G4Media.ro

ANRE: Unii furnizori de energie şi-au crescut artificial preţurile, pentru a primi…

Sursa foto: ACUE

ANRE: Unii furnizori de energie şi-au crescut artificial preţurile, pentru a primi mai mulţi bani de la stat / 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse

Unii furnizori de energie şi-au crescut artificial preţurile, pentru a cere mai mulţi bani de la bugetul de stat prin mecanismul de plafonare şi compensare a facturilor, potrivit unui document al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), citat de Agerpres.

„În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt – săptămână/lună) şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract încheiate după publicarea în Monitorul Oficial a OUG 118/2021, în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin OUG 118/2021, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)”, arată documentul citat.

Aceste tranzacţii încheiate în scopul măririi artificiale a preţului pot fi suspectate, conform reglementărilor europene, de posibilă manipulare de piaţă, au subliniat reprezentanţii ANRE, care au demarat investigaţii în acest sens.

Furnizorii au utilizat şi alte modalităţi de creştere artificială a sumei decontate prin „excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021-ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)”.

Începând cu luna februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru proprii clienţi finali declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.

Până la data de 6 iunie 2022, ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.

Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.

Sursa foto: ACUE

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

8 comentarii

  1. era normal sa se ajungă aici din cauza deficientelor grave în activista ANRE de supraveghere a furnizorilor de energie

    ANRE și ministerul energiei ar trebui anchetați pentru sabotarea economiei naționale

  2. SI FIRMELE EPOLETILOR?

  3. Și ce ! Statul nu se aștepta la asta, credea că ăștia îs fraieri ?
    Singura varianta e revenirea la sistemul reglementat pt. că altfel va fi jale pt. noi, preturile vor exploda

  4. ANRE a facut exact ce a facut ASF cu City Insurance , adica au stiut dar fiind multi politicieni care se invart in jurul unor astfel de societati nu au facut nimic.S-au intalnit la sprit si au fost multumiti toti.

  5. ANRE sa publice Numele Furnizorilor de Energie. Apoi sa anunte Parchetul.

  6. Deja si Enel a dat telefoane la clienti pentru a creste tarifele desi contractele au fost semnate in martie 2022 , deci valabile un an de zile. Privatizarea prin Enel a fost o mare porcarie mafiota in defavoarea romanilor. Nu vor sa trimita nimic on line ci acceptul sa fie dat telefonic, clientul sa nu detina nici un fel de dovada, decat daca inregistreaza el discutia.

  7. E clar ca putler este capul rautatilor, dar si astia cu multinationalele parca vor sa-l ajunga din urma. Chestia cu subventia este o mare ‘teapa’ pentru ca tot noi o vom plati. De ce nu se dezvolta tehnologia solara axata pe echipamente individuale, pentru ca fiecare sa isi produca cat mai mult din energia pe care o consuma, ca doar avem incalzire globala? Pai nu mai sunt taxe, baietii destepti nu mai au unde sa se lipeasca, majoritatea ‘furnizorilor’ de energie si gaze sunt de fapt niste facturisti, cam ca Fun Curier (care detin totusi masinile de transport), astia cu energia nu au nimic si produc exact nimic.

  8. Problema e că in acest moment prețul reglementat este mai mic decât cel din ofertele pe piață concurențială 1.5 vs 2 lei/kwh, când ei la început se băteau cu pumnul in piept ca domne alegeti ofertele mai ieftine concurențiale. La expirarea contractului in aprilie mi sa dat o oferta cea cu 2 lei/kwh ce putea fi acceptată tacit fără nici o semnătură sau sa optez pentru alta oferta bine înțeles ca prin numeroase convorbiri, mailuri, Dovezi si acte trimise pentru a ma intoarce in piata reglementata (poate poate renunți si primesti ce vor ei defapt). Nu au stiut cei de la Enel (3 persoane diferite) sa imi indice de unde sa iau oferta de serviciu universal si ce acte mai exact am nevoie cand pentru oferta lor nici semnatura nu trebuia, au insistat la telefon ca nu contează ca am 1.5 sau 2 lei/kwh(adevarat pana in martie 2023 tot 0.7lei/kwh platesc) dar nu mai spuneau ca ei deconteaza diferenta de la 0.7 lei/kwh(pretul plafonat 1 an) la 1.5 sau 2 lei/kwh in cazul ofertei date de ei. Deci e vorba de un preț dublu sau triplu. Umbla agenții lor pe la uși cu un mod de abordare intimidant si de prost gust (să păcălească oamenii invarsta sau mai putin cunoscatori) cum ca ” trebuie să semnați un contract” cand defapt avem dreptul sa alegem ce dorim. Or avea procent din vanzari si contracte semnate dar e josnic sa trimiți niște oameni să păcălească alți oameni doar doar decontezi tu mai mult de la cei ce au avut curajul/norocul să rămână in reglementat. La telefon cand am zis care e mai ieftină ca in lista anre e cea reglementata va făceați că plouă. Parca era vorba că dați clientului lista cu ofertele voastre in ordinea crescătoare a prețurilor si nu doar pe cea mai scumpă+ ca îngreunați schimbarea cand oferta voastra se accepta cu nici o semnătură. Nu zic ca va meritați situația de a nu va primii la timp banii pe compensări dar nici voi furnizorii nu renunțați la jmecherii si hoții. Poate ca ar trebui renunțat la intermediarii ăștia si marile companii producătoare să vândă in stilul Hidroelectrica, iar avand in vedere că, da, totul se scumpește un preț maxim de 1-1.2 lei/kwh ar fi cred eu acceptabil si corect de ambele părți.