APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 16% în primele nouă luni din 2023 / Cele mai multe modele sunt produse de Dacia, Renault, Toyota, Volkswagen și Skoda / Peste 10% dintre acestea sunt full electrice
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în primele nouă luni ale acestui an cu 16% faţă de 2022, în septembrie acestea scăzând însă cu 8,3% comparativ cu septembrie a anului 2022, conform unui comunicat al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), citat de Agerpres.
În piaţa naţională, Top 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele nouă luni din anul 2023, este condus de Dacia (36.080 unităţi), urmată de Renault (11.378 unităţi), Toyota (8.621 unităţi), Volkswagen (8.501 unităţi), Skoda (7.997 unităţi), Ford (7.659 unităţi), Hyundai (6.667 unităţi), Mercedes Benz (6.627 unităţi), Suzuki (3.589 unităţi) şi BMW (3.522 unităţi).
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna septembrie 2023, un volum de 10.396 unităţi, cu 12% mai puţin decât în luna similară din 2022.
Potrivit APIA, după primele nouă luni ale anului 2023, se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+26,6%), Clasa B (+4,6%), Clasa C (+33,4%), Clasa D (-3,5%), Clasa E (+29,6%), Clasa F (+28,1%), SUV (+12,9%), MPV (-87,1%) şi Clasa Sport (+40,5%), raportat la perioada similară din anul anterior.
În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 43,1%, în scădere cu 1,2% faţă de 2022, urmat de Clasa C, cu o cotă de 29,8%, în creştere cu 3,9% şi Clasa B, cu o cotă de 16%, în scădere cu 1,7% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele nouă luni din acest an, motorizările pe benzină au înregistrat o scădere de 1,7% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 63,4%. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea s-au redus cu 0,9% faţă de ponderea din anul 2022 şi deţin o cotă de 13,1% din total.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au ajuns să deţină, după primele nouă luni din 2023, o cotă de piaţă de 23,6%, care depăşeşte cu 10,5% cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice deţineau o cotă de 10,7% din piaţă în primele nouă luni ale anului 2023 faţă de anul 2022 când reprezentau 8,2%.
Ca şi în anul 2022, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, autoturismele electrificate au performat, în anul 2023. Achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+30,8%) comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+52,2%) şi a celor plug-in hybrid (+44,2%) din totalul autoturismelor electrificate.
Cota de piaţa a maşinilor electrice a ajuns la 11% din total piaţă în luna septembrie 2023 şi la 10,7% în primele nouă luni ale anului 2023. Şi cele plug-in au urmat o curbă crescătoare, cumulând şi acestea volume semnificative, cu o creştere de 37,7% faţă de luna similară a anului trecut şi una de 44,2% faţă de primele nouă luni din anul 2022.
Autoturismele Full Hybrid au prezentat o scădere de 3,3% faţă de luna septembrie 2022 şi o creştere de 8,5% faţă de primele nouă luni ale anului anterior.
Primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Dacia Spring, cu 5.290 unităţi, şi o creştere de 26,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 1.629 unităţi şi o creştere de 748,4%, Tesla Model 3 cu 765 unităţi, cu o creştere de 31,0%, Renault Megane cu 661 unităţi, în creştere cu 2.260,7% şi Volkswagen e-UP! cu 421 unităţi, în creştere cu 14,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2022.
În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele era condus de Ford Kuga, cu 580 unităţi şi o creştere de 101,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Toyota RAV4 cu 246 unităţi şi o creştere de 246,5%, Hyundai Tucson cu 241 unităţi, +42,6%, Renault Captur cu 234 unităţi, +14,7% şi Mercedes Benz GLE cu 233 unităţi şi o creştere de 20,7%.
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, aveau pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 1.707 unităţi, în scădere cu 8,9% faţă de 2022, urmată de Toyota C-HR cu 1.335 unităţi şi -14,3% scădere, apoi Toyota Yaris Cross cu 1.206 unităţi, în creştere cu 123,7%.
APIA mai semnalează că, analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4×4), se observă că, după primele nouă luni din anul 2023, acestea deţineau o cotă de piaţă de 23,5%, corespunzătoare unui volum total de 25.683 unităţi, în creştere cu 30,6% faţă de anul 2022, când se înregistrau 19.671 unităţi.
În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna septembrie 2023 au fost realizate de persoane juridice, care acoperă 59% din totalul achiziţiilor de autoturisme.
Categoria de autovehicule comerciale uşoare a înregistrat, în septembrie 2023, o creştere de 14,6% faţă de luna septembrie 2022. Pe ansamblul celor nouă luni din acest an, se remarcă o creştere de 14,2%, care consemnează o evoluţie similară cu cea a autoturismelor (+16%).
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank