G4Media.ro

Asociația Pro Infrastructură: CNAIR a reziliat contractul pentru realizarea lotului 3 al…

sursa foto: API

Asociația Pro Infrastructură: CNAIR a reziliat contractul pentru realizarea lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, terminat deja în proporție de 99%

Compania de Administrare a Infrastructurii a reziliat contractul cu compania spaniolă Comsa pentru realizarea lotului 3 din autostrada Lugoj-Deva, aproape finalizat, potrivit Asociației Pro Infrastructura. Nici CNAIR și nici Ministerul Transporturilor nu ieșit, încă, public cu nicio informație. Șeful de la Transporturi, Răzvan Cuc, declarase, însă, în urmă cu două zile că spaniolii de la Comsa au doar două variante: acceptă prelungirea perioada de garanție de la 4 la 10 ani sau li se reziliază contractul.

“La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii”, au scris cei de la API pe Facebook.

“Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial. Nodul Holdea (parte a altui contract cu același antreprenor) NU este reziliat, iar unul dintre cele două ecoducte construite NU a fost inclus și nici plătit în cel reziliat astăzi. În concluzie, inaugurarea celor 21 de kilometric devine incertă. Singurul lucru sigur este că statul român va pierde definitiv garanția de 4 ani și vom avea mulți ani de procese în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului”, au adăugat aceștia.

Relația dintre CNAIR și drumarul spaniol a devenit una tensionată după ce acestuia din urmă i s-a refuzat recepția tronsonului de autostradă deoarece unele lucrări aveau probleme de calitate, iar altele nu erau finalizate. Ministrul Transporturilor declara, însă, în urmă cu două săptămâni că lucrările rămase de executat se puteau realiza sub trafic, după deschiderea autostrăzii.

„Astăzi sunt 2 scenarii: fie se semnează adiționalul pentru prelungirea garanției, fie se reziliază contractul și vom prelua noi lotul de autostradă, vom finaliza noi ce mai era de finalizat, vorbesc despre elementele de siguranță: gardul perimetral, decolmatări. Erau lucruri minore de făcut, dar care asigurau viabilitatea autostrăzii. Dacă vorbim de decolmarea șanțurilor aceasta implicit ajută la scurgerea apelor. Asta ca să nu avem apoi probleme cu terasamentele de acolo pentru că știm că sunt câteva probleme. E un teren care reține un pic apa și au fost probleme și în trecut, nu pe acest lot, însă. Îl preluăm noi și îl deschidem așa cum ne-am asumat”, a declarat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, în urmă cu două zile.

Șeful de la Transporturi vrea ca pe cei cei 21 de kilometri de autostradă să se poată circula de la finalul acestei luni.

Spaniolilor li s-au dat deja penalități în valoare de 73 de milioane de lei. În plus, ca urmare a rezilierii contractului ministrul Transporturilor anunța că firma din Peninsula Iberică nu-și vor mai primi restul de bani din contract și li se va reține garanția de bună execuție. Garanția la finalizarea lucrărilor se ridică la 10% din valoarea contractului. Contractul semnat cu asocierea condusă de spaniolii de la Comsa în 2013 este de 579,9 milioane de lei, fără TVA. În plus, spaniolii vor fi incluși pe o listă neagră și vor avea interzic la orice licitație din România.

„Nu se poate deschide o autostradă dacă sistemul de colectare și evacuare a apelor nu este funcțional. La momentul în care comisia de recepție s-a aflat acolo nu era gata. Nu putem să acceptăm o lucrare parțial terminată. Elementele care sunt importante și care asigură stabilitatea și rezistența lucrării trebuiesc analizate. Într-adevăr CESTRIN a făcut niște măsurători și niște teste, au rezultat anumiți parametri care nu fost la capacitatea maximă și de aceea am decis să cerem antreprenorului o extindere a garanției de la 4 la 10 ani. Nu este o schimbare a regulilor în timpul jocului, ci este o dorință a noastră de asigurare că lucrările care sunt executate sunt în regulă. Nu putem să plătim niște lucrări pe care să le avem sub observație din momentul deschiderii traficului”, a declarat directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, în urmă cu două zile.

Și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a amintit de „informații reale” pe care CNAIR le are în urma testelor efectuate de CESTRIN asupra corpului autostrăzii, care impun extinderea garanției.

Ce spun acele teste despre cum este construită autostradă nu a dat detalii niciunul dintre oficiali.

