ANALIZĂ ”Să nu fim de nicio parte”. Patru din cele mai puțin vaccinate șapte județe țin de Mitropolia Moldovei și Bucovinei. Un stareț subordonat lui Teofan a demonizat vaccinul la un miting AUR, fără ca Biserica să reacționeze
Un curent conspiraționist și anti-vaccinist a luat amploare în Arhiepiscopiile și episcopiile ce sunt în componența Mitropoliei Moldovei și Bucovinei. Pe de o parte, instituția condusă de ÎPS Teofan a criticat acerb restricțiile impuse de autorități, dar a ezitat să încurajeze deschis enoriașii să se vaccineze.
Pe de altă parte, în teritoriu, preoți sau călugări din subordinea lui ÎPS Teofan au lansat mesaje conspiraționiste și anti-vaccin fără ca, de cele mai multe ori, Mitropolia să intervină în vreun fel. ”Vaccinul nostru este și Agheasma”, spunea Teofan la începutul acestui an.
Un efect al acestei atitudini, într-o zonă în care populația, mai ales din mediul rural, ”ascultă ce zice preotul”, a fost înregistrarea unora dintre mai mici rate de vaccinare din țară. Mitropolia Moldovei a ales ”să nu fie de nicio parte”, după cum le-a spus un preot din Botoșani enoriașilor săi și a tăcut atunci când clericii au făcut campanie zgomotoasă împotriva vaccinării.
”Mai sunt instituții în România care trebuie să se hotărască cum joacă. Biserica noastră cea ortodoxă trebuie să decidă dacă este și creștină. Este foarte important și acest lucru. Nu ai cum să atingi și oamenii de la țară decât și prin implicarea Bisericii”, a spus, recent, jurnalistul Cătălin Tolontan.
Botoșani: Gropile se sapă cu excavatorul
Conform unei situații oficiale, pe ultimele locuri în topul județelor din România, după numărul de vaccinați, se aflau la începutul acestei luni:
Vaslui – 25,13%
Vrancea – 23,14%
Botoșani – 22,34%
Bacău – 22,52%
Covasna – 21,88%
Giurgiu – 21,07%
Suceava – 20,6%.
Patru dintre aceste județe (Vaslui, Botoșani, Bacău, Suceava) fac parte din Arhiepiscopii/Episcopii care aparțin de Mitropolia Moldovei și Bucovinei. Anul trecut, Suceava a fost numită ”Lombardia României” după ce a înregistrat o explozie de cazuri de Covid, iar Botoșaniul tocmai a trecut de 1.000 de morți de Covid din cele circa 45.000 de decese de la nivel național.
În acest județ, numărul mare de morți a forțat autoritățile să sape morminte cu excavatorul, în timp ce la morgă nu mai sunt locuri pentru cadavre în frigidere.
”Suntem disperaţi. Se moare pe capete. Trebuie să ne ajutăm noi, pentru că altfel nu vine nici dracu să ne ajute”, a declarat Iulian Preda, medicul care coordonează măsurile anti-Covid în spitalele din Botoșani.
Celelalte două județe care au teritorii ce țin scriptic de Mitropolie sunt Iași (locul 17 pe țară – 31,82%) și Neamț (locul 31 – 26,15%). Cazul județului Iași reprezintă, cel puțin aparent, o curiozitate prin ”decuplarea” de București, Cluj, Sibiu, Constanța, Timiș, Brașov sau Ilfov.
În alte topuri (contribuție la Produsul Intern Brut, număr de angajați, persoane cu studii superioare, număr de paturi în spitale etc), județul Iași este mult mai aproape de București și celelalte județe decât în topul vaccinării.
Cu alte cuvinte, în timp ce la capitolul vaccinare Iașul a ”regresat”, ceilalți au ”confirmat”. Poate nu întâmplător, Iașul este centrul unei zone pe care statistica o așază regulat în topul sărăciei din România și unde influența ortodoxiei este puternică, aici fiind sediul Mitropoliei și locul de unde pleacă la București patriarhii Bisericii Ortodoxe Române (BOR). Spre exemplu, modelul de management impus la Iași de fostul Mitropolit Daniel a fost implementat în BOR de acesta după ce a devenit Patriarh.
