Antreprenor în educație: De ce piața din America de Sud a devenit țintă pentru dezvoltarea unui start-up care și-a accelerat dezvoltarea cu Inteligența Artificială
Brio, o platformă de testare a performanțelor elevilor fondată de psihologul și antreprenorul Dragoș Iliescu, vrea să se extindă pe piețele din America de Sud și Orientul Mijlociu grație unității lingvistice dintre țările care compun cele două blocuri.
Într-un interviu pentru G4Media.ro, Dragoș Iliescu explică modul în care va utiliza Inteligența Artificală pentru a crește scalabilitatea afacerii și dă detalii despre modul în care vrea să atragă capital pentru dezvoltare.
Rep: Cine sunt acționarii actuali ai Brio?
Dragoș Iliescu: Brio este Dragoș Iliescu ca acționar majoritar, cofondator și în poziție de CEO și Chief Scientist. Îmi mențin poziția asta pentru că toată platforma este profund legată de știință. Nu este o glumă: platforma este împinsă înainte de cea mai mare expertiză și necesită implicarea mea zi de zi, oră de de oră. Acționari sunt moștenitorii lui Thomas Oakland, savant în domeniul psihologiei educaționale, considerat părintele testării internaționale prin activitatea din 20 de țări unde a implementat teste standardizate. A fost omul care mi-a dat, de fapt, avânt să pornesc această ințiativă. El a murit tragic acum 5 ani, dar în urmă cu 6 ani și jumătate a intrat în acționariatul nostru, am fondat împreună firma.
Mai avem 2 investitori, un acționar foarte important și foarte implicat care e Brandient, celebra companie de consultanță în branding care reprezintă creatorii a 90% dintre brandurile din România, și un investitor canadian.
Rep: De ce ați ales soluția de finanțare prin equity crowdfunding și nu listarea la bursă sau atragerea unui investitor instituțional?
Dragoș Iliescu: Pentru bursă suntem prea mici; listezi la bursă business-uri solide. Noi suntem un start-up, am fost evaluați la 2,7 milioane euro. Dar aceasta este o evaluare pre-revenue stage, cel mult early revenue stage.
Puteam să ne dezvoltăm singuri cătinel, dar ce ne demonstrează pandemia și situația specială în care ne aflăm este că noi trebuie să ne dezvoltăm acum. Iar când trebuie să dezvolți acum, și nu peste un an cum era planul tău, ca să nu pierzi trenul ai nevoie acum de cash. Și atragi cash cedând părți din firmă.
De ce ne-am dus la Seedblink și nu în fonduri de tip Venture Capital, deși poate deal-ul financiar ar fi fost puțin mai bun? Pentru că Seedblink este în acord cu acest proiect. România suferă din educație. Toată lumea spune asta. Dragilor, puneți-vă banii unde vă este gura!
Când zici că este un proiect de cauză, în care împreună reușim sau împreună pierim, evident că mergem într-o platformă care pune preț pe ‘împreună’. Dacă într-o platformă de crowdfunding noi nu reușim suma asta, înseamnă că nu putem convinge.
Investitorii investesc la start-up-uri mai mult în oameni. Spun: omul care a fondat și echipa de fondatori, în ei și în încăpățânarea lor de a duce mai departe proiectul am încredere.
Ne era ușor să luăm bani de la investitori de tip Venture Capital, dar am simțit că nu este în armonie cu noi. Am avut o chimie foarte bună cu Seedblink, ne-au însoțit în drumul ăsta de evaluare independentă, a proiecțiilor pentru viitor oameni extrem de profesioniști. Ar fi însemnat să dăm cu piciorul norocului, dacă nu am fi mers cu ei.
Rep: Care sunt principalele direcții de dezvoltare cu capitalul pe care îl veți atrage?
Dragoș Iliescu: Cea mai importantă parte din acest capital pe care o să-l atragem o să se ducă în marketing și comunicare publică, un teritoriu foarte important de brand și domain territory, pentru că ăsta e un teritoriu inexistent în România. Prin comunicare, trebuie să creezi teritoriul respectiv. Creezi o nouă categorie, care nu exista până acum. Investiție de comunicare în brand.