“Probleme de la Lugoj-Deva lot 3 erau cunoscute din 2017. eu am vrut să reziliez acolo. Eu am mers pe buna credință, pe ceea ce mi s-a comunicat de la CNAIR. Eu vorbeam cu domnul Neaga și îmi spunea că toate lucrările sunt în regulă, sunt acceptate certificatele la plată, lucrările sunt de calitate. Când mi-a venit acea anexă 2 la procesul verbal de recepție am văzut că mai erau anumite probleme, pe care ei le puteau remedia. Dar garanția suplimentară s-a născut tocmai din problemele din 2017”, declara Răzvan Cuc luni.

Foto: Autostrada Lugoj – Deva

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

12 comentarii

  1. Deci:
    1. Doar chinezi si rusi se vor mai înscrie la licitațiile noastre

    2. Problemele erau știute din 2017 dar nu au rezultat atunci pentru ca era un un motiv de șpagă.

    3. Dacă lucrarea e gata 99% probabil vom pierde procesele si vom plăti autostrada la pret de prosti fuduli nesatui de șpagă.

    Problema: PSD
    Solutia: votul

    • Ai dreptate cu chinezii si rusii.Asta este si interesul PSD nu numai in infrastructura,vezi si Nuclearelectrica,reactorul 3 si 4 de la Cernavoda,cu chinezii si cine stie cate altele.

  2. Bn le-a facut! Spaniolii banditi!

    • Stai liniștit postacule ca tot tu o sa plătești rezilierea abuzivă, dar na’ daca atat intelege capul tau n-ai ce sa faci 😉

    • Daca Ion este asistat social atunci nu-l privesc consecintele financiare ale rezilierii.

  3. Prelungirea perioadei de garanției de bună execuție de la 4 la 10 ani, înseamnă, practic, că orice vicii ale construcției apărute în această perioadă trebuiesc remediate pe cheltuiala constructorului. Evident, extinderea la de peste două ori a duratei perioadei de garanție este o modificare esențială a contractului, cu atât mai mult, cu cât, după lege, durata garanției este criteriu de selecție a ofertelor. Pe de altă parte este o modificare care poate să aibă efecte asupra viitoarelor negocieri de autostrăzi ( dacă mai avem de gând să le construim vreodată ), denotând o instabilitate și neseriozitate la nivel de guvern.Ar fi interesant de văzut, cât de pretențioși am fost cu frații Ciocan din Caracal, care și-au adjudecat un contract de 27 milioane euro pentru un drum din Teleorman, probabil brusc devenit de importanță strategică, ma abitir decât o nenorocită de autostradă. Suntem deja patetici, zău.

    • Bine, bine, dar ce a scris în contractul inițial? Care a fost durata inițială a duratei contractului? În plus, poate să vină la un moment dat CNAIR și să ceară modificarea? Nu este oare o mânăreală a Guvernului României de a nu plăti?

  4. Romanii nu sunt in stare de nimic.

  5. Trebuie ca atunci cand se linistesc apele si stim ce are de platit statul Roman (adica noi) sa imputam paguba ministrului Cuc, PSD, guvernului Dancila si celor din CNAIR care au luat aceasta decizie. Sa plateasca respectivii din banii lor personali.

  6. Cuc cretin! O autostrada noua terminata in proportie de 99% este mult mai buna decat una vece la care se fac lucrari de intretinere. Terminarea sub trafic a restului de 1% deranjeaza mult mai putin decat lucrarile de intretinere la o autostrada veche aflata in reparatii. Dar unde-i cucul nu este si creierul si judecata de bun simt. Nu spun ca nu ar trebui amendat constructorul daca a gresit, dar in limitele normalului si doar pentru cei 1% de care se fac vinovati, dar sa inchizi o autostrada numai buna de folosit inseamna o paguba imensa adusa transportatorilor. Transportatorii ar trebui sa-l dea pe cretinul cuc in judecata si sa obtina daune. Le plateste cucul cel cretin? M-as mira.

    • Domnule, l-ai privit cum arata? Cucului cel cretin, cum bine il numesti dumneata, nu-i sta mintea decat la mancare. El de aia e ministru, ca sa aiba bani multi luati cu japca de la producatorii privati ca sa aiba el ce sa bage in burdihan si sa grohaie fericit la sfarsitul festinului zilnic. Crezi ca astuia ii arde de autostrazi?

  7. Toata tarasenia asta este foarte urat mirositoare. Ce a vrut Cuc, extragarantie? Ok!
    Dar nu poti avea extragarantie prin santaj cu rezilierea contractului in curs ci cu plata suplimentara. Mi-am cumparat un electrocasnic nou care avea 2 ani garantie si pentru inca 2 ani in plus am mai platit 10% din valoarea bunului. La autostrazi e invers?!
    Asta era un motiv serios sa intre Parchetul General pe fir pentru ca pute rau smenaria.