Asociația Inițiativa pentru Justiție: Apreciem lipsa de reacție a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ca fiind una iresponsabilă, de natură a pune în pericol sănătatea persoanelor implicate în activitatea parchetelor
Asociația Inițiativa pentru Justiție acuză conducerea Parchetului General pentru lipsa de reacție, pe care o califică drept iresponsabilă, în fața creșterii cazurilor de coronavirus și solicită măsuri suplimentare de organizare a activității procurorilor astfel încât o parte dintre aceștia să poată lucra și de acasă.
Asociația mai solicită șefilor de parchete din țară ”să dea dovadă de responsabilitate și să își asume decizia de a stabili un program de lucru elastic, care să răspundă atât necesităților operative ale parchetului cât și necesității protejării sănătății persoanelor și a împiedicării răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus (COVID-19), indiferent de „semnalele” pe care conducerea iresponsabilă și ilegitimă a Ministerului Public le transmite în teritoriu”, se mai arată în comunicat.
Asociația cere, de asemenea, conducerii Parchetului să contramandeze ședința de bilanț a Ministerului Public stabilită pentru miercuri 18 martie, pentru a evita expunerea la contaminare a sute de procurori.
Redăm mai jos integral comunicatul Asociației Inițiativa pentru Justiție
”În contextul declararii starii de pandemie de catre OMS si al raspandirii extrem de rapide a infecțiilor cu noul coronavirus (COVID-19) la nivelul întregii Uniuni Europene, toate autoritățile publice, naționale sau internaționale, au fost constrânse să ia măsuri de precauție, unele state, printre care și România, instituind inclusiv starea de urgent, Asociația Inițiativa pentru Justiție (AIJ), asociație profesională a procurorilor, aduce la cunoștința publicului și factorilor de decizie următoarele:
Se impune luarea unor măsuri concrete privind modalitatea de desfășurare a activității în cadrul parchetelor, cunoscut fiind faptul că în realizarea atribuțiilor legale, atât procurorii, cât și personalul auxiliar si conex al parchetelor intră în contact zilnic cu persoane care ajută la realizarea urmăririi penale, dar care nu își desfasoară activitatea în cadrul parchetului, respectiv organe de cercetare penala, avocați, justițiabili. Astfel, în vederea asigurării sănătății justițiabililor, avocaților, organelor de cercetare, dar și a sănătății și securității în muncă a personalului parchetelor, luarea efectivă a unor măsuri ample nu mai poate fi întârziată, iar un set de reguli aplicabile pentru toate parchetele, cu caracter temporar, este absolut necesar.
Apreciem ca fiind utile măsurile adoptate de catre de Secția pentru procurori din cadrul Consiliul Superior al Magistraturii în data de 10.03.2020 însa, având in vedere cresterea alarmantă a cazurilor de infectare cu coronavirus, considerăm că la acest moment se impune luarea unor măsuri apte să conducă la protejarea sănătății și securității în muncă a personalului Ministerului Public, concomitent cu desfășurarea, pe cât posibil, a activității și relațiilor de muncă în condiții normale și legale.
Poate fi avută în vedere, spre exemplu, stabilirea unor programe individualizate de muncă, respectiv constituirea unor echipe la nivelul fiecărui parchet, unele echipe urmând a desfașura activitatea in mod efectiv în cadrul unitații de parchet, iar celelalte echipe, vor desfașura în limite legale, activitați specifice la domiciliu, urmând ca aceste din urmă echipe în caz de forță majoră să fie chemate în vederea efectuării activității în cadrul unitații de parchet.
Această măsură cu caracter temporar este destinată în primul rând diminuării răspândirii unei boli contagioase ce reprezintă un pericol pentru sănătatea ori securitatea publică a întregului continent. Totodată, prin implementarea unei asemenea măsuri riscul izolarii la domiciliu a întregului personal al unei unități de parchet urmare a testarii pozitive a unui singur angajat este în mod evident diminuat.
Cu privire la acest din urmă aspect, trebuie menționat ca în anumite localități în cadrul aceleiași clădiri își desfățoară activitatea atât parchetele de pe lângă judecatorii, cât și parchetele de pe lângă tribunale sau chiar și parchetele de pe lângă curțile de apel, existând chiar situații în care sediul parchetelor coincide cu cel al instanțelor, ori față de acest aspect existența unui singur angajat testat pozitiv cu COVID 19 ar crea panică, existând riscul izolarii la domiciliu a întregului personal al Ministerului Public care își desfasoară activitatea într-o localitate, urmând astfel ca întreaga activitate sa fie preluată de catre alte unități de parchet, fapt care ar echivala în mod cert cu îngreunarea urmăririi penale, cât și cu suprasolicitarea personalului.
De asemenea, menționăm că prin implementarea unor asemenea măsuri se asigură continuitatea desfășurării activitații, iar rolul Ministerului Public în societate nu va fi afectat, procurorii urmând a apăra în continuare ordinea de drept, precum și drepturile și libertățile cetățenilor.
În atare condiții, apreciem lipsa de reacție a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ca fiind una iresponsabilă, de natură a pune în pericol atât sănătatea persoanelor implicate (a personalului parchetelor, a personalului care interacționează cu parchetul în virtutea profesiei a justițiabililor și a oricăror alte persoane care interacționează în orice fel cu personalul parchetelor) cât și îndeplinirea rolului constituțional al Ministerului Public.
Solicităm conducătorilor parchetelor să dea dovadă de responsabilitate și să își asume decizia de a stabili un program de lucru elastic, care să răspundă atât necesităților operative ale parchetului cât și necesității protejării sănătății persoanelor și a împiedicării răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus (COVID-19), indiferent de „semnalele” pe care conducerea iresponsabilă și ilegitimă a Ministerului Public le transmite în teritoriu.
Conform articolului 202 alin. 2 din Regulamentul de ordine interioară al parchetelor aprobat prin Hotărârea nr. 947/2019 a Consiliului Superior al Magistraturii „în cazul procurorilor programul începe de regulă la ora 8,00 și se încheie de regulă la ora 16,00”. Această dispoziție oferă suficientă marjă de apreciere fiecărui conducător de parchet cu privire la organizarea unui program de lucru elastic, care să răspundă nevoilor respectivei unități.
În acest sens solicităm și Secției pentru procurori din cadrul Consiliul Superior al Magistraturii să adopte, potrivit competenței sale, măsurile necesare asigurării operativității parchetelor, a protejării sănătății persoanelor implicate și a împiedicării răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus (COVID-19).
Mai solicităm procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie să facă un efort și să dea dovadă de rațiune și să înceteze exercitarea presiunilor în sensul neadoptării de către conducătorii parchetelor a măsurilor necesare asigurării operativității parchetelor, a protejării sănătății persoanelor implicate și a împiedicării răspândirii infecțiilor cu noul coronavirus (COVID-19), precum și să contramandeze ședința de bilanț a Ministerului Public stabilită pentru miercuri 18 martie, pentru a evita expunerea la contaminare a sute de procurori.
În final, solicităm conducătorilor parchetelor și celorlalți procurori invitați să participe la ședința de bilanț a Ministerului Public stabilită pentru miercuri 18 martie, ca în cazul în care aceasta nu este contramandată, să refuze participarea.”
Sursa Foto: Inquam Photos / Autor: Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
9 comentarii