Formal, pentru respectarea regulilor
În contextul pandemiei, Mitropolia Moldovei și Bucovinei a transmis regulat mesaje formale care au îndemnat credincioșii la respectarea regulilor de distanțare socială, dar, pe de altă parte, reprezentanții instituției au criticat vehement măsurile inițiale de interzicere a slujbelor în interiorul lăcașelor de cult și au persiflat suspiciunile legate de folosirea repetată a aceleiași lingurițe la împărtășanie.
”Spre deosebire de abordările din alte veacuri ale istoriei, mentalitatea omului modern concepe lupta împotriva bolii exclusiv prin mijloace precum distanțarea socială, igiena riguroasă și tratamentul medical specializat. (…) s-a încetățenit ideea că biserica este, de fapt, un mediu care favorizează contaminarea cu noul coronavirus”, scria ÎPS Teofan, în 2020, în volumul ”Covid. Colivia noastră” (Editura Institutul European, Iași, coordonator Laurențiu Șoitu, p. 58).
”(…) Au ieșit astfel la suprafață, cu tot mai multă forță, acele atitudini antieclesiale și anticlericale ale unora dintre semenii noștri care nu frecventează biserica, dar se pronunță cu privire la ceea ce se petrece în spațiul lăcașului de cult”, adăuga Teofan cu referire la utilizarea linguriței la împărtășanie.
În același volum, Episcopul Ignatie de la Huși, ulterior infectat cu Covid și internat timp de mai multe zile în spital, se lansa în atacuri necruțătoare la adresa celor care ”prigonesc ortodocșii în plină eră virusologică”: ”progresiști stahanoviști”, ”leftiști radicali români” de la care răzbate ”puroiul haterilor Învierii” și ”grobianismul progresist și neoateist” (paginile 63-66 din același volum).
La începutul pandemiei, ideea centrală a clericilor, care a subminat, pe termen lung, o parte a eforturilor autorităților de restrângere a efectelor acesteia și, în același timp, a pervertit conștiința enoriașilor, a fost aceea că partea fizică a lăcașului de cult are un regim special, tămăduitor, care nu permite transmiterea virusului, lingurița, de exemplu, conținându-l pe ”Hristos, Doctorul trupurilor și sufletelor” (Episcopul Ignatie).
La puțin timp după aceste rânduri, din cauza virusului a murit ÎPS Pimen, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților. Un an și jumătate mai târziu, a fost răpus de această boală, la 47 de ani, și șeful cancelariei noului Arhiepsicop al Sucevei și Rădăuților, care, la rândul său, s-a îmbolnăvit și el de Covid.
Tăcere în jurul vaccinului: ”Să nu fim de nicio parte”
După apariția vaccinului, Mitropolia a evitat să facă apel direct în rândul credincioșilor pentru a se imuniza. Un reporter Republica.ro l-a abordat pe Teofan în ianuarie 2021:
”Reporter: Ce îi sfătuiți pe credincioși? Să se vaccineze?
ÎPS Teofan: Fiecare cu treaba lui. Noi cu agheasma, medicii cu vaccinarea. Să ne facem fiecare treaba noastră.
Reporter: Vă veți vaccina?
ÎPS Teofan: Toate la rândul său! Doamne ajută!”
Câteva zile mai târziu, poziția lui Teofan a răzbătut clar dintr-un mesaj transmis de un preot din Botoșani credincioșilor din parohia sa, după slujbă: ”Întâistătătorul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, IPS Teofan, ne-a însărcinat să vă transmitem faptul că urmează această acţiune de vaccinare şi ne-a recomandat ca acum, la fel ca la campania electorală, să nu fim de nicio parte, să nu influenţăm pe nimeni, şi mai ales să nu ne substituim cadrelor medicale. Fiecare om trebuie să decidă şi să se informeze pentru el.”
