G4Media.ro

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, ÎPS Calinic, nu vrea ca ortodocșii să serbeze…

Sursa foto: Facebook Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, ÎPS Calinic, nu vrea ca ortodocșii să serbeze Paștele în același timp cu catolicii/ Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, are o poziție similară/ Alți lideri din Biserica Ortodoxă Română sunt de acord cu schimbarea datei

Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților, Înalt Prea Sfințitul Calinic, și-a exprimat dezacordul în legătură cu propunerea făcută de mai mulți intelectuali, ca Paștele să fie sărbătorit în aceeași zi de catolici și de ortodocși.

Propunerea a fost lansată de Teodor Baconschi și Adrian Papahagi, intelectuali apropiați de BOR.

„Oamenii au libertate de exprimare, însă aceasta nu înseamnă că Sfântul Sinod certifică toate cererile lor. Dacă în viitor sunt dintre cei care doresc să sărbătorească Paștile odată cu noi, o pot face, însă nu creștinii ortodocși odată cu aceștia. Cu lucrurile serioase nu te poți juca în Biserică. Sinodul I Ecumenic a statornicit cu sfințenie data serbării Paștilor. Nimic în plus sau în minus”, a spus Arhiepiscopul Calinic, ca răspuns oferit marți unui enoriaș la rubrica „Răspunsul Ierarhului”, scrie Monitorul de Suceava.

„Înaltpreasfințite Părinte Calinic, am văzut că domnii Adrian Papahagi și Teodor Baconschi au făcut o petiție online pentru a strânge semnături, semnături care să pună presiune pe Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să schimbe data Sfintelor Paști. M-am uitat la unii din semnatari și am văzut că foarte mulți din semnatarii acestei petiții nu sunt ortodocși. Sunt curios dacă Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române poate lua în seamă o astfel de petiție semnată de un număr foarte mare de neortodocși, oameni care nu au nicio legătură cu această problemă și Ortodoxia?!”, a scris enoriașul.

O reacție similară a avut și Arhiepiscopul Tomisului, Înalt Prea Sfinţitul Teodosie, care a respins propunerea ca Biserica Ortodoxă Română să celebreze Paștele odată cu credincioșii catolici și ortodocși.

Teodosie a făcut comentarii cu conotații negative la adresa credincioșilor catolici. ”Acolo este Paştele adevărat unde vine Sfânta Lumină. Au catolicii Sfântă Lumină? N-au. Alţii? N-au. Toţi se adună la lumina ortodocşilor şi strigă adevărata lumină a ortodocşilor. Dar nu îndrăznesc să vină, că e greu la ortodocşi, că sunt posturi mari, aspre, metanii, rânduieli de slujbă mai lungi. Le place să proclame într-un cuvânt. Dar e greu să ţii rânduiala, căci cere jertfă multă”, a declarat ÎPS Teodosie, citat de Ziarul de Iași.

Mai mult,s-a pornit un adevărat scandal pe această temă între Teodosie și Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.

Arhiepiscopul Tomisului a declarat săptămâna trecută că Vasile Bănescu „este un om vrednic de compătimire, care are nevoie de rugăciune (…), care vorbeşte chiar împotriva bisericii, (…) are a doua soţie care a fost categoric împotriva religiei”. Declaraţia a venit după ce Vasile Bănescu l-a criticat, spunând că ar trebui „să ascundă cât mai puţine schelete în dulap, să recunoască onest elefantul strecurat în cameră şi caii troieni din discursul public ideologizat”.

Vasile Bănescu a răspuns și el la afirmaţiile arhiepiscopului: „Minciuna cruntă, insolentă şi obscenă expectorată public, atacul la persoană şi mai ales la familia cuiva, atac alimentat de ură „creştină” şi furie provocată de confruntarea cu realitatea, nu de vreun strop de adevăr, dezonorează total şi zgomotos pe absolut oricine. Când acest oricine e însă un reprezentant oficial al Bisericii, o persoană care s-a compromis personal până la creşterea stufoasă în jurul ei a unui bogat folclor public/ infrabisericesc deloc favorabil, care a polarizat major comunitatea eclezială, sfidând în formă continuată Patriarhia Română, legea, binele comun şi interesul naţional, persoană asociată azi cu simpatia declarată pentru un dictator declarat criminal de război şi în timp cu alte lucruri tenebroase care compromit grav inclusiv instituţia pe care o reprezintă, într-un asemenea nesfârşit de trist şi scandalos caz, situaţia devine una care l-ar putea invita sau chiar constrânge la scuze publice şi pocăinţă. Adevărul, mărturisit sau doar aflat, îl va face liber cândva”.

Teodosie s-a remarcat prin poziții pro-ruse și anti-occidentale în ultimii ani.

În 24 februarie 2022, el a declarat că invazia lansată de Rusia în Ucraina nu este un război de apărare a credinţei şi a gliei, ci unul în care nu a fost destulă diplomaţie.

La începutul anului 2022, Teodosie a afirmat că preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, nu este “atât de negru pe cum îl prezintă toată lumea”, precizând că este cel mai mare ctitor la Sfântul Munte şi la Ierusalim. ÎPS Teodosie a menţionat că atât Putin, cât şi Medvedev sunt ctitori şi ”noi îi judecăm ca pe nişte răufăcători”.

Context. Universitarul clujean Adrian Papahagi a anunțat, că după Paști, va iniția un amplu demers național, solicitând Adunării Naționale Bisericești și Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) să calculeze data Paștilor, ca și Crăciunul, pe calendarul gregorian, astfel încât românii să sărbătorească Învierea alături de toată creștinătatea apuseană (incluzându-i aici, de pildă, pe ortodocșii finlandezi), ”și alături de concetățenii noștri catolici sau protestanți, fie ei maghiari, sași, români sau orice”.

