ANALIZĂ Numărul petrolierelor afiliate Rusiei care își dezactivează sistemele de urmărire în largul mării s-a dublat în ultimele luni: „Rusia a învățat de la Iran și Coreea de Nord cum să ocolească sancțiunile”
Numărul petrolierelor afiliate Rusiei care „se ascund” pentru a evita să fie urmărite în Pacificul de Sud s-a dublat în ultimele luni, semn că sunt folosite mijloace clandestine pentru a evita sancțiunile, potrivit unor analize realizate de companii de informații maritime, citate de The Guardian.
Prin dezactivarea sistemelor de urmărire în largul mării, navele pot transfera în liniște petrol pe petroliere fără legături cu Rusia, pentru a evita ca exporturile lor de petrol să fie semnalate.
Luni a intrat în vigoare un plafon de 60 de dolari pe baril pentru achizițiile de petrol rusesc. Companiilor din UE, Marea Britanie, SUA, Canada și Japonia, precum și din Australia li se interzice să furnizeze servicii care permit transportul maritim, cum ar fi asigurările, în cazul în care plafonul de preț a fost încălcat.
Țările din G7 – Canada, Franța, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie și SUA – furnizează servicii de asigurare pentru 90% din transportul de mărfuri la nivel mondial, în timp ce Grecia, stat membru al UE, este un jucător important în industria maritimă.
Plafonarea are ca scop menținerea fluxului de petrol către țări precum China, India, Turcia și Emiratele Arabe Unite, care nu au interzis importurile de petrol rusesc, menținând în același timp presiunea economică asupra Kremlinului.
Un ambuteiaj de petroliere s-a format luni în apele turcești, deoarece guvernul turc a cerut dovezi de acoperire a asigurării.
Media lunară atât a așa-numitelor „activități obscure”, cât și a operațiunilor de la navă la navă în Atlanticul de Sud s-a dublat în perioada septembrie-noiembrie, comparativ cu cele trei luni anterioare, potrivit unei analize a mișcărilor efectuate de compania de informații maritime Windward.
În septembrie au avut loc aproximativ 35 de incidente de „activitate obscură”, în octombrie aproape 50, iar în noiembrie numărul acestora a scăzut la puțin peste 40.
Petroliștii capabili să ascundă orice legături cu Rusia, prin transferuri ilicite în mijlocul oceanului, ar spera să evite orice atestare a prețului încărcăturii lor.
Ami Daniel, directorul executiv al Windward, a declarat că, în ultimele șase luni, Rusia „a învățat de la Iran și Coreea de Nord cum să ocolească sancțiunile”.
El a spus: „Asistăm la un ciclu în creștere de învățare și adoptare a flotei rusești și a părților conectate rusești”.
Vârful de „activitate obscură” din Atlanticul de Sud a urmat unei perioade de activitate mai mică, și care s-a inversat între timp, în Atlanticul de Nord, între mai și august, a spus el.
Lloyd’s List Intelligence a publicat apoi un raport la sfârșitul lunii iulie, sugerând că cinci nave deținute de chinezi erau folosite pentru a transfera petrol rusesc într-un hub aflat la aproximativ 860 de mile marine la vest de coasta Portugaliei.
„Imediat observăm o schimbare de tipar”, a spus Daniel. „Atunci vedem o creștere în Atlanticul de Sud. Acestea sunt metode cunoscute pentru a evita sancțiunile”.
Windward a publicat, de asemenea, ceea ce a sugerat că prezenta semnele unui caz real de transport de petrol rusesc cu un petrolier sub pavilion camerunez.
Nava și-a schimbat proprietarul înregistrat într-o companie cu sediul în Seychelles în iunie 2022, împreună cu indicativul de apel, înainte de a face o primă vizită în Capul Verde, unde s-a întâlnit cu alte câteva nave.
Două săptămâni mai târziu, petrolierul s-a mutat în nordul Atlanticului Mijlociu, unde a rămas timp de trei zile, înainte de a se îndrepta spre sudul Atlanticului, chiar în afara mărilor Namibiei, potrivit analizei. Se spune că ar fi trimis semnale false cu privire la locația sa.
Nava s-a mutat apoi, la mijlocul lunii octombrie, în interiorul mărilor Angolei, unde petrolierul a transmis din exact același loc timp de șase zile, în ceea ce Windward a spus că a fost un comportament neobișnuit pentru un petrolier pe mare, înainte de a se îndrepta spre Asia și destinația sa finală, portul malaezian Tanjung Bruas.
Analiza Windward sugerează că raportul navei privind schimbarea de pescaj la 20 noiembrie, distanța verticală dintre linia de plutire și fundul corpului navei, sugerează că este posibil ca petrolul să fi fost preluat la bord în acea etapă.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu