Asociația Pro Infrastructură: CNAIR a reziliat contractul pentru realizarea lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, terminat deja în proporție de 99%
Compania de Administrare a Infrastructurii a reziliat contractul cu compania spaniolă Comsa pentru realizarea lotului 3 din autostrada Lugoj-Deva, aproape finalizat, potrivit Asociației Pro Infrastructura. Nici CNAIR și nici Ministerul Transporturilor nu ieșit, încă, public cu nicio informație. Șeful de la Transporturi, Răzvan Cuc, declarase, însă, în urmă cu două zile că spaniolii de la Comsa au doar două variante: acceptă prelungirea perioada de garanție de la 4 la 10 ani sau li se reziliază contractul.
“La 16 zile de când tronsonul de 21 km aflat la un procent fizic de 99% putea fi dat în trafic, ministrul Cuc și executanții lui din CNAIR au persistat în șantajarea constructorului și obligarea acestuia de a accepta o extindere a garanției tuturor lucrărilor de la 4 la 10 ani, neluând în calcul în niciun moment deschiderea autostrăzii”, au scris cei de la API pe Facebook.
“Imaginați-vă rezilierea unui contract al unei case unde mai trebuie pus un bec. Pentru profesioniștii din domeniul infrastructurii de transport așa ceva este de neimaginat. Probabil vorbim de o premieră la nivel mondial. Nodul Holdea (parte a altui contract cu același antreprenor) NU este reziliat, iar unul dintre cele două ecoducte construite NU a fost inclus și nici plătit în cel reziliat astăzi. În concluzie, inaugurarea celor 21 de kilometric devine incertă. Singurul lucru sigur este că statul român va pierde definitiv garanția de 4 ani și vom avea mulți ani de procese în urma cărora riscăm să plătim tot noi, contribuabilii români, daune financiare de zeci de milioane constructorului”, au adăugat aceștia.
Relația dintre CNAIR și drumarul spaniol a devenit una tensionată după ce acestuia din urmă i s-a refuzat recepția tronsonului de autostradă deoarece unele lucrări aveau probleme de calitate, iar altele nu erau finalizate. Ministrul Transporturilor declara, însă, în urmă cu două săptămâni că lucrările rămase de executat se puteau realiza sub trafic, după deschiderea autostrăzii.
„Astăzi sunt 2 scenarii: fie se semnează adiționalul pentru prelungirea garanției, fie se reziliază contractul și vom prelua noi lotul de autostradă, vom finaliza noi ce mai era de finalizat, vorbesc despre elementele de siguranță: gardul perimetral, decolmatări. Erau lucruri minore de făcut, dar care asigurau viabilitatea autostrăzii. Dacă vorbim de decolmarea șanțurilor aceasta implicit ajută la scurgerea apelor. Asta ca să nu avem apoi probleme cu terasamentele de acolo pentru că știm că sunt câteva probleme. E un teren care reține un pic apa și au fost probleme și în trecut, nu pe acest lot, însă. Îl preluăm noi și îl deschidem așa cum ne-am asumat”, a declarat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, în urmă cu două zile.
Șeful de la Transporturi vrea ca pe cei cei 21 de kilometri de autostradă să se poată circula de la finalul acestei luni.
Spaniolilor li s-au dat deja penalități în valoare de 73 de milioane de lei. În plus, ca urmare a rezilierii contractului ministrul Transporturilor anunța că firma din Peninsula Iberică nu-și vor mai primi restul de bani din contract și li se va reține garanția de bună execuție. Garanția la finalizarea lucrărilor se ridică la 10% din valoarea contractului. Contractul semnat cu asocierea condusă de spaniolii de la Comsa în 2013 este de 579,9 milioane de lei, fără TVA. În plus, spaniolii vor fi incluși pe o listă neagră și vor avea interzic la orice licitație din România.
„Nu se poate deschide o autostradă dacă sistemul de colectare și evacuare a apelor nu este funcțional. La momentul în care comisia de recepție s-a aflat acolo nu era gata. Nu putem să acceptăm o lucrare parțial terminată. Elementele care sunt importante și care asigură stabilitatea și rezistența lucrării trebuiesc analizate. Într-adevăr CESTRIN a făcut niște măsurători și niște teste, au rezultat anumiți parametri care nu fost la capacitatea maximă și de aceea am decis să cerem antreprenorului o extindere a garanției de la 4 la 10 ani. Nu este o schimbare a regulilor în timpul jocului, ci este o dorință a noastră de asigurare că lucrările care sunt executate sunt în regulă. Nu putem să plătim niște lucrări pe care să le avem sub observație din momentul deschiderii traficului”, a declarat directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, în urmă cu două zile.
Și ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a amintit de „informații reale” pe care CNAIR le are în urma testelor efectuate de CESTRIN asupra corpului autostrăzii, care impun extinderea garanției.
Ce spun acele teste despre cum este construită autostradă nu a dat detalii niciunul dintre oficiali.
“Probleme de la Lugoj-Deva lot 3 erau cunoscute din 2017. eu am vrut să reziliez acolo. Eu am mers pe buna credință, pe ceea ce mi s-a comunicat de la CNAIR. Eu vorbeam cu domnul Neaga și îmi spunea că toate lucrările sunt în regulă, sunt acceptate certificatele la plată, lucrările sunt de calitate. Când mi-a venit acea anexă 2 la procesul verbal de recepție am văzut că mai erau anumite probleme, pe care ei le puteau remedia. Dar garanția suplimentară s-a născut tocmai din problemele din 2017”, declara Răzvan Cuc luni.
Foto: Autostrada Lugoj – Deva
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii