G4Media.ro

APADOR-CH: Guvernul instituie controalele discreționare la adresa ONG-urilor

APADOR-CH: Guvernul instituie controalele discreționare la adresa ONG-urilor

APADOR-CH îi cere Avocatului Poporului să atace la Curtea Constituțională Ordonanța 18/2018 prin care Guvernul își creează un instrument de hărțuire a ONG-urilor, pretextând că le controlează dacă cheltuiesc banii primiți de la cetățeni în scopul pentru care au fost create, se arată într-un comunicat de presă al organizației.

”În realitate, orice entitate are dreptul legal de a cheltui sumele încasate cum consideră de cuviință pentru buna funcționare, asta incluzând plata facturilor sau achiziția de materiale igienico-sanitare”, subiniază instituția.

Cominucatul integral al APADOR-CH: 

Prin articolul II al Ordonanței 18/2018, Ministerul Finanțelor Publice este abilitat să controleze „modul de respectare a utilizării fondurilor primite de beneficiarii sumelor redirecţionate în baza titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în scopul pentru care au fost înfiinţaţi sau funcţionează”.

Această reglementare este neclară, imprevizibilă, lacunară și creează un paralelism cu alte reglementări legale, respectiv chiar cu titlul IV din Codul fiscal, ceea ce deschide calea unor șicane și abuzuri ale organelor de inspecție fiscală asupra acelor organizații mai vocale care critică acțiunile guvernului.

Codul fiscal prevede posibilitatea contribuabililor de a dispune, în declarațiile lor fiscale, redirecționarea a 2% sau 3,5% din impozitul pe venit pentru „susţinerea unor entităţi nonprofit”, nu pentru „susţinerea activităţii unor entităţi nonprofit”. Asta înseamnă că sumele redirecţionate pot fi folosite pentru orice cheltuieli ale acelei entităţi, de exemplu, şi pentru cheltuieli administrative, chiar dacă ele nu sunt direct legate de scopul pentru care a fost înfiinţată sau funcţionează entitatea. Singura verificare pe care statul o poate face cu privire la aceşti beneficiari este dacă ei sunt înfiinţaţi potrivit legii şi dacă funcţionează potrivit legii.  Codul fiscal nu prevede şi o verificare cu privire la destinaţia concretă pe care a avut-o suma primită prin redirecţionare, asta ţinând exclusiv de aprecierea acelei entităţi care a primit sprijinul.

Spre exemplu, pentru a funcţiona potrivit scopului său, o organizație trebuie, în primul rând, să existe. Pentru asta sunt necesare cheltuieli de natură administrativă (plata utilităţilor, achiziţionarea de consumabile, inclusive de materiale sanitare etc). Reglementarea din art. II din OG 18/2018, prin lipsa sa de claritate, precizie şi previzibilitate, nu permite stabilirea clară a regimului acestei categorii de cheltuieli, care sunt foarte importante pentru existenţa unei organizații. De exemplu, cheltuielile cu plata luminii, a apei, nu ţin direct de scopul pentru care o entitate a fost înfiinţată şi funcţionează, dar fără aceste plăţi funcţionarea entităţii nu va fi practic posibilă. Legea, redactată deficitar, lacunar, nu permite tragerea unei concluzii în legătură cu regimul acestor cheltuieli. Şi este inacceptabil ca, din cauza lacunelor legii, regimul cheltuielilor să fie stabilit de inspectorul financiar, după bunul său plac.

În mod logic, pentru a putea stabili dacă o organizație a cheltuit o sumă în scopul pentru care a fost înfiinţată şi funcţionează, inspectorul financiar va stabili, mai întâi, care este scopul înfiinţării şi funcţionarii acelei entităţi. Cu alte cuvinte, OG 18/2018 îl desemnează pe inspectorul financiar drept persoana care desluşeşte şi stabileşte care este scopul pentru care o entitate (ONG) a fost înfiinţată şi care este scopul pentru care o entitate (ONG) funcţionează. Se pune atunci întrebarea ce rol mai are structura de conducere a entității (de exemplu, adunarea generală) la stabilirea scopului înfiinţării şi funcţionarii acelei entităţi, atâta vreme cât scopul pentru care a fost înfiinţată şi funcţionează acea entitate va fi stabilit de către un inspector financiar din cadrul unui minister.

Punerea în primejdie reală a activităţii ONG-urilor prin adoptarea unei reglementări lacunare, care nu are calitatea cerută pentru o lege şi care, din această cauză, permite abuzuri din partea guvernului încalcă, de asemenea, principiul potrivit căruia România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori supreme, principiu consacrat prin art.1 alin. 3 din Constituție.

APADOR-CH a cerut astăzi Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituțională privind excepția de neconstituționalitate a articolului II din OG 18/2018. Una dintre cerințele principiului respectării legilor se referă la calitatea actelor normative, în sensul că orice act normativ, pentru a putea fi respectat, trebuie să îndeplinească anumite condiții calitative, respectiv să fie clar, precis și previzibil. Singurul lucru clar în legătură cu articolul II din OG 18/2018 este că prin acesta Guvernul instituie controalele discreționare la adresa ONG-urilor incomode.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Pe voi nu va deplang absolut deloc.

  2. In sfarsit se curata si tarisoara asta de organizatiile ng sataniste neomarxiste, care n-au ca scop decat distrugerea familiei, valorilor traditionale si statului de drept! La bulău cu toț ONGuri!

    • La bulău hoții și corupții din psd,alde,udmr.
      Vrem o țară fară asistați sociali,pensii speciale și bugetari cu salarii devmii de euro!

  3. Apa(dor)-ce ?! Ce argument este asta:

    „Cu alte cuvinte, OG 18/2018 îl desemnează pe inspectorul financiar drept persoana care desluşeşte şi stabileşte care este scopul pentru care o entitate (ONG) a fost înfiinţată şi care este scopul pentru care o entitate (ONG) funcţionează.”

    Pai scrie in STATUT !!

    • Nu, nu…!
      Inspectorul desluseste in fapt scopul, nu ala declarat in statut. Asta eu consider corect.

  4. ONG-urile se vaita , ca trebuie sa scoata la iveala sursele de finantare .
    Nu trebuie sa mai fie finantate de la buget tot felul de ONG-uri cica de utilitate publica , care sunt populate cu tot felul de paraziti si atarnatori .

  5. @ radulescu marcel

    tu ai citit cu atentie citatul:

    “Cu alte cuvinte, OG 18/2018 îl desemnează pe inspectorul financiar drept persoana care desluşeşte şi stabileşte care este scopul pentru care o entitate (ONG) a fost înfiinţată şi care este scopul pentru care o entitate (ONG) funcţionează.”

    ONG-istii care freaca menta sunt disperati si scot la inaintare „apa(dor)- ce ?” ca sa ii apere cu argumentul asta de 1 pfenning / 1 kopeica ?! S-au bagat atatea milioane de USD / EURO in aceste ONG-uri de formare / de democratizare a societatii civile si care este rezultatul ? #condensatorii vor sa schimbe rezultatul VOTULUI SECRET al populatiei (BAZA DEMOCRATIEI) cu miscari anarhiste de tip ANTIFA.

    „Romanian Harm Reduction Network (RHRN) în parteneriat cu Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) iniţiază proiectul „Consumatorii de droguri în arest preventiv – o abordare din perspectiva drepturilor omului”

    „Proiectul este finanţat de Open Society Institute.”
    http://www.apador.org/en/comunicat-8/

    „Soros in Romania: Part 4”

    „How the Open Society Foundations’ NGO network tries to influence politics in Eastern Europe”

    „Macovei’s NGO involvement and reform-minded work attracted attention in the West, which led to speaking opportunities on the Romanian legal system.”

    „She soon went to work full-time for APADOR-CH, co-directed by Open Society Institute president Renate Weber. Weber would later become the longest-serving president of the Romania Soros Council. Macovei, meanwhile, took over APADOR-CH as president in 2001.”

    https://capitalresearch.org/article/george-soros-romanian-ghosts-explaining-the-democratic-society/