
Ancheta în cazul incendiului care a cauzat închiderea aeroportului Heathrow este condusă de poliţia antiterorism / Transportul aerian din Europa nu s-a mai confruntat cu perturbări la o scară atât de mare din 2010, de la norul de cenuşă din Islanda
Comandamentul antiterorism al poliţiei metropolitane conduce ancheta cu privire la sursa incendiului de la substaţia din Hayes care a determinat vineri o pană de curent de proporţii şi oprirea totală a activităţii pe aeroportul Heathrow din Londra, unul dintre cele mai aglomerate din lume, relatează cotidianul The Guardian şi agenția de știri Reuters, citate de News.ro.
Totuşi, poliţia din Londra subliniază că în prezent nu există indicii că ar fi vorba despre un act de sabotaj.
„Colaborăm cu brigada de pompieri din Londra pentru a stabili cauza incendiului, care rămâne sub anchetă. Deşi în prezent nu există niciun indiciu cu privire la o infracţiune, păstrăm deschise toate pistele. Având în vedere amplasarea substaţiei şi impactul pe care acest incident l-a avut asupra infrastructurii naţionale critice, comandamentul antiterorism al Met conduce acum anchetele”, a declarat un purtător de cuvânt al poliţiei metropolitane. „Acest lucru se datorează resurselor şi capacităţilor specializate din cadrul acestui comandament, care pot contribui la progresul rapid al acestei anchete pentru a reduce la minimum perturbările şi a identifica cauza”, a explicat reprezentantul Met.
Aeroportul Heathrow din Marea Britanie a declarat vineri că nu este clar când va putea fi redeschis cel mai aglomerat aeroport din Europa, după ce un incendiu i-a întrerupt alimentarea cu energie electrică, blocând pasagerii şi înfuriind companiile aeriene care s-au întrebat cum a putut ceda o infrastructură atât de importantă.
Flăcări uriaşe şi pâlcuri de fum negru s-au înălţat spre cer joi seara, în jurul orei locale 23.00 (vineri, 1.00 ora României), în timp ce un incendiu cuprinsese substaţia electrică din Hayes, ceea ce a dus la închiderea aeroportul Heathrow. „Incendiul a implicat un transformator care cuprindea 25 000 de litri de ulei de răcire, care a fost complet aprins”, a declarat Jonathan Smith, subcomisar adjunct la Brigada de pompieri din Londra. „Acest lucru a creat un pericol major din cauza echipamentului de înaltă tensiune, încă sub tensiune, şi a naturii incendiului alimentat cu ulei”, a explicat oficialul. Până dimineaţă, transformatorul a putut fi văzut fumegând, fiind stropit cu spumă albă de stingere a incendiilor.
Pana de curent a obligat Heathrow, cel mai aglomerat aeroport din Europa, să se închidă, perturbând programul zborurilor din întreaga lume şi provocând speculaţii cu privire la cauza incendiului. Ministrul britanic al energiei, Ed Miliband, a declarat vineri că nu există niciun indiciu că ar fi fost vorba de un act infracţional. Întrebat dacă poliţia investighează cauza incendiului ca un posibil incident terorist, Smith a spus că nu poate comenta. „Tot ce pot spune este că Poliţia Metropolitană investighează cauza acestui incendiu, asistată cu competenţă de ofiţerii noştri de investigare a incendiilor”, a spus el.
HAOS ÎN TRANSPORTURILE AERIENE
Heathrow, care este, de asemenea, al cincilea cel mai aglomerat aeroport din lume, a declarat vineri după-amiază că nu are informaţii clare cu privire la momentul în care energia va fi restabilită în mod fiabil, după ce anterior anunţase că aeroportul va fi închis până la miezul nopţii.
Experţii companiilor aeriene au declarat că ultima dată când aeroporturile europene s-au confruntat cu perturbări la o scară atât de mare a fost în 2010, când norul de cenuşă din Islanda a blocat la sol aproximativ 100.000 de zboruri.
Industria se confruntă acum cu perspectiva unei lovituri financiare care va costa zeci de milioane de lire sterline şi cu o probabilă luptă în justiţie cu privire la cine ar trebui să plătească.
Heathrow ar fi trebuit să gestioneze 1.351 de zboruri vineri, transportând până la 291.000 de pasageri. Închiderea a forţat redirecţionarea zborurilor către alte aeroporturi din Marea Britanie şi din întreaga Europă, în timp ce multe zboruri de cursă lungă s-au întors la punctul de plecare.
Pasagerii blocaţi în Londra şi confruntaţi cu perspectiva unor zile întregi de perturbări s-au străduit să facă alte aranjamente de călătorie.
Experţii din industrie au avertizat că unii pasageri forţaţi să aterizeze în Europa ar putea fi nevoiţi să rămână în saloane de tranzit dacă nu au actele necesare pentru a părăsi aeroportul.
Programele de zbor globale vor fi, de asemenea, afectate, deoarece aeronavele şi echipajele vor fi acum în afara poziţiei, forţând transportatorii să îşi reconfigureze rapid reţelele.