Episcopia Hușilor, condusă de Episcopul Ignatie, susține celebrarea Paștelui odată cu catolicii și reformații, așa cum au cerut fostul ministru de Externe Teodor Baconschi și profesorul Adrian Papahagi.

Și mitropolitul Clujului, Andrei Andreicuț, a susținut ideea ca Biserica Ortodoxă Română (BOR) să sărbătorească Paștile în același timp cu țările din Vest, după calendarul gregorian.

„Scrisoarea semnată de personalități reale ale societății civile creștin ortodoxe din România, oameni din interiorul, nu din exteriorul Bisericii, care constant au apărat-o și sprijinit-o public, a fost transmisă și desigur primită. Ea va fi luată în discuție cel mai probabil la proxima ședință a Sfântului Sinod. Viitoarele consultări la nivel interortodox bisericesc pe tema acestui demers sunt desigur subînțelese, așa cum au semnalat obiectiv chiar semnatarii scrisorii”, a declarat purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR) Vasile Bănescu.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

16 comentarii

  1. O sa va oblige sa acceptati. Ca la rusofili nu veti renunta iar atentia catre voi e in scadere. Cu asa reprezentanti, cine se mira?

    • Atitudine tipica de neam-prost si de Gica-contra !
      Nici prin cap nu vor sa fie in pas cu vremurile, nici prin cap nu le-ar trece ca un astfel de demers ar fi nu doar unul crestinesc, ci unul de mare apropiere de Vest, de Vatican si asta ar insemna enorm in relatiile noastre cu occidentul !
      Rusine pentru lipsa de viziune si pentru dispret fata de interesul national !

  2. Câți bani vreți de la Stat ca să acceptați ? Pe de altă parte nu trebuie să celebrați Paștile odată cu catolicii, celebrați-le după calendarul pe care-l folosiți zilnic în toate afacerile voastre, după care sărbătoriți și Crăciunul. Dacă nu vă este rușine de atâta ură…

    • Toti mergeti pe fenta… Spagoveanu si calinic nu vor sa serbeze pastele cu catolicii. De fapt, stirea e alta: spagoveanu si calinic sunt prorusi si vor sa serbeze pastele cu putin si cu rusii!!! Asta e stirea. Anacronicii astia doi, fosti turnatori la securitate, resping orice tine de modern si occident si vor cu rusii.

  3. Ce rahat mănâncă. De unde până unde a tras el concluzia că semnatarii petiției nu sunt ortodoxi?

  4. 🤮🤮🤮

  5. Asta înseamnă să nu-ți pese de românii plecați.
    Frații și surorile noastre plecate în Vest, că la Moscova nu am auzit de nimeni că a plecat, nu au dreptul la BUCURIA SĂRBĂTORIRI PAȘTELUI ÎMPREUNĂ CU CEI DRAGI.
    Acest popa are drag mai mult de Moscova decât de frații și surorile lui.
    Nu ne obligă nimeni sa urmăm acești popi rusofili, ar trebui fiecare sa alegem și să schimbăm Biserica, așa ceva este de netolerat, să rămână doar popii și Biserica lor goală, dacă nu se poate gândi rațional și în folos național de rusofilia ce zace în sufletele unor oameni extrem de păcătoși, iubitori de crime și de război.

  6. Vedem paiul din ochiul vecinului,dar nu vedem barna din ochiul nostru,adică coruptia si hotia generalizată! „Ce branză”a facut „jertfa”ortodoxă,ca suntem atat de dezbinati,incat nici putinii,care se jertfesc cu adevarat,nu se mai uită spre noi?Doar prelatii,avizi de puteri „lumești”,vor sa ne metină,in continuare,in regim de turmă.

  7. Exact, Sinodul I Ecumenic a stabilit data Pastilor. Ce a uitat sa precizeze domnu’ Calinic e ca acel Sinod a fost inainte de schisma, ca pe vremea aceea (325 d.Hr.) se folosea un calendar care s-a dovedit a fi incorect. Exact dupa acelasi model calculeaza si catolicii, insa dupa un calendarul gregorian folosit pe scara larga in toata lumea – Prima duminica dupa prima luna plina de dupa sau de echinosctiul de primavara. Anul asta, prima luna plina dupa echinoctiu a fost pe 6 aprilie, deci pe 9 aprilie ar fi trebuit sa fie potrivit calendarului gregorian.

  8. Credeam ca ma desfiintează postacii cu relatii la Cel de Sus,dar nimic.Înseamnă ca fie recunosc ce-am zis,fie ignora acest adevar,ca sa treacă,să se „prelingă” neobservat.Tot tine „coada sus”,ca ortodoxia,ca „metanii”,ca post,ca „jertfa”,dar nu zice nici unu de învataturi,ca pană la urmă,sub emotia din bisetică,ele luminează mintea oamenilor.Cu o conditie,sa fie dezvoltate corect in predici ,cu accentele cuvenite.Or,la noi se insistă pe ce atrage lumea mai mult:minuni,cantari solemne,tamaie,icoane,etc..Si ne avem „ca cainii”,fiindca popa insista doar sa avem grijă cum sa ne purtăm fată de Isus Hristos,nu si cum sa ne comportam fată de aproapele nostru,cum ne-a poruncit.Caci,de geaba esti smerit fată de Isus,daca cu aproapele,cu semenii nostrii ne purtam sfidator,bucurandu-ne cand îi „moare capra vecinului”.

  9. Caliknic nu vrea sa serbeze paștele.
    Dar ce e paștele?

    • E petrecerea că a înviat Iisus după ce noi oamenii l-am omorât că nu respecta tradiții și orânduiri „sfinte”.

  10. calic & teo apara ortodoxia?
    sau o fac de bafta precum capra raioasa dusa la piata?