G4Media.ro

ANALIZĂ Planuri-cadru liceu: Matematica predată la toate clasele și specializările, pe parcursul…

Sursa foto: Pexels / Aliaksei Lepik

ANALIZĂ Planuri-cadru liceu: Matematica predată la toate clasele și specializările, pe parcursul tuturor anilor de liceu – regulă pentru țările europene cu cele mai bune rezultate la PISA 2022 / Există însă și excepții

Sistemele europene de educație cu cele mai bune rezultate ale elevilor de 15 ani, așa cum reiese din evaluarea internațională PISA 2022, continuă să predea intensiv Matematica pe parcursul anilor de liceu la toate clasele, după cum arată datele despre curriculumul liceal prezentate pe platforma europeană Eurydice. Există însă și excepții, unde există un corp foarte restrâns de materii obligatorii în ultimii ani, iar matematica este inclusă la discipline de specialitate, sau unde școlile sau autoritățile locale decid cum și în ce ani împarte conținuturile care trebuie acoperite.

În proiectele de planuri-cadru pentru liceu aflate în dezbatere în România, Matematica, asemenea științelor, nu mai este prevăzută în trunchiul comun la ultimele două clase de liceu, ci la curriculum de specialitate, urmând să nu mai fie predată obligatoriu, între altele, la Uman-Filologie și la Științe sociale. Situația a declanșat reacții precum cea a organizației Aspire Teachers, care a propus soluții ca, la Uman, matematica / „Știința datelor” să apară măcar la curriculum de specialitate, deci să fie obligatoriu de studiat.

Edupedu.ro a analizat modelele aplicate în cazul predării Matematicii de țările europene cu cele mai bune rezultate la PISA 2022, testare internațională a competențelor de citire, matematică și științe ale elevilor de 15 ani. Evaluarea este considerată referință globală pentru eficiența sistemelor de educație. Analiza urmărește să identifice în ce fel continuă studiul matematicii, pe parcursul liceului, elevii din aceste țări.

Au fost luate în calcul sistemele europene de învățământ cu scoruri medii de peste 490 de puncte pentru cele trei probe PISA: Estonia, Irlanda, Elveția, Polonia, Finlanda, Belgia, Austria, Danemarca.

Estonia

În școlile din Estonia, sistem de învățământ cu un grad ridicat de autonomie, disciplinele sunt predate în „cursuri”, înțelese ca unități de învățare de câte 35 de ore/curs, 35 fiind numărul de săptămâni ale anului școlar. Aceste cursuri sunt predate în funcție de cum decide fiecare școală în parte. În aceste condiții, matematica, parte a curriculumului obligatoriu, poate fi predată după două căi – predare limitată și predare extinsă.

Pentru varianta limitată, școlile trebuie să includă 8 cursuri (a câte 35 de ore), iar pentru varianta extinsă – 14 cursuri de matematică în cei 3 ani de liceu.

La aceasta se adaugă posibilitatea elevilor de a opta pentru cursuri suplimentare de matematică (până la 14 cursuri), incluse în curriculumul la alegere.
În consecință, liceenii din Estonia au, în echivalent, cel puțin 2 ore de matematică pe săptămână în fiecare dintre cei 3 ani de liceu.

Irlanda

În Irlanda, ultimii ani de învățământ secundar urmărește să ofere atât educație generalistă, cât și să asigure o primă etapă de specializare pentru elevi. Așa-numitul „Senior Cycle” este organizat în 3 filiere, denumite după certificarea oferită la finalul studiilor – generală (Leaving Certificate), vocațională (Leaving Certificate Vocational Programme), respectiv aplicată (Leaving Certificate Applied).

 

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.