Preţurile la hotelurile din jurul Heathrow au explodat, site-urile de rezervări oferind camere la 500 de lire sterline (645 de dolari), de aproximativ cinci ori mai mult decât nivelurile normale ale preţurilor.
„Pasagerii sunt sfătuiţi să nu călătorească spre aeroport şi ar trebui să contacteze compania lor aeriană pentru informaţii suplimentare”, a declarat Heathrow, care şi-a cerut scuze pentru neplăceri.
UN SEMNAL DE ALARMĂ
Directori de companii aeriene, ingineri electrotehnişti şi pasageri s-au întrebat cum de poarta de intrare a lumii în Marea Britanie poate fi nevoită să se închidă din cauza unui incendiu, oricât de mare ar fi acesta.
Heathrow, precum şi celelalte aeroporturi importante din Londra, au mai fost afectate de alte perturbări în ultimii ani, cel mai recent din cauza unei defecţiuni a porţii automate şi de o prăbuşire a sistemului de control al traficului aerian, ambele incidente petrecute în 2023.
Imaginile de pe reţelele sociale au arătat terminalele aeroportului aproape în întuneric în timpul nopţii, iar ministrul britanic al energiei, Ed Miliband, a declarat că se pare că incendiul „catastrofal” a împiedicat funcţionarea sistemului de rezervă de energie.
Philip Ingram, fost ofiţer de informaţii în armata britanică, a declarat că incapacitatea Heathrow de a continua să funcţioneze a expus vulnerabilitatea infrastructurii naţionale critice a Marii Britanii. „Este un semnal de alarmă”, a declarat el pentru Reuters. „În niciun caz Heathrow nu ar trebui să fie scos complet din funcţiune din cauza unei defecţiuni la o substaţie electrică”, a punctat el.
Willie Walsh, şeful organismului global al companiilor aeriene IATA şi fost director al British Airways, a declarat că Heathrow a dezamăgit încă o dată pasagerii. „Cum este posibil ca infrastructura critică – de importanţă naţională şi globală – să depindă în totalitate de o singură sursă de energie, fără o alternativă?”, a spus el indignat. „Dacă acesta este cazul – aşa cum se pare – atunci este un eşec clar de planificare din partea aeroportului”, a punctat expertul.
Heathrow a declarat că dispune de generatoare diesel şi de surse de alimentare continuă pentru aterizarea aeronavelor şi evacuarea pasagerilor în siguranţă. Toate aceste sisteme au funcţionat conform aşteptărilor. Dar, având în vedere că aeroportul consumă la fel de multă energie ca un oraş mic, Heathrow a declarat că nu îşi poate desfăşura toate operaţiunile în siguranţă cu ajutorul sistemelor de rezervă.
Experţii în alimentarea cu energie electrică au declarat că tipul de incendiu care a izbucnit peste noapte este extrem de rar, dar au adăugat că ar trebui să existe suficiente surse alternative de alimentare pentru ca totul să fie repusă rapid în funcţiune.
La ora 14.00 GMT (16.00, ora României), National Grid a declarat că a reconfigurat reţeaua pentru a restabili alimentarea cu energie electrică, dar numai pe o bază provizorie, şi că efectuează lucrări suplimentare pentru a reveni la operaţiunile normale.
Prim-ministrul Keir Starmer a declarat că primeşte periodic informaţii actualizate cu privire la incident.
SUTE DE ZBORURI REPROGRAMATE
Pe măsură ce amploarea întreruperii a devenit clară, zborurile operate de companii aeriene precum jetBlue, American Airlines, Air Canada, Air India, Delta Air, Qantas, United Airlines, British Airways, deţinută de IAG, şi Virgin au fost deviate sau returnate la aeroporturile de origine în mijlocul nopţii, conform datelor furnizate de firma de analiză a zborurilor Cirium.
Qantas Airways şi-a trimis zborul din Perth la Paris, un zbor United Airlines New York s-a îndreptat spre Shannon, Irlanda, iar un zbor United Airlines din San Francisco trebuia să aterizeze la Washington, D.C., în loc de Londra.
„Heathrow este unul dintre hub-urile majore ale lumii”, a declarat Ian Petchenik, purtător de cuvânt al site-ului de urmărire a zborurilor FlightRadar24. „Acest lucru va perturba operaţiunile companiilor aeriene din întreaga lume”.
British Airways, cel mai mare transportator de la Heathrow, avea 341 de zboruri programate să aterizeze acolo vineri.
Acţiunile companiei-mamă IAG au fost afectate, împreună cu acţiunile altor companii aeriene, inclusiv ale transportatorilor americani. EasyJet şi Ryanair au organizat zboruri suplimentare sau au folosit avioane mai mari pentru a ajuta la rezolvarea problemei întârzierilor.
77 de companii aeriene aveau în total de 669 de zboruri programate să aterizeze vineri pe aeroportul Heathrow.
Printre proprietarii aeroportului se numără Ardian din Franţa, Autoritatea pentru investiţii din Qatar şi Fondul de investiţii publice din Arabia Saudită, plus alţi investitori din Australia, China şi Spania.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.