Analiza restricțiilor adoptate de Guvern: Ce stă în picioare, ce măsuri sunt insuficiente și ce mai trebuia făcut
Guvernul României a adoptat, vineri, prin hotărârea nr.91 din 22.10.2021, o serie de măsuri restrictive, care sunt absolut necesare, dar care mi se par insuficiente în contextul actual. Aceste restricții vor intra în vigoare începând de luni. Vom analiza în rândurile de mai jos fiecare prevedere în parte.
În articolul 1 se vorbește de interzicerea circulației pe timp de noapte intre 22.00 si 05.00 cu unele excepții cum ar fi îngrijirea copiilor, asistență medicală, interes de serviciu, persoanele vaccinate.
O altă excepție, greu de înțeles, este cea a persoanelor aflate in tranzit. Toate excepțiile trebuie justificate sau prin certificatul de vaccinare, sau printr-o declarație pe propria răspundere.
Greu de înțeles de ce aceste măsuri nu sunt luate pentru TOATĂ ziua. Dificil de înțeles iarăși de ce persoanele se pot afla în tranzit, pot circula cu trenul, autocarul sau avionul, când ar trebui ca toate deplasările ne-esențiale să fie interzise pentru următoarele patru săptămâni, până când se micșorează presiunea asupra spitalelor.
Să ne amintim ce a făcut Franța in luna Martie, când populația nu era încă vaccinată si când încă nu era răspândită varianta Delta, cu mult mai contagioasă. Franța a interzis atunci toate deplasările neesențiale la mai mult de 10 km de casă! Cu excepții desigur.
Repet, nu era răspândită atunci varianta Delta, era o presiune mare pe spitale, dar nu era situația de catastrofă in care se află România acum.
În articolul 2 se interzic activitățile de comerț și prestări de servicii, se închid restaurantele, se interzic activitățile si evenimentele organizate de instituții, operatori economici sau persoane fizice intre orele 21.00-05.00.
În timpul zilei restaurantele pot fi deschise cu capacitatea de 50%, iar muzeele, cinematografele, sălile de sport, locurile de joacă pentru copii vor funcționa cu o capacitate de 30%. Întrebarea este iarăși: cine va controla aceste restricții?
Vor fi aplicate sancțiuni severe care să meargă până la închiderea administrativă a localurilor care nu respectă măsurile in vigoare? Pot copiii să stea la distanță în locurile de joacă? Nu era mai logică închiderea acestor locații pentru o scurtă perioadă de timp?
În articolul 3 se vorbește despre închiderea barurilor, discotecilor, cluburilor, interzicerea evenimentelor private cum ar fi nunți sau botezuri, interzicerea conferințelor. Competițiile sportive vor avea loc fără spectatori.
Slujbele religioase si rugăciunile pot avea loc, dar cu purtarea măștii in mod corespunzător si cu asigurarea unei suprafețe de 2 mp pentru fiecare persoană. Manifestațiile și mitingurile sunt permise pentru persoanele vaccinate sau care au trecut prin boală în urmă cu 15-180 de zile.
Întrebarea este cine va controla toate persoanele de la un miting sau pe cele aflate în biserici? Suntem noi suficient de educați si respectuoși cu legea pentru a înțelege, măcar in ceasul al doisprezecelea, importanța acestor măsuri necesare si tranzitorii?
Nu este păcat că nu ne-am vaccinat, acum când vedem că în țările unde campania de vaccinare a mers foarte bine viața merge înainte aproape normal? Nu este păcat că în Franta, Germania, bisericile sunt pline, se pot face nunți, botezuri și în Romania nu? Că nu putem merge la un spectacol sau la un meci de fotbal in România?
Duminica trecută am fost la un meci in Strasbourg împreună cu alți 25 de mii de oameni: ne-au controlat certificatul sanitar, am purtat masca si am putut cânta, susține echipa locală de fotbal ca într-o zi normală, ca înainte de pandemie.