Această expectativă a fost criticată de societatea civilă și unii jurnaliști: ”Noi suntem într-un război civil nedeclarat în momentul acesta, care va fi vindecat foarte foarte greu. Mai sunt instituții în România care trebuie să se hotărască cum joacă. Biserica noastră cea ortodoxă trebuie să decidă dacă este și creștină. Este foarte important și acest lucru. Nu ai cum să atingi și oamenii de la țară decât și prin implicarea Bisericii”, a declarat zilele trecute, la EuropaFM, jurnalistul Cătălin Tolontan.
- Într-un articol anterior, Tolontan afirmase următoarele: ”Credincioșii meritau gesturi dezinteresate, simbolice și ferme din partea înalților prelați. Destui români așteptau vizitele umile ale Patriarhului Daniel în spitalele Covid, ca Preafericitul să-i mângâie pe cei bolnavi sau să participe inopinat la slujbe în bisericile mici de la țară, acolo unde creștinii se uitau, îngroziți, după un semn care să-i îndrume. «Sarea pământului» a fost lăsată la cheremul clerului local, interesat, în general, în menținerea unei dependențe a enoriașilor de el, chiar și cu prețul vieții acestora. Există și exemple remarcabile printre fețele bisericești, nu puține, oameni generoși și empatici, însă linia general-ecleziastică a fost una împotriva organizării sanitare.”
Nu la fel au stat lucrurile, însă, în altă chestiune derivată din dreptul la viață: avortul. Aici, Biserica a ales deschis să fie de o anumită parte și să încerce să influențeze percepția publică. Chestiunea drepturilor pentru care militează sau nu Biserica este subiectivă și vine în contradicție cu universalitatea acestora: astfel, clericii s-au implicat activ în Referendumul Coaliției pentru Familie unde miza era legată de ”dreptul familiei”, dar aleg ”să nu fie de nicio parte” în chestiunea altor drepturi esențiale, din sfera sănătății/vieții, așa cum este combaterea Covid prin vaccin.
Teofan a ignorat subiectul vaccinării și în Pastorala de Paște din acest an – mesaj care este citit de preoţii din toate eparhiile Moldovei. El s-a rezumat să spună că ”Bucuria, rugăciunea și mulțumirea sunt întreitul medicament care contribuie în mod real la vindecarea proprie și a lumii.”
Mult mai vocal fusese, însă, ÎPS Teofan în toamna lui 2020, atunci când s-au impus restricții celor din afara Iașului care doreau să participe la pelerinajul Sfintei Parascheva: ”Este efectul unei măsuri discriminatorii, care încalcă numeroase prevederi legale şi principii internaţionale ce protejează libertatea de manifestare religioasă. Este o situaţie foarte greu de înţeles şi de acceptat.”
De la Huși, Episcopul Ignatie transmitea, în același context, un mesaj și mai radical, criticând autoritățile pentru că ”sunt neputincioase în a gestiona, coerent şi lucid, situaţii imprevizibile şi periculoase, cum sunt vremurile de molimă, pe care le trăim, împing pendulul tragediei înspre zona spaţiului religios, cu nădejdea fictivă că amână sau evită vârtejul apocaliptic epidemiologic, vânzându-ne iluzia că pot să ne scape de agentul patogen infinitezimal.”
În final, autoritățile au cedat și bisericile au primit un statut special, din sfera ”activităților esențiale”, asemenea magazinelor alimentare și farmaciilor. Acestea sunt singurele locuri în care cei nevaccinați au acces nelimitat.
Tot în această toamnă, înainte și în cursul pelerinajului de Sfânta Parascheva de la Iași, Mitropolia a transmis mesaje de forță către autorități. Mitropolia a cerut, contrar reglementărilor în vigoare, să nu se interzică accesul la Catedrala Mitropolitană, pe parcursul nopţii, în cazul pelerinilor care nu deţineau certificat verde.
