acestea plătesc taxe de reglementare mai mari decât companiile care vând alte substanțe controlate.

Aceasta face parte dintr-un echilibru delicat pe care guvernul a încercat să îl găsească între sănătatea publică și gestionarea unei noi industrii legale, a declarat profesorul Armstrong.

„Marele compromis în cazul canabisului legal este: cum să faci piața legală suficient de atractivă pentru ca toți consumatorii existenți să se orienteze către iarba legală, dar nu atât de atractivă încât să apară o grămadă de noi consumatori”, a spus el.

Canada are, de asemenea, legi stricte privind tipurile de produse care pot fi vândute, precum și potența acestora. Unii susțin că acest lucru a făcut ca canabisul ilegal din țară să continue să prospere chiar și în condițiile legalizării.

Consumatorii de produse comestibile pe bază de canabis, de exemplu, pot merge online și găsi produse cu o potență mai mare decât cea legală, a declarat dl Smitherman.

Adesea, aceste produse sunt vândute la un cost considerabil mai mic decât ceea ce se oferă în magazinele autorizate.

La sfârșitul anului 2022, Departamentul pentru Siguranță Publică din Canada a estimat că 33% din piața de marijuana este încă controlată de comerțul ilicit cu droguri.

De asemenea, producătorii de canabis din Canada au opțiuni limitate pentru a obține profit în afara granițelor țării.
Canada rămâne singura țară cu un cadru legal și federal pentru canabis, în afara Uruguayului, iar exportul de produse recreaționale nu este permis.

În timp ce unele state din SUA au legalizat marijuana, drogul rămâne ilegal la nivel federal.

Țările din Uniunea Europeană s-au jucat cu ideea legalizării, dar „se mișcă foarte încet”, a declarat profesorul Armstrong, în parte din cauza legislației stricte a UE.

Liderii din industrie, precum dl Smitherman, au făcut mult timp lobby pe lângă guvern pentru legi mai permisive care, susține el, vor aduce beneficii industriei canabisului, fără a se îndepărta de obiectivele de sănătate publică ale țării.

„Argumentul nostru este: „Hei, dacă putem face câteva schimbări graduale aici, în mod colectiv, putem crește plăcinta”, a spus el.

În ciuda provocărilor, mulți consideră că legalizarea este un succes.

„Din punct de vedere al politicilor publice, populația Canadei este foarte mulțumită de ea”, a declarat dl Smitherman.

„Dar una dintre măsurile succesului este: creăm un model durabil aici, în care, în următorii cinci ani, vom vedea companii bune de canabis care aduc produse inovatoare și câștigă această bătălie pentru cota de piață, sau ne vom retrage?”.

Profesorul Armstrong a declarat că ceea ce are Canada este „ceea ce nu are nicio altă țară din lume”.

„Acestea fiind spuse, legalizarea nu este un succes răsunător”.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...