În articolul 4 se propune ca accesul la toate activitățile și evenimentele organizate în următoarele 30 de zile, precum și accesul în centrele comerciale, în unități de cazare, restaurante, cafenele etc să fie permis doar persoanelor vaccinate sau trecute prin boală. Aceste măsuri sunt absolut necesare, dar ar fi putut fi luate în vară sau imediat ce începea sa crească presiunea asupra spitalelor.
În articolul 5 se preconizează telemunca in proporție de 50%, iar acolo unde nu este posibil, se lucrează în schimburi cu măsurile de rigoare. Nu înțeleg de ce nu trecem, pentru 30 de zile, la 100% telemuncă. Repet, situația este catastrofală în spitale, măsurile trebuie să fie luate in consecință.
Articolul 6 prevede accesul în instituții publice, regii, operatori economici privați cu peste 50 de angajați se va face doar pe baza certificatului sau pentru cei trecuți prin boală în urmă cu 15-180 zile. Pentru ceilalți, vor fi amenajate ghișee în exterior sau totul se va face online. Sunt măsuri necesare și binevenite.
În articolele 7 si 8 se vorbește despre vacanța școlarilor de 2 săptămâni, de trecerea online a cursurilor universitare si despre suspendarea activităților cu prezenta fizică a preșcolarilor, suspendarea activităților de home-schooling. Toate acesta sunt necesare.
În articolul 9 se vorbește despre obligativitatea purtării măștii in interior si in exterior, măsură necesară, dar extrem de târzie. Amintesc aici că in Franta, unde incidența este la ora actuala sub 1 la mie, masca este demult obligatorie in transporturi, in magazine etc
În rezumat, măsurile preconizate sunt binevenite, chiar daca sunt tardive și unele insuficiente. Dar aceste măsuri, care ar merge probabil foarte bine in Germania, Suedia sau chiar Franța, sunt oare adaptate poporului nostru latin căruia îi place să “se descurce” cu legea, cu preconizările, cu restricțiile?
Această caracteristică națională care ne-a permis de-a lungul timpului să ieșim din situații dificile riscă să se întoarcă împotriva noastră dacă nu înțelegem acum importanța vaccinării si a respectării restricțiilor.
Suntem intr-o situație critică din cauza faptului că am pierdut șansa campaniei de vaccinare și nu am reușit să evităm acest val al pandemiei. Știți proverbul cu “nu da vrabia din mână pe cioara de pe gard”?
Nu era mai bine să înțelegem că riscul imediat al acestei pandemii este mult mai mare decât riscul ipotetic legat de vaccin? Nu era mai bine să ne asumăm riscul ipotetic al unui efect secundar rarisim al vaccinului și să ne luăm viața înapoi decât să ne asumăm riscul unui val uriaș care provoacă mii de morți la ora actuală?
La finalul acestei analize, trăiesc un sentiment profund de dezamăgire și tristețe. Îmi plânge sufletul când văd miile de vieți curmate inutil. Miile de familii distruse de această pandemie din cauza lipsei de anticipare, din cauză că nu am știut să reducem la tăcere vocile celor care au înșelat și manipulat un întreg popor cu teorii anti-vaccinare.
Dar totul nu este pierdut. Mii de vieți pot fi încă salvate dacă organizăm solidaritatea națională, dacă inițiem o colaborare dintre spitalele de stat și spitale private, dacă organizăm un lanț de transferuri zilnice de pacienți în stare gravă către spitalele din țări limitrofe, dacă repartizăm medicii, rezidenții, asistentele din spitale care nu au Covid către secțiile unde medicii și asistentele sunt epuizați, dacă ne vaccinăm rapid.
Nota redacției: Medicul Radu Lupescu este președintele comunității medicale din Clinica Rhéna din Strasbourg. A participat la coordonarea regională Covid in Alsacia. Radu Lupescu a primit, luni, la Paris, de la ministrul francez al Sănătății, Olivier Veran, Ordinul Național al Meritului, care îi fusese conferit de președintele Emmanuel Macron pentru lupta împotriva pandemiei.
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
53 comentarii