Purtătorul de cuvânt al Arhiepiscopiei Iașilor, preotul Constantin Sturzu, nu a răspuns întrebărilor G4Media legate de vaccinare și implicarea instituției pe care o reprezintă în eforturile de combatere a Covid 19.
Nicio reacție față de zgomotul aberațiilor
Mitropolia a tăcut atunci când și alți clerici, pe lângă Ignatie, au promovat discursuri conspiraționiste, anti-vacciniste sau care au bagatelizat existența virusului.
Călugărul Calistrat Chifan din Iași, urmărit de sute de mii de oameni pe Facebook, a declarat că, pentru a scăpa de virus, le sfătuia pe bătrânele care veneau la el, ca ”În fiecare dimineaţă, prânz şi seara (să facă n.r.) gargară cu apă caldă şi sare ca să se cureţe zona bucală pentru că sarea e cel mai bun dezinfectant bătrânesc de când e ţara şi pământul, după aceea dimineaţa la sculare o gură de ţuicuţă după ce ai luat agheazmă şi anafură, pentru că alcoolul este cel mai bun dezinfectant, după aceea este acest tratament, căruia nimeni nu-i dă importanţă, e o pastilă foarte simplă cu albastru de metil care e tot un dezinfectant, mai ieftin.” În septembrie 2020, Chifan a fost internat în spital, fiind infectat.
În Onești-Bacău, un preot care a negat existența noului coronavirus, contestând cu vehemență măsurile luate de autorități, s-a infectat și a ajuns în spital în vara lui 2020.
În Botoșani, în aprilie 2021, șase preoţi au fost amendaţi după ce au participat la o slujbă cu sute de enoriaşi fără a respecta nicio normă de protecţie sanitară.
”După vaccinare, după o perioadă mică de timp și în combinație cu noua boală, pielea oamenilor se va umple de solzi, ca la pești”, le transmitea oamenilor un călugăr din Neamț în vara acestui an
Purtătorul de cuvânt al Patriarhiei a criticat declarațiile călugărului, dar a adăugat că impactul acestora este și va rămâne minor în societate. În același județ, protosinghelul Teodosie Paraschiv, duhovnic la Mănăstirea Durău, le spunea recent celor veniți la slujbă: ”Scopul acestor vaccinuri sau așa zise vaccinuri este ca să ne modifice ADN-ul, să ne transforme în hibrizi. Care să putem ușor să comunicăm, cum am spus, cu sistemul de calculatoare și cu rețeaua 5G. (…) Dacă te-ai vaccinat, ești un om mort. Ți-ai semnat condamnarea la moarte.”
Numai după ultimul caz și pe fondul situației catrastrofale din țară, Mitropolia a anunțat că va face o ”analiză” a declarațiilor lui Paraschiv, făcând notă discordantă de poziția Patriarhiei care avusese, cu câteva ore mai devreme, o poziție tranșantă: ”Centrele eparhiale de care aparțin aceste persoane care își permit să transmită mesaje publice para-bisericești în nume personal, au datoria să intervină punctual și să sancționeze derapaje impardonabile ce afectează profund nedrept imaginea Bisericii Ortodoxe, cea mai implicată caritabil instituție din România în această perioadă de pandemie.”
De precizat că Biserica a reacționat doar după dezvăluiri din presă și nu a ieșit niciodată să critice prelați pe care să-i fi descoperit singură că au emis ”mesaje publice para-bisericești în nume personal”. Aceasta deși unii nu s-au ascuns deloc, ba dimpotrivă. O arată și prezența starețului Hariton de la Mănăstirea Petru Vodă (de asemenea subordonată Mitropoliei Moldovei) la un miting organizat de Partidul AUR, pe 2 octombrie, în București.
Starețul a vorbit de pe scenă: ”(…) acest vaccin nu mai este pentru oameni. Acest vaccin vrea să ne ducă într-o stare de supunere față de cei care vor să reseteze lumea. (…) De accea le spun celor care conduc țara: Le spun, să-i Ferească Dumnezeu să-i vaccineze pe copiii noștri, să-i țină într-o capcană prin școli și apoi să-i aducă la părinți vaccinați fără acordul părinților”.