Apoi avem dorința de a extinde platforma și spre alte tipuri de teste, pe lângă testele existente de Limba română și Matematică. Investim în științe și am luat decizia să nu facem un singur test de științe, așa cum la TIMSS sau PISA ai un singur test, ci o să facem teste separate de Chimie, Fizică, Biologie.
Mai avem o direcție de dezvoltare, care este o premieră globală: în urmă cu o seară am primit un premiu; am fost în acceleratorul Impact Hub start-up de tehnologie în educație și am luat premiul I, care a venit cu un cash de 30.000 de euro pentru a dezvolta o componentă de inteligență artificială în Brio. Mai specific, o să trecem la generarea procedurală, algoritmică, de itemi.
Noi avem la momentul ăsta 20.000 de itemi de matematică pentru copii de la clasa I la clasa a XII-a. Chiar și această bancă de itemi este finită. Noi putem să programăm computerul pentru a genera o infinitate de itemi pe baza unor blueprint-uri, a unor template-uri.
Am împărțit programa școlară românească în 300 de skill-uri pe care trebuie să le învețe un copil de la clasa I la clasa a XII-a. În clasa a II-a, spre exemplu, una dintre competențe este adunarea și scăderea numerelor cu 2 unițăți. Deci cât face 24+31. Tu poți să imaginezi pe baza acestei competențe 3 tipuri de test: cât face A+B? X+B=A, găsește X? A+X=B, găsește X?
Si tu trebuie să înveți calculatorul să pună numere în locul lui A și B. Bun, acum am trivializat procedura, pentru că trebuie să estimezi dificultatea item-ului pe care l-ai generat. Computerul trebuie să se adapteze la vârsta copilului, la clasa în care este, la dificultatea competenței și lucrurile se complică, pentru că de exemplu sunt 330 de tipuri în care poți să testezi că știi teorema lui Pitagora, la integrale există sute de tipuri de probleme, dar computerul poate învăța aceste lucruri și noi asta dezvoltăm acum: generare automată de itemi.
Lucrăm cu o soluție românească. România are specialiști de prim-rang, așa cum fără modestie mă consider eu. Avem super-specialiști în Inteligență Artificială.
Rep: Aveați în calcul și până acum folosirea soluțiilor de Inteligență Artificială în dezvoltarea produselor Brio sau planul a venit odată cu pandemia și digitalizarea accelerată cerută de adaptarea oamenilor la noua situație socială?
Dragoș Iliescu: Aveam oricum în plan Inteligența Artificială, pentru că este o soluție dificil de dezvoltat dar care îți dă scalabilitate internațională mai mult decât orice altă soluție. Odată ce ai antrenat computerul, e relativ ușor să îl rutezi pe altă limbă. Cât de mare este efortul să traduci 20.000 de itemi în arabă, dacă vrei să ataci piața Orientului Apropiat.
Rep: Luați în calcul extinderea pe alte piețe din regiune sau din UE?
Dragoș Iliescu: Nu din regiune, nu din UE. Sunt 2 piețe la care noi ne gândim foarte serios: Orientul Apropiat, deci lumea arabă, și toata America de Sud și Centrală, ambele unificate de limbă. Le avem în vizor pentru peste doi ani, ca extindere internațională. Ca să traduci în spaniolă te costă la fel de mult ca atunci când traduci în croată, dar dacă în Croația ai 1 milion de locuitori, dacă traduci în spaniolă te adresezi la 1 miliard de oameni.
Odată ce ai antrenat computerul pe AI, nu vrei să mai traduci 20.000 de itemi, ci procedurile respective.
Rep: Ați luat în calcul și poziția statelor din aceste zone în testările internaționale?
Dragoș Iliescu: Da. Sunt țări care au educația poate la fel de la pământ ca noi și unde vezi în discursul public dorința de a se ridica. Apoi sunt zone mari unificate în aceeași limbă.
Să intri în zona europeană cu un sistem science-driven venit din România e ridicol, pentru că venind din România ești cu o ghiulea la picior, nu ești credibil și te duci pe o piață foarte fragmentată. Ai peste 150 de limbi vorbite. Plus că în Europa există ceea ce face Brio.
Dragos Iliescu / Foto: Facebook Psyence
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii