G4Media.ro

Apel public al magistraților: CSM să iasă și să apere independența sistemului…

Foto: Sediul CSM / InquamPhotos

Apel public al magistraților: CSM să iasă și să apere independența sistemului judiciar în raport cu declarațiile recente lansate de Raed Arafat și Adrian Streinu-Cercel

Forumul Judecătorilor din România și Inițiativa pentru Justiție lansează un apel public, solicitând Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) să apere independența sistemului judiciar în raport cu declarațiile recente ale șefului Departamentului pentru Situații de Uregnță, secretarul de stat, Raed Arafat, și profesorului dr. Adrian Streinu-Cercel.

Nemulțumirea magistraților se leagă de intervenția publică a celor doi lideri care au insinuat că managerii de spitale nu trebuie trași la răspundere pentru maniera în care au făcut achizițiile materialelor sanitare, având în vedere că traversăm o criză provocată de epidemia de Coronavirus, România fiind sub „stare de urgență”.

„Instituirea stării de urgență nu înseamnă și stabilirea unei stări de impunitate față de faptele de corupție sau alte fapte penale în legătură cu achizițiile de echipamente medicale”, avertizează însă Forumul Judecătorilor din România și Inițiativa pentru Justiție.

Mai jos, pe larg, apelul lansat de cele două structuri reprezentative pentru justiția din România: 

„Comisia de la Veneția a statuat constant că: și în cele mai deosebite stări de urgență, domnia legii trebuie să prevaleze”.[1]

De asemenea, Declarația de la Geneva, adoptată de Congresul Mondial al Comisiei Internaționale a Juriștilor, a constatat că „rolul justiției și al profesiilor juridice este esențial în salvgardarea drepturilor omului și a statului de drept în perioade de criză, inclusiv atunci când se declară stare de urgență. Sistemul judiciar are un rol esențial în controlul celorlalte puteri ale statului și se asigură că orice legi și măsuri adoptate în perioada de criză respectă statul de drept, drepturile omului și, dacă este cazul, dreptul umanitar internațional. În perioadele de criză, principiul controlului judecătoresc asupra celorlalte puteri ale statului este indispensabil funcționării efective a statului de drept. Judecătorii trebuie să îşi menţină autoritatea în scopul exercitării competenței lor, în calitate de arbitri finali, de a asigura aplicarea legii. Însuși sistemul judiciar trebuie să aibă singur capacitatea de a decide asupra atributului jurisdicţional și a competenței de a se pronunța într-o cauză” (pct. 1 al Declaraţiei).

În același registru, GRECO (Grupul de state împotriva corupţiei) a avertizat, la 21.04.2020, asupra riscurilor crescute de corupţie în contextul urgenţei sanitare provocate de pandemia de COVID-19, arătând că sectorul sănătății este expus îndeosebi din cauza urgenței necesităților imediate de echipamente medicale și a simplificării regulilor referitoare la achizițiile publice, a serviciilor medicale supraîncărcate și a personalului medical surmenat, corupția putând exista sub diverse forme: mită în serviciile conexe sectorului medical, conflicte de interese, rolul lobby-ului în cercetarea și dezvoltarea unor noi produse, dar și comercializarea produselor medicale contrafăcute.

GRECO a invitat autoritățile centrale, regionale și locale la maximum de transparență în deciziile lor (”nu trebuie să permitem COVID-19 să compromită valorile și standardele noastre, inclusiv transparența și responsabilitatea”), amintind că deciziile trebuie să poată fi supuse controlului și să fie responsabile.[2]

În acest context, declarațiile unor reprezentanți oficiali ai statului român sau ai entităților publice implicate în demersurile de combatere a actualei pandemii, de natură a pune presiune asupra activității procurorilor în aspecte vizând eventuale cercetări judiciare asupra achizițiilor publice realizate în această perioadă, precum și a judecătorilor, cu ocazia soluționării unor asemenea dosare, sunt nepotrivite și pot afecta independența sistemului judiciar (dl Adrian Streinu Cercel, managerul Institutului de Boli Infecțioase Matei Balș din București: “După ce se termină bolâșnița asta, pandemia, or sa vină alții să ne tragă de mânecă: dar cum ați realizat voi achizițiile? Aici trebuie scos un cadru normativ cât se poate de clar care să stipuleze foarte clar că nimeni nu va avea voie să se atingă de noi în viitor”[3]; dl Raed Arafat, secretar de stat în cadrul Ministerului Afacerilor Interne: ”Cine a ocolit birocrația acum pentru achiziții sanitare să nu fie pedepsit! (…) Dacă mergem pe oportunitate, pe faptul că cineva nu a respectat o regulă sau a mers mai repede, ca să rezolve o problemă, atunci avem o mare problemă. Nimeni n-o să mai facă nimic pe viitor. Sunt două aspecte – pentru aspectele reale de corupție nu ai ce zice, dar dacă pentru depășirea unor aspecte birocratice cineva a încălcat o procedură, o regulă, luând în considerare că azi discutam de măști și peste două ore nu mai erau și trebuia să te miști foarte rapid.”)[4].

Judecătorul este independent de celelalte puteri ale statului, subordonându-se doar Constituției și legii. Procurorul, în limitele legii, este independent în activitatea de efectuare a urmăririi penale, neprimind ordine sau dispoziții din partea niciunei alte persoane sau entități. Procurorul conduce și controlează nemijlocit activitatea de urmărire penală a poliției judiciare și a organelor de cercetare penală speciale, prevăzute de lege. De asemenea, procurorul supraveghează ca actele de urmărire penală să fie efectuate cu respectarea dispozițiilor legale.

În baza art.30 din Legea nr.317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cele aduse prin Legea nr.234/2018, secțiile corespunzătoare ale Consiliului Superior al Magistraturii au dreptul, respectiv obligația corelativă de a se sesiza din oficiu pentru a apăra judecătorii și procurorii împotriva oricărui act de imixtiune în activitatea profesională sau în legătură cu aceasta, care ar putea afecta independența sau imparțialitatea judecătorilor, respectiv imparțialitatea sau independența procurorilor în dispunerea soluțiilor, în conformitate cu Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și împotriva oricărui act care ar crea suspiciuni cu privire la acestea.

Într-un asemenea context, Forumul Judecătorilor din România și Inițiativa pentru Justiție solicită Consiliului Superior al Magistraturii să apere independența sistemului judiciar în raport cu declarațiile recente ale domnilor Raed Arafat și Adrian Streinu-Cercel.

Asociația Forumul Judecătorilor din România (judecător Dragoș Călin, co-președinte, judecător Lucia Zaharia, co-președinte)

Asociația Inițiativa pentru Justiție (procuror Bogdan Pîrlog, co-președinte procuror Sorin Lia, co-președinte)

Sursa Foto: Inquam Photos / George Călin

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

23 comentarii

  1. Cum isi permit astia sa se ia de dumnezeii Arafat si Streinu Cercel ? Cine ne-ar mai salva de COVID 19 ?

    • Sunt multe alte probleme pe care CSM-ul le ignora de ani de zile.
      De ce nu se sesizeaza CSM-ul in privinta tergiversarii dosarelor TelDrum, Belina, 10 August ?
      De ce nu se sesizeaza CSM-ul in privinta tergiversarii aducerii in tara a infractorilor condamnati, fugiti in strainatate ?
      De ce nu se sesizeaza CSM-ul in privinta tergiversarii reluarii proceselor contestate datorita deciziei aberante a CCR privind completurile de 3 si de 5 judecatori ?
      De ce nu se sesizeaza CSM-ul in privinta aberatiei legata comasarea pedepselor, in loc de cumularea lor ?
      De ce nu se sesizeaza CSM-ul in privinta deciziilor aberante date de CCR, privind completurile de 3 si de 5 judecatori si de excluderea probelor obtinute cu ajutorul Serviciilor Secrete ale tarii ?
      De ce nu se sesizeaza CSM-ul in privinta tergiversarii desfiintarii Sectiei Speciale si abrogarea tuturor modificarilor ticaloase aduse de mafia psd legilor justitiei ?

    • JUSTIȚIA să între în Concediu Acum si sa lucreze după încetarea stații de urgenta.
      Acum ei au activitate redusă dar primesc banii integral.

  2. Sati linistiti la locurile voastre.
    tariceanul e bine, dragnea e bine. Ei si ai lor sunt bine!

  3. Ia uite unde erau corecții și imparțialii!!!!!

    • @r.m da cornuto-le dam o derogarew ptr.alte nefacute ale astora .dar acum au dreptate sa-i poata urmari penal .poate ai vrea sa -si dea vreo lege ptr. imunitate sa scape. ai tu vreun ciumat deal tau care a bagat graifarul adinc in malai.

  4. Libertatea de AZI: „Numele lui Raed Arafat apare pe documentele de cumpărare de măști de protecție supraevaluate pentru COVID-19. El ceruse recent imunitate la achizițiile medicale Firma unei bucătărese din Giurgiu a câștigat una dintre primele licitații derulate de Oficiul Naţional pentru Achiziţii Centralizate (ONAC) sub stare de urgență.
    Pentru 1,75 de milioane de măști FFP2 statul plătește 28 de lei pe bucată, un preț între de două și de patru ori mai mare față de cel indicat de ofertele depuse de firme la licitațiilor ulterioare, dar pe care statul le-a anulat.
    Libertatea publică azi un document care arată că numele lui Raed Arafat apare în toate dosarele de achiziție ca “persoană cu funcție de decizie în procedura de atribuire”.
    Răspunsul lui Arafat pentru Libertatea a fost: “Eu nu particip la proceduri sau la evaluări” Guvernul Orban a repartizat sute de milioane de euro pentru achizițiile de echipamente medicale, imediat după declararea stării de urgență.
    La nivel centralizat, atribuirile din bani publici se fac prin două căi: Prin Oficiul Național de Achiziții Centralizate (ONAC), instituție în subordinea Ministerului de Finanțe – prin licitație. Prin Unifarm, companie deținută de Ministerul Sănătății – prin achiziție directă.
    Ambele căi au condus la dublarea prețului pentru măștile medicale, conform cifrelor furnizate de presă, din documentele de achiziție.
    Firma bucătăresei era, de fapt, paravanul afacerii cu măști a unui patron din cazul Secureanu Pentru 12 milioane de euro, preț cu TVA, ONAC a cumpărat, la jumătatea lunii martie, un număr de 1,75 de milioane de măști de la firma Romwine & Coffee SRL. Romwine & Coffee SRL se ocupă cu băuturi și țigări și îi aparține unei bucătărese căutate de Recorder în satul Uzunu, comuna Călugăreni, Giurgiu.”

    • Asta este si motivul pentru care vrea „imunitate”. Cat despre celalalt, mi-e scarba sa-i pronunt numele, cred ca a facut jaf in visteria spitalului. La spitalul lui te duceai cu diaree, dar deconta la casa de asigurari inca 4 boli imaginare.
      Eu astept cu maxim interes sa vad cum au fost cheltuiti banii publici in perioada asta.

  5. S-a trezit penibilitatea din ei….Ziceti direct Pue Monta , Ciuma rosie, agenturile ruse s.a.m.d.

  6. A prins curaj asa-zisa justitia din romania:
    – salarii 15-25000 ron net per luna
    – chirii 500-1000 euro net per luna
    – pensii mai mari decat salariul
    – iesiri de pensie la 45-50 de ani
    – vesnic in vacante, fie munte fie mare, cred ca daca vedem un pontaj de procuror, o sa avem mari surprize.
    – s-au facut prieteni cu clasa politica pt privilegiile acestea (si multe altele) pt a-i lasa pe aia sa fure in liniste.
    – rezultatele muncii lor nu se vad in societate!

    • e la hoha. la sanchi. se plictisesc acum.
      au scos din parnai ce trebuia scos.
      au reluat de la 0 dosarele care trebuiau reluate.
      au achitat e trebuia achitat.
      au scos din dosare probele care trebuiau scoase.
      au muncit, nu gluma!

  7. Port tricoul tau, de miercuri spre joi,
    23 noi.
    Am furat vin, sa te port in mine
    Filtrat de pluta, lupta a inceput
    Sa vezi cum controlorul isi vorbeste in journal,
    Cu Sebi, te iubesc, si aprinde tamaie in urma mean.
    Si sa dea dracii, sa nu te prind ca semnezi
    Camioane si autobuze mi-au luat oja Rosie
    Si lacul sephora de pe colentina de unghia dreapta
    Care nu este scurta, ca in seara in care ne-am tavalit la sol.
    Pixul roman.ro a facut figuri, a crasnit si m-a muscat cat sa sunt (simt) ca albastrul din el este mort…doarme LA gunoiul din 2009.
    Pacea fie cu omul de arme, militarul Cioran Nicolae!
    Vladimir are nevoie sa fie anuntat. Sunteti in pericol, ma anunta mama, este aceeasi femeie.

  8. Dar, nu este puțin cam târziu să i se ceară CSM să-și facă datoria? Nu era oare necesar ca un asemenea apel pentru respectarea independenței Justiției să fi fost făcut încă de acum 4 ani, cel puțin?!

    • Nu și nici nu mă interesează. Daca tu ești fan sau faci publicitate mascată la ce căcat ai face, sănatate sa ai!

  9. Ar trebui infiintate mai multe ONG-uri pt ca românii sa doteze spitalele.
    Politicienii si șmecherii au alta treabă; Sa fure.
    Justitia si Politicul, OMERTA

  10. Suntem profund ingrijorati de modul in care le dati castig banksterilor in procesele cu consumatorii, in speciali iobagii in CHF, pe care ii puneti la plata taxei de timbtu exoribitanta pe motiv ca se judeca litigii cu profesionistii-iobagul profesionist!SICTIR!

  11. A aflat cineva daca distinsa doamna Savonea, sotie de om de afaceri, mai primeste diurna ?

  12. Apreciez util demersulbcelir doua asociații cu următoarea condiție: ca eventualele cercetări sa stabilească de ce unitățile sanitare din România:
    – nu au avut materiale sanitare necesare unor situații de urgenta (nu neaparat coronavirus; de ex, putea fi cutremur, ca e mai des decât o pandemie);
    – nu au avut personal specializat pentru situație de pandemie (nu sunt epidemiologi, nu sunt microbiologi care sa cunoască sa utilizeze aparatura specifica);
    – de ce personalul sanitar nu a fost instruit pentru situații de urgenta (nu știau sa se îmbrace cu echipament biohqzard; intuiesc ca habar n-au sa pună pe ei echipament pentru radiații nucleare sau pentru protecție chimica);
    – pe ce s-au cheltuit banii publici care au fost alocați exact pentru materialele și personalul necesare in caz de situații de urgenta, iar dacă exista justificări care ar atesta ca au fost cheltuiți pentru ce au fost alocați, sa se stabilească exact cantitatea de materiale achiziționate, pe ce au fost consumate și dacă instruirea personalului s-a făcut in mod real și când exact.

    Am auzit de mai multe ori și pe ministrul sănătății și pe premier ai pe președinte afirmând in clar faptul ca pandemia i-a surprins fără stocurile necesare și fără personalul calificat.

    Dacă ancheta va stabili ca banii s-au dus in salarii atunci trebuie identificat personalul beneficiar al acestor salarii și care este rostul exact al acelui personal in unitățile sanitare. Dacă se constata ca personalul a fost angajat in mod inutil atunci tot acest personal trebuie concediat imediat și obligat sa restituie absolut toate salariile încasate.
    Ajunge cu plata din fonduri publice a unei cantități de indivizi complet inutili.

  13. Pozitionarile publice pe care le au Streinu-Cercel, Dan Puric, Tariceanu repun in discutie dilema Sadoveanu, daca activitatea profesionala, creatia artistica poate preleva asupra calitatii umane ? Ca om probabil nu ar fi meritat sa se nasca, tradator de tara si neam, vandut masoneriei si apoi sluga a stalinismului si terorii. Ca scriitor avea mult talent. Posteritatea ii va studia opera, dar sunt sigur ca la Judecata va fi rasplatit pentru tot raul facut ! Acolo sa ajungeti!

  14. Asa NU !!!
    Dacă executivul consideră că legile care stabileau procedurile de achizitii sunt prea stricte pentru situatii de urgentă, nu trebuie să arunce pe procurori si judecători povara de a drege lucrurile punandu-i pe acestia să incalce legile in vigoare.
    Executivul si/sau legislativul trebuie să recunoască că legile făcute de ei sunt prea stringente si incomplete, si să le modifice. Poate că nu este prea tarziu pentru ca ele să poată fi aplicate cazurilor prezente (de ex. prin mecanismul legii celei mai favorabile).