Ulterior, clericul de la Petru Vodă și-a menținut punctul de vedere, asemuind vaccinarea cu ispita diavolului: ”Este ca și cum am zice omul care și a înșelat soția, bărbatul care și-a înșelat nevasta lui, nu că i s-a întâmplat o dată; diavolul îi dă o ispită să mai facă și a doua oară și a treia oară. Adică dacă cineva din curiozitate a vrut să vadă cum este un drog sau o țigară diavolul se ține de capul lui să repete păcatul respectiv. Este ca și cum zicem în zilele noastre: când omul s-a vaccinat mai trebuie să se vaccineze și încă o dată și încă o dată și la anul și la anul celălalt. Adică devine un rău multiplu. Și răul acesta dacă nu este oprit dintr-o dată, el produce consecințe în viața omului. Adică deja îl caracterizează.”
Alt cleric influent din Moldova care răspândește teorii conpiraționiste, fără a fi deranjat de superiori, este preotul Amfilohie Brânză, fost duhovnic al Mănăstirii Diaconești, ale cărui discursuri sunt distribuite pe Youtube și în presa ortodoxă : ”S-au semnat lucruri la Davos, s-au semnat lucruri în alte părţi… Vedeţi, orientarea lumii să nu fie într-o zonă de putere, să fie în alta, corporaţii şi-au dat mâna pentru o resetare a lumii. Nici măcar nu mai vorbim de acea Nouă Ordine Mondială, se vrea mult mai mult: să se umble în om! (…) Şi mergeam atunci în Athos şi vorbeam atunci de masonerie, şi acum vedeţi că e o problemă care ţipă şi de pe ecrane, de peste tot, nu mai sunt poveşti; sunt un grup de oameni care vorbesc că ne-am înmulţit, că trebuie să fim împuţinaţi, că vor să impună un vaccin la scară planetară, deci sunt lucruri care se petrec sub ochii noştri, nu că e ideea lui cutare sau cutare, ci realităţi cu care se confruntă omenirea.” Și în cazul lui Hariton și a lui Brânză, Biserica a tăcut.
Ce a făcut Mitropolia bine
Pe de altă parte, au existat mai multe demersuri ale Mitropoliei sau ale unor preoți care au ajutat la depășirea dificultăților cauzate de pandemie sau au consolat victimele bolii. De exemplu, instituția a donat echipament Spitalului de Boli Infecțioase din Iași și a asigurat masa de prânz pentru angajații acestei unități medicale.
În toamna lui 2020, trei cadre medicale care au murit din cauza Covid au fost decorate post-mortem de către Mitropolitul ÎPS Teofan. La Spitalul din Suceava, numit ”Lombardia României” din cauza numărului mare de cazuri din 2020, unul dintre eroii aflați în centrul evenimentelor a fost preotul Constantin Diaconașu care nu a pregetat să ofere sprijin bolnavilor chiar în saloanele ATI, atunci când situația era critică.
Episcopul Ignatie a transmis, recent, un mesaj fără atacuri, afirmând că ”Este absolut necesar, în aceste vremuri, să conștientizăm pericolele reale ale pandemiei și să înmulțim rugăciunile pentru sănătate, să respectăm cu mai multă responsabilitate măsurile de protecție sanitară și să ascultăm, cu deplină încredere, de îndemnurile avizate ale medicilor și specialiștilor din domeniul sănătății, uzând de tot ceea ce este necesar pentru împiedicarea răspândirii virusului SARS-CoV-2 și revenirea la o viață spirituală, culturală, economică și socială normală. Rațiunea principală care stă la baza respectării acestora este dragostea față de aproapele și conștiința faptului că sănătatea este un dar de la Dumnezeu, de care trebuie să avem mare grijă”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
91